2009-07-06, 14:11
Medlem
prudenss avatar
Enligt en uppdaterad artikel i Sydsvenskan tror nu Polisen på hedersmord, alternativt självmord. Självmord enligt den traditionella definitionen tror jag är uteslutet. Däremot kan det röra sig om ett framtvingat självmord - ett s.k. "hederssjälvmord".

Paret träffades då mannen var på en semesterresa i Nordafrika. Kan det vara så att det framkommit uppgifter från kvinnans förtid som inte föll mannen i smaken och det var det de bråkade om och som sedan resulterade i ett mord/hederssjälvmord!
http://sydsvenskan.se/malmo/article450703/Fonsterfall-kan-vara-hedersmord.html
Citera
2009-07-06, 14:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vid fyratiden på måndagsmorgonen beslutade jouråklagare Jenny Olovsson att maken ska släppas på fri fot, trots att han fortfarande är misstänkt för mord. Frisläppandet kritiseras nu av polisen:

– Nu är vi lite akterseglade i den delen. Nu när han är ute är hans vittnesmål inte vatten värda.

– Jag tycker att det är märkligt att han släpps så snabbt. För det finns en hel del frågetecken i utredningen, säger Leif Fransson, som dock inte vill precisera vilka ledtrådar polisen har hittat.

Nu är polisen orolig för att maken kan snacka ihop sig med familjemedlemmar och vänner.

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...edersmord.html

Vilken inkompetens! Nu kanske han klarar sig från mord.
Citera
2009-07-06, 14:36
Medlem
Eliza CTs avatar
Maken släpptes efter polisförhöret och var hemma igen redan tidigare idag.
Avspärrningarna försvann troligen redan under natten. "Olycksfall"...
Mvh

edit: jag var för sent ute igen
Citera
2009-07-06, 14:48
Medlem
Det borde vara omvänd bevisbörda i sådana här fall: Muslim + släkting/fru/flickvän död genom "olyckshändelse". Det borde ligga på mannen att bevisa att det är en olycka i stället för att ligga på samhället att visa att det är mord. Det skulle göra muslimerna betydligt försiktigare.
Citera
2009-07-06, 14:51
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Det borde vara omvänd bevisbörda i sådana här fall: Muslim + släkting/fru/flickvän död genom "olyckshändelse". Det borde ligga på mannen att bevisa att det är en olycka i stället för att ligga på samhället att visa att det är mord. Det skulle göra muslimerna betydligt försiktigare.

Det är bara en dum inställning. Du menar att det skall finnas två typer av lagsystem? Ett där det är åklagaren som skall påvisa skuldbördan och ett där det är den åtalade som måste bevisa att han/hon är oskyldig?

Jag gillar inte islam för fem öre, men lagen skall vara lika för alla.
Citera
2009-07-06, 14:56
Medlem
Fruktpresss avatar
Från östran:
- Efter uppgifter från polisen fattade jag relativt snabbt beslut om att han skulle hämtas in, skäligen misstänkt för mord eller dråp, säger jouråklagare Jenny Olofsson till tidningen.
Kvinnan ska enligt uppgift ha kommit till Sverige i förra veckan för tvångsäktenskap.

Varför släppa honom efter några timmar när det var så brått att hämta in honom? jouråklagare Jenny Olovsson måste ju ha begått tjänstefel eller åtminstone visat grov inkompetens.

Vad tror ni.. Går han fri pga av att svensk domstol inte kan/vill fälla honom eller åker han helt enkelt hem?
Senast redigerad av Fruktpress 2009-07-06 kl. 15:01.
Citera
2009-07-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det är bara en dum inställning. Du menar att det skall finnas två typer av lagsystem? Ett där det är åklagaren som skall påvisa skuldbördan och ett där det är den åtalade som måste bevisa att han/hon är oskyldig?

Jag gillar inte islam för fem öre, men lagen skall vara lika för alla.

Om de följer den svenska lagen ska den vara principiellt lika för alla. Muslimerna har ju inte för avsikt att följa den svenska lagen - då hade de tagit avstånd från tvångsäktenskap t ex - de bor ju i Sverige - inte i Saudiarabien. De har medvetet ställt sig utanför den svenska lagen då kan lagen också behandla dem avvikande.
Citera
2009-07-06, 15:09
Medlem
Fruktpresss avatar
I så fall är det djurskyddslagen, säger Jenny Olovsson, kammaråklagare i Malmö som har haft flera hund-ärenden.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=308946

Hmm.. Så denna åklagare brukar ta hand om fall som rör insmugglade hundar?

Det skulle ju förklara varför hon inte förstår vikten att att hålla en misstänkt mördare isolerad under utredningen.
Citera
2009-07-06, 15:31
Medlem
cynthias avatar
Kvinnan kom från ett nordafrikanskt land och var 28 år.

Hur många muslimer i den åldern är fortfarande ogifta med 0 barn? I den åldern ska dom väl redan ha fått barnbarn.

Nåt mysko med hennes bakgrund tycker jag mig ana.

Om det var tvångsgifte så är det väl han som har valt ut henne. Kanske förväntade han sig blod på lakanet under bröllopsnatten och insåg att hon inte var den brud i vitt som han hade tänkt sig och tre dagare senare löste han problemet?
Citera
2009-07-06, 16:43
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Om de följer den svenska lagen ska den vara principiellt lika för alla. Muslimerna har ju inte för avsikt att följa den svenska lagen - då hade de tagit avstånd från tvångsäktenskap t ex - de bor ju i Sverige - inte i Saudiarabien. De har medvetet ställt sig utanför den svenska lagen då kan lagen också behandla dem avvikande.

Du bör nog läsa vad du skriver ett antal gånger och tänka efter vad du verkligen menar.

Låt oss ta Anders Eklund till exempel. Enligt svensk lag är det förbjudet att mörda och ha sex med minderåriga. Något han gjorde sig skyldig till. Då han medvetet ställde sig utanför svensk lag skall man med ditt argument inte behöva behandla honom utifrån den. Eller det kanske är så att du inte vill ha någon lagstiftning överhuvudtaget?

Att säga att alla muslimer inte har avsikt att följa svensk lagstiftning är korkat då det inte finns några belägg för det.

Vad man däremot skulle kunna göra är att t.ex. neka inresetillstånd om man misstänker att det har förekommit tvångsgifte.
Citera
2009-07-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Att säga att alla muslimer inte har avsikt att följa svensk lagstiftning är korkat då det inte finns några belägg för det.

Muslimer som följer sitt hemlands lagar i stället för de svenska lagarna är ett stort problem både för dem själva och övriga i Sverige. Det inser du säkert om du tänker efter.
Citera
2009-07-06, 17:12
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Muslimer som följer sitt hemlands lagar i stället för de svenska lagarna är ett stort problem både för dem själva och övriga i Sverige. Det inser du säkert om du tänker efter.

Ja, det håller jag självklart med om. Men det var knappast det du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in