2008-02-03, 10:43
Citat:
Aha, jag tyckte väl att din reaktion på Whoopwhoops inlägg var lite märklig.
Ursprungligen postat av d00rkey
Om det var detta whoopwhoop menade med "Guilt by association" i sitt inlägg nr 8 så ber jag definitivt om ursäkt för mitt tidigare upprörda sinnelag! Jag tog nog hans ord alldeles för "personligt" och trodde att han var ute efter att sammankoppla bilderna med mina egna sexuella preferenser..

Guilt by association den typ av argumentationsfel du gör dig skyldig till när du ifrågasätter kristdemokraternas demokratisyn på grund av att de i en fråga tycker samma sak som nazisterna.
Citat:
Du sätter "fascistiska" inom citationstecken, så det blir svårt att veta exakt vad du menar med begreppet. Speciellt som ordet fascism ofta har kommit att betyda "all politik jag inte gillar" istället för det som ideologin ursprungligen stod för.
Ursprungligen postat av d00rkey
Men i sak då: Jag tycker att just religiösa och "fascistiska" värderingar allt för ofta sammanfaller, och försöket att stoppa utställningen (på ett eller annat sätt) utifrån någon sorts moralpolitiskt perspektiv tar jag som ytterligare en indikation på det.
Men i vilket fall, att KD vill stoppa konstutställningar som (bland annat) visar knytnävsanalsex och tidelagsrunkning är inte fascism, ovasett hur ordets betydelse förvrängs. Moralpanik, visst, men inte fascism.
Det är lite lustigt förresten. När nazister vandaliserar utställningar de ogillar är det tal om attacker, attentat och hot mot demokratin, men när feminister gör samma sak mot reklamaffisher som de finner moraliskt förkastliga kallar man det plötsligt för aktivism och nickar gillande. När en bögjesus ställs ut i Uppsala domkyrka har man både den mediala och politiska eliten bakom sig, men när någon avbildar Muhammed i inte hälften så nedsättande former står samma journalist- och politikeradel och anklagar konstnärerna för rasism och främlingsfientlighet. Och när någon skattefinansierad batikhäxa utför performance art i form av ståkissning sägs det att ingen kan bestämma vad som är och inte är konst, men när Markus Andersson målar nationalromantiska runstenar tar man i så att venerna spricker när man högröd i synen bestämmer att DETTA ÄR INTE KONST.
Lite konsekvens om jag får be. Behandla sexualmoralism med samma förakt oavsett om den stammar från Klas Lund eller Alexa Wolf, och visa både kristna och muslimer den respektlöshet de så väl förtjänar.
Senast redigerad av vätte 2008-02-03 kl. 10:45.
Senast redigerad av vätte 2008-02-03 kl. 10:45.