2008-01-31, 07:46
Medlem
Flytande_argots avatar
Ja, som rubriken säger, vilken är Sveriges mest inkometenta yrkeskår? Jag skulle vilja nominera bankfolket. Jag menar, när en synskadad schimpans som kastar pil på börssida eller bara slumpen gör ett bättre jobb än välavlönade banktjänstemän så borde de ju ligga rätt bra till för att vinna någon sorts inkompetenspris? Så jag nominerar investment bankers, fondförvaltare, hedgefondmuppar och andra så kallade "bankjobb"....

Tänk om bagare, läkare, städare eller civilingenjörer var lika inkompetenta?
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-01-31 kl. 07:51.
Citera
2008-01-31, 07:55
Medlem
flummeys avatar
Tycker det mest handlar om personer när man säger inkompetent. Tyckte tex en tjej som jobbat som vårdbiträde inom äldreomsorgen i två år var jävligt inkompetent. Hon visste inte vad en Sobril var.. Hon trodde det var för värk. Då är något fel. Men många inom vården kan vara riktigt inkompetenta ibland tyvärr.
Citera
2008-01-31, 08:00
Medlem
Skatteverket. Pratade med en dam som inte visste vad preliminärskatt var en gång.. Var på nyföretagarträff en annan gång och deras kompetens var så dålig att jag blev häpen Tog med mig min vän på nästa träff som snart är färdig revisor och han sa det samma, men han var glad över att få kunder så han klagade inte... Och väldigt mycket mer. Dock är det mycket regler att följas och ändrade villkor hela tiden så en viss förståelse får man ha.
Citera
2008-01-31, 08:08
Medlem
shanghais avatar
Lärarkåren verkar innehålla väldigt många stolpskott.
Citera
2008-01-31, 08:20
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Lärarkåren verkar innehålla väldigt många stolpskott.
Mjo, men det beror nog i viss utstrackning pa att det ar aldeles for enkelt att bli larare idag. For mycket flumkurser och for lite amneskunskap praglar utbildningen. Detta ar iaf det intrycket jag fatt av de lararstudenter jag kanner.
Citera
2008-01-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ja, som rubriken säger, vilken är Sveriges mest inkometenta yrkeskår? Jag skulle vilja nominera bankfolket. Jag menar, när en synskadad schimpans som kastar pil på börssida eller bara slumpen gör ett bättre jobb än välavlönade banktjänstemän så borde de ju ligga rätt bra till för att vinna någon sorts inkompetenspris? Så jag nominerar investment bankers, fondförvaltare, hedgefondmuppar och andra så kallade "bankjobb"....

Om de nu är så jävla inkompetenta ter det sig något konstigt att de är rika medans du inte är det. Att slumpmässiga val av en apa ger bättre utfall än vissa marknadsaktörers dito tyder snarare på att finansmarknaden börjar närma sig perfekt konkurrens mer än något annat. Att du sedan slänger in "hedgefondsmuppar" och "investment bankers" i samma veva gör saken mer absurd Du menar alltså att en chimpans kan värdera företag och hitta finansiärer samt agera som mellanman i en börsnotering bättre än vad en investment banker kan?

OnT så ogillar jag journalister. Även om man helt och hållet bortser från det politiska är det fortfarande så vanligt med stavfel, syftningsfel och grammatikfel i journalistiken nuförtiden att microsoft Sam och babelfish skulle kunna göra deras jobb bättre (Vilket i många fall består av att sno artiklar från engelskspråkiga källor och göra en taskig översättning).
Senast redigerad av Weilöv 2008-01-31 kl. 08:35.
Citera
2008-01-31, 08:50
Medlem
Flytande_argots avatar
Menar bara att det verkar finnas en jävla massa obegåvat fantasilöst folk inom bankväsendet.

Men givetvis är ALLA banktjänstemän som är flashbackare undantagna. Jag vill ju inte göra någon ledsen!
Citera
2008-01-31, 08:51
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ja, som rubriken säger, vilken är Sveriges mest inkometenta yrkeskår? Jag skulle vilja nominera bankfolket. Jag menar, när en synskadad schimpans som kastar pil på börssida eller bara slumpen gör ett bättre jobb än välavlönade banktjänstemän så borde de ju ligga rätt bra till för att vinna någon sorts inkompetenspris?

Klart fan att slumpen inte gör ett bättre jobb. Tittar man på de flesta av bankernas fonder så gör slumpen ett LIKA BRA jobb. Skillnaden är att bankerna tar avgifter, men det kan inte den enskilde förvaltarens kompetens lastas för.

Citat:
Så jag nominerar investment bankers, fondförvaltare, hedgefondmuppar och andra så kallade "bankjobb"....

Tänk om bagare, läkare, städare eller civilingenjörer var lika inkompetenta?

Städaren på banken då? Ska inte han också ha en släng av sleven när du ändå håller på drar in helt andra saker i det?

Jag nominerar, kort och gott: dig.
Citera
2008-01-31, 08:55
Medlem
yckojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Mjo, men det beror nog i viss utstrackning pa att det ar aldeles for enkelt att bli larare idag. For mycket flumkurser och for lite amneskunskap praglar utbildningen. Detta ar iaf det intrycket jag fatt av de lararstudenter jag kanner.

Jag tror snarare det beror på att många som söker till Lärarlinjer har en tendens att göra det direkt efter gymnasiet. Jag har svårt att tro på att man har tillräcklig livserfarenhet vid 19-20 för att lotsa folk i skolålder till att bli vettiga människor och samtidigt få dem att lära sig något på vägen. På min skola så är nästan hälften av alla dem som kommer som lärarkandidater från högskolan marginellt äldre än dem de ska undervisa...
Citera
2008-01-31, 09:02
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Jag nominerar, kort och gott: dig.

FAIL. Jag är inte en yrkeskår.

Håll er till topic är ni snälla.
Citera
2008-01-31, 10:44
Medlem
jumpcuts avatar
Man brukar ju säga att "skolan är barnens arbetsplats", så jag vill nominera lågstadieeleverna.

Snabbköpskassörskor? Bara kassörskorna, inte de manliga motsvarigheterna.
Citera
2008-01-31, 11:16
Medlem
Dieselråttans avatar
Statliga och kommunala tjänstemän. Mycket skattepengar rakt ner i toaletten.

edit: ändrade texten för att inte peka ut någon
Senast redigerad av Dieselråttan 2008-01-31 kl. 11:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in