Citat:
Ursprungligen postat av Tjena Sulan!
Köper också kött från Brasilien.
Som påpekats är det bra kvalitet. Miljöpåverkan från brasilianskt kött överstiger dessutom sannolikt inte svenskt kötts, då energi för kraftfoder och uppvärmning av stallar överstiger mycket av den energiförbrukning som en containertransport på fartyg innebär. Enligt naturvårdsverkets rapport "Import av kött - export av miljöpåverkan" innebär en normal-produktion i Brasilien mindre övergödning och lägre energiåtgång än svensk produktion.
Försöker annars också köpa närproducerat och ekologiskt.
Har läst delar av rapporten nu, d.v.s sammanfattningen. Och jag tycker du tolkar den till din fördel för att köpa kött från Brasilien. Det som står är att Sveriges import av kött från Brasilien bara är 0,4% av deras totala produktion och att produktionen i Sverige av kött är låg p.g.a dålig efterfrågan/höga produktionskostnader/högt pris.
Det står också att den biologiska mångfalden i Svergie skulle öka tillsammans med en ökad köttproduktion. Men eftersom mycket kött importeras är det inte särskilt kostnadseffektivt eller miljövänligt att producera kött i Sverige idag.
Nu har jag tolkat rapporten till min fördel så att vi borde köpa mer svenskt kött så att produktionen skall gå upp och bli mer energisparande och billigare.
P.s går att läsa rapporten på "http://www.sjv.se/download/18.1ee2ea81117a7a944180003015/Import+av+k%C3%B6tt+export+av+milj%C3%B6p%C3%A5ver kan.pdf"