Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Cogito, ergo sum
Grundpremissen borde vara "det finns tankar", inte "jag tnker". Det mste frst bevisas att tankar frutstter ngon som tnker. Fr detta finns det inga skl och drfr r satsen inte giltig.
TS: Sanningen borde rimligen vara
varat s som det faktiskt r. Varat i sig kan ju inte vara en lgn d lgn krver en agent som knner sanningen men frmedlar, samtidigt som denne utgr sig fr att frtlja sanningen, en felaktig bild av varat till ngon annan.
Som jag ser det, om man inte gr p Moores eller Strawsons linje (som jag p senare tid sjlv brjat luta t), s, verkar Medvetandet aldrig direkt kunna greppa varat (om varat r det som vi antar vara yttervrlden), det r en svag lnk i kedjan, nmligen sinnesdata (som du sjlv tar upp). Och det som medvetandet (om vi accepterar det) behandlar (sinnesdata) r en upptagelse av verkligheten som kan vara frvrngd. Dessutom krver det som vi kallar sinnesdata ingen yttre verklighet.
D kan man andra sidan vara solipsist! D r ju allt sant som tnkes. Eller hellre, om vi antar detta utan tnkare (som verkar krvas), sanningen r de "tankar" som "flyger runt" eller som kommer att bli - trder fram.
----
Man fr vl passa p att tipsa om Gettierproblemet, nu nr diskussionen rr sig om sanning och om kunskap r mjlig om den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem