Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2010-04-04, 17:02
Medlem
Lobengulas avatar
Sydamerikanskt kött som kommer till Sverige har mycket bra kvalité. Jag sätter i mig rätt många kg per år och visst fan är kött från Argentina och Uruguay en njutning. Brasilianskt är jag mer tveksam till, här har jag upplevt skillnader i kvalité och det sämsta har inte på något sett överglänst en vanlig svensk produktion.

Samtidigt har jag också upplevt oxfilé från Brasilien som är gudomlig.

Men ska man generalisera så är givetvis det sydamerikanska köttet helt överlägset det svenska vad gäller smak och kvalitet. Det behövs ingen Einstein för att förstå varför.

Så miljömedveten och prismedveten som jag är så handlar jag givetvis sydamerikanskt kött. Att handla svenskt kött är oansvarigt och dessutom dyrt.
Citera
2010-04-12, 22:56
Medlem
Kompis,

dom hugger ner regnskog för att du skall kunna äta det där köttet. Med din nuvarande livsstil blir du välgödd men kvävs sakta till döds. Men jag antar att du vill provocera för det här vet ju alla. (?)

Hej. Lycka till i dödryckningarna!
Citera
2010-04-12, 23:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronque
Kompis,

dom hugger ner regnskog för att du skall kunna äta det där köttet. Med din nuvarande livsstil blir du välgödd men kvävs sakta till döds. Men jag antar att du vill provocera för det här vet ju alla. (?)

Hej. Lycka till i dödryckningarna!
Fel! De skövlar regnskog för att odla sojaprotein, dels för att använda som djurfoder på ställen där det saknas naturligt bete större delen av året, typ Sverige, och dels för att göra "mat" åt veganjefvlar.
Citera
2017-03-30, 18:15
Medlem
kato85s avatar
Med tanke på köttskandalen i Brasilien och det faktum att det sålts/säljs i Sverige så skulle jag gärna vilja veta namnet på importören ASAP!
(för allas bästa)
Citera
2017-03-30, 23:11
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Med tanke på köttskandalen i Brasilien och det faktum att det sålts/säljs i Sverige så skulle jag gärna vilja veta namnet på importören ASAP!
(för allas bästa)

Nu måste du länka. Är det något nytt galna ko-sjukan på gång, skämt kött som gör att magen blöder, hjärn-cancer?

Vill veta för jag tycker alla globalistiska kryp och snål-svenssons som köper köttet (vars idiotpris är orealistiskt) förtjänar att lida
Citera
2017-03-31, 20:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nu måste du länka. Är det något nytt galna ko-sjukan på gång, skämt kött som gör att magen blöder, hjärn-cancer?

Vill veta för jag tycker alla globalistiska kryp och snål-svenssons som köper köttet (vars idiotpris är orealistiskt) förtjänar att lida

1. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/mi...kott-pa-export

2. http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24573814.ab

3. http://www.ja.se/artikel/53496/letar...i-sverige.html

4. http://www.gp.se/nyheter/sverige/rut...rige-1.4201220

5. https://www.dh.se/brasilianskt-fuskk...-till-sverige/
Citera
2017-04-02, 20:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
(för allas bästa)
Spelar nog ingen roll då det var så utbrett som det var.
Blir inga brasilianska biffar mer för mig i alla fall.
Citera
2017-04-14, 01:49
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
En anledning till att det sydamerikanska köttet är så fint är just pga att djuren får gå fritt på Pampas och äter bara naturligt gräs medans djuren i Europa lever i ladugårdar på ickenaturligt kraftfoder och får en massa hormoner och antibiotika.

Exakt hur transporten som sådan går till i Sydamerika får till vet jag inte, men om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig inte heller.

En till fördel med att köpa sydamerikanskt kött är att du bidrar till att de fattiga människorna där får de bättre samt att du ger en liten känga åt EUs jordbrukspolitik.

Danskarna producerar förövrigt Europas sämsta kött.

Det värsta är att du både har en poäng och till viss del rätt.
Alla EKO -Närodlat-Miljövänligt vinner tyvärr ingenting när det gäller hög kvalitet på deras visioner mot t.ex. Brasilien.
Köttet är billigare och håller högre kvalitét. Så är sanningen.
JAG vet inte varför men har länge provat för att hoppas på dess motsatts.
Men tyvärr icke.
Mitt ända råd är att producenter börjar fajtas likt svenska kockar gör.
Långsiktigt bäst i världen genom olika tankar och idéer för att till slut lyckas.
Då är vi hemma. På alla plan.
Framgång föder framgång... m.m.

´
Citera
2018-01-10, 21:48
Medlem
Köpte idag en entrecote ifrån naturkött (Brasilien).
Stank skit i hela lägenheten, värre än på ett slakteri.
Köttbiten såg riktigt frisk ut men konsistensen var inte rätt.
Nära utgångsdatumet (några dagar kvar).
Spolade av det och luftade i 10 min och min hund som äter allt och tigger jämt lämnande till och med rummet.

Googlade lite och insåg att det var flera som haft samma problem. Gick tillbaka med köttet till butiken, alla deras förpackningar med kort datum ifrån leverantören kändes konstiga (slappa) om man jämförde mot andra batcher.

Förekommer det ofta fusk med kött ifrån dessa länder?
Ganska så uppenbart så måste dem ha behandlat köttet med nitrit eller liknande för att få till längre bäst-före-datum.

Var ett misslyckat experiment ifrån min sida, ville testa om kött som legat ett tag blir mörare.
Citera
2018-01-14, 08:44
Medlem
Kan ha slarvats med kylkedjan på ditt kött.
Citera
2018-01-14, 14:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Köpte idag en entrecote ifrån naturkött (Brasilien).
Stank skit i hela lägenheten, värre än på ett slakteri.
Köttbiten såg riktigt frisk ut men konsistensen var inte rätt.
Nära utgångsdatumet (några dagar kvar).
Spolade av det och luftade i 10 min och min hund som äter allt och tigger jämt lämnande till och med rummet.

Googlade lite och insåg att det var flera som haft samma problem. Gick tillbaka med köttet till butiken, alla deras förpackningar med kort datum ifrån leverantören kändes konstiga (slappa) om man jämförde mot andra batcher.

Förekommer det ofta fusk med kött ifrån dessa länder?
Ganska så uppenbart så måste dem ha behandlat köttet med nitrit eller liknande för att få till längre bäst-före-datum.

Var ett misslyckat experiment ifrån min sida, ville testa om kött som legat ett tag blir mörare.
Var ju en stor köttskandal där man använde kemikalier för att dölja doften på ruttet kött nere i Brasilien vilket efter behandling man gladeligen exporterade. Det är ju ett land där de större gårdarna hållit slavarbetare för att slippa betala redan väldigt låga löner till lantarbetarna så vad är att förvänta?
Citera
2018-01-26, 18:25
Medlem
Goldmanns avatar
Brasiliansk oxfilé är suverän. Köper alltid o fryser in. Kanonkött! Undviker i görligaste mån svenskt kött då det inte smakar något. Innehäller nämligen inget fett där smaken sitter. Folk är lurade att köpa svenskt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in