• 1
  • 2
2008-01-31, 18:17
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
Kommer min kinesiska flickvän och jag ha större förutsättningar att få ett "friskt" barn än om jag skulle få barn med en svensk kvinna? Eller är genpolen i bland etniska svenskar i Sverige tillräckligt stor för att skillnaden blir försumbar?

Hur framgångsrikt är det egentligen att rasblanda ur en evolutionär synvinkel?

Då min flickvän väntar barn är jag oerhört intresserad av dessa frågor men även om hur dessa "blandbarn" uppfattar sig själva i dagens samhälle. Är det risk att blandbarn känner sig lika identitetslösa som t.ex. adoptivbarn?

I övrigt skulle jag bli väldigt tacksam om ni ville länka till material på nätet som berör frågor kring blandrasbarn (främst euro/asiat, euro/kines.
Citera
2008-01-31, 21:51
Medlem
Bajsfacistens avatar
Sveriges genpool är tillräckligt varierad att risk för inavel är försumbar.
Citera
2008-02-01, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tokyo-Montana
Är det risk att blandbarn känner sig lika identitetslösa som t.ex. adoptivbarn?

Ja! Den risken finns. Det drabbar såklart inte alla. Men jag vet vad det innebär.
Citera
2008-02-01, 14:19
Medlem
Hur tänker man om man skaffar barn med en neger eller asiat? Då kan man ju lika gärna adoptera eftersom ungen till 99% chans inte kommer vara lik en själv för fem öre ändå. Och nej, det krävs en befolkning på under 1000 personer för att det ska finnas en risk för inavel.
Citera
2008-02-02, 01:25
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Hur tänker man om man skaffar barn med en neger eller asiat? Då kan man ju lika gärna adoptera eftersom ungen till 99% chans inte kommer vara lik en själv för fem öre ändå. Och nej, det krävs en befolkning på under 1000 personer för att det ska finnas en risk för inavel.

Är du dum i huvudet eller? För det första så är det väl självklart att mitt barn kommer att likna mig oavsett vem jag skaffar det med. För det andra så skaffar man inte barn för att den ska vara lik en själv utan för att man vill bilda familj med sin partner. Vad jag förstått så är adoption både dyrt och krångligt och inget man går igenom om man kan skaffa barn på normal väg.
Citera
2008-02-02, 01:32
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
Enligt en artikel i The Independent så hävdas det att människor av blandat europeiskt/asiatiskt ursprung är intelligentare, vackrare och friskare än människor av övriga raser. http://www.independent.co.uk/news/sc...on-523076.html

Vad säger ni om detta?
Citera
2008-02-02, 01:45
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Enligt en artikel i The Independent så hävdas det att människor av blandat europeiskt/asiatiskt ursprung är intelligentare, vackrare och friskare än människor av övriga raser. http://www.independent.co.uk/news/sc...on-523076.html

Vad säger ni om detta?
Nja... Pseudovetenskapliga studier ger jag inte mycket för.

/mvh ikh
Citera
2008-02-02, 01:49
Medlem
ikhs avatar
Sverige har en 2% risk för gentiska misstag som resulterar i missbildningar eller andra patologiska förändringar.

Det är en mycket liten risk, om man jämnför med resten av världen. Så jag skulle gissa på att man ökar risken för gentiska problem genom att söka partner utanför Sverige, dock bör nämnas att ökningen är minimal.

/mvh ikh
Citera
2008-02-02, 13:04
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:

Vad säger ni om detta?

Det känns onekligen som ett önsketänkande, precis som att fjortisar tror att man blir fullare på 2,8r än 3,5r. Vackrare tycker jag inte och friskare låter osannolikt eftersom de asiatiska länderna har lägre levnadsstandard än västvärlden och således för med sig sjukdomar (inte alla, men risken finns). Måste det vara just asiatiskt ursprung som gör barnen vackrare och friskare och intelligentare?

Pseudovetenskap.
Citera
2008-02-02, 16:53
Medlem
Läs dessa artiklar och skaffa din egen uppfattning.

http://www.flashback.org/showpost.p...60&postcount=9
Citera
2008-02-02, 17:22
Medlem
zorc7251s avatar
Hybrid vigor?
Citera
2008-02-02, 17:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Sverige har en 2% risk för gentiska misstag som resulterar i missbildningar eller andra patologiska förändringar.

Det är en mycket liten risk, om man jämnför med resten av världen. Så jag skulle gissa på att man ökar risken för gentiska problem genom att söka partner utanför Sverige, dock bör nämnas att ökningen är minimal.

/mvh ikh

Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Nja... Pseudovetenskapliga studier ger jag inte mycket för.

/mvh ikh

En pseudovetenskaplig gissning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här