2008-01-31, 16:44
Medlem
Vardons avatar
Måste ju bara få citera Dogbert från serien Dilbert. När Dogbert bedriver fondinvesteringsbolag. Han har "anställt" en bunt apor som väljer aktier och annat..

"Våra avgifter är visserligen de högsta, men jag tänker inte be om ursäkt för att vi satsar på kvalité"

Jag skulle nog säga Läkarkåren. Eftersom en handläggare på försäkringskassan tycks besitta kompetens utan medicinsk utbildning att förkasta läkarnas beslut

Skratteverkets folk är oxå heta kanditater.
Citera
2008-01-31, 16:57
Medlem
viktorslows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yckoj
Jag tror snarare det beror på att många som söker till Lärarlinjer har en tendens att göra det direkt efter gymnasiet. Jag har svårt att tro på att man har tillräcklig livserfarenhet vid 19-20 för att lotsa folk i skolålder till att bli vettiga människor och samtidigt få dem att lära sig något på vägen. På min skola så är nästan hälften av alla dem som kommer som lärarkandidater från högskolan marginellt äldre än dem de ska undervisa...

Jo visst. Dom är mellan 23-25, ifall dom är fullutbildade lärare. Men är det en regelrätt ursäkt för att vara korkad och i vissa fall helt inkompetent?

Nej, lärarkåren helt klart!
Citera
2008-01-31, 17:11
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Måste ju bara få citera Dogbert från serien Dilbert. När Dogbert bedriver fondinvesteringsbolag. Han har "anställt" en bunt apor som väljer aktier och annat..

Hahaha fick mig att tänka på ett annat Dilbert-citat: "Chefer är naturens sätt att sålla bort idioter ur produktionen" Hahahaha
Citera
2008-01-31, 17:17
Bannlyst
Läkarkåren. I say no more
Citera
2008-01-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Jag skulle nog säga Läkarkåren. Eftersom en handläggare på försäkringskassan tycks besitta kompetens utan medicinsk utbildning att förkasta läkarnas beslut

Tänker du på något speciellt?
Citera
2008-01-31, 18:34
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerklaren
Tänker du på något speciellt?

Det har ju förekommit väldigt många fall där pappersvändarna på f-kassan ifrågasatt läkares sjukskrivningar och förklarat dem ogiltiga, bara för att de ska "strama åt" bidragen nu för tiden. Att människor faktiskt är sjuka brukar inte tas någon hänsyn till. Min kompis pappa som är läkare hatar f-kassans tjänstemän.
Jag antar att det är vad som brukar kallas ironi
Citera
2008-01-31, 18:36
Medlem
yeah´ss avatar
Mc donaldspersonal brukar irritera mig. Men å andra sidan tycker jag synd om slavarna så...

Kanske ingen yrkeskår i ordets räta bemärkelse es dom alltid är utbytbara men ändå..
Citera
2008-01-31, 18:46
Medlem
Nu är ju frågan om politiker räknas som en yrkeskår eller vad man ska kalla det.

Om politiker räknas som yrkeskår är mitt svar solklart, om inte så får jag be om mer betänketid.
Citera
2008-01-31, 18:48
Medlem
DDKs avatar
Jag nominerar arbetsförmedlare och försäkringskassetjänstemän. Inkompetens måtte vara ett anställningskrav. Och märk väl, jag snackar inte av egen erfarenhet som arbetssökande eller sjuk, för det har jag aldrig varit, utan när jag i mitt yrke försöker hjälpa andra att få tillgång till insatser m.m. från AF och FK.

Sen håller jag med om att socialtjänsten är en koloss på lerfötter. Enda sättet att få den att fungera skulle vara att riva ner hela systemet och bygga upp det igen från grunden, samt ändra socialtjänstlagen från en ramlag till en mycket mer detaljerad och tvingande lag med åtminstone miniminivåer för bistånd (inte bara pengar) angivna. I Malmö skiljer tillämpningen av Socialtjänstlagen sig så pass mycket åt mellan de olika stadsdelarna att det är hårresande.
Citera
2008-01-31, 19:35
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jag nominerar arbetsförmedlare och försäkringskassetjänstemän. Inkompetens måtte vara ett anställningskrav. Och märk väl, jag snackar inte av egen erfarenhet som arbetssökande eller sjuk, för det har jag aldrig varit, utan när jag i mitt yrke försöker hjälpa andra att få tillgång till insatser m.m. från AF och FK.

Sen håller jag med om att socialtjänsten är en koloss på lerfötter. Enda sättet att få den att fungera skulle vara att riva ner hela systemet och bygga upp det igen från grunden, samt ändra socialtjänstlagen från en ramlag till en mycket mer detaljerad och tvingande lag med åtminstone miniminivåer för bistånd (inte bara pengar) angivna. I Malmö skiljer tillämpningen av Socialtjänstlagen sig så pass mycket åt mellan de olika stadsdelarna att det är hårresande.

Anledningen till att den ofantliga sektorn är så otroligt ineffektiv beror främst enligt min mening på att de tvingas dras med så mycket patrask som de inte kan avskeda.
Har man väl fått ett jobb så blir det nästan omöjligt att få sparken, oavsett hur inkompetent man är.
Med detta som grund har man sedan byggt upp en enorm organisation som på varje nivå är genomsyrad av inkompetens, eftersom målet inte längre är att utföra en uppgift effektivt utan endast att fortsätta sin existens till varje pris.
Den lilla klick med kompetens som faktiskt finns degenereras snabbt för att anpassas till sin omgivning och rullar det på år ut och år in.
Ingen gör något åt det då det enda dessa människor vill är att klara sig till pensionen så de slipper skiten och inte behöver bry sig längre.

Ta det här inte för bokstavligt, det är mest en lösgrundad föreställning jag har.
Citera
2008-01-31, 19:57
Medlem
Thyrfings avatar
Meteorologer ligger nog rätt högt på listan.
Citera
2008-01-31, 21:59
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Anledningen till att den ofantliga sektorn är så otroligt ineffektiv beror främst enligt min mening på att de tvingas dras med så mycket patrask som de inte kan avskeda. Har man väl fått ett jobb så blir det nästan omöjligt att få sparken, oavsett hur inkompetent man är. Med detta som grund har man sedan byggt upp en enorm organisation som på varje nivå är genomsyrad av inkompetens, eftersom målet inte längre är att utföra en uppgift effektivt utan endast att fortsätta sin existens till varje pris.
Den lilla klick med kompetens som faktiskt finns degenereras snabbt för att anpassas till sin omgivning och rullar det på år ut och år in.

Kunde inte sagt det bättre själv. Och enligt Peters Princip hamnar alla förr eller senare på sin inkompetensnivå och blir sittande där tills de bärs ut med fötterna först.

T ex i Malmö är det på vissa ställen SEX chefsled mellan stadsdelschefen och de anställda. Inte att undra på att organisationen blir ineffektiv. Om det blivit känt hur mycket skattepengar som ödslas bara på att underhålla den totalfuckade administrationen eller pröjsa alla onödiga chefer hade hela socialtjänsten förmodligen fått yrkesförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in