Thalia2 - ett tips; Läs Håkan Fällmans bok "Kött" (
http://www.vinochgastronomi.se/kott/) , där denna förgrundsgestalt inom köttkunskap pedagogiskt förklarar varför det utländska (sydamerikanska) köttet ofta är bättre än det svenska.
Du länkar till nån skånsk bonde (vi betalar honom miljoner årligen i EU-stöd, och borde få hans kött gratis om vi ville!) som ser sig som "unik" för att han inte ger korna spannmål, utan ensilage istället. Men vi vet ju att det är det färska gräset som ger det bästa köttet med de nyttiga omega 3-fettsyrorna. Förklara för mig hur de svenska korna gör för att beta färskt gräs ute idag.
Det är verkligen roligt att se hur de här bidragsbönderna skryter och anser sig leverera något unikt när det gått 50 miljoner Angus och Hereford-kor på Pampas i hundra år. Där lever de på färskt gräs och går ute hela livet i perfekt temperatur med milda årstidsväxlingar. Förvisso är det glädjande att en del försöker efterlikna de förhållandena här hemma, det vänder jag mig naturligtvis inte mot. Men prata inte ner de produkter som borde vara en förebild för oss, de som producerats extensivt och naturligt.
Sen när det gäller amazonas är det uppenbarligen så att boskapsuppfödningen är en stor orsak till avverkningen av amazonas ("jordens vänner" ser jag inte som en serös källa, men det finns objektiv information som pekar åt samma håll, så här får jag backa.). Och även om det är oss delvis förmätet att kritisera andra som avverkar skog när vi själva baserat hela vår välståndsökning på just detta initialt, så finns det trots allt ett helt annat biologiskt värde i amazonas enorma mångfald än våra egna i sammanhanget torftiga tallskogar...
Här kan du läsa om hur det svenska köttet (ja, du läste rätt) hotar brasiliens biotoper:
http://sydsvenskan.se/sverige/article162069/EU-import-hotar-Brasiliens-savann.html
Sen kan vi väla att tro eller inte tro på de svenska importörernas deklarationer om att det brasilianska kött vi köper kommer från andra regioner än regnskogsområdena i Brasilien. Vi pratar ändå om ett land som är nästan 20 ggr större än Sverige, med varierande geografi...
Men vill du vara helt säker på att få det bästa köttet (i Argentina anser man det brasilianska köttet vara dåligt, men då skulle man å andra sidan knappt få sälja det svenska

) utan att ett enda träd fällts, ska du köpa från Argentina eller Uruguay, Pampas-regionen är ett naturligt bördigt gräslandskap, 750 000 m2 stort (sverige är 450 000 m2). Boskapen där betar som sagt färskt gräs hela livet (börjar det sjunka in?) och jag läste någon gång en redogörelse för areal per ko och land, tror att den var runt 1000 gånger större i sydamerika jämfört med Sverige. Den motionen innebär bättre kött förutom bättre djurhållning.
Jag tycker du ska kosta på dig en resa till t.ex. Buenos Aires, gå på första bästa köttrestaurang (de finns i nästan varje gathörn) och bilda dig en egen uppfattning.
Risken är att du aldrig mer äter svensk kött (nåja, som grillkött iallafall!).