2013-10-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
Varför diskuteras detta fortfarande? Varför låses inte sådana här trådar DIREKT nu när en riktig akademiker, och inte nån jävla Flashbackpajas, har fastställt att rasisternas syn är helt felaktig?

Det skall hudfärgsblandas och det bör hudfärgsblandas, för världens bästa.

Tror du det endast handlar om hudfärg? Tror du inte det finns mer fysiska och psykiska skillnader än hudfärgen? Är du helt hjärntvättad och dum i huvudet?
Citera
2013-10-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Tror du det endast handlar om hudfärg? Tror du inte det finns mer fysiska och psykiska skillnader än hudfärgen? Är du helt hjärntvättad och dum i huvudet?

Är du helt jävla analt våldtagen och nu får resten av världen lida för det?

Det handlar om att rasisthoror TROR att det handlar om mer än hudfärg när det i själva verket inte gör det i tillräckligt stor utsträckning för att det skall spela någon roll.
Citera
2013-10-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokyo-Montana
Kommer min kinesiska flickvän och jag ha större förutsättningar att få ett "friskt" barn än om jag skulle få barn med en svensk kvinna? Eller är genpolen i bland etniska svenskar i Sverige tillräckligt stor för att skillnaden blir försumbar?

Hur framgångsrikt är det egentligen att rasblanda ur en evolutionär synvinkel?

Då min flickvän väntar barn är jag oerhört intresserad av dessa frågor men även om hur dessa "blandbarn" uppfattar sig själva i dagens samhälle. Är det risk att blandbarn känner sig lika identitetslösa som t.ex. adoptivbarn?

I övrigt skulle jag bli väldigt tacksam om ni ville länka till material på nätet som berör frågor kring blandrasbarn (främst euro/asiat, euro/kines.
Det är mycket möjligt at rasblandingar ger friskare barn inavel är inte särskilt fördelsaktigt.
Citera
2013-11-30, 23:18
Medlem
Citat:
Kommer min kinesiska flickvän och jag ha större förutsättningar att få ett "friskt" barn än om jag skulle få barn med en svensk kvinna? Eller är genpolen i bland etniska svenskar i Sverige tillräckligt stor för att skillnaden blir försumbar?

Hur framgångsrikt är det egentligen att rasblanda ur en evolutionär synvinkel?

Då min flickvän väntar barn är jag oerhört intresserad av dessa frågor men även om hur dessa "blandbarn" uppfattar sig själva i dagens samhälle. Är det risk att blandbarn känner sig lika identitetslösa som t.ex. adoptivbarn?

I övrigt skulle jag bli väldigt tacksam om ni ville länka till material på nätet som berör frågor kring blandrasbarn (främst euro/asiat, euro/kines.
Jap rasblanding leder till heterosis och friskare barn.
Citera
2014-11-17, 14:02
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Från kunskapen ur genetiken på universitetet så är frågan ganska enkel:
Du får fördelar med större genetisk spridning på genomet från far och mor.
framförallt med avseende på förmåga att klara många sjukdommar.
Dock är det enskilda genomet hos din tjej viktigare än teorierna.

Är du orolig så bör du snarare fråga henne vilka ärftliga sjukdommar hon har representerat bakåt i släkten.

För övrigt så finns det ej raser inom människosläktet ur biologiskt avseende.
Alla folkgrupper på jorden är så närbesläktade genetiskt att det inte kan klassas som olika raser. Använder man begreppet raser så är man rotad i gammal genetik äldre än 50- 60-talet. Begreppet raser hos människan lever bara kvar bland vissa politiska ideologier. Inte som ett begrepp inom biologin idag.

Folkgrupper är kanske en bättre benämning.

Det är större genetisk variation mellan människoraser, än vad det är mellan hundraser. Mig veterligen förnekar ingen att det existerar hundraser.

https://www.youtube.com/watch?v=Ve6uK00AvNo
Citera
2014-11-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karjalainen
Det är större genetisk variation mellan människoraser, än vad det är mellan hundraser. Mig veterligen förnekar ingen att det existerar hundraser.

https://www.youtube.com/watch?v=Ve6uK00AvNo
Vilket skitsnack. Människor är för genetiskt lika för att kunna delas in i raser. Myten om människoraser börjar bli väldigt utdaterad.
http://newsreel.org/guides/race/pressreleasecredit.htm
Senast redigerad av Indico 2014-11-17 kl. 15:50.
Citera
2014-11-17, 16:30
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Vilket skitsnack. Människor är för genetiskt lika för att kunna delas in i raser. Myten om människoraser börjar bli väldigt utdaterad.

Det finns ingen vetenskaplig definition av "ras".
Det går inte att motbevisa något som inte är definierat...

Betyder det att raser finns/inte finns?
Ja, det beror helt på vad man själv menar när man säger "ras".
Vetenskapligt är begreppet helt ointressant.

Följdfråga: Finns hundraser (breeds)?
Senast redigerad av Oformad 2014-11-17 kl. 16:33.
Citera
2014-11-17, 22:06
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Är du dum i huvudet eller? För det första så är det väl självklart att mitt barn kommer att likna mig oavsett vem jag skaffar det med.
Det genetiska avståndet mellan förälder och barn är hälften av det mellan föräldrarna.

Det kan mycket väl tyvärr vara så att du har kortare genetiskt avstånd till dina grannar än ditt barn.
Även organdonationer kan bli ett problem.
http://pulse.seattlechildrens.org/the-struggle-to-find-donors-for-mixed-race-children/
Citat:
Multi-ethnic and multi-racial children have extremely diverse genetic makeup, so the odds of finding a donor who matches that genetic makeup lowers dramatically.

Du borde läst på innan, inte nu.
Senast redigerad av Badsector 2014-11-17 kl. 22:16.
Citera
2014-11-17, 22:15
Medlem
Badsectors avatar
Citat:

Det är bara sociologtrams.
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/01/050128221025.htm
Citat:
The study is by far the largest, consisting of 3,636 people who all identified themselves as either white, African-American, East Asian or Hispanic. Of these, only five individuals had DNA that matched an ethnic group different than the box they checked at the beginning of the study. That's an error rate of 0.14 percent.

http://www.americanscientist.org/issues/pub/2011/4/is-race-real
Citat:
Race is an important concept because it has been found that different races respond in different ways to drugs and medical procedures. Drugs that have been found very effective in one race can be completely ineffective in another. This is not something that we can ignore in our efforts to be politically correct.

Kolla denna;
http://nyadagbladet.se/vetenskap/sjatte-avsnittet-av-vetenskapsserien-hjernevask-ras/
Senast redigerad av Badsector 2014-11-17 kl. 22:17.
Citera
2014-11-18, 20:35
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Det skiljer minst 0.5% i genomet mellan människoraser när CNVs inkluderas men <0.2% mellan hundraser. Faktum är att skillnaden mellan varg och hund är heller inte mer än 0.2%. Tittar man på autosomalt mänskligt DNA så finns betydligt större genetiska avstånd enligt FsT-skalan mellan vissa raser än vad det gör mellan många arter i djurvärlden. Taxonomiskt finns det alltså argument för att dela in människor i åtminstone olika underarter och i vissa fall talar vi nog t.o.m om olika arter.
Citera
2014-11-18, 20:54
Medlem
I Indien där de har något som kallas kast system. dvs folk tillhör olika kast. Du har de rikas kast i toppen och sen riktigt fattiga i botten.

De rika får bara bilda familj med samma kast (samma rika klass).

Eftersom det är så få rika så har det fått genetiska skillnader jämfört med andra kaster.
Tex om en rik indier från den rika kasten ska opereras så kan inte sjukhusen i Indien använda den vanliga bedövningen som används hela tiden, utan de frågar om kasttillhörighet för om fel bedövning används på den som kommer från rika kasten så kan det leda till att den rika snubben inte vaknar alls.

Det är bara början på Genetisk defekt som sprids bland de rika i indien. Att det blivit så här är inavel och för lite blandning.
Citera
2014-11-18, 21:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
I Indien där de har något som kallas kast system. dvs folk tillhör olika kast. Du har de rikas kast i toppen och sen riktigt fattiga i botten.

De rika får bara bilda familj med samma kast (samma rika klass).

Eftersom det är så få rika så har det fått genetiska skillnader jämfört med andra kaster.
Tex om en rik indier från den rika kasten ska opereras så kan inte sjukhusen i Indien använda den vanliga bedövningen som används hela tiden, utan de frågar om kasttillhörighet för om fel bedövning används på den som kommer från rika kasten så kan det leda till att den rika snubben inte vaknar alls.

Det är bara början på Genetisk defekt som sprids bland de rika i indien. Att det blivit så här är inavel och för lite blandning.

Stopp och belägg. För det första är Indien generellt sett extremt heterogent i genetiskt avseende och dessutom ett väldigt stort land. Däremot finns det som du säger väldigt många genetiska sjukdomar i landet men ett mycket bättre "case" är att tala om utavelseffekter som möjlig orsak.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-11-18 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in