• 1
  • 2
2008-01-30, 19:32
Medlem
Nikeniks avatar
Läser på svt att köttpriset i Sverige kommer stiga med 15-20% på grund av EU's stopp av import från Brasilien.

från svt text:
"-Generellt kommer nötkött att kosta
15-20 procent mer än det gjorde förr,
säger Johan Hållbus, vd på North
Trade, det företag som importerar det
mesta av det brasilianska kött som
säljs i svenska affärer. "

Så till min fråga. Vem i Sverige köper medvetet kött från Brasilien? Som vegetarian försöker jag äta så mycket lokalproducerat och ekologiskt som möjligt (inom vissa gränser så klart, är ingen fanatiker). Jag kan jag inte förstå att Svenskarna köper så mycket kött från andra sidan atlanten. Visst att alla inte har råd med ekologiskt svenskt kött, men brasilianskt kött??? Borde det inte vara bättre med kött från t.ex Polen?

Vilka varor finns köttet i? Är kebaben på pizzerian från brasilien? Eldorados köttsoppa? Ica's Köttbuljong? Gorby's Piroger? Är det första april? Ställer jag för många frågor för att folk ska kunna svara? Borde vegetarianer sköta sitt?

.. Sansad Sammanfattning:
Vilka köper kött från Brasilien?
Citera
2008-01-30, 19:35
Medlem
Brasilianskt kött håller en mycket hög kvalite , Det är oftast bättre än det svenska och dessutom billigare.
Citera
2008-01-30, 19:35
Medlem
Reardens avatar
brasiliansk oxfile är oftast bättre än den svenska, fråga mig inte varför. dock det enda jag köper från brasilien så kan inte tala för annat kött.
Citera
2008-01-30, 19:37
Medlem
Megadeths avatar
jag köper helst mitt kött från tex brasilien. jag vill inte ha seg svensk skit kött. i brasilien kan korna gå ute och beta året runt. sen köper man också bara kött som är vacumförpackat. ska jag äta en köttbit så ska den fan vara god också.
Citera
2008-01-30, 19:43
Medlem
PocketRockets avatar
Enda felet med brasiliansk oxfilé är att den har åkt över halva jorden för att nå min tallrik. Ur miljösynpunkt är det kanske inte så rimligt.

Däremot är det intressant att kött som åkt flygplan eller båt runt halva jorden kan vara billigare än det som bara åkt några få mil på lastbil. Säger väl en del om löneläget i Brasilien, men ändå.

När det gäller kvalitet är det dock inget som helst fel på brasilianskt kött. Det är bara svenska köttbönder som vill få oss svenskar att tro att just deras kött är av särdeles god kvalitet i jämförelse mot allt som kommer från ett annat land.
Citera
2008-01-30, 19:47
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Brasilianskt kött håller en mycket hög kvalite , Det är oftast bättre än det svenska och dessutom billigare.

Okej, kan förstå att köttet blir mörare om korna får gå ute året om osv.

Men hur känner ni inför miljöaspekten med kött från andra sidan atlanten?
Är det priset som bestämmer?

Själv köper jag ogärna t.ex äpplen från sydafrika när jag vet det finns äpplen från närmare håll att köpa.
Citera
2008-01-30, 19:52
Medlem
"Tjena Sulan!"s avatar
Köper också kött från Brasilien.

Som påpekats är det bra kvalitet. Miljöpåverkan från brasilianskt kött överstiger dessutom sannolikt inte svenskt kötts, då energi för kraftfoder och uppvärmning av stallar överstiger mycket av den energiförbrukning som en containertransport på fartyg innebär. Enligt naturvårdsverkets rapport "Import av kött - export av miljöpåverkan" innebär en normal-produktion i Brasilien mindre övergödning och lägre energiåtgång än svensk produktion.

Försöker annars också köpa närproducerat och ekologiskt.
Citera
2008-01-30, 20:08
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena Sulan!
Köper också kött från Brasilien.

Som påpekats är det bra kvalitet. Miljöpåverkan från brasilianskt kött överstiger dessutom sannolikt inte svenskt kötts, då energi för kraftfoder och uppvärmning av stallar överstiger mycket av den energiförbrukning som en containertransport på fartyg innebär. Enligt naturvårdsverkets rapport "Import av kött - export av miljöpåverkan" innebär en normal-produktion i Brasilien mindre övergödning och lägre energiåtgång än svensk produktion.

Försöker annars också köpa närproducerat och ekologiskt.

Har läst delar av rapporten nu, d.v.s sammanfattningen. Och jag tycker du tolkar den till din fördel för att köpa kött från Brasilien. Det som står är att Sveriges import av kött från Brasilien bara är 0,4% av deras totala produktion och att produktionen i Sverige av kött är låg p.g.a dålig efterfrågan/höga produktionskostnader/högt pris.

Det står också att den biologiska mångfalden i Svergie skulle öka tillsammans med en ökad köttproduktion. Men eftersom mycket kött importeras är det inte särskilt kostnadseffektivt eller miljövänligt att producera kött i Sverige idag.

Nu har jag tolkat rapporten till min fördel så att vi borde köpa mer svenskt kött så att produktionen skall gå upp och bli mer energisparande och billigare.

P.s går att läsa rapporten på "http://www.sjv.se/download/18.1ee2ea81117a7a944180003015/Import+av+k%C3%B6tt+export+av+milj%C3%B6p%C3%A5ver kan.pdf"
Citera
2008-01-30, 20:29
Medlem
Fraktar man det med båt blir det väl lite bättre än lastbil från Polen? Co-utsläppen per kg blir nog mycket mindre.

Att priset på svenskt kött nu stiger är ju inte förvånande. Det blir ju en hel del kött som inte kommer in i landet. Och till råga på allt har norrmännen en brist på 20 000 ton under 2008.
Citera
2008-01-30, 20:33
Medlem
FarbrorGuds avatar
tror detta redan tagits upp i en annan tråd. Dock så har jag träffat på en del kockar samt att jag personligen tycker att brazze oxen håller bättre kvalitet än svensk många gånger. de restauranger jag jobbat på använder sig uteslutande av brazze oxe. förmodligen så är det överlag brazze oxe som serveras på de svenska restaurangerna.
Citera
2008-01-30, 20:40
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Fraktar man det med båt blir det väl lite bättre än lastbil från Polen? Co-utsläppen per kg blir nog mycket mindre.

Att priset på svenskt kött nu stiger är ju inte förvånande. Det blir ju en hel del kött som inte kommer in i landet. Och till råga på allt har norrmännen en brist på 20 000 ton under 2008.

Polen kanske var ett dumt exempel.
Men kött från Danmark eller England då? Är ju trots allt en bit till Brasilien, och är rätt stort. Hur fraktas köttet runt i Brasilien? Alla gårdar ligger väl inte nära hamnen?
Senast redigerad av Nikenik 2008-01-30 kl. 20:43.
Citera
2008-01-30, 20:47
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Polen kanske var ett dumt exempel.
Men kött från Danmark eller England då? Är ju trots allt en bit till Brasilien, och är rätt stort. Hur fraktas köttet runt i Brasilien? för alla gårdar ligger väl inte nära hamnen?
En anledning till att det sydamerikanska köttet är så fint är just pga att djuren får gå fritt på Pampas och äter bara naturligt gräs medans djuren i Europa lever i ladugårdar på ickenaturligt kraftfoder och får en massa hormoner och antibiotika.

Exakt hur transporten som sådan går till i Sydamerika får till vet jag inte, men om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig inte heller.

En till fördel med att köpa sydamerikanskt kött är att du bidrar till att de fattiga människorna där får de bättre samt att du ger en liten känga åt EUs jordbrukspolitik.

Danskarna producerar förövrigt Europas sämsta kött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in