2010-01-02, 02:00
Medlem
cookizs avatar
vem äter svensk oxfile när man kan välja sydamerikanskt?
svenskt kött VS brasilianskt (stavning)
i Sverige ska djuren innan dem blir mat först bara... ge mjölk, klippa gräs, föda nya djur. medans i brasilien så föder dem upp djuren för att ätas.
Citera
2010-01-02, 10:46
Medlem
Jag kan inte äta Brasiliansk oxfilé, mitt samvete säger nej och då smakar det inte så bra heller.

"De koldioxidutsläpp som orsakas av att skog i Brasilien skövlas för köttproduktion – alltså inte all avverkning utan bara för kött – är 20 gånger större än Sveriges samlade utsläpp.

- Nötköttsproduktionen är den absolut största orsaken till regnskogsskövlingen – inte sojaplantager och absolut inte etanolproduktionen. En miljon kvadratkilometer har huggits ner för nötkött, berättar Ulf Rasmusson.

Köttfarmerna är ofta illa skötta, och projektet handlar till stor del om att få ut kunskap om hur man effektiviserar produktionen."

Intressant artikel i DN om hur regnskogen försvinner

Istället för att donera pengar väljer jag aktivt bort detta kött. Jag efterfrågar det inte och hoppas faktiskt att EU höjer tullarna så pass mycket att det här köttet blir dyrare än svenskt.
Senast redigerad av Thalia2 2010-01-02 kl. 10:50.
Citera
2010-01-02, 11:00
Medlem
Thalia2 - ett tips; Läs Håkan Fällmans bok "Kött" (http://www.vinochgastronomi.se/kott/) , där denna förgrundsgestalt inom köttkunskap pedagogiskt förklarar varför det utländska (sydamerikanska) köttet ofta är bättre än det svenska.

Du länkar till nån skånsk bonde (vi betalar honom miljoner årligen i EU-stöd, och borde få hans kött gratis om vi ville!) som ser sig som "unik" för att han inte ger korna spannmål, utan ensilage istället. Men vi vet ju att det är det färska gräset som ger det bästa köttet med de nyttiga omega 3-fettsyrorna. Förklara för mig hur de svenska korna gör för att beta färskt gräs ute idag.

Det är verkligen roligt att se hur de här bidragsbönderna skryter och anser sig leverera något unikt när det gått 50 miljoner Angus och Hereford-kor på Pampas i hundra år. Där lever de på färskt gräs och går ute hela livet i perfekt temperatur med milda årstidsväxlingar. Förvisso är det glädjande att en del försöker efterlikna de förhållandena här hemma, det vänder jag mig naturligtvis inte mot. Men prata inte ner de produkter som borde vara en förebild för oss, de som producerats extensivt och naturligt.

Sen när det gäller amazonas är det uppenbarligen så att boskapsuppfödningen är en stor orsak till avverkningen av amazonas ("jordens vänner" ser jag inte som en serös källa, men det finns objektiv information som pekar åt samma håll, så här får jag backa.). Och även om det är oss delvis förmätet att kritisera andra som avverkar skog när vi själva baserat hela vår välståndsökning på just detta initialt, så finns det trots allt ett helt annat biologiskt värde i amazonas enorma mångfald än våra egna i sammanhanget torftiga tallskogar...

Här kan du läsa om hur det svenska köttet (ja, du läste rätt) hotar brasiliens biotoper: http://sydsvenskan.se/sverige/article162069/EU-import-hotar-Brasiliens-savann.html

Sen kan vi väla att tro eller inte tro på de svenska importörernas deklarationer om att det brasilianska kött vi köper kommer från andra regioner än regnskogsområdena i Brasilien. Vi pratar ändå om ett land som är nästan 20 ggr större än Sverige, med varierande geografi...

Men vill du vara helt säker på att få det bästa köttet (i Argentina anser man det brasilianska köttet vara dåligt, men då skulle man å andra sidan knappt få sälja det svenska ) utan att ett enda träd fällts, ska du köpa från Argentina eller Uruguay, Pampas-regionen är ett naturligt bördigt gräslandskap, 750 000 m2 stort (sverige är 450 000 m2). Boskapen där betar som sagt färskt gräs hela livet (börjar det sjunka in?) och jag läste någon gång en redogörelse för areal per ko och land, tror att den var runt 1000 gånger större i sydamerika jämfört med Sverige. Den motionen innebär bättre kött förutom bättre djurhållning.

Jag tycker du ska kosta på dig en resa till t.ex. Buenos Aires, gå på första bästa köttrestaurang (de finns i nästan varje gathörn) och bilda dig en egen uppfattning.

Risken är att du aldrig mer äter svensk kött (nåja, som grillkött iallafall!).
Senast redigerad av Kolaa 2010-01-02 kl. 11:34.
Citera
2010-01-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolaa
Thalia2, du är dåligt påläst. Läs Håkan Fällmans bok "Kött" (http://www.vinochgastronomi.se/kott/) , där denna förgrundsgestalt inom köttkunskap pedagogiskt förklarar varför det utländska (sydamerikanska) köttet ofta är bättre än det svenska.

Du länkar till nån skånsk bonde (vi betalar honom miljoner årligen i EU-stöd, och borde få hans kött gratis om vi ville!) som ser sig som "unik" för att han inte ger korna spannmål, utan ensilage istället. Men vi vet ju att det är det färska gräset som ger det bästa köttet med de nyttiga omega 3-fettsyrorna. Förklara för mig hur de svenska korna gör för att beta färskt gräs ute idag.

Det är verkligen roligt att se hur de här bidragsbönderna skryter och anser sig leverera något unikt när det gått 50 miljoner Angus och Hereford-kor på Pampas i hundra år. Där lever de på färskt gräs och går ute hela livet i perfekt temperatur med milda årstidsväxlingar. Förvisso är det glädjande att en del försöker efterlikna de förhållandena här hemma, det vänder jag mig naturligtvis inte mot. Men prata inte ner de produkter som borde vara en förebild för oss, de som producerats extensivt och naturligt.

Sen när det gäller amazonas kan jag absolut tänka mig att en liten del av de avverkade områdena används för boskapsuppfödning (att kritisera detta är iofs som att kritisera att vi odlar säd där det förut växte gran...) , men den överväldigande majoriteten går till sojaodlingar, det är fakta.

Och vill du vara helt säker på att få det bästa köttet utan att ett träd fällts, ska du köpa från Argentina eller Uruguay, Pampas-regionen är ett naturligt bördigt gräslandskap, 750 000 m2 stort (sverige är 450 000 m2). Boskapen där betar som sagt färskt gräs hela livet (börjar det sjunka in?) och jag läste någon gång en redogörelse för areal per ko och land, tror att den var runt 1000 gånger större i sydamerika jämfört med Sverige. Den motionen innebär bättre kött förutom bättre djurhållning.

Jag tycker du ska kosta på dig en resa till t.ex. Buenos Aires, gå på första bästa köttrestaurang (de finns i nästan varje gathörn) och bilda dig en egen uppfattning.

Risken är att du aldrig mer äter svensk kött (nåja, som grillkött iallafall!).

Du läste inte artikeln jag länkade in va?

Här följer artikeln du länkade till i sin helhet:
"Håkan Fällman är prisad köttgrossist i Stockholm som under många år levererat kött till toppkrogarna i stan. Han var länge ensam om att leverera konsekvent hög kvalitet till restaurangerna, något som givetvis uppskattats av kockarna. Hans bok fokuserar självklart på köttet och hans förhoppning är vi konsumenter ska bli lite mer vågade i vårt val av styckdelar. Och han har en poäng. Med mer kunskap om hur bra kött ser ut och smakar kan vi ställa högra krav på vad som ligger i köttdiskarna.

I boken beskriver han också hur en varmsam slakt borde se för att få bästa köttkvalitet. Det är intressant läsning som förklarar de mindre lyckade köttbitarna i köttdisken. Sega biffar, och stinkande skosuletorrt fläskkött är ofta resultatet av slarvig slakt och hantering av köttet.

För den som utvidga sin köttrepertoar, men känner sig osäker i köttdisken är boken ett utmärkt redskap. Håkan Fällman guidar bland mindre ädla styckdelar, som för den saken skull inte behöver betyda sämre smak. Tvärtom är det få saker som slår en vällagad köttgryta gjord på kött av hög kvalitet. Med egna recept och bidrag från etablerade kockar finns det gott om uppslag i köket.

Kött är ett självklart referensverk för alla köttglada, men också något de stora aktörerna på den svenska köttmarknaden borde lusläsa."

Jag håller med honom om att det finns fler delar på djur som kan bli riktigt möra och goda. Jag håller också med om att slakten är en viktig bit, men vad har detta med regnskogarna i Brasilien att göra?

Den regnskog som skövlas fungerar dessutom bara som betesmark i ca 5 år. Du kan googla och läsa på lite om du vill.

Det finns fler anledningar till att jag väljer svenskt kött, förutom att jag tycker det är synd att regnskogen skövlas.

Jag vill stödja de svenska bönderna. Jag gillar nämligen kött, även om jag inte äter det så ofta och tycker att vi ska fortsätta producera kött i Sverige. Självförsörjande på kött är vi ju tyvärr inte längre, men jag vill ha kvar köttproduktion i Sverige och då blir det till att köpa svenskt.

En annan viktig anledning är också att jag indirekt kan påverka hur de svenska djuren har det, genom att att rösta på vettiga folkvalda personer som i sin tur kan stifta vettiga djurhållninglagar. De danska köttet t.ex kan jag inte påverka alls. Danmark är en av de största exportörerna av griskött i världen. De har det inte så bra och därför går det danska nötköttet fetbort.
Citera
2010-01-02, 11:49
Medlem
Oj, jag redigerade mitt inlägg lite, så du citerade en gammal version när jag var lite oschysst

Men som sagt, jag har inte läst *om* Fällmans bok. Jag har läst boken. Den handlar inte om regnskogen men förklarar varför det utländska köttet ofta kan vara bättre kvalitet till billigare pris.

Håller med dig till fullo ang. danskt kött, det bör inte få säljas överhuvudtaget pga undermålig kvalitet. Sen har det visat sig att vi behandlar grisarna riktigt dåligt själva iofs. Senaste bilden jag såg var på kultingar som åt på sin egna döende sugga, så kom inte och säg att allt är fri o fröjd här hemma alla gånger.

Du skriver att vi borde använda ännu mer av EU:s resurser till att hindra import.

En intressant episod jag läst om, inträffade mitt under galna ko-sjukelarmen för några år sedan. EU:s vetenskapskommitté rankade det argentinska och uruguayanska nötköttet som det säkraste i världen med i princip noll risk för galna kosjukan. Sverige låg i näst bästa klassen för man hade slutat med kadavermjöl för ett antal år sedan. Brasilien blev inte glada av att hamna på Sverige-nivå, man hade ju inte kört kadavermjöl som oss, men de hade importerat europeiska avelsdjur, vilket gav de sämre ranking än de andra sydamerikanska länderna.

Nåväl, franska bönder stoppade en lastbil som skulle till butik med friskt naturligt argentinskt nötkött och satte eld på lastbil med innehåll, man var ursinniga och ville försvara sittt eget sjuka bidragspumpade kött på det sättet. Det skulle minsann inte behöva konkurrensutsättas!

Är det dessa människor du vill stödja Thalia2 ? Hoppas inte det.

/A
Citera
2010-01-02, 12:13
Medlem
Citat:
Oj, jag redigerade mitt inlägg lite, så du citerade en gammal version när jag var lite oschysst

Men som sagt, jag har inte läst *om* Fällmans bok. Jag har läst boken. Den handlar inte om regnskogen men förklarar varför det utländska köttet ofta kan vara bättre kvalitet till billigare pris.

Håller med dig till fullo ang. danskt kött, det bör inte få säljas överhuvudtaget pga undermålig kvalitet. Sen har det visat sig att vi behandlar grisarna riktigt dåligt själva iofs. Senaste bilden jag såg var på kultingar som åt på sin egna döende sugga, så kom inte och säg att allt är fri o fröjd här hemma alla gånger.

Du skriver att vi borde använda ännu mer av EU:s resurser till att hindra import.

En intressant episod jag läst om, inträffade mitt under galna ko-sjukelarmen för några år sedan. EU:s vetenskapskommitté rankade det argentinska och uruguayanska nötköttet som det säkraste i världen med i princip noll risk för galna kosjukan. Sverige låg i näst bästa klassen för man hade slutat med kadavermjöl för ett antal år sedan. Brasilien blev inte glada av att hamna på Sverige-nivå, man hade ju inte kört kadavermjöl som oss, men de hade importerat europeiska avelsdjur, vilket gav de sämre ranking än de andra sydamerikanska länderna.

Nåväl, franska bönder stoppade en lastbil som skulle till butik med friskt naturligt argentinskt nötkött och satte eld på lastbil med innehåll, man var ursinniga och ville försvara sittt eget sjuka bidragspumpade kött på det sättet. Det skulle minsann inte behöva konkurrensutsättas!

Är det dessa människor du vill stödja Thalia2 ? Hoppas inte det.

/A

Som jag skrev vill jag stödja svenska bönder då jag vill att vi ska fortsätta att producera kött i Sverige. På något sätt, må vara indirekt om jag inte byter jobb, kan jag också påverka hur de svenska djuren har det. Rötägg finns inom alla branscher och det som stod om de svenska grisarna före jul förra året har fått svenska politiker att fundera ett varv till över översynen för hur svenska djurhållningslagar efterlevs. Det finns också svenskt ekologiskt kött att köpa.

Jag har inte talat om kvalitén på något kött. Jag har inga som helst problem med kvalitén på det Brasilianska köttet. Det är inte av den anledningen som jag inte äter Brasilianskt kött. Anledningarna till varför jag inte äter det vill jag inte dra igen. Jag antar att det kanske är provocerande att jag skriver att mitt samvete inte gör det möjligt för mig att äta Brasilianskt kött. Så är det för mig och mitt val görs därefter, precis som med det danska grisköttet, som mitt samvete stoppar mig från att äta av andra anledningar än de anledningar som gör att jag inte äter Brasilianskt kött.

Sverige är inte fläckfritt. Det vet vi alla. (I USA får du inte lämna blod om du bott längre än 5 år i Sverige. De är rädda för galna kosjukan.) Men här kan vi arbete för att få en ändring. Vi kan tillsammans se till att vi får den djurhållning och det kött vi vill ha. Det är svårt för oss att skapa lagar i andra länder ... Inget jag tycker vi ska ge oss på att försöka. Vi kan börja med att ändra på saker och ting här hemma. Många djur slaktas, fortfarande, stressade i Sverige vilket inte ger ett så bra kött, men framförallt tycker jag det är onödigt lidande för djuret.

Jag åt en hängmörad Svensk rostas till Nyår. Det var oerhört gott!
Senast redigerad av Thalia2 2010-01-02 kl. 12:35.
Citera
2010-01-02, 16:40
Medlem
Ok, så kom det då ändå ner till det här med att "värna om det svenska" - otroligt hur varmt det också vurmas för regnskogen i Amazonas så fort människor med intressen för svensk biobränsle- och köttindustri finns i närheten...

Men som sagt, var och en gör ju som den önskar - själv lever jag i Sverige och betalar min inkomstskatt, varav en stor del går till bönderna i form av sanslösa summor EU-bidrag varje år. Där drar jag ofrivilligt mitt strå till stacken.

Men där får det också räcka, jag tänker inte göda en skyddad och i stora delar undermålig produktion mer än så. Att äta kött av sämre kvalitet till dyrare peng (varav det mesta i det ledet går till ICA-handlarens Ferraris och herrgårdar, så som vi läst i Dagens Industri etc) tänker jag inte utsätta mig för.

Så jag köper mestadels sydamerikanskt eller nya zeeländskt. Och med den fina vetskapen om att vi inte ens, som du säger, behöver stifta andra länders lagar, då dessa länder bedriver en extensiv uppfödning som utgår från de naturliga geografiska förutsättningar, till skillnad från vår industriella (intensiva) produktion. Jag repeterar: frigående hela livet, 100% färskt bete. Äkta nötkött.

Nåväl, jag tror inte att jag kan övertyga dig, men tack för en bra debatt!

PS: Nu ska jag ner o såga lister med min nya fina svensktillverkade manuella gersåg. Det är kvalitet, och där får det gärna vara lokalproducerat istället för kinesiskt skräp
Senast redigerad av Kolaa 2010-01-02 kl. 17:09.
Citera
2010-01-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ok, så kom det då ändå ner till det här med att "värna om det svenska" - otroligt hur varmt det också vurmas för regnskogen i Amazonas så fort människor med intressen för svensk biobränsle- och köttindustri finns i närheten...

Men som sagt, var och en gör ju som den önskar - själv lever jag i Sverige och betalar min inkomstskatt, varav en stor del går till bönderna i form av sanslösa summor EU-bidrag varje år. Där drar jag ofrivilligt mitt strå till stacken.

Men där får det också räcka, jag tänker inte göda en skyddad och i stora delar undermålig produktion mer än så. Att äta kött av sämre kvalitet till dyrare peng (varav det mesta i det ledet går till ICA-handlarens Ferraris och herrgårdar, så som vi läst i Dagens Industri etc) tänker jag inte utsätta mig för.

Så jag köper mestadels sydamerikanskt eller nya zeeländskt. Och med den fina vetskapen om att vi inte ens, som du säger, behöver stifta andra länders lagar, då dessa länder bedriver en extensiv uppfödning som utgår från de naturliga geografiska förutsättningar, till skillnad från vår industriella (intensiva) produktion. Jag repeterar: frigående hela livet, 100% färskt bete. Äkta nötkött.

Nåväl, jag tror inte att jag kan övertyga dig, men tack för en bra debatt!

PS: Nu ska jag ner o såga lister med min nya fina svensktillverkade manuella gersåg. Det är kvalitet, och där får det gärna vara lokalproducerat istället för kinesiskt skräp

Jag äter som sagt sällan kött och när jag väl gör det köper jag svenskt. Mitt samvete mår bäst av det. Vad är det som är så provocerande med det? Varför vill du övertyga mig om att jag ska börja köpa Brasilianskt kött?
Citera
2010-01-02, 18:14
Moderator
Lobengulas avatar
Det som är bäst för mänskligheten är givetvis att produkter produceras så ekonomiskt och miljömedvetet som möjligt. Det är bättre att odla bananer i tropiska delar av världen än att göra det i Sverige.

På samma sätt är det givetvis bättre att Uruguay och Argentina producerar kött än att vi gör det i Sverige. Det säger sig självt att det är mer skonsamt för miljön. Att Brasilien skövlar regnskog är givetvis sorgligt men det är på inget sätt ett argument för att inte äta kött som produceras i Uruguay och Argentina.

Köttet måste transporteras till Europa men ett fartyg kan frakta tusentals ton kött så koldioxid per kg är i princip förumbart. Det svenska köttet däremot kräver uppvärmda lador och i de flesta fall industritillverkat foder.

Att dessutom det sydamerikanska köttet är av bättre kvalitet och lägre pris, ja det skadar ju sannerligen inte.

Mitt samvete förbjuder mig från att köpa svenskt kött.
Citera
2010-01-02, 18:55
Medlem
kompjuters avatar
På tal om oxfilé så köpte vi svensk och morsan lyckades med konststycket på nyårsafton att tillaga en helstekt oxfilé i ugn att smaka som en lövbiff (nåja, lite saftigare men ändå pinsamt dåligt).
Men sällskapet som var med vill ju inte kritisera utan sa att det var underbart gott.
Jag var ju likadan, vem säger att köttet var bedrövligt tillagat på en nyårsafton med 20+ personer??
Hur ska man få morsan att inse att det var pissigt utan att förolämpa?

Utan misstag lär man sig ju aldrig, men att få en oxfilé lika smaklös som en lövbiff måste ju vara en bedrift i sig och det borde man själv inse.....men nope

Tveksamt om brasilianskt skulle löst problemet om man ändå inte kan tillaga köttet på ett korrekt sätt.......

Själv har jag alltid köpt sydamerikansk oxfilé och tycker den är bra mycket godare än svensk, och inte att förglömma, b i l l i g a r e
!
Senast redigerad av kompjuter 2010-01-02 kl. 18:58.
Citera
2010-01-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det svenska köttet däremot kräver uppvärmda lador
Källa?
Citera
2010-01-02, 21:10
Medlem
SexyBeasts avatar
Var hittar man Uruguayanskt/Argentinskt kött? Jag finner bara fryst sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in