2008-02-01, 01:41
Medlem
Jag inleder nu en ny tråd som uppföljare till min tidigare om böcker.
Låt oss säga att den presumptiva neofyten nu efter att ha läst Crowley, Levi, Regardie, Fortune, Case, m.fl. m.fl. nu beslutar sig för att gå vidare till praktiskt arbete.

Vad är det man bör tänka på? Låt oss säga att man bor i lägenhet och måste möblera om lite för att göra ex. LBRP och MPR, vad är bra att tänka på?
Hur gör man sin egen dräkt eller sina implement?
När ska man utföra sina ritualer, etc. etc.

Jag har tänkt att vi som har egen praktisk erfarenhet ska ge lite tips och råd både på övningar, likaväl som allmänna praktiska råd eftersom magiskt arbete inte alltid är så lätt att utföra om man bor i vanlig lägenhet. Ev. Wicca utövare är också välkomna att delta och ge råd.
Citera
2008-02-01, 11:46
Medlem
TEOs avatar
Se till att ha en hemförsäkring som täcker de skador som en ev. frisläppt demon kan orsaka i lägenheten.

Jag är allvarlig nu alltså även om det inte verkar så. Varför är jag det då? Jo om man tror på magi och att man kan frisläppa demoner så borde det vara självklart att tro att dessa demoner kan förstöra sin omgivning gaska så rejält om man inte har kontroll på dem. Nu påstår inte jag att du symbolisten tror på detta men det finns andra här som gör det.
Citera
2008-02-01, 14:59
Medlem
Obs! Det här är en seriös diskussion!

Det praktiska magi arbetet förutsätter inledningsvis inte så mycket:
man kan använda en del av sin lägenhet som magiskt tempel, genom att flytta undan möbler, det viktiga är att man har tillräckligt med utrymme att cirkulera.
Ett enkelt bord kan fungera som altare (eller bomos som man kallar det inom Aurum Solis), med en enkel ljusstake. En enkel trästol som är ihopfällbar är att föredra.

En magisk s.k. Tau dräkt är inte så svår att tillverka, det viktiga är att den ska fylla sin symboliska funktion, dvs. både fokusera uppmärksamheten på arbetet. Vida ärmar är att föredra för att kunna göra de rituella gesterna.
Annars kan man arbeta naken dvs "skyclad" som inom vissa grenar av Wicca.

Det magiska arbetet bör alltid föregås av rituell rening av någon form, för att avlägsna ev. negativa vibrationer, smuts, etc.
Andningsövningar som "the rhythmic breath" som används inom Aurum Solis är mycket värdefullt: Andas in till 6 hjärtslag - håll undan på 3 hjärtslag - andas ut till 6 hjärtslag. Om detta är svårt kan man använda rytmen 4-2-4.
Regardie nämner denna övning i sin bok "The One Year Annual" och den har kopplingar till den grekisk-ortodoxa hesychast mystiken:
" Lord-Jes-us-have-mercy-upon-me-a-sin-ner", en andlig övning som rätt utförd ledde till visionen av "det oskapade ljuset".

Att koncentrera sig på ljusflamman på altaret är också en hjälp att fokusera.
W.E: Butler liksom Regardie rekommenderar i sina böcker avslappningsövningar för hela kroppen innan det rituella påbörjas.

(forts. följer)
Citera
2008-02-01, 15:22
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag inleder nu en ny tråd som uppföljare till min tidigare om böcker.
Låt oss säga att den presumptiva neofyten nu efter att ha läst Crowley, Levi, Regardie, Fortune, Case, m.fl. m.fl. nu beslutar sig för att gå vidare till praktiskt arbete.

Vad är det man bör tänka på? Låt oss säga att man bor i lägenhet och måste möblera om lite för att göra ex. LBRP och MPR, vad är bra att tänka på?
Hur gör man sin egen dräkt eller sina implement?
När ska man utföra sina ritualer, etc. etc.

Jag har tänkt att vi som har egen praktisk erfarenhet ska ge lite tips och råd både på övningar, likaväl som allmänna praktiska råd eftersom magiskt arbete inte alltid är så lätt att utföra om man bor i vanlig lägenhet. Ev. Wicca utövare är också välkomna att delta och ge råd.

Du hittar alla svaren på de frågorna i Salomos nycklar..
"The Key Of Solomon The King" av S.L. McGregor Matters.
Citera
2008-02-01, 15:40
Medlem
Pingvinkötts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Du hittar alla svaren på de frågorna i Salomos nycklar..
"The Key Of Solomon The King" av S.L. McGregor Matters.

Instämmer!
Citera
2008-02-01, 16:39
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Det praktiska magi arbetet förutsätter inledningsvis inte så mycket:
man kan använda en del av sin lägenhet som magiskt tempel, genom att flytta undan möbler, det viktiga är att man har tillräckligt med utrymme att cirkulera.
Ett enkelt bord kan fungera som altare (eller bomos som man kallar det inom Aurum Solis), med en enkel ljusstake. En enkel trästol som är ihopfällbar är att föredra.

En magisk s.k. Tau dräkt är inte så svår att tillverka, det viktiga är att den ska fylla sin symboliska funktion, dvs. både fokusera uppmärksamheten på arbetet. Vida ärmar är att föredra för att kunna göra de rituella gesterna.
Annars kan man arbeta naken dvs "skyclad" som inom vissa grenar av Wicca.

Det magiska arbetet bör alltid föregås av rituell rening av någon form, för att avlägsna ev. negativa vibrationer, smuts, etc.
Andningsövningar som "the rhythmic breath" som används inom Aurum Solis är mycket värdefullt: Andas in till 6 hjärtslag - håll undan på 3 hjärtslag - andas ut till 6 hjärtslag. Om detta är svårt kan man använda rytmen 4-2-4.
Regardie nämner denna övning i sin bok "The One Year Annual" och den har kopplingar till den grekisk-ortodoxa hesychast mystiken:
" Lord-Jes-us-have-mercy-upon-me-a-sin-ner", en andlig övning som rätt utförd ledde till visionen av "det oskapade ljuset".

Att koncentrera sig på ljusflamman på altaret är också en hjälp att fokusera.
W.E: Butler liksom Regardie rekommenderar i sina böcker avslappningsövningar för hela kroppen innan det rituella påbörjas.

(forts. följer)

Ja ha.

Men jag undrar faktiskt om det här med demoner som man skall kunna råka släppa fria om man inte vet vad man håller på med. Det finns folk på FB som är lika allvarliga som du när de säger att detta kan hända. Så kom igen nu. Lite praktiska råd om detta så att man inte råkar ställa till med något dumt vore på sin plats.
Citera
2008-02-01, 18:38
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Men jag undrar faktiskt om det här med demoner som man skall kunna råka släppa fria om man inte vet vad man håller på med. Det finns folk på FB som är lika allvarliga som du när de säger att detta kan hända. Så kom igen nu. Lite praktiska råd om detta så att man inte råkar ställa till med något dumt vore på sin plats.

Det hela beror på vilken väg inom den ceremoniella magin som du väljer. Den s.k. "vänstra handens väg" eller "högra". Den "vänstra handend väg" eller den s.k. mörkermagiska vägen arbetar med demoniska krafter och utanför den religiösa sfären. Den är ofta agnostisk och i dess mer kaosmagiska uttryck förnekar den även en gudomlig plan. Det är istället människans uppgift att bli gud och behärska naturens krafter.

Annorlunda är det med den högra handens väg eller den högre magins väg, även kallat teurgi. Denna arbetar inom den religiösa sfären och syftar att fylla ut egot med Det Gudomliga Jaget (eller Självet).

Så det hela beror alltså på vilket syfte du har med magin. Så svaret på detta är att om du strävar efter Ljuset eller din Gud så ser du till att hålla demonerna på avstånd. De skyr nämligen ljuset och vill inte bli sedda; bättre är att påverka oss omedvetet. Men den som följer instruktionerna och filosofin i Thomas Karlssons böcker får skylla sig själv om situationen till slut blir övermäktigt kaotisk. Vill man arbeta den säkrare vägen är det klokt att följa mina och Symbolistens bokrekommendationer i följande tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=608915

Men även den vita eller Teurgiska vägen kommer att "vispa runt" i den kittel som utgör din personlighet och ditt undermedvetna. Saker som du aldrig var medveten om i din personlighet, dissassocierade element av dig själv, kommer att dyka upp till ytan. Detta är också ett slags demoniska krafter, så länge de verkar i det fördolda. Den initiatoriska vägen är omvälvande och kan ofta uppfattas som stormig. Det är därför som man alltid uppmanas att påbörja sitt magiska arbete med förvisnings- (eller skydds-) ritualer.

Den mest klassiska och välkända av dem alla är den så kallade "Lesser Banishing Ritual of the Pentagram" eller LBRP. Det finns lite olika variationer på denna publicerade men den (i mitt tycke) bästa versionen hittar du här:

http://www.golden-dawn.com/temple/index.jsp?s=ritualmanual&p=lbrp

En bra analys av ritualen och dess symbolik (och verkan) hittar du här:

http://www.rendingtheveil.com/article.php?article=29

Denna lilla men mycket pontenta ritual lärdes ut i den välkända orden Hermetic Order of the Golden Dawn och innehåller i huvudsak de viktigaste principerna i hela dess ritualistiska system. Om du vill ha mer information om Golden Dawn kan du kolla i denna tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=605992

Mitt råd är alltså att uteslutande utföra denna ritual varje dag minst två till tre månader, helst ett halvår eller ännu bättre upp till ett år, innan du går vidare i ditt magiska arbete. Du kan kombinera detta med mycket enkla meditaionsövningar som endast begränsar sig till att finna en bekväm meditionsställning och djupavslappning.

Den västerländska traditionen förordar att man sitter på en normal rakryggad trästol (helst inte för välstoppad) och med rak rygg och nacke, fätterna stadigt på marken och händerna på knäna. Börja med att finna en lugn av rytmisk andning (låt andningen vara så enkel som möjligt i dessa begynnande stadier; avhåll dig från avancerade rytmer och ansträngande andningsuppehåll). Sedan slappna av din kropp, kroppsdel för kroppsdel (antingen från fötterna och upp eller tvärt om), genom att koncentrera sig på dem. Sitt så här och bara obsereva dina kroppsliga spänningar och gå igenom över hela kroppen för att nå en god avslappning. Idealet är ett mellanting mellan spändhet och avslappning; man skall vara tillräckligt avslappnad för att inte känna några spänningar i kroppen men samtidigt skall musklerna vara tillräckligt redo för att snabbt kunna göra en rörelse. Efter att du har utfört denna avslappning kan du övergå till att utföra en LBRP.

Sincerus Renatus
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-02-01 kl. 19:11.
Citera
2008-02-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ja ha.

Jag tror hel ärligt att ytterst få personer har erfarenhet av demoner (med detta menar jag demoniska väsen mostv. ärkeänglar), däremot har jag förstått att många, mig själv inkluderad, har erfarenhet av Negs.
Negs är ett samlingsbegrepp myntat av esoterikern Robert Bruce, som ägnat över 20 års forskning i ämnet. Bruce är expert på astralresor och olika former av esoterisk healing och energi-arbete.
Negs är en förkortning för "negative inorganic beings", och detta inkluderar en mängd låg-astrala väsen av demonisk natur som likt rovdjur attackerar människor eftersom de livnär sig på deras energier.
Speciellt mediala personer, barn, är utsatta.
Negs, vilket inkluderar larvae, succubi, incubi, astral spindlar aoch astral ormar, m.fl. fäster sig vid en mänsklig värd genom att tränga igenom dennes aura. Detta sker när en individ är sårbar som vid olika former av fysiska och emotionella/psykologiska trauman. De fäster sig vid olika punkter (ofta intill de viktiga chakran som rotchakrat, könsdels-chakrat, och vid tinningarna) och sedan utnyttjar de trauman (ex. plågsamma minnen i psyket, det kan vara alltifrån minnen av övergrepp till div. förlluster) och sedan attackerar de antingen psykologiskt (de får dig att fantisera om ngt. Dessa fantasier har ofta sexuella kopplingar).
Citera
2008-02-04, 19:43
Medlem
Krafses avatar
Om de där NEGS verkligen finns så har jag nog som så många andra haft en energisugande jävel på mig, men nu har jag hittat ljuset (Gud/ljuset/kraften/Luke Skywalker eller fan vet vad man ska kalla det) och blivit pigg igen till skillnad mot förut då jag var trött hela tiden.

Jag tror att nyckeln är att trycka bort negativa känslor (för seriöst, så jävla stora är inte problemen) och istället norpa åt sig en skvätt ljus. Alltid glad, alltid pigg - alltid gnällig, alltid trött!

Ska man vara tråkig så är det väl psyket eller något, men nu ska vi inte vara tråkiga så jag säger att det är ljuset. Med ljuset menar jag den positiva kraften som troligtvis finns överallt i hela universum eller på Jorden, bara det att de flesta inte utnyttjar den eller bara inriktar sig på den negativa kraften. De är väl för upptagna med att må dåligt och gnälla?

För varje dag som går mår jag bara bättre och bättre, sitter i skrivande stund och nästan ler av välbehag och energi! UNLIMITED....... POOOOOOOOWER!
Citera
2008-02-05, 09:56
Medlem
TEOs avatar
Jodå jag kan hålla med om att negs existerar men INTE som "inorganic beeings" utan som högst levande människor. Vi har väl alla varit utsatt för dessa personer. Ni har säkert någon i er bekanskapskrets. En person som bara gör en trött och orkeslös.

Nu kom jag att tänka på en sak. Om vi för en stund antar att det finns negs. Kan det då vara så att dessa människor har en massa av dessa negs knutna till sig?
Citera
2008-02-05, 11:42
Medlem
Citat:
Jodå jag kan hålla med om att negs existerar men INTE som "inorganic beeings" utan som högst levande människor. Vi har väl alla varit utsatt för dessa personer. Ni har säkert någon i er bekanskapskrets. En person som bara gör en trött och orkeslös.

Nu kom jag att tänka på en sak. Om vi för en stund antar att det finns negs. Kan det då vara så att dessa människor har en massa av dessa negs knutna till sig?

Jag vet ärligt inte om neg-infekterade kan energi-vampyrisera andra, däremot vet jag att de kan utföra andra negativa handlingar, tyvärr kriminella sådana.
De kan fästa sig vid andra familjemedlemmar, vilket har skett i min egen familj.

Det handlar om vilken typ av energi de vill komma åt. Oftast är sex, aggression och olika former av tvångsmässiga beteenden involverade eftersom dessa genererar en hög form av astral energi.
En person som har en obalanserad sexuell läggning kan vara intressant liksom en psykotisk person. Nu säger jag inte att psykoser skulle bero på negs, men den psykiska skörhet som psykotiska och schizofrena personer har, kan vara en ingång för en neg.
Det beror på i vilken grad man är påverkad.
Robert Bruce skriver i sin bok, Practical Psychic Self-Defense att en starkt neg-besatt person ofta har en hypnotisk förmåga att övertala andra och kan vara farlig både för sig själv och för andra.

Det är av vikt dock att påpeka att dessa fenomen kan vara övergående, som hos Krafse, för andra innebär de tyvärr en längre tids lidande. Man kan helt klart säga att de är av karmisk natur, likaså är de en indikation på att man behöver ändra sin livssituation radikalt.
Alla positiva livsförändringar, börja träna, äta nyttigt, etc. kanske inte tar bort problemen med negs, men de hjälper en hel del.
Citera
2008-02-05, 11:43
Medlem
En rättning för mitt föregående medd:
Negsen kan påverka sina värdar att utföra handlingar, som kan vara kriminella, eller självmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in