2024-01-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
”[David Tamihere] Leaving Heidi Paakkonens named prescription medication behind in the room he’d rented at the Sunkist Lodge, where staff later found it, is the behaviour of a schmuck who’d stolen a car, not a master killer who’d gone all the trouble of removing Heidi and Urban from the area.” (p. 204, Missing Pieces. Wishart, I. 2012)

Ja jo, men själv tror jag mer på att han fick med sig paret till Parakiwai (kanske utlovade han spektakulär natur eller utsikt) och att det hela skedde där. Då behövde han ju inte "remova" dom.

Masterkiller vet jag inte heller, Urban var indragen med fötterna först och ansiktet neråt ca 30 m från Quarry Road. Låg helt öppet och inget försök till att gräva ner kroppen. Kanske beroende på att Heidi fortfarande var i livet och det var bråttom. Bilen sågs av ett mycket trovärdigt vittne den 10 april ca 100 m från där Urban sen hittades.

Sen har Tamihere bevisligen bilen bara timmar senare..
Citera
2024-01-28, 11:52
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Ja jo, men själv tror jag mer på att han fick med sig paret till Parakiwai (kanske utlovade han spektakulär natur eller utsikt) och att det hela skedde där. Då behövde han ju inte "remova" dom.

Masterkiller vet jag inte heller, Urban var indragen med fötterna först och ansiktet neråt ca 30 m från Quarry Road. Låg helt öppet och inget försök till att gräva ner kroppen. Kanske beroende på att Heidi fortfarande var i livet och det var bråttom. Bilen sågs av ett mycket trovärdigt vittne den 10 april ca 100 m från där Urban sen hittades.

Sen har Tamihere bevisligen bilen bara timmar senare..

Att Subaru-bilen var på Parakiwai Road den 7-10/4, i närheten av där Urbans kvarlevor senare hittades låter rimligt, och att Tamihere kände till samma område råder det väl heller inga tvivel om (hans bror bodde väl i närheten, och själv hade väl Tamihere på vandringsturer [och stöldräder] korsat trakten ett antal gånger; jag minns inte om han själv har bekräftat att han kände till familjen Turner [vilket vittnen i alla fall bekräftat].

Men, som jag tidigare sagt har jag svårt att tro att Tamihere var direkt delaktig i det svenska parets försvinnande.

Eller menar du att han för att dölja sin medverkan i mordet låtsas om att han ser bilen för första gången på Tararu Creek Road vid Thames (c:a 60 km från Parakiwai), och bestämmer sig för att låtsas-stjäla den, genom att först tömma bilen på en del kläder, som han kastar ut i en slänt där bilen står, river av minst en namnlapp från ett klädesplagg tillhörande Heidi och slänger även ut den mot slänten? Och parallellt få polisen att tro att brottet skett i närheten, och stärka idén om att hitta det döda paret 60 km därifrån skulle komma att ta tid?

Som om Tamihere vet om att han kommer att bli haffad för morden och låtsasplanterar bevis som ska ge honom albi, att han inte hade en aning om att bilen tillhört det svenska paret. Att han tänkte att polisen kommer att tro att ingen mördare i världen skulle hantera bindande bevis mot sig själv på det här slarviga sättet, som direkt skulle koppla hen till ett brott.
Senast redigerad av Obolensky 2024-01-28 kl. 12:06.
Citera
2024-01-28, 12:13
Medlem
[quote=Obolensky|87189668]Att Subaru-bilen var på Parakiwai Road den 7-10/4, i närheten av där Urbans kvarlevor senare hittades låter rimligt, och att Tamihere kände till samma område råder det väl heller inga tvivel om (hans bror bodde väl i närheten, och själv hade väl Tamihere på vandringsturer [och stöldräder] korsat trakten ett antal gånger; jag minns inte om han själv har bekräftat att han kände till familjen Turner [vilket vittnen i alla fall bekräftat].

Men, som jag tidigare sagt har jag svårt att tro att Tamihere var direkt delaktig i det svenska parets försvinnande.

Eller menar du att han för att dölja sin medverkan i mordet låtsas om att han ser bilen för första gången på Tararu Creek Road vid Thames (c:a 60 km från Parakiwai), och bestämmer sig för att låtsas-stjäla den, genom att först tömma bilen på en del kläder, som han kastar ut i en slänt där bilen står, river av minst en namnlapp från ett klädesplagg tillhörande Heidi och slänger även ut den mot slänten? Och parallellt få polisen att tro att brottet skett i närheten, och stärka idén om att hitta det döda paret 60 km därifrån skulle komma att ta tid?

Han har ju hela tiden försökt antyda till och leda polisen mot Crosbie's Clering området där han vet att de mördade inte finns. Han kan mycket väl ha strött ut saker i det området för att vilseleda, absolut..

Din ide att Tamihere skulle vara särskilt smart vet jag inte, han verkar mer vara en lodis med allvarliga attitydproblem och troligen med vissa drogproblem.
Citera
2024-02-03, 14:41
Medlem
Obolenskys avatar
Men, det som ändå gör DT intressant i fallet med det försvunna svenska paret är hans första förklaring till, i det första förhöret, den 10 el. 11/7, hur han kom över diverse klädesplagg som tillhört Urban och Heidi. Han påstår då att han hittat/stulit en kartong (i vilken DT påstår att kläderna låg), vid Boom’s Flat i Kauareanga Valley, en campingplats söder om Thames.

Fler än ett vittne påstår att de sett det svenska paret, och deras bil i Kaureanga Valley under den aktuella period de försvann. Dvs hade även DT sett Urban och Heidi där?

Eller, är det helt taget ur luften, ett hitte-på från DT, eftersom den delen av Coromandel är ett turiststråk och polisen skulle kunna ha accepterat den lögnen?
Citera
2024-02-05, 17:25
Medlem
Paret kan ju mycket väl ha varit vid Boom's Flat eftersom det ligger tämligen nära Tararu Creek road, bägge ställen har vägar som leder över i vandringsleder som i sin tur går upp mot Crosbie's Clearing. Kanske letade man efter bästa stället att ta sig dit upp. Alternativt bästa stället att ställa bilen.

Det påståendet stämmer dåligt med att han skulle ha stulit bilen vid Tararu Creek rd och att då avgasröret skulle ha varit varmt/ljummet. Det här med avgasröret verkar vara något som är hittepå, då flera olika "experter" har testat det och det verkar vara ett väldigt osannolikt påstående.

Som du säger så är det sannolikt ett vilseledande påstående alternativt ett halmstrå i panik.

Jag tror som jag tidigare sagt att DT har träffat på paret på en av vandringslederna eller en lägerplats och lyckats övertala dem frivilligt att i bilen tillsammans åka över till Parakiwai-området för att se spektakulär natur av något slag. Där spårade det ur, kanske var hans mening från början inte brottslig ens. Men där gick det väldigt snett.
Citera
2024-02-09, 00:18
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Fonzie skriver och kommenterar efter Ryan Wolfs episod 5 på “Finding Heidi”-podcast på ”https://nzwarriors.com/threads/findi...t.167/page-12” att

- the Turners lived on the Taikato property in Parakiwai [där festlokalen var belägen] and were involved in the drug scene
- Tamihere was known to frequent the area behind the Taikato farm and to tramp more broadly across the coromandel wilderness
- Tamihere and David Turner look a bit alike. Turner also had a blonde girlfriend Heidi’s age
- the Swedes were confirmed to be in Thames on 7 April
- the Swedes were seen driving with a hitchhiker resembling Tamihere on 7 April
- a couple resembling Tamihere and Heidi, but likely not them, was seen in Crosbies Clearing on 8 April
- the Swedes and a man resembling Tamihere were seen driving into Parakiwai on 9/10 April
- the Swedes were seen on the Taikato farm being stood over by the Turner brothers with Heidi led away (likely 8/9 April)
- man resembling Tamihere seen driving Heidi To the back of the Taikato farm (likely 8/9 April)
- car matching the Swedes seen at the back of Taikato farm on 8/9/10 April
- Urbans body found at the back of Taikato farm [37.25551° S, 175.82136° E].”
Nämner den här Fonzie om det skedde ett grundligt sök efter Heidi i området där Urbans kvarlevor återfanns?
Citera
2024-02-11, 13:47
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Paret kan ju mycket väl ha varit vid Boom's Flat eftersom det ligger tämligen nära Tararu Creek road, bägge ställen har vägar som leder över i vandringsleder som i sin tur går upp mot Crosbie's Clearing. Kanske letade man efter bästa stället att ta sig dit upp. Alternativt bästa stället att ställa bilen.

Det påståendet stämmer dåligt med att han skulle ha stulit bilen vid Tararu Creek rd och att då avgasröret skulle ha varit varmt/ljummet. Det här med avgasröret verkar vara något som är hittepå, då flera olika "experter" har testat det och det verkar vara ett väldigt osannolikt påstående.

Som du säger så är det sannolikt ett vilseledande påstående alternativt ett halmstrå i panik.

Jag tror som jag tidigare sagt att DT har träffat på paret på en av vandringslederna eller en lägerplats och lyckats övertala dem frivilligt att i bilen tillsammans åka över till Parakiwai-området för att se spektakulär natur av något slag. Där spårade det ur, kanske var hans mening från början inte brottslig ens. Men där gick det väldigt snett.

Jag misstänker att någon överrumplade paret i tältet; kapade/skar av tältlinorna och använde dem till att binda paret (inga rester av linor hittades dock vid Urbans kvarlevor, om jag minns rätt).
Citera
2024-02-11, 13:52
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nämner den här Fonzie om det skedde ett grundligt sök efter Heidi i området där Urbans kvarlevor återfanns?

Om jag minns rätt utförde Ryan Wolfs sök-team ett sök i området, bla med metalldetektor (hittade grejer man inte kunde koppla till morden). Jag tror också att området/marken där eller i området blev schaktat av ngn bulldozer-maskin, typ (kanske av ngn av de inblandade i Turner-kretsen).
Citera
2024-02-11, 20:44
Medlem
Citat:
Jag misstänker att någon överrumplade paret i tältet; kapade/skar av tältlinorna och använde dem till att binda paret (inga rester av linor hittades dock vid Urbans kvarlevor, om jag minns rätt).

Och var var tältet i så fall uppställt? Ingen otrolig ide alls, men i så fall hur fick han/dem med sig paret över till Parakiwai? Utan att lämna spår efter sig och med deras bil? Eftersom bilen observerades där av ett mycket trovärdigt vittne. Bundna och hotade?
Citera
2024-02-11, 22:35
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Och var var tältet i så fall uppställt? Ingen otrolig ide alls, men i så fall hur fick han/dem med sig paret över till Parakiwai? Utan att lämna spår efter sig och med deras bil? Eftersom bilen observerades där av ett mycket trovärdigt vittne. Bundna och hotade?

I närheten av bilen (var den nu stod parkerad för natten?) eftersom det mesta av parets packning fanns där (enl. Tamihere), men inte deras sovsäckar som väl utöver Heidis kvarlevor fortfarande saknas.

Tältet hittades i ett skjul (inte långt från den plats Tamihere påstod han stulit bilen, på Tararu Creek Road) minst ett halvår efter deras försvinnande, ett skjul som dessutom genomsökts tidigare av polis och sök-team. Jag tror att man har metalldetekterat marken i närheten efter tältpinnar eftersom tältet de hittade saknade sådana (och linor, eftersom de var avskurna och borttagna).
Citera
2024-02-12, 00:09
Medlem
Citat:
I närheten av bilen (var den nu stod parkerad för natten?) eftersom det mesta av parets packning fanns där (enl. Tamihere), men inte deras sovsäckar som väl utöver Heidis kvarlevor fortfarande saknas.

Tältet hittades i ett skjul (inte långt från den plats Tamihere påstod han stulit bilen, på Tararu Creek Road) minst ett halvår efter deras försvinnande, ett skjul som dessutom genomsökts tidigare av polis och sök-team. Jag tror att man har metalldetekterat marken i närheten efter tältpinnar eftersom tältet de hittade saknade sådana (och linor, eftersom de var avskurna och borttagna).

Men hur kom bilen och Urban över till Parakiwai? Vart Heidi sen hamnade vet vi ju inte. Utan några spår av blod eller annat våld i bilen? Som sen sågs ca 100 meter (av ett återigen mycket trovärdigt vittne) från där Urban efter en lång tid sen hittades? En bil som sen av en händelse Tamihere kör runt i?
Citera
2024-02-15, 05:50
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Men hur kom bilen och Urban över till Parakiwai? Vart Heidi sen hamnade vet vi ju inte. Utan några spår av blod eller annat våld i bilen? Som sen sågs ca 100 meter (av ett återigen mycket trovärdigt vittne) från där Urban efter en lång tid sen hittades? En bil som sen av en händelse Tamihere kör runt i?

Den STORA frågan är ju var paret klev ur Subaru-bilen för sista gången den där ödesdigra dagen i april 1989, huruvida det var i närheten av där Urbans kvarlevor hittades (Parakiwai) eller om det var där DT säger att han stal deras Subaru-bil (Tararu Creek Road) eller någon annanstans på Coromandel Peninsula.

Löser vi den 35-åriga gåtan är vi ett snäpp närmare den plats från vilken Urban och Heidi försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in