• 1
  • 2
2008-01-31, 15:48
Medlem
zhaozhous avatar
Detta kommer nog frn den paranoida delen av min hjrna, men jag har tnkt p hur man faktiskt kan _veta_ ngonting.

gat har varit duktig p att lura folk i tiden, vad r det som sger att det inte hnder nu? Alla sinnen i den mnskliga kroppen kan luras, och drav "vet" vi att ngot r sant, men finns det ngot som faktiskt bevisar att det r s?
Citera
2008-01-31, 16:02
Bannlyst
Cogito, ergo sum
Citera
2008-01-31, 16:30
Medlem
zhaozhous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Cogito, ergo sum

S teorin om vr existens r allts klargjord.
Resterande delar av verkligheten, d?
Citera
2008-01-31, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zhaozhou
S teorin om vr existens r allts klargjord.
Resterande delar av verkligheten, d?

I vrigt kan du inte vara sker p ngonting.
Citera
2008-01-31, 16:45
Medlem
Citat:
I vrigt kan du inte vara sker p ngonting.
Du kan vara sker p vad som helst.
Citera
2008-01-31, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Du kan vara sker p vad som helst.

Ls in kontexten och tnk en gng till.
Citera
2008-01-31, 17:13
Medlem
West-ens avatar
Man kan aldrig vara sker p ngonting, det r bara s det r. Bevisning r alltid omjligt, ting kan bara gras mer eller mindre trovrdiga.
Man kan dra det hr s lngt som att hvda att det enda man r sker p r existensen av det egna medvetandet, och hvda att allt annat, inklusive andra mnniskor, kan vara fejk. Minns inte vad ismen heter men den existerar.
Citera
2008-01-31, 18:05
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Man kan aldrig vara sker p ngonting, det r bara s det r. Bevisning r alltid omjligt, ting kan bara gras mer eller mindre trovrdiga.
Man kan dra det hr s lngt som att hvda att det enda man r sker p r existensen av det egna medvetandet, och hvda att allt annat, inklusive andra mnniskor, kan vara fejk. Minns inte vad ismen heter men den existerar.

Joho! Dumma mnniskor kan vara stenskra!

Fan.... jag nskar jag var dum...
Citera
2008-01-31, 18:42
Medlem
Bckahsts avatar
Ja, att vara sker och ha rtt r knappast samma sak. Jag var till exempel helt sker p att hon som spelade Rogue i X-men var hon som spelade Rory i Gilmore Girls, men dr kte jag p en nit.
Citera
2008-01-31, 21:57
Medlem
Citat:
Cogito, ergo sum

Grundpremissen borde vara "det finns tankar", inte "jag tnker". Det mste frst bevisas att tankar frutstter ngon som tnker. Fr detta finns det inga skl och drfr r satsen inte giltig.

TS: Sanningen borde rimligen vara varat s som det faktiskt r. Varat i sig kan ju inte vara en lgn d lgn krver en agent som knner sanningen men frmedlar, samtidigt som denne utgr sig fr att frtlja sanningen, en felaktig bild av varat till ngon annan.

Som jag ser det, om man inte gr p Moores eller Strawsons linje (som jag p senare tid sjlv brjat luta t), s, verkar Medvetandet aldrig direkt kunna greppa varat (om varat r det som vi antar vara yttervrlden), det r en svag lnk i kedjan, nmligen sinnesdata (som du sjlv tar upp). Och det som medvetandet (om vi accepterar det) behandlar (sinnesdata) r en upptagelse av verkligheten som kan vara frvrngd. Dessutom krver det som vi kallar sinnesdata ingen yttre verklighet.

D kan man andra sidan vara solipsist! D r ju allt sant som tnkes. Eller hellre, om vi antar detta utan tnkare (som verkar krvas), sanningen r de "tankar" som "flyger runt" eller som kommer att bli - trder fram.

----
Man fr vl passa p att tipsa om Gettierproblemet, nu nr diskussionen rr sig om sanning och om kunskap r mjlig om den:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem
Citera
2008-01-31, 22:08
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ls in kontexten och tnk en gng till.
Skerhet baseras p vertygelse. vertygelse r ett sinnestillstnd.

EDIT: Med andra ord, "sanning" = vertygelse.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-01-31 kl. 22:10.
Citera
2008-01-31, 22:08
Medlem
Sanning r ett begrepp som mnga misstolkar, lser in fr mycket i, och tillmpar p ett stt som det inte r lmpat fr.

Inget begrepp str p sina egna ben.

Allt r r phittat.

Sanning upptcker man inte, det r ngot som man hittar p med det som redan r phittat.

Ingen frmedlar ngonsin ngonting som r mer n det som frmedlas. Sanning kan inte frmedlas fr sanning r ven det som inte kan frmedlas.

Om vi frmedlar, och vi sger att detta r sanning, s r det fortfarande inte sanning, fr om frmedling r sanning och frmedling inte frmedlar det som inte kan frmedlas, s kan sanning inte frmedlas. Vi kan blott smeka sanningen genom att frmedla.

Vad jag har frmedlat nu r det som jag har frmedlat. Men du mste tolka det som jag skrivit och fylla i meningen i det som jag frmedlat fr att det skall betyda nt. Detta betyder att vad du just nu lser r inte det som jag skrivit, utan du lser dina egna tankar som - redan innan du uppfattar dem - skapar det som du tror att jag skrev.

Om du vill uppleva vad jag skrivit s rekommenderar jag dig att lsa det som jag skrivit ovan tminstone flera gnger per dag i flera r. Nr du dr s har du dock fortfarande inte ftt gra det. Men du kan tminstone d frvissad om att du verkligen inte gjorde det heller.
Senast redigerad av meric 2008-01-31 kl. 22:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in