2008-02-27, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crazy84
ah shiiiiit, ska ni snacka miljö? Då kan jag meddela att de flesta företag fuskar för att få det berömda EU bidraget.
Jag kan då dra några fantastiska exempell:

BRIO!!! Brio i OSBY/SKÅNE skickar några pallar över till NORGE, där får de en fin stämpel, sen kommer de tillbaka igen! (eller stockholm o liknande)
SVENSK öl... Åker upp till BERGEN i Norge. Där de fyller upp burkarna, för att sen skickas till Tyskland, Så att fina svenska folket kan köpa sitt dyra öl billigt i tyskland.

Fiskpinnar åker väll några varv jorden runt har jag för mig.
OJ OJ OJ, jag hoppas att ni miljönissar inte handlar på IKEA, de om någon skickar lite trailrar för att få sina stämplar.
(visst levereras också en del, men det mesta skickas faktiskt tillbaka)

Varför skulle man få EU-bidrag för detta, vad är det för stämplar du pratar om?
Citera
2008-02-27, 10:38
Medlem
FreddyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
-Jag bryr mig inte det minsta om miljöförstöring och liknande

Detta var en fantastisk anledning . Jag skulle vilja leva i din värld och inte bry mig om småsaker. Man blir så stressad annars.
Jag håller med köp Brasiliansktt kött.
Citera
2008-02-27, 11:40
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
Detta var en fantastisk anledning . Jag skulle vilja leva i din värld och inte bry mig om småsaker. Man blir så stressad annars.
Jag håller med köp Brasiliansktt kött.
så du är en av dem som är med i Al Gore-sekten?

Jag bryr mig om viktigare saker som att lyfta människor ur fattigdom med hjälp av handel och konsumtion.
Citera
2008-02-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Varför skulle man få EU-bidrag för detta, vad är det för stämplar du pratar om?

En markering att palljävlen har varit i utlandet (det är nog mer avancerat.. registrerat i dator) men jo så är det.
Citera
2008-02-29, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crazy84
En markering att palljävlen har varit i utlandet (det är nog mer avancerat.. registrerat i dator) men jo så är det.

Det blir ju inte billigare för det!
Citera
2010-01-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Okej, kan förstå att köttet blir mörare om korna får gå ute året om osv.

Men hur känner ni inför miljöaspekten med kött från andra sidan atlanten?
Är det priset som bestämmer?

Själv köper jag ogärna t.ex äpplen från sydafrika när jag vet det finns äpplen från närmare håll att köpa.

Nikenik, det är en naiv och okunnig ståndpunkt du har här. Klimatpåverkan är en betydligt mer komplex fråga än att bara jämföra antal mil från producent till konsument.

Men först ett svar på din initiala fråga - "hur tänker den som köper brasiliansk oxfilé".

Igår var det nyår och självklart hade vi brasiliansk oxfilé på tallriken. Att den smakar bättre än den svenska har ju samtliga i den här tråden redan konstaterat. Och anledningen är också väl känd. Medan våra stackars kossor står på latrintäckta betonggolv hela dagarna i oljeuppvärmda stallbås under det dunkla lysrörsljuset tuggandes konstgjort foder, strövar de brasilianska kossorna ute året om ätandes friskt grönt obesprutat naturligt gräs. Detta gräs har inte planterats, utan växer naturligt i enorma savannområden.

Däremot skövlas regnskog för att tillverka möbler som säljs på MIO, Ikea, Jysk etc etc. Och istället planteras sojabönor (arealerna är gigantiska) som går till kraftfodret för våra stackars bås-kossor här uppe i norr.

Kossorna vi har i Sverige till köttproduktion är till en överväldigand andel uttjänta mjölkkor. I Brasilien är boskapen av köttrasdjur, vilket också förklarar varför den brasilianska oxfilén är godare än den svenska pinsamma motsvarigheten.

Och som redan konstaterats, är enerianvändningen för att värma upp stall och tillverka konstfoder oerhört stor, så pass stor att den totala klimatpåverkan kan överstiga den från den brasilianska naturliga uppfödningen.

I facktermer brukar man tala om att vi i Sverige har en s.k. intensiv nötköttsproduktion (industriliknande), medan den brasilianska är extensiv (lågindustriell, man tar tillvara de naturliga geografisk-ekologiska förutsättningarna). Samma förhållande kan sägas gälla för tomatodling, där Spanien kan utnyttja sin sol, medan vi i Sverige använder oljeuppvärmda växthus. Den spanska tomaten är erkänt bättre för miljön än den Svenska (enl. KRAV), på samma sätt som den ecuadorianska broccolin är bättre miljömässigt än den spanska, och det sydafrikanska vinet bättre än det franska (enl. Vin och Sprit).

Så din enkla modell som utgår från att mäta avstånd på kartan med en linjal duger långt från alltid, och med den brasilianska oxfilén får vi alltså ett...

* Billigare kött (pga de okunniga svenska konsumenterna som inte förstår sig på begreppet matkvalitet)

* Mindre pengar till redan stormrika stormarknadsägare (marginalen är flera gånger högre på det svenska köttet)

* Mer inkomster till uppfödare i länder där man ej får en spänn i (över)statliga bidrag, utan bara kan förlita sig på att man producerar en kvalitetsprodukt.

* Vi räddar lite regnskog (genom att inte köpa svenska sojakossor)

* Vi står upp för frihandel (groteska mängder miljarder i EU-stöd - våra skattepengar - går till den undermåliga köttproduktionen i EU, också som tullhinder mot det friska utomeuropeiska köttet). De som mottar dessa miljarder är de som spridit den bisarra myten om att vi i Sverige har världens bästa kött. Som att påstå att "Hasses 5-dagars-vin" från "Essens-boden" skulle vara bättre än en Château Ducru-Beaucaillou från 1995, bara för att den är svensk...Försök övertyga en vinkännare utanför Sverige om det.

* Kött med betydligt högre kvalitet, från äkta köttrasdjur.

* Kött som inte kräver utsläpp för byggnad, uppvärming och underhåll av stallar, samt produktion av konstfoder. Dock förstås en (förvisso miljövänlig) båttransport med i ekvationen, som gör importen inte mycket mer än klimatneutral mot den svenska energislukande industrimodellen.

* Kött som producerats med den bästa djurhållningen som går att få - korna betar fritt året om!

Jag vill också tillägga, att jag vanligen köper från Argentina, Uruguay eller Nya Zeeland, tycker deras klimat och geografi (Pampas!) är ännu mer lämpat för nötboskapsuppfödning, och Argentina har ju en tradition av naturlig köttproduktion (utan hormoner och antibiotika, vanligen Black Angus och Hereford-raser) som man har all anledning att vara stolt över. Flodins argentinska gran premio-kött är fantastiskt!

Sen äter jag faktiskt svenskt nötkött också, mest grytkött (svensk högrev i grytan blir riktigt bra), men när det gäller biff till grillen, eller oxfilé undviker jag naturligtvis det svenska.

Återstår ett (1) argument för att välja svenskt när det gäller oxfilén: att man vill "värna om det svenska". Det gör jag isåfall genom att köpa t.ex. verktyg och möbler (inte Ikea...) som är svensktillverkade, de brukar hålla hög kvalitet!

Nu tycker jag att du fått många argument i den här tråden, så nu vill jag vända på frågan och undrar hur man tänker om man köper svensk oxfilé?
Senast redigerad av Kolaa 2010-01-01 kl. 13:17.
Citera
2010-01-01, 13:23
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolaa
Nikenik, det är en naiv och okunnig ståndpunkt du har här. Klimatpåverkan är en betydligt mer komplex fråga än att bara jämföra antal mil från producent till konsument.

Men först ett svar på din initiala fråga - "hur tänker den som köper brasiliansk oxfilé".

Igår var det nyår och självklart hade vi brasiliansk oxfilé på tallriken. Att den smakar bättre än den svenska har ju samtliga i den här tråden redan konstaterat. Och anledningen är också väl känd. Medan våra stackars kossor står på latrintäckta betonggolv hela dagarna i oljeuppvärmda stallbås under det dunkla lysrörsljuset tuggandes konstgjort foder, strövar de brasilianska kossorna ute året om ätandes friskt grönt obesprutat naturligt gräs. Detta gräs har inte planterats, utan växer naturligt i enorma savannområden.

Däremot skövlas regnskog för att tillverka möbler som säljs på MIO, Ikea, Jysk etc etc. Och istället planteras sojabönor (arealerna är gigantiska) som går till kraftfodret för våra stackars bås-kossor här uppe i norr.

Kossorna vi har i Sverige till köttproduktion är till en överväldigand andel uttjänta mjölkkor. I Brasilien är boskapen av köttrasdjur, vilket också förklarar varför den brasilianska oxfilén är godare än den svenska pinsamma motsvarigheten.

Och som redan konstaterats, är enerianvändningen för att värma upp stall och tillverka konstfoder oerhört stor, så pass stor att den totala klimatpåverkan kan överstiga den från den brasilianska naturliga uppfödningen.

I facktermer brukar man tala om att vi i Sverige har en s.k. intensiv nötköttsproduktion (industriliknande), medan den brasilianska är extensiv (lågindustriell, man tar tillvara de naturliga geografisk-ekologiska förutsättningarna). Samma förhållande kan sägas gälla för tomatodling, där Spanien kan utnyttja sin sol, medan vi i Sverige använder oljeuppvärmda växthus. Den spanska tomaten är erkänt bättre för miljön än den Svenska (enl. KRAV), på samma sätt som den ecuadorianska broccolin är bättre miljömässigt än den spanska, och det sydafrikanska vinet bättre än det franska (enl. Vin och Sprit).

Så din enkla modell som utgår från att mäta avstånd på kartan med en linjal duger långt från alltid, och med den brasilianska oxfilén får vi alltså ett...

* Billigare kött (pga de okunniga svenska konsumenterna som inte förstår sig på begreppet matkvalitet)

* Mindre pengar till redan stormrika stormarknadsägare (marginalen är flera gånger högre på det svenska köttet)

* Mer inkomster till uppfödare i länder där man ej får en spänn i (över)statliga bidrag, utan bara kan förlita sig på att man producerar en kvalitetsprodukt.

* Vi räddar lite regnskog (genom att inte köpa svenska sojakossor)

* Vi står upp för frihandel (groteska mängder miljarder i EU-stöd - våra skattepengar - går till den undermåliga köttproduktionen i EU, också som tullhinder mot det friska utomeuropeiska köttet). De som mottar dessa miljarder är de som spridit den bisarra myten om att vi i Sverige har världens bästa kött. Som att påstå att "Hasses 5-dagars-vin" från "Essens-boden" skulle vara bättre än en Château Ducru-Beaucaillou från 1995, bara för att den är svensk...Försök övertyga en vinkännare utanför Sverige om det.

* Kött med betydligt högre kvalitet, från äkta köttrasdjur.

* Kött som inte kräver utsläpp för byggnad, uppvärming och underhåll av stallar, samt produktion av konstfoder. Dock förstås en (förvisso miljövänlig) båttransport med i ekvationen, som gör importen inte mycket mer än klimatneutral mot den svenska energislukande industrimodellen.

* Kött som producerats med den bästa djurhållningen som går att få - korna betar fritt året om!

Jag vill också tillägga, att jag vanligen köper från Argentina, Uruguay eller Nya Zeeland, tycker deras klimat och geografi (Pampas!) är ännu mer lämpat för nötboskapsuppfödning, och Argentina har ju en tradition av naturlig köttproduktion (utan hormoner och antibiotika, vanligen Black Angus och Hereford-raser) som man har all anledning att vara stolt över. Flodins argentinska gran premio-kött är fantastiskt!

Sen äter jag faktiskt svenskt nötkött också, mest grytkött (svensk högrev i grytan blir riktigt bra), men när det gäller biff till grillen, eller oxfilé undviker jag naturligtvis det svenska.

Återstår ett (1) argument för att välja svenskt när det gäller oxfilén: att man vill "värna om det svenska". Det gör jag isåfall genom att köpa t.ex. verktyg och möbler (inte Ikea...) som är svensktillverkade, de brukar hålla hög kvalitet!

Nu tycker jag att du fått många argument i den här tråden, så nu vill jag vända på frågan och undrar hur man tänker om man köper svensk oxfilé?

Imponerande första inlägg, välkommen till FB
Citera
2010-01-01, 23:06
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Imponerande första inlägg, välkommen till FB
+1
Det är faktiskt väldigt underligt detta, att kött från andra länder är sämre än det Svenska?
Själv har jag inte upplevt det på sånt sätt.
Men gamla kossor duger som köttboskap här och det tycker jag att vi ska ändra på.
Citera
2010-01-01, 23:32
Medlem
"Brasilien har avsatt 12,5 % av sin landyta och 26,4 % av Amazonas till urprungsbefolkningen. Dessa reservat som skapades 1988 har hjälpt urprungsbefolkningen att börja återhämta sig. Dessa områden är inte populära bland fattiga bönder och landägare som har försökt att stoppa projektet och är kända för att illegalt fortsätta skörda regnskogen i dessa områden.

Sedan år 1970 har man bara i Brasilien förlorat över 700 000 km² regnskog i Amazonas. Detta motsvarar mer än en och en halv gånger Sveriges yta. Endast under åren 2000 till 2005 avskogades 132 000 km², en yta större än Grekland. Hastigheter för avskogning varierar från land till land, huvudsakligen för att motiven för avverkning varierar. I Brasilien, till exempel, beror en stor del på avverkning för att skapa nya betesmarker till boskap medan avverkning för små lokala odlingar kan dominera i andra. Totalt uppskattas att 17,1 % av Amazonas ursprungliga skogstäcke har gått förlorat, en stor del för mycket lång tid framåt."
Källa

Jag föredrar att betala mer för den svenska oxfilén och istället äta oxfilé lite mer sällan. Det finns mycket bra svensk oxfilé att köpa. Att det bara är gamla mjölkkossor som säljs i Sverige är rent skitsnack!

Kolla runt lite i din närhet så hittar du troligen en lokal bonde som producerar utsökt svenskt kött.

I Skåne finns det alternativ och deras varor börjar finnas i daglivaruhandeln.
"I vår unika naturanpassade verksamhet vandrar djuren i frihet året runt. De har 2000 hektar betesmark att röra sig över. På fältet har de också god tillgång till vindskydd.
Djuren lever uteslutande på gräs, hö och ensilage som vi producerar själva. De får alltså ingen spannmålsbaserad kraftutfodring. På vintern stödutfodrar vi med hö och ensilage så att djuren får en ordentlig tillgång till foder."
Källa
Citera
2010-01-01, 23:36
Medlem
Sydamerikanskt kött är "top of the line".
Citera
2010-01-02, 01:40
Medlem
Slipknotjohans avatar
Vem som gör det ?
Jag åt det på nyårsafton.

Håller med Amor på samtliga punkter.
Citera
2010-01-02, 01:47
Medlem
cookizs avatar
vem äter svensk oxfile när man kan välja sydamerikanskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in