2009-04-05, 22:55
Medlem
ärlig kommentar om bma utbildning

Hälften av oss som läst fys inriktningen funderar på att byta yrke. Som andra nämnt är lönen skit dålig och det finns inga karriärmöjligheter. Utbildningen är bra för den som bara vill skaffa sig ett medicore jobb och inget mer.
Citera
2009-04-05, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Queen
Hälften av oss som läst fys inriktningen funderar på att byta yrke. Som andra nämnt är lönen skit dålig och det finns inga karriärmöjligheter. Utbildningen är bra för den som bara vill skaffa sig ett medicore jobb och inget mer.

LOL... tidigare kommentar säger att >70% som läser lab-inriktnngen säger att de ångrar sig.. jag antar att BMA verkligen är jobb som endast verkar vara bra genom namnet
Citera
2009-05-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
OnT: Om nu löner snittar kring 20K verkar den i mina öron alldeles rimlig. Jag kan inte finna ett enda argument till varför den borde vara högre eftersom jämförelsen med exempelvis sjuksköterskors löner då blir närmast absurd.

PS. Enligt http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...55C30%255C2031 snittar BMA på 22500:- (2005) DS.

DI publicerade igår en ny "Har du rätt lön" artikel:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined

Biomedicinska analytiker: 24 900

Sjuksköterskor: 29 000

Varför sjuksköterskor har så mycket högre lön kan man förstås fråga sig, ett problem är att många med den nya 3-åriga BMA utbildningen känner sig överkvalificerade för det arbetet de utför. Det är egentligen rätt uppenbart att det inte krävs en kandidatexamen för att ta blodprover, men trots det finns det många BMA som spenderar större delen av sin arbetstid med att enbart ta blodprover.

På vårdcentraler och på kliniska laboratorium vill man numera endast anställa BMA för att utföra labanalyser. Detta gör man för att kvalitetssäkra arbetet.

Men jag undrar om det inte hade varit betydligt bättre ur samhällsekonomiskt perspektiv att istället för att numera endast utbilda BMA för att jobba på labb, även satsa på en kortare labteknikerutbildning. Ur ett socialdemokratiskt perspektiv där de vill att så många som möjligt läser på högskolan är det naturligtvist hemskt att göra en sån uppdelning och skapa ett "låglöneyrke", men tyvärr är det bara att inse att mycket av arbetet som utförs på laboratorium inte är särskilt svårt, och kräver absolut inte en 3-årig högskoleutbildning!

Ska BMA få en relativt sett bättre lön är det inte fler strejker som behövs, utan snarare mer kvalificerade arbetsuppgifter.
Citera
2009-06-09, 19:02
Medlem
Occultuss avatar
Tittade på antagningsstatistik till programmet, och det var mellan 11-13.8 i snittbetyg för att komma in HT08. Hur kommer det sig att det är så låga betyg som krävs?
Citera
2009-06-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Tittade på antagningsstatistik till programmet, och det var mellan 11-13.8 i snittbetyg för att komma in HT08. Hur kommer det sig att det är så låga betyg som krävs?

Låg lön och du får kunskap genom utbildningen som gör att du kommer känna dig understimulerad när du får din tjänst som inte kräver mer än gissningsvis 5 månaders plugg.
Citera
2009-06-09, 22:06
Medlem
Occultuss avatar
Kanske finns chans till förändring i framtiden? Alternativt något jag säg, någon master på cystiologi eller något sånt.
Citera
2009-06-10, 15:12
Medlem
Occultuss avatar
Nån här som jobbar som BMA eller går programmet?
Citera
2009-06-10, 15:56
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Låga antagningsbetyg beror alltid på att få söker utbildningen. Sen varför det sker går att spekulera i.

Citat:
Kanske finns chans till förändring i framtiden?
Minns att jag läste att många BMA är missnöjda, så en protest (o dyl) borde väl vara på sin höjd för att få upp lönerna lite.

Då det gäller kompetens så gissar jag att behovet kommer öka om Biomedicin industrin får större fotfäste. Detta kommer dock garanterat ta längre tid än de 3 som utbildningen ligger på.
Citera
2009-06-10, 22:15
Medlem
Occultuss avatar
Någon BMA eller som läser till BMA?
Citera
2009-06-11, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Då det gäller kompetens så gissar jag att behovet kommer öka om Biomedicin industrin får större fotfäste. Detta kommer dock garanterat ta längre tid än de 3 som utbildningen ligger på.

Behovet kommer inte komma från nya arbetstillfällen, utan från de stora pensionsavgångarna som påverkar BMA kanske mer än något annat yrke i hela Sverige. På 5-10 års sikt ser BMA ut att vara ett av de jobbsäkraste yrkena i Sverige.

När det är ont om folk ökar också möjligheterna till löneökningar.
Citera
2009-06-11, 02:47
Medlem
Citat:
Någon BMA eller som läser till BMA?

Ingen som vill erkänna det iaf

Men jag känner flera som har gått utbildningen, och har diskuterat en hel del med dem, så har du några frågor kan jag försöka svara på dem.

Angående stimulerande yrke så finns det så otroligt många olika saker en BMA kan arbeta med så har man bara lite ambitioner och handlingskraft tror jag att man kan undvika sånt. Finns dessutom goda möjligheter att jobba utomlands. Om man av någon anledning hamnar på en arbetsplats man finner ostimulerande har man ingen annan att skylla än sig själv om man stannar där tills man går i pension.

Sen ska man komma ihåg att BMA inte bara är ett yrke, utan även en akademisk utbildning och jag har träffat flera som disputerar eller har disputerat med BMA som bakgrund.
Citera
2009-06-11, 23:34
Medlem
Occultuss avatar
Kanske dyker upp någon snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in