Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Cogito, ergo sum
Grundpremissen borde vara "det finns tankar", inte "jag tänker". Det måste först bevisas att tankar förutsätter någon som tänker. För detta finns det inga skäl och därför är satsen inte giltig.
TS: Sanningen borde rimligen vara
varat så som det faktiskt är. Varat i sig kan ju inte vara en lögn då lögn kräver en agent som känner sanningen men förmedlar, samtidigt som denne utgör sig för att förtälja sanningen, en felaktig bild av varat till någon annan.
Som jag ser det, om man inte går på Moores eller Strawsons linje (som jag på senare tid själv börjat luta åt), så, verkar Medvetandet aldrig direkt kunna greppa varat (om varat är det som vi antar vara yttervärlden), det är en svag länk i kedjan, nämligen sinnesdata (som du själv tar upp). Och det som medvetandet (om vi accepterar det) behandlar (sinnesdata) är en upptagelse av verkligheten som kan vara förvrängd. Dessutom kräver det som vi kallar sinnesdata ingen yttre verklighet.
Då kan man å andra sidan vara solipsist! Då är ju allt sant som tänkes. Eller hellre, om vi antar detta utan tänkare (som verkar krävas), sanningen är de "tankar" som "flyger runt" eller som kommer att bli - träder fram.
----
Man får väl passa på att tipsa om Gettierproblemet, nu när diskussionen rör sig om sanning och om kunskap är möjlig om den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem