Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-01, 19:42
  #1
Medlem
Denna tråd behandlar allt som kretsar kring ekonomiprogramet GnuCash.

Ni hittar det på http://www.gnucash.org/

Alla frågor, tips & råd är välkomna.

Få kontroll över er privatekonomi!
__________________
Senast redigerad av w_robin88 2008-02-01 kl. 19:45.
Citera
2008-02-01, 19:43
  #2
Medlem
Min första fråga vänder sig främst till Gart (andra är också välkomna att svara) som har stor erfarenhet av programet.

Vad tycker du att man bör tänka på när man börjar använda gnucash?
Citera
2008-02-01, 20:53
  #3
Medlem
Lite saker som jag kommer att tänka på såhär på rak arm...

1. För att förstå hur man använder gnucash (och all bokföring) så måste man förstå hur dubbel bokföring fungerar. Det kan kännas omöjligt, men det är en "ketchupeffekt" på det, när man väl fattar så faller allting på plats väldigt enkelt. Därför ska man inte ge upp om man inte fattar det på tio sekunder. Börja med att läsa guiden:

http://www.gnucash.org/docs/v2.0/C/gnucash-guide/

2. Var inte rädd för att ändra i kontoplanen, jag ändrar i min ibland trots att jag använt den i över fem år. Det går att flytta runt transaktioner i efterhand.

3. Man måste inte knöka in HELA sin ekonom i gnucash. Det går utmärkt att bokföra bara vissa saker. Det är lämpligt att växa in i programmet i lagom takt. Det går bra att använda "övrigt"-konton och lägga in stora transaktioner som heter "okänt" bara för att saldot ska stämma på bankkontot osv. Även om man inte har koll på vart "okänt"-pengarna gick, så vet man hur många procent av sin privatekonomi man har koll på.

4. När man börjar så tycker jag att man kan vara ganska sparsam med saker som hänt före bokföringens början. Lägg inte in hela kontohistoriken från internetbanken i gnucash, lägg bara in nuvarande saldo och börja där. Annars blir det lätt alldeles för mycket jobb.

Det var ett par tips.

Och till sist... ta det inte på så blodigt allvar! Det är viktigt att man gör det så att det känns hyfsat inspirerande, annars orkar man inte mer än max några veckor innan man lägger ner det.
Citera
2008-02-01, 20:54
  #4
Medlem
Guide som jag länkade till är skriven ur ett amerikanskt perspektiv, och i USA använder de fortfarande sjukt mycket checkar till allting, vilket gör guiden lite svår att förstå ibland. Därför får man försöka bortse från det mesta som har med checkar att göra i guiden.
Citera
2008-02-01, 21:15
  #5
Medlem
Tack för tipsen!

Hur gör du med skatter, från lön exempelvis.

Bokför du den som en kostnad eller bokför du bara nettolönen som inkomst?

Är det lämpligt att bokföra skatten när målsättningen med bokföringen är att få kontroll över utgifter?

Nu har jag inga lån osv, det kanske är bättre att bokför skatten om man har sådana kostnader (en tanke bara).
Citera
2008-02-01, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w_robin88
Tack för tipsen!

Varsågod!

Citat:
Ursprungligen postat av w_robin88
Hur gör du med skatter, från lön exempelvis.

Bokför du den som en kostnad eller bokför du bara nettolönen som inkomst?

I början bokförde jag bara nettolönen, men jag ändrade ganska snart till att bokföra bruttolön och därifrån bokföra skatten som en kostnad.

Skatten på förvärvsarbete är ganska lätt att bokföra, om man får en lönespec varje månad. På den finns ju i princip alla siffror klara att lägga in i gnucash.

När det gäller skatter så är det viktigt att bokföra skatten på vinster från fond- och aktieförsäljningar, så att man vet hur stor skuld man har till skattemyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av w_robin88
Är det lämpligt att bokföra skatten när målsättningen med bokföringen är att få kontroll över utgifter?

Javisst. Man drabbas t.ex. inte av några obehagliga överraskningar i form av restskatt om man har koll på sina skatter.

Citat:
Ursprungligen postat av w_robin88
Nu har jag inga lån osv, det kanske är bättre att bokför skatten om man har sådana kostnader (en tanke bara).

Javisst, det kan ha en viss betydelse. Om man har lån är det ju lämpligt att skicka in en jämkningsansökan och den är lätt att fylla i när man har alla sina siffror samlade i gnucash. (Inte för att den är så rasande svår att fylla i annars, men det underlättar lite.)
Citera
2008-04-15, 19:20
  #7
Medlem
barreths avatar
Gemensamma Konton

Hej, använder idag gnuCash med framgång, men har nu skaffat ett ICA-kort som jag använder tillsammans med min flickvän, detta används för alla gemensamma inköp och utgifter, dvs vi sätter in pengar på detta varjemånad sedan avänder vi detta för tex mat, hyra, räkningar och andra utgifter vi delar på.

för er som inte vet hur det fungerar så är ica-kortet är lite speciellt, det har två delar, dels ett direktkonto som används när man handlar på ica och statoil, dels har det en kredit som används när man handlar i andra butiker.

Nu har jag gjort två nya containers (Platshållare på svenska) den ena heter 'Tillgångar - Gemensama' och den andra 'Lån och Skulder - Gemensamt', där under har jag placerat det gemensama kontot och kreditkontot.
Detta för att hålla isär dem från mina egna privata konton och egna kreditkort.

Frågan är, är detta det bästa sättet att göra det på eller borde jag tänka annorlunda?
Vill ju hälst inte beblanda dem emd mina egna konton då det inte är bara mina pengar utan även min flickvän flyttar över pengar dit
Citera
2008-04-15, 21:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
Hej, använder idag gnuCash med framgång, men har nu skaffat ett ICA-kort som jag använder tillsammans med min flickvän, detta används för alla gemensamma inköp och utgifter, dvs vi sätter in pengar på detta varjemånad sedan avänder vi detta för tex mat, hyra, räkningar och andra utgifter vi delar på.

för er som inte vet hur det fungerar så är ica-kortet är lite speciellt, det har två delar, dels ett direktkonto som används när man handlar på ica och statoil, dels har det en kredit som används när man handlar i andra butiker.

Nu har jag gjort två nya containers (Platshållare på svenska) den ena heter 'Tillgångar - Gemensama' och den andra 'Lån och Skulder - Gemensamt', där under har jag placerat det gemensama kontot och kreditkontot.
Detta för att hålla isär dem från mina egna privata konton och egna kreditkort.

Frågan är, är detta det bästa sättet att göra det på eller borde jag tänka annorlunda?
Vill ju hälst inte beblanda dem emd mina egna konton då det inte är bara mina pengar utan även min flickvän flyttar över pengar dit

Det finns flera lösningar.

Ett sätt är att du bokför hela beloppet på kortet som din egen tillgång, och samtidigt bokför du en skuld till din flickvän lika stor som det belopp hon satt in. Antag sedan att ni går och handlar på ICA för 1000:-. Då är 500:- din del och 500:- din flickväns del. Du bokför då detta på följande vis (exempel):

Assets.ICAKort minskar med 1000:-
Expenses.Groceries ökar med 500:-
Liabilities.Skulder.Flickvän minskar med 500:-

På liknande sätt bokför du sedan transaktioner där ni handlar på kredit.

Mycket kort och komprimerad förklaring, gick det att förstå? Fråga mer i annat fall.
Citera
2008-04-15, 22:07
  #9
Medlem
barreths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det finns flera lösningar.

Ett sätt är att du bokför hela beloppet på kortet som din egen tillgång, och samtidigt bokför du en skuld till din flickvän lika stor som det belopp hon satt in. Antag sedan att ni går och handlar på ICA för 1000:-. Då är 500:- din del och 500:- din flickväns del. Du bokför då detta på följande vis (exempel):

Assets.ICAKort minskar med 1000:-
Expenses.Groceries ökar med 500:-
Liabilities.Skulder.Flickvän minskar med 500:-

På liknande sätt bokför du sedan transaktioner där ni handlar på kredit.

Mycket kort och komprimerad förklaring, gick det att förstå? Fråga mer i annat fall.

Det var vettigt förklarat, men jag har nog inte förklarat riktigt vad jag önskar tillräckligt väl, grejjen är att jag vill hälst försöka skilja kortet från mina egna tillgångar och besparingar, därför har jag i brist på ideer skapat ytterligare en kontainer för våra gemensama tillgångar då, men frågan är om det är "best practise" att göra så kommer det att innebära problem senare?
Tanken är då att jag flyttar över ett bestämt belopp varje månad till detta konto, lixom min flickvän gör, det sammanlagda beloppet kan vi sedan använda till gemensamma utgifter. Om jag gör på detta vis, hur ska jag då bokföra de pengar min flickvän sätter in på detta konto, göra ett konto för henne under 'eget kapital' (vet inte vad det kallas i engelska verionen, men samma ställen man hämtar öppnings saldon på), eller ska jag se det som en inkomst?

Och måste jag skilja kreditdelen och kontodelen på detta kort, vi kommer ändå att betala fakturan på krediten med kontot kopplat till samma kort
__________________
Senast redigerad av barreth 2008-04-15 kl. 22:10.
Citera
2008-04-15, 23:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
Det var vettigt förklarat, men jag har nog inte förklarat riktigt vad jag önskar tillräckligt väl, grejjen är att jag vill hälst försöka skilja kortet från mina egna tillgångar och besparingar, därför har jag i brist på ideer skapat ytterligare en kontainer för våra gemensama tillgångar då, men frågan är om det är "best practise" att göra så kommer det att innebära problem senare?
Tanken är då att jag flyttar över ett bestämt belopp varje månad till detta konto, lixom min flickvän gör, det sammanlagda beloppet kan vi sedan använda till gemensamma utgifter. Om jag gör på detta vis, hur ska jag då bokföra de pengar min flickvän sätter in på detta konto, göra ett konto för henne under 'eget kapital' (vet inte vad det kallas i engelska verionen, men samma ställen man hämtar öppnings saldon på), eller ska jag se det som en inkomst?

Och måste jag skilja kreditdelen och kontodelen på detta kort, vi kommer ändå att betala fakturan på krediten med kontot kopplat till samma kort

Hälften av pengarna på kortet ÄR ju dina tillgångar, så varför vill du inte ha med det bland dina tillgångar?

Nåja, det gör man ju som man vill med.

Så som du beskriver det skulle jag nästan rekommendera att du startar en ny gnucash-fil, kalla den "gemensamekonomi" eller liknande. Där upprättar du en helt separat bokföring för er gemensamma ekonomi. Jag tror att det speglar verkligheten bäst. Så som du förklarar det verkar du vilja särskilja å ena sidan din egen ekonomi, å andra sidan din flickväns ekonomi och å tredje sidan er gemensamhetsekonomi.

I din egen bokföring syns då bara utgifter till er gemensamma ekonomi, som där motsvaras av exakt samma belopp inkomster. (Din flickvän representeras också av ett inkomstkonto i denna bokföring.)

Att skilja på kontodelen och kreditdelen är enkelt. Kontodelen representeras av ett tillgångskonto och kreditdelen representeras av ett skuldkonto.
Citera
2008-04-16, 22:58
  #11
Medlem
barreths avatar
Tack för dina tipps
Citera
2008-07-29, 07:01
  #12
Medlem
belaruss avatar
Har jag förstått det här med dubbel bokföring rätt om jag sitter och matar in varje värde manuellt på två olika platser så att det blir rätt? Verkar vettigt på sitt sätt men känns samtiigt lite som dubbelt arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback