Citat:
Ursprungligen postat av peswe
Hej gart
Tabellen nedan visar hur jag försökte tänka.
Det är vid 2b) som jag går bet. Jag fattar inte vilket balanskonto jag ska använda på Debet-sidan...
/Peter
.......................................KONTO...... ..........DEB....KRED....KONTOTYP
1) Ladda kontantkort..........Kortfristiga fordr..300.................Tillgång
........................................Kassa..... .....................-300......Tillgång
2a) Studiebidrag CSN.........Intäkt CSN....................1050......Intäkt
........................................Kassa..... ...........1050................Tillgång
2b) Studiebidrag CSN..........Kortfristiga fordr............-300.....Tillgång
........................................Skuld till sonen................750......Skuld
.........................................Balanskon to?......deb?..............?
3) Utbet studiebidrag............Skuld till sonen....-750................Skuld
..........................................Kassa... ........................-750......Tillgång
2a stämmer inte. CSN-pengarna är inte en inkomst, och ska inte komma från ett inkomstkonto, eftersom det inte är dina pengar utan din sons. De ska komma in i kassan från ett skuldkonto.
2a ska se ut så här; kassan ökar med 1050. Kortfristiga fordringar minskar med 300, och korfristiga *skulder* ökar med 750. Du får alltså ha ett tillgångskonto som heter korfristiga fordringar, och ett skuldkonto som heter kortfristiga skulder. (Eller "skuld till sonen" som du verkar ha döpt det till.)
Istället för att din son är skyldig dig 300 så blir du vips skydlig honom 750:-.
I steg 3 reglerar du den skulden på 750:- genom en transaktion från "Kassa" till "Skuld till sonen" (eller "kortfristiga skulder" som jag kallade det.)