• 1
  • 2
2008-01-31, 17:49
Medlem
dodeesoss avatar
Jag har hört många ggr att man inte skall äta grön potatis, men har inget minne av någon historia om någon som blivit förgiftad.

Hur farligt är det egentligen? Jag brukar själv skala bort den gröna delen om det är lite grönt och slänga om hela pluggen är grön.

Hur gör ni andra eller rättare sagt vet någon hur skall man göra?
Citera
2008-01-31, 17:52
Medlem
sommarlovs avatar
Efter att ha sett min egen pappa kräkas, ha yrsel och sova måånga timmar förstår jag att det är väldigt farligt.
Kasta hela potatisen, det gröna är klorofyll, ofarligt, det farliga finns i hela potatisen.
Citera
2008-01-31, 18:23
Medlem
Tjohildas avatar
Precis som när det gäller mögel, gör man bäst i att kasta hela. Grön potatis är giftig även om man tar bort det synliga gröna.
Citera
2008-01-31, 18:58
Medlem
Som någon annan redan har sagt är det gröna klorofyll, vilket har börjat produceras av potatisen då denna har utsatts för solljus. Detta fenomen kan vara en indikation på att det giftiga ämnet solanin har bildats i större mängd än normalt. Vad jag har förstått så innehåller potatis alltid en viss mängd solanin, dock i tillräckligt liten halt för att man ska bli förgiftad av det.

Jag kastar också potatisar som har inslag av grönt, det är lika bra att vara på den säkra sidan.

Det finns säkerligen en massa information om solanin, hur det bildas och hur det påverkar oss m.m. om man googlar.
Citera
2008-02-01, 03:27
Medlem
Lady Starlights avatar
Hittar jag en potatis som är grön under mitt potatisskalande så åker den i papperskorgen... Det är ju värkligen discusting... hi hi
Citera
2008-02-01, 04:48
Medlem
Trumpeters avatar
Med tanke på att potatis är relativt billigt känns det rätt onödigt att chansa. Jag slänger gröna potatisar.
Citera
2008-02-01, 08:56
Medlem
dodeesoss avatar
Jag gjorde potatismos igår och av ca 20 potatisar var 5 st lite gröna. Alla som åt överlevde.
Men efter att har sett svaren så här långt så kastar jag dom nästa gång.

Det verkar som sagt att det giftiga änmet (Solanin) finns i all potatis och det finns mer i den gröna. Den gröna färgen och giftet skall fungera som varning till hungriga insekter och djur.

Men jag tror fortfarande inte att det är farligt att äta spuddar som är bara lite gröna, så länge man inte överdriver. Fast som någon skrev, det är dumt att chansa.
Citera
2008-02-01, 14:07
Medlem
dakorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
... Det verkar som sagt att det giftiga änmet (Solanin) finns i all potatis och det finns mer i den gröna. Den gröna färgen och giftet skall fungera som varning till hungriga insekter och djur. ...

Jag vet att jag är överdrivet petig, men det verkar på ditt inlägg som om potatisen medvetet varnar för att den kan vara giftig
Citera
2008-02-10, 19:28
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakorp
Jag vet att jag är överdrivet petig, men det verkar på ditt inlägg som om potatisen medvetet varnar för att den kan vara giftig

Jeppz, grönsaker är oxp människor...
Citera
2008-02-11, 18:57
Medlem
groovyjaxxs avatar
Det är enkelt, är den grön så släng den. Den är "omogen" och har gift i sig. Spelar ingen roll om du skalar bort det. Nu blir nog inte alla dödsjuka av att äta en potatis som är lite grön. Men varför riskera. Potatis kostar ingenting mer eller mindre. Inte värt att chansa
Citera
2008-02-11, 19:04
Medlem
De va nån potatisexpert på besök i lättlagat eller vad det nu heter, det går i repris på nätterna iaf

Han uttryckte flera gånger att grön potatis skall slängas oavsett vad. Och att många nonchalerar och tar för lätt på det genom att bara skära bort den gröna delen osv. Släng den säger han, och jag får väl lita på det. Han kallas ju inte potatisexpert utan orsak!
Citera
2009-11-20, 21:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovyjaxx
Det är enkelt, är den grön så släng den. Den är "omogen" och har gift i sig. Spelar ingen roll om du skalar bort det. Nu blir nog inte alla dödsjuka av att äta en potatis som är lite grön. Men varför riskera. Potatis kostar ingenting mer eller mindre. Inte värt att chansa

Kasta dem du, men de skadliga solaninhalterna finns sällan djupare än 3 mm i potäten.

Men chips med inslag av grönt då?

Edit: hittade den här tråden och fick alla svar jag ville ha. I den frågan iaf.
Senast redigerad av Clay Allison 2009-11-20 kl. 21:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in