Lite saker som jag kommer att tänka på såhär på rak arm...
1. För att förstå hur man använder gnucash (och all bokföring) så måste man förstå hur dubbel bokföring fungerar. Det kan kännas omöjligt, men det är en "ketchupeffekt" på det, när man väl fattar så faller allting på plats väldigt enkelt. Därför ska man inte ge upp om man inte fattar det på tio sekunder. Börja med att läsa guiden:
http://www.gnucash.org/docs/v2.0/C/gnucash-guide/
2. Var inte rädd för att ändra i kontoplanen, jag ändrar i min ibland trots att jag använt den i över fem år. Det går att flytta runt transaktioner i efterhand.
3. Man måste inte knöka in HELA sin ekonom i gnucash. Det går utmärkt att bokföra bara vissa saker. Det är lämpligt att växa in i programmet i lagom takt. Det går bra att använda "övrigt"-konton och lägga in stora transaktioner som heter "okänt" bara för att saldot ska stämma på bankkontot osv. Även om man inte har koll på vart "okänt"-pengarna gick, så vet man hur många procent av sin privatekonomi man har koll på.
4. När man börjar så tycker jag att man kan vara ganska sparsam med saker som hänt före bokföringens början. Lägg inte in hela kontohistoriken från internetbanken i gnucash, lägg bara in nuvarande saldo och börja där. Annars blir det lätt alldeles för mycket jobb.
Det var ett par tips.
Och till sist... ta det inte på så blodigt allvar! Det är viktigt att man gör det så att det känns hyfsat inspirerande, annars orkar man inte mer än max några veckor innan man lägger ner det.