2013-10-13, 15:26
Medlem
Perfekt, tackar. Men nu till nästa fråga, hur gör man när man bokför en inbetalning av en skuld. Jag tar ju givetvis pengar från ett konto till ett av skuldkontonen. Men hela summan går ju inte till att amortera skulden, viss del är ju ränta och annan skit.
Citera
2013-10-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Perfekt, tackar. Men nu till nästa fråga, hur gör man när man bokför en inbetalning av en skuld. Jag tar ju givetvis pengar från ett konto till ett av skuldkontonen. Men hela summan går ju inte till att amortera skulden, viss del är ju ränta och annan skit.

När du lånar pengarna bokför du beloppet på kontot dit pengarna gått in samt ett skuldkonto.

Om jag förstår dig rätt betalar du en gång i månaden och av den summan är en viss del amortering och en viss del ränta. Kanske även andra avgifter.

Då gör du en splittad transaktion där det dras pengar från ditt bankkonto som du betalar ifrån, och en del minskar beloppet på skuldkontot, en annan del går till ett utgiftskonto som heter något i stil med Utgifter::Ränta och om du har ytterligare kostnader, t.ex. faktureringsavgift eller så, så går de till ett annat konto som t.ex. Utgifter::Låneavgifter eller liknande.
Citera
2013-10-13, 19:05
Medlem
Ska ta och prova det där när det blir dags om åtta dagar eller vad det är. Tackar...
Citera
2013-10-15, 16:30
Medlem
Nu har jag stött på nästa problem. Jag bokför en en betalning jag gjort på mitt bankkonto som ligger under tillgångar. Då denna betalning är för kläder vill jag alltså att dessa pengar ska tas från bankkontot men kostanden ska alltså hamna på klädkontot. När jag lägger in det som en överföring blir det ju inte rätt då kostnadskontot hamnar på plus men borde väl vara på minus???
Citera
2013-10-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Nu har jag stött på nästa problem. Jag bokför en en betalning jag gjort på mitt bankkonto som ligger under tillgångar. Då denna betalning är för kläder vill jag alltså att dessa pengar ska tas från bankkontot men kostanden ska alltså hamna på klädkontot. När jag lägger in det som en överföring blir det ju inte rätt då kostnadskontot hamnar på plus men borde väl vara på minus???

Nej, utgiftskonton går plus när du har en utgift.
Citera
2013-11-01, 11:23
Bannlyst
Jag har ett investeringssparkonto (ISK) med 5 olika fonder.
Jag har sålt några fondandelar från en av fonderna nu och har bokfört den i GnuCash.
Jag har följt exemplet i Tutorial & Concepts guide.

Beskrivning__Konto__Andelar___Pris___Debet___Kredi t
Netto_______Bank__________________3600
Sälj_________Fond__-100______36___________3600
Kapitalvinst__Intäkt________________________1600
Kapitalvinst__Fond__________________1600

Det lustiga är att efter transaktionen skrivits in så blir det nåt knas med rapporten "Avancerad portfölj".

Följande kolumner i rapporten blir blanka för aktuell fond efter transaktionen:
Omkostnadsbelopp, Realiserad vinst, Orealiserad vinst, Total vinst, Total return.
Givetvis påverkas Rate of return också och bli 0,0%.

Övriga fonders kolumner påverkas ej.

Frågan är varför blir det på detta viset?
Bug i programmet eller "Skit bakom spakarna?

/Peter
Senast redigerad av peswe 2013-11-01 kl. 11:30.
Citera
2013-11-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peswe
Jag har ett investeringssparkonto (ISK) med 5 olika fonder.
Jag har sålt några fondandelar från en av fonderna nu och har bokfört den i GnuCash.
Jag har följt exemplet i Tutorial & Concepts guide.

Beskrivning__Konto__Andelar___Pris___Debet___Kredi t
Netto_______Bank__________________3600
Sälj_________Fond__-100______36___________3600
Kapitalvinst__Intäkt________________________1600
Kapitalvinst__Fond__________________1600

Det lustiga är att efter transaktionen skrivits in så blir det nåt knas med rapporten "Avancerad portfölj".

Följande kolumner i rapporten blir blanka för aktuell fond efter transaktionen:
Omkostnadsbelopp, Realiserad vinst, Orealiserad vinst, Total vinst, Total return.
Givetvis påverkas Rate of return också och bli 0,0%.

Övriga fonders kolumner påverkas ej.

Frågan är varför blir det på detta viset?
Bug i programmet eller "Skit bakom spakarna?

/Peter

Vet inte, använder inte den rapporten. Försök med gnucash user-mailinglista: http://lists.gnucash.org/mailman/listinfo/gnucash-user
Citera
2014-07-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja. Alla språk ligger med i samma installationsfil. Om du har ett svenskt windows kommer gnucash att bli på svenska, osv. Det går att ändra i efterhand också.

Läs mer här:

http://wiki.gnucash.org/wiki/Locale_Settings
Testade att ta bort # och sätta LANG=sv_SE utan att få till det.

Däremot kunde jag ändra språket till tyska genom att sätta LANG = de_DE.

Kör med svenskt XP SP 3.
Citera
2014-07-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Testade att ta bort # och sätta LANG=sv_SE utan att få till det.

Däremot kunde jag ändra språket till tyska genom att sätta LANG = de_DE.

Kör med svenskt XP SP 3.

Skumt. Dubbelkolla att du gjort exakt som det står på wikisidan, annars får du skicka in en buggrapport till gnucash-utvecklarna:

http://wiki.gnucash.org/wiki/Bugzilla
Citera
2014-11-20, 17:58
Är det praxis att budgetera minus på en budgetpost om man t.ex. planerar ta från sitt sparkonto för att finansiera en annan budgetpost?
Citera
2014-11-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Median
Är det praxis att budgetera minus på en budgetpost om man t.ex. planerar ta från sitt sparkonto för att finansiera en annan budgetpost?

Vet tyvärr inte, jag använder aldrig budgetfunktionen.
Citera
2014-11-21, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Vet tyvärr inte, jag använder aldrig budgetfunktionen.

Ja, skulle väl anta att man gör som jag tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in