• 1
  • 2
2007-11-30, 11:19
Medlem
Agent|Os avatar
Inspirerad av American Gangster-tråden tänkte jag att vi här ska diskutera huruvida Denzel Washington är en fenomenal skådespelare eller slätstruken lallare.

Jag är förtjust i skådisar som spelar med små medel, något Denzel gör väldigt bra när han medverkar i en film som gör anspråk på någon sorts kvalitet. Och det är också just det som är problemet, att han figurerat i för många skitfilmer (Ricochet, Virtuosity, The Bone Collector, för att nämna några) för att få det erkännande han förtjänar.

Hur som helst, Johan Croneman prickade rätt när han i DN skrev såhär för någon vecka sedan:

Citat:
Han (Denzel) tillhör den yttersta eliten i amerikanskt skådespeleri på duk, större närvaro är svårt att finna. Han har ett sådant kolossalt lugn, och då menar jag inte temperamentet, utan kroppen. Ni vet hur vissa skådespelare agerar med allt de har, Denzel Washington är så stilla, så stilla, när det väl kommer ur honom är man på helspänn och missar inte en stavelse.

Några personliga favoriter i urval vad gäller skådespeleri:
Mo' Better Blues (1990)
Malcolm X (1992)
Devil in a Blue Dress (1995)
The Hurricane (1999)
Training Day (2001)
Man on Fire (2004)
American Gangster (2007)
Citera
2007-11-30, 11:30
Medlem
h8_religions avatar
Jag tycker Denzel är en rätt så enkelspårig skådespelare, i många filmer spelar han en missuppfattad neger som söker upprättelse på ett eller annat sätt. Men det finns ju såklart undantag.

I vilket fall som helst gillar jag hans mer typiska filmer som ren och skär underhållning, en Denzel-thriller sitter aldrig fel en regnig tisdagskväll, precis som en Seagal-actionrulle aldrig sitter fel en kall torsdagskväll.

Gillar framförallt hans lite speciella gångstil, lite släpande med ena benet och med ena armen rak, ej pendlande. Eller något liknande, jävligt skön är den iallafall.
Citera
2007-11-30, 12:18
Medlem
D3ans avatar
Tittar inte överdrivet mycket på film och bedömer normalt sett inte skådespelar insatser något nämnvärt, men Denzel är en av få riktiga favorit skådespelare.

så ja han är ett geni imo
Citera
2007-11-30, 12:23
Medlem
Emp-snubbes avatar
Han är såklart skillad men jag tycker att han e lite överreklamerad. Detta eftersom han spelar ungefär samma roller och sällan egentligen bidrar med något specielt till en film. Han är med i bra filmer men filmerna är inte bra pga honom.
Citera
2007-11-30, 12:27
Medlem
henans avatar
Han är en genomsnittlig sopa. Det enda som sticker ut är att han är svart, inget annat.
Citera
2007-11-30, 12:31
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Han är såklart skillad men jag tycker att han e lite överreklamerad. Detta eftersom han spelar ungefär samma roller och sällan egentligen bidrar med något specielt till en film. Han är med i bra filmer men filmerna är inte bra pga honom.
Väl skrivit!
Citera
2007-11-30, 12:39
Medlem
Denzel är grym utan tvekan.
Citera
2007-11-30, 12:51
Medlem
YeOl´MadHatters avatar
Kanske överskattad men fortfarande ruggigt bra, Training Day o Fallen liksom, han är en riktigt duktig skådis.
Sen kan diskuteras om han får mer uppmärksamhet för att han är en av de riktigt bra svarta skådisarna, som t.ex Morgan Freeman osv.
Skitsamma tycker jag, en bra skådis är han, sen geni kanske är att ta i.
Citera
2007-11-30, 12:55
Medlem
Agent|Os avatar
Kan någon förklara för mig varför etnicitet alltid kommer på tal i sådana här trådar? På vilket sätt är det relevant att jämföra skådisar med samma hudfärg sinsemellan?
Citera
2007-11-30, 13:10
Medlem
CoolPixs avatar
Denzel har ett tilltalande utseende på filmduken, inget annat.
Citera
2007-11-30, 13:15
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Håller med. Tycker han har rätt så smalt register.
Citera
2007-11-30, 13:16
Medlem
YeOl´MadHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Kan någon förklara för mig varför etnicitet alltid kommer på tal i sådana här trådar? På vilket sätt är det relevant att jämföra skådisar med samma hudfärg sinsemellan?
Jag nämnde det just för att folk tar med det i beräkningen och därför påverkar vad de tycker om skådisen.
Jag tycker personligen inte det spelar nån roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in