2008-03-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Hmm, håller det verkligen?

Fan, vore trevligt om man fastslog i HD att liknande bara är skitsnack, och att dessa personer borde omgående få hjälp. Tänk dig bara själv om de tror på röster osv. Jag vill inte bli knivskuren eller överkörd, och det hade varit ännu värre om det hade utförts av någon som tror på negs eller vad det heter. Då känns det hela så onödigt.

HD skulle kalla det brott begånget "pga psykisk sjukdom".
Men det ena behöver inte utesluta inte existensen av det andra.
Har man en stor psykisk skörhet innebär detta en extra känslig för impulser (såvä från det inre som det yttre).
Dessutom vet vi idag för lite om vad schizofreni och andra psykos sjukdomar exakt beror på. Psykotiska personer kan höra röster som pratar nonsens (liknande radio-störningar) likaväl som röster som ger dem råd som faktiskt kan framstå som vettiga.
Jag jobbar själv inom psykiatrin så jag vet faktiskt en del vad jag pratar om.
Citera
2008-03-31, 18:13
Medlem
Oroboross avatar
Lite funderingar...

...och en återknytning till huvudämnet.

Jag är (som nämnts i andra trådar) mer inne på den meditativa aspekten av magi, då jag finner det ganska svårt att förhålla mig till de fysiska magiska föremålen; alltså svärdet/dolken, bägaren, amuletterna, rökelserna, dräkterna osv - det blir helt enkelt lite väl "teateralistiskt" för min personliga smak.

Dock så är jag väl medveten om att merparten av de böcker som finns är (och alltid har varit) inriktade mot den praktiska, cermoniella magin. Som vissa lärda även menar, så utgör de fysiska föremålen ett sorts mentalt attribut/redskap för den omställningsprocess som medvetandet genomgår vid utförandet av ritualen.

Min frågeställning - i relation till detta - är om man kan uppnå samma önskade resultat endast genom att meditativt visualisera ritualerrna, jämfört med om man skulle utföra ritualerna rent fysiskt? Eller är det så att man förr eller senare måste vända sig till den cermoniella magin för att komma vidare på den esoteriska vägen?
Senast redigerad av Oroboros 2008-03-31 kl. 18:23.
Citera
2008-03-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroboros
...och en återknytning till huvudämnet.

Jag är - som nämnts i andra trådar - mer inne på den meditativa aspekten av magi, då jag finner det ganska svårt att förhålla mig till de fysiska magiska föremålen; alltså svärdet/dolken, bägaren, amuletterna, rökelserna, dräkterna osv. Dock så är jag väl medveten om att merparten av de böcker som finns är (och alltid har varit) inriktade mot den praktiska, cermoniella magin. Som vissa lärda menar så utgör de fysiska föremålen ett sorts mentalt attribut/redskap för den omställningsprocess som medvetandet genomgår vid utförandet av ritualen.

Min frågeställning - i relation till detta - är om man kan uppnå samma önskade resultat endast genom att meditativt visualisera ritualerrna, jämfört med om man skulle utföra ritualerna rent fysiskt? Eller är det så att man förr eller senare måste vända sig till den cermoniella magin för att komma vidare på den esoteriska vägen?

Svar: Jag skulle rekommendera dig att åtminstone utföra grundläggande magisk ritual fysiskt, dvs LBRP vars syfte ju är att bygga Livets Träd i auran av neofyten. Sedan kan du så småningom börja med MPR.
Varför? Jo, LBRP eller Aurum Solis motsvarande ritual SWP är mycket värdefulla eftersom de etablerar kontakt med det högre jaget, dels renar/balanserar din egen medvetande sfär. Om du skall börja meditera kommer du förr eller senare att komma i kontakt med de kliffotiska (obalanserade) aspekterna (såsom negs) av de tio sefirot och då behöver du den struktur och balans som LBRP eller SWP representerar.
Citera
2008-03-31, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag tror hel ärligt att ytterst få personer har erfarenhet av demoner (med detta menar jag demoniska väsen mostv. ärkeänglar), däremot har jag förstått att många, mig själv inkluderad, har erfarenhet av Negs.
Negs är ett samlingsbegrepp myntat av esoterikern Robert Bruce, som ägnat över 20 års forskning i ämnet. Bruce är expert på astralresor och olika former av esoterisk healing och energi-arbete.
Negs är en förkortning för "negative inorganic beings", och detta inkluderar en mängd låg-astrala väsen av demonisk natur som likt rovdjur attackerar människor eftersom de livnär sig på deras energier.
Speciellt mediala personer, barn, är utsatta.
Negs, vilket inkluderar larvae, succubi, incubi, astral spindlar aoch astral ormar, m.fl. fäster sig vid en mänsklig värd genom att tränga igenom dennes aura. Detta sker när en individ är sårbar som vid olika former av fysiska och emotionella/psykologiska trauman. De fäster sig vid olika punkter (ofta intill de viktiga chakran som rotchakrat, könsdels-chakrat, och vid tinningarna) och sedan utnyttjar de trauman (ex. plågsamma minnen i psyket, det kan vara alltifrån minnen av övergrepp till div. förlluster) och sedan attackerar de antingen psykologiskt (de får dig att fantisera om ngt. Dessa fantasier har ofta sexuella kopplingar).

Hur många megakilo lsd har du ätit? Ring 112 innan du dör för fan!
Citera
2008-03-31, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon
Bra att veta.
Om jag någonsin begår ett grovt brott så som mord ska jag skylla på det.

hahahahaha! "DET VAR INTE JAG!! DET VAR ASTRALAORMAR SOM SUGER SIG FAST I MIG! DET VAR NEGSEN FÖR FAN!!"
Citera
2008-04-01, 08:56
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oroboros

Det är möjligt att få resultat genom visualisation men frågan är om det är lika optimalt. En ceremoniell magiker (teurgist) har, till skillnad från den klassiske mystikern, ett perspektiv där han ser att han invokerar (som i att dra ner eller ta in) anden i materian. Mystikern strävar snarare att släppa banden till materian och låta sin själ sväva upp till anden. Magikern strävar således att låta sin ande inkarnera till fullo i kroppen; det rådande tillståndet hos människan är en icke fullbordad inkarnation av anden. Det är även alkemins metod, att förandliga materian och höja dess vibrationsnivå. För att kunna göra detta till fullo och väcka krafterna i din energikropp (aura) så behöver du utföra ritualerna fysiskt.

Men resultat kan även erhållas om man visualiserar. Jag tror dock att påverkan av energikroppen är betydligt mindre i sådan fall; magin rör sig mer i det astrala och mentala. Man brukar rekommendera neofyten att lära sig ritualerna fysiskt innan denne påbörjar göra dem astralt (dvs. genom visualisering). Men man måste kunna utföra den astralt också om behovet uppkommer; det är inte alltid (pga omständigheter) som man kan utföra dem fysiskt. Däför är det bättre att utföra dem astralt än inte alls.

Det finns två sätt att göra det på:

i) Visualisera ritualen som att man gjorde det i sin fysiska rituella kammare. En positiv effekt som kan uppkomma av detta är en eterisk projektion (dvs. ut ur kroppen upplevelse). Här drar man ner kraften så långt det går mot det eteriska (dvs. energikroppen).

ii) Visualisera ritualen på ett annat högre plan. Då bygger man upp ett astralt tempel på de inre planen och utför ritualerna där. Man påverkar då det astrala i högre omfattning. Detta påverkar också energikroppen men mera subtilt och indirekt. Den mest positiva effekten av detta är att du i högre grad tränar din visualiseringsförmåga och viljeförmåga; du tränar ditt sinne att bli disciplinerat.

Man får dock inte glömma bort att magin syftar till att arbeta på alla nivåer samtidigt. Således bör du kombinera visualisering och fysiska röreler i harmoni. Då påverkar du både det astrala men framför allt det eteriska.

Olika betoningar med olika mål och resultat.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att vägen är det omvända än det du föreslog: Man börjar att utföra magi fysiskt men övergår mer och mer att släppa den fysiska paraphernalian och istället internalisera redskapen och till slut utföra ritualerna mentalt. Som någon har sagt (var det W.E. Butler?): "En riktig magiker skall kunna utföra magi ensam i en öken."

S.R.
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-01 kl. 09:31.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in