Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jag nominerar arbetsförmedlare och försäkringskassetjänstemän. Inkompetens måtte vara ett anställningskrav. Och märk väl, jag snackar inte av egen erfarenhet som arbetssökande eller sjuk, för det har jag aldrig varit, utan när jag i mitt yrke försöker hjälpa andra att få tillgång till insatser m.m. från AF och FK.
Sen håller jag med om att socialtjänsten är en koloss på lerfötter. Enda sättet att få den att fungera skulle vara att riva ner hela systemet och bygga upp det igen från grunden, samt ändra socialtjänstlagen från en ramlag till en mycket mer detaljerad och tvingande lag med åtminstone miniminivåer för bistånd (inte bara pengar) angivna. I Malmö skiljer tillämpningen av Socialtjänstlagen sig så pass mycket åt mellan de olika stadsdelarna att det är hårresande.
Anledningen till att den ofantliga sektorn är så otroligt ineffektiv beror främst enligt min mening på att de tvingas dras med så mycket patrask som de inte kan avskeda.
Har man väl fått ett jobb så blir det nästan omöjligt att få sparken, oavsett hur inkompetent man är.
Med detta som grund har man sedan byggt upp en enorm organisation som på varje nivå är genomsyrad av inkompetens, eftersom målet inte längre är att utföra en uppgift effektivt utan endast att fortsätta sin existens till varje pris.
Den lilla klick med kompetens som faktiskt finns degenereras snabbt för att anpassas till sin omgivning och rullar det på år ut och år in.
Ingen gör något åt det då det enda dessa människor vill är att klara sig till pensionen så de slipper skiten och inte behöver bry sig längre.
Ta det här inte för bokstavligt, det är mest en lösgrundad föreställning jag har.