2008-07-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Har jag förstått det här med dubbel bokföring rätt om jag sitter och matar in varje värde manuellt på två olika platser så att det blir rätt? Verkar vettigt på sitt sätt men känns samtiigt lite som dubbelt arbete.

Jag vet inte hur man gjorde förr när man bara hade papper och penna, men i gnucash matar man INTE in varje värde på två olika ställen.

Tänk dig t.ex. att du köpt en glass för tio kronor och betalat med en tia som du hade i din plånbok. Då klickar du fram utgiftskontot "glass" och matar in en transaktion på tio kronor. I den transaktionen måste du ange varifrån pengarna kommer, och där anger du alltså tillgångskontot plånbok.

Det går förstås även att klicka upp kontot plånbok och ange att det försvunnit tio kronor därifrån, och då måste du ange vart pengarna tog vägen. De tog alltså vägen till utgiftskontot "glass".

Det finns i huvudsak fyra olika sorters konton: utgift, inkomst, tillgång och skuld. (Det finns även "equity" som man använder för att plocka in saker i bokföringen som inte funnits där förut och som inte tillkommit i form av en inkomst.)

Normalt sett flödar pengarna genom systemet genom att först komma in genom ett inkomstkonto (t.ex. lön) och gå in på ett tillgångskonto (t.ex. lönekontot i banken eller plånboken). De kan därefter användas till att flöda ut ur bokföringen igen genom utgiftskonton. Pengar kan även flöda in via skuldkonton. Om man lånar pengar ökar saldot på ett skuldkonto SAMTIDIGT som saldot på ett tillgångskonto ökar.

(I början tänker man sig konton som samma sak som ett bankkonto, men det stämmer bara för tillgångskonton.)
Citera
2008-07-29, 09:56
Medlem
belaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vet inte hur man gjorde förr när man bara hade papper och penna, men i gnucash matar man INTE in varje värde på två olika ställen.

Tänk dig t.ex. att du köpt en glass för tio kronor och betalat med en tia som du hade i din plånbok. Då klickar du fram utgiftskontot "glass" och matar in en transaktion på tio kronor. I den transaktionen måste du ange varifrån pengarna kommer, och där anger du alltså tillgångskontot plånbok.

Det går förstås även att klicka upp kontot plånbok och ange att det försvunnit tio kronor därifrån, och då måste du ange vart pengarna tog vägen. De tog alltså vägen till utgiftskontot "glass".

Det finns i huvudsak fyra olika sorters konton: utgift, inkomst, tillgång och skuld. (Det finns även "equity" som man använder för att plocka in saker i bokföringen som inte funnits där förut och som inte tillkommit i form av en inkomst.)

Normalt sett flödar pengarna genom systemet genom att först komma in genom ett inkomstkonto (t.ex. lön) och gå in på ett tillgångskonto (t.ex. lönekontot i banken eller plånboken). De kan därefter användas till att flöda ut ur bokföringen igen genom utgiftskonton. Pengar kan även flöda in via skuldkonton. Om man lånar pengar ökar saldot på ett skuldkonto SAMTIDIGT som saldot på ett tillgångskonto ökar.

(I början tänker man sig konton som samma sak som ett bankkonto, men det stämmer bara för tillgångskonton.)

Ok. Som du säger anger man ju vart pengar tar vägen vid överföringar. Men när jag lägger in t.ex. en ny lön, då verkar det ju som att man måste lägga in samma belopp i Equity för att det skall stämma? Alltså mellan kontona går det bra men när pengar går in och ut ur systemet hur gör jag då?
Citera
2008-07-29, 10:01
Medlem
belaruss avatar
Eller funkar det som så att jag för över lönen till Equity endast om jag inte behöver använda lönen och sparar den?

Edit: Har tittat lite mer nu. Verkar bara som att jag inte kollat så noga. Allt faller nog på plats när jag jobbat lite med programmet så du behöver nog inte bemöda dig med allt för jobbiga svar.
Senast redigerad av belarus 2008-07-29 kl. 10:04.
Citera
2008-07-29, 13:05
Bannlyst
Skall ge programmet en rejäl chans.
Här skall ekonomin effektiveras till max.
Citera
2008-07-29, 14:06
Medlem
Finns såklart lika många kontoplaner som användare av detta program, men ingen som har någon svensk "common accounts"? )

Borde väl gå att importera isåfall.
Citera
2008-07-29, 15:16
Medlem
Citat:
Eller funkar det som så att jag för över lönen till Equity endast om jag inte behöver använda lönen och sparar den?

Edit: Har tittat lite mer nu. Verkar bara som att jag inte kollat så noga. Allt faller nog på plats när jag jobbat lite med programmet så du behöver nog inte bemöda dig med allt för jobbiga svar.

Ingen fara, jag svarar gärna.

Lönen ska INTE gå genom Equity. När du får en lön så gör du såhär; se till att du har ett konto som heter Inkomster::Lön, och öppna det. Skriv in en ny transaktion som du döper till t.ex. "Lön Juli 2008" och ange Tillgångar::Lönekonto (t.ex.) som det andra kontot. Du lär dig snabbt vad som är debit och vad som är kredit. När du får en lön och för in den så ska ju Tillgångar::Lönekonto öka. Om det blir minus där så har du gjort fel på debit och kredit och ändrar så att det blir rätt.

Equity använder du aldrig i daglig bokföring, utan bara när du ska flytta in saker i bokföringen som inte funnits där förut och inte är en inkomst. Exempel; antag att du börjar använda gnucash lite smått och bara lägger in din lön och dina räkningar så att bankkontot stämmer. Sen kommer du på att du vill ha koll på värdeminskningen på din bil. Då ska ju bilen in i bokföringen men det är ingen inkomst, så hur ska du få in den? Jo, då tar du istället in den via Equity::Opening Balances till Tillgångar::Bil. Sedan går du in en gång per månad och minskar värdet på Tillgångar::Bil genom att flytta ut en viss summa till Utgifter::Värdeminskning Bil.

Du kommer att bli tvungen att använda Equity minst en gång, och det är när du startar din bokföring och tar med lönekonto och innehållet i din plånbok. Dessa två summor måsta komma in från Equity::Opening Balances. (Om du inte råkar ha exakt noll kronor både på kontot och i plånboken när du börjar.)
Citera
2008-07-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Finns såklart lika många kontoplaner som användare av detta program, men ingen som har någon svensk "common accounts"? )

Borde väl gå att importera isåfall.

Det är egentligen bättre att göra en egen kontoplan, det är ganska olika från person till person hur man vill organisera det där.
Citera
2008-07-29, 15:18
Medlem
Till alla er som börjar använda gnucash just nu; tänk på att börja försiktigt! Det funkar hur bra som helst att bara bokföra en liten del av sin totala ekonomi i början. Om man försöker göra för mycket är det lätt att man blir förvirrad, tycker att det är jobbigt och struntar i det.
Citera
2008-07-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ok. Som du säger anger man ju vart pengar tar vägen vid överföringar. Men när jag lägger in t.ex. en ny lön, då verkar det ju som att man måste lägga in samma belopp i Equity för att det skall stämma? Alltså mellan kontona går det bra men när pengar går in och ut ur systemet hur gör jag då?

Den här verkar jag ha missat att svara på.

Pengar kommer in i systemet via inkomstkonton. Pengar går ut ur systemet via utgiftskonton.

I undantagsfall kommer pengar "in i" systemet via Equity, men bara om de "funnits där hela tiden".
Citera
2008-07-30, 16:54
Bannlyst
Vilken fil ska man ladda ner för att installera Gnucash på OSX?
Citera
2008-07-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlaren
Vilken fil ska man ladda ner för att installera Gnucash på OSX?

Det är lite knepigare att installera på OSX än på Linux och Windows, men här är en instruktion:

http://wiki.gnucash.org/wiki/MacOSXInstallation

Jag har aldrig provat själv, så jag kan inte hjälpa till med några detaljer, tyvärr.
Citera
2008-10-17, 07:48
Medlem
agnes avatar
Jag har gjort en egen kontoplan och försöker få till ett lån till mina föräldrar. Kommer dock inte fram till något som fungerar då jag alltid lyckas få det att dras direkt när jag lägger in summan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in