2009-09-21, 07:11
Bannlyst
Close Book

Hej

Under Menyn [Verktyg] finns kommandot [Close Book].
Jag antar att det har att göra med bokslut.

Vad är det programmet gör då?

När man använder detta program för privatekonomi finns det någon anledning att köra [Close Book] t.ex vid årets slut?

Och i så fall måste man skapa nya Equity-konton för "Income total" och "Expense total" eller använder man något av de befintliga?

/Peter
Senast redigerad av peswe 2009-09-21 kl. 07:18.
Citera
2009-09-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peswe
Hej

Under Menyn [Verktyg] finns kommandot [Close Book].
Jag antar att det har att göra med bokslut.

Vad är det programmet gör då?

När man använder detta program för privatekonomi finns det någon anledning att köra [Close Book] t.ex vid årets slut?

Och i så fall måste man skapa nya Equity-konton för "Income total" och "Expense total" eller använder man något av de befintliga?

/Peter

Jag har funderat på det där, och jag göra aldrig några bokslut. Men det behöver inte vara rätt sätt bara för att jag gör det.

Men eftersom det går att skapa rapporter för det mesta så har jag inte tyckt att det varit nödvändigt.
Citera
2009-09-29, 09:03
Bannlyst
Om och tillbyggnad av fastighet

Hej

Vi har beställt ett fönsterbyte på vårt hus.

Vilken typ av konto ska jag använda? Tillgång eller kostnadskonto?

Är det lämpligt att separera arbets och materialkostnad i bokföringen med tanke på rot-avdraget?

Jag har ett konto för huset under "Fasta tillgångar". Är det lämpligt att öka värdet på huset motsvarande kostnaden för fönsterbytet?

/Peter
Citera
2009-09-29, 16:05
Bannlyst
Barnbidrag

Hej

Ytterligare en fråga...

Hur konterar jag följande?
1) Jag laddar sonens kontantkort till biltelefonen (förskott)
2) Sonens barnbidrag går in på mitt konto
3) Jag betalar ut barnbidrag minus förskott till sonen

/Peter
Citera
2009-09-29, 17:12
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Jag har ett konto för huset under "Fasta tillgångar". Är det lämpligt att öka värdet på huset motsvarande kostnaden för fönsterbytet?

/Peter

Så gjorde jag när jag glasade in balkongen på lägenheten. Från "bankkonto" gick summan till "fasta tillgångar->lägenhet". Fördelen med det är ju att du får rätt pris när det är dags att sälja eftersom investeringarna får läggas till inköpspriset när reavinstkatten såsmåningom ska räknas ut.
Det blir ju då inte någon utgift som påverkar resultatet, men jag tycker det känns mer rätt att lägga det som en investering.
Citera
2009-09-29, 21:56
Medlem
Citat:
Hej

Vi har beställt ett fönsterbyte på vårt hus.

Vilken typ av konto ska jag använda? Tillgång eller kostnadskonto?

Om jag reparerar huset för x kronor så brukar jag öka värdet på tillgången "hus" med x kronor, ja. Det tycker jag är rimligt.

Citat:
Är det lämpligt att separera arbets och materialkostnad i bokföringen med tanke på rot-avdraget?

/Peter

Javisst, varför inte. Då blir det ju lättare att deklarera.
Citera
2009-09-29, 21:58
Medlem
Citat:
Hej

Ytterligare en fråga...

Hur konterar jag följande?
1) Jag laddar sonens kontantkort till biltelefonen (förskott)
2) Sonens barnbidrag går in på mitt konto
3) Jag betalar ut barnbidrag minus förskott till sonen

/Peter

Du får ha ett tillgångskonto som heter "kortfristiga fordringar" eller liknande, och när du betalar påfyllningen så går transaktionen från tillgången "plånbok" (typ) till tillgången "kortfristiga fordringar". När barnbidraget kommer betalas den kortfristiga fordringen tillbaka. Resten av barnbidraget blir en skuld tills dess att du betalar ut den till din son.
Citera
2009-09-29, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du får ha ett tillgångskonto som heter "kortfristiga fordringar" eller liknande, och när du betalar påfyllningen så går transaktionen från tillgången "plånbok" (typ) till tillgången "kortfristiga fordringar". När barnbidraget kommer betalas den kortfristiga fordringen tillbaka. Resten av barnbidraget blir en skuld tills dess att du betalar ut den till din son.

Första delen är jag med på:
1) Ladda kontantkort
Kortf. fordr (tillgång) debet 300 kr
Kassa (tillgång) kredit 300 kr

2an och 3an är jag inte riktigt med på.
Kan du möjligen utveckla.
Jag har inte något riktigt flyt i tankeverksamheten...

/Peter
Citera
2009-09-30, 09:23
Bannlyst
Hej gart
Tabellen nedan visar hur jag försökte tänka.
Det är vid 2b) som jag går bet. Jag fattar inte vilket balanskonto jag ska använda på Debet-sidan...
/Peter

.......................................KONTO...... ..........DEB....KRED....KONTOTYP
1) Ladda kontantkort..........Kortfristiga fordr..300.................Tillgång
........................................Kassa..... .....................-300......Tillgång

2a) Studiebidrag CSN.........Intäkt CSN....................1050......Intäkt
........................................Kassa..... ...........1050................Tillgång

2b) Studiebidrag CSN..........Kortfristiga fordr............-300.....Tillgång
........................................Skuld till sonen................750......Skuld
.........................................Balanskon to?......deb?..............?

3) Utbet studiebidrag............Skuld till sonen....-750................Skuld
..........................................Kassa... ........................-750......Tillgång
Citera
2009-09-30, 22:54
Medlem
Citat:
Hej gart
Tabellen nedan visar hur jag försökte tänka.
Det är vid 2b) som jag går bet. Jag fattar inte vilket balanskonto jag ska använda på Debet-sidan...
/Peter

.......................................KONTO...... ..........DEB....KRED....KONTOTYP
1) Ladda kontantkort..........Kortfristiga fordr..300.................Tillgång
........................................Kassa..... .....................-300......Tillgång

2a) Studiebidrag CSN.........Intäkt CSN....................1050......Intäkt
........................................Kassa..... ...........1050................Tillgång

2b) Studiebidrag CSN..........Kortfristiga fordr............-300.....Tillgång
........................................Skuld till sonen................750......Skuld
.........................................Balanskon to?......deb?..............?

3) Utbet studiebidrag............Skuld till sonen....-750................Skuld
..........................................Kassa... ........................-750......Tillgång

2a stämmer inte. CSN-pengarna är inte en inkomst, och ska inte komma från ett inkomstkonto, eftersom det inte är dina pengar utan din sons. De ska komma in i kassan från ett skuldkonto.

2a ska se ut så här; kassan ökar med 1050. Kortfristiga fordringar minskar med 300, och korfristiga *skulder* ökar med 750. Du får alltså ha ett tillgångskonto som heter korfristiga fordringar, och ett skuldkonto som heter kortfristiga skulder. (Eller "skuld till sonen" som du verkar ha döpt det till.)

Istället för att din son är skyldig dig 300 så blir du vips skydlig honom 750:-.

I steg 3 reglerar du den skulden på 750:- genom en transaktion från "Kassa" till "Skuld till sonen" (eller "kortfristiga skulder" som jag kallade det.)
Citera
2009-09-30, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gart
2a stämmer inte. CSN-pengarna är inte en inkomst, och ska inte komma från ett inkomstkonto, eftersom det inte är dina pengar utan din sons. De ska komma in i kassan från ett skuldkonto.

2a ska se ut så här; kassan ökar med 1050. Kortfristiga fordringar minskar med 300, och korfristiga *skulder* ökar med 750. Du får alltså ha ett tillgångskonto som heter korfristiga fordringar, och ett skuldkonto som heter kortfristiga skulder. (Eller "skuld till sonen" som du verkar ha döpt det till.)

Istället för att din son är skyldig dig 300 så blir du vips skydlig honom 750:-.

I steg 3 reglerar du den skulden på 750:- genom en transaktion från "Kassa" till "Skuld till sonen" (eller "kortfristiga skulder" som jag kallade det.)

Klockren förklaring som alltid :-)
Tack för hjälpen

/Peter
Citera
2009-10-04, 10:12
Medlem
Hej
Tänkte börja testa Gnucash, men innan dess har jag två frågor.
Måste man instalera varje ny version, eller görs det inom programet? (Tex att det kommer upp ett meddelande i programet och jag väljer uppdatera till ny version)

2
Jag har laddat ner installationsfilen för den senaste versionen och installerat. När jag försöker starta programet kommer det upp en ruta typ ex "Välkommen till Gnucash" och programmet laddas. Sen försvinner det och det händer inget mer. Alltså, jag kan inte starta programet.
Hur gör jag för att instalera det korrekt för att det ska fungera? Är det något speciellt man ska göra/tänka på?

EDIT: version 2.2.9 fungerar utmärkt. Det är den senaste som inte gör det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in