2008-07-29, 09:10
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Har jag förstått det här med dubbel bokföring rätt om jag sitter och matar in varje värde manuellt på två olika platser så att det blir rätt? Verkar vettigt på sitt sätt men känns samtiigt lite som dubbelt arbete.
Jag vet inte hur man gjorde förr när man bara hade papper och penna, men i gnucash matar man INTE in varje värde på två olika ställen.
Tänk dig t.ex. att du köpt en glass för tio kronor och betalat med en tia som du hade i din plånbok. Då klickar du fram utgiftskontot "glass" och matar in en transaktion på tio kronor. I den transaktionen måste du ange varifrån pengarna kommer, och där anger du alltså tillgångskontot plånbok.
Det går förstås även att klicka upp kontot plånbok och ange att det försvunnit tio kronor därifrån, och då måste du ange vart pengarna tog vägen. De tog alltså vägen till utgiftskontot "glass".
Det finns i huvudsak fyra olika sorters konton: utgift, inkomst, tillgång och skuld. (Det finns även "equity" som man använder för att plocka in saker i bokföringen som inte funnits där förut och som inte tillkommit i form av en inkomst.)
Normalt sett flödar pengarna genom systemet genom att först komma in genom ett inkomstkonto (t.ex. lön) och gå in på ett tillgångskonto (t.ex. lönekontot i banken eller plånboken). De kan därefter användas till att flöda ut ur bokföringen igen genom utgiftskonton. Pengar kan även flöda in via skuldkonton. Om man lånar pengar ökar saldot på ett skuldkonto SAMTIDIGT som saldot på ett tillgångskonto ökar.
(I början tänker man sig konton som samma sak som ett bankkonto, men det stämmer bara för tillgångskonton.)