• 1
  • 2
2008-01-30, 15:27
Medlem
kornfields avatar
Har nu i några trådar noterat hur folk snackar om Hora/Madonna-komplexet, men med (enligt mig) fel innebörd.

Hora/Madonna-komplexet är ju att en person (kille som tjej) har svårt att se, eller helt enkelt inte ser, en tjej som lika högt värderad som person som sig själv.

Det jag tycker många snacka om (och något jag tror nästan alla killar vill ha) är "a lady in the street but a freak in the bed", men jag ser inte detta som samma sak.

är det jag som har missuppfattat det hela, eller är det andra nissar på forumet som har gjort det? (och finns det föresten något namn på "a lady in the street but a freak in the bed"-komplexet)
Citera
2008-01-30, 15:37
Bannlyst
Lägger inte den betydelsen som du och Wiki gör om detta.

Däremot vill jag att kvinnan skall vara mjuk o snäll o god i vardagen (En Madonna) och en riktigt snuskig hora i sängen..

Det är fina fruntimmer det
Citera
2008-01-30, 15:47
Medlem
kornfields avatar
ja exakt, samma här - men det innebär ju inte att man värderar tjejer sämre för det (snarare tvärtom)
Citera
2008-01-30, 15:53
Medlem
Detta är ett bra exempel på anledningen till att man borde vara kritisk till vissa av wikipedias artiklar. Jag tycker den engelska sidan beskriver fenomenet betydligt bättre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Madonna-whore_complex
Citera
2008-01-30, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornfield
ja exakt, samma här - men det innebär ju inte att man värderar tjejer sämre för det (snarare tvärtom)
Mm Fast jag har aldrig sagt ngt om Hora/Madonna Komplexet, utan tycker bara om den typen av kvinnor som är på detta sätt.

Kanske det finns just ett sånt där komplex för störda karlar som liknar ordmässigt det vi pratar om ?

Liksom, vem vill inte att ens kvinna skall vara snäll och god ? och vem vill inte att hon skall vara superkåt ?
Senast redigerad av Konfucius 2008-01-30 kl. 16:13.
Citera
2008-01-30, 16:15
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Lägger inte den betydelsen som du och Wiki gör om detta.

Däremot vill jag att kvinnan skall vara mjuk o snäll o god i vardagen (En Madonna) och en riktigt snuskig hora i sängen..

Det är fina fruntimmer det

Du vill ha ett fruntimmer med kontrastfull personlighet (utan att för den saken skull vara "scitzo" eller personlighetkluven) om jag fattar dig rätt?
Citera
2008-01-30, 16:18
Medlem
slabadans avatar
http://www.flashback.org/showthread...229035&page=11

Som i mitt inlägg idag angående yrken då kanske?

Jag syftade dock inte på den psykoanalytiska termen utan snarare på paradoxen "redbar" kvinna i en sexuell situation, som något erotiskt i sig. Inte alltså som en kvinnosyn eller psykoanalytisk term.

Alltså, jag tror att många använder uttrycket Hora/Madonna även i en ennan betydelse än vad psykoanalytikerna gör.
Senast redigerad av slabadan 2008-01-30 kl. 16:21.
Citera
2008-01-30, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Du vill ha ett fruntimmer med kontrastfull personlighet (utan att för den saken skull vara "scitzo" eller personlighetkluven) om jag fattar dig rätt?
Ja det är ett sätt att uttrycka det.
Många kvinnor är för mjäkiga i sängen även om de är av den kåta varianten, varför kan inte ni kvinnor ta för er lite mer i just sängen ?
Citera
2008-01-30, 19:11
Medlem
Oliveiras avatar
Jag hoppas jag inte går alltför OT men jag kan inte låta bli att tänka på Burt Reynolds förklaring till att han skilde sig från Loni Anderson.

"Hon var en hora i köket och en kokerska i sängen"

Bortsett från det finns det väl en del missförstånd i frågan. Att man vill att kvinnor ska visa klass i vardagslivet och samtidigt vara kåta vildar i sängen innebär inte att man delar upp kvinnor i horor och madonnor snarare tvärtom. Det handlar mer om klass.

Sedan finns det ju svaga män som blir rädda för kvinnor som lever ut sin lust, men det är ju deras problem.
Citera
2008-02-01, 19:03
Medlem
Alonens avatar
Jerry Hall

Jerry Hall fick en gång en fråga, hur hon lyckats behålla Mick Jagger så många år...

Hon svarade:

Enkelt! Jag är en värdinna i vardagsrummet, en mästerkock i köket, och ett femdollarsluder i sovrummet!

Citera
2008-02-01, 19:17
Medlem
Din Morsas avatar
Arabers kvinno-syn är ett skolexempel på "Hora-Madonna"-syndromet, som jag förstått kort och gott går ut på att man inte kan se människor av det motsatta könet som indiviuella varelser med eget känsloliv eller egen sexualitet, utan den skall helt och hållet vara tillägnad mannen. Dvs antingen håller hon på sig och är madonna, eller så har hon en egen sexualitet och är därmed hora. Inte så roligt kanske..har mest märkt detta i killars (framförallt från den västasiatiska kultursfären) Finns motsvarande resonemang hos tjejer tro? Eller kallas det nåt annat? Nån kvinna som kan bidra med sin syn på det hela?
Citera
2008-02-02, 14:35
Medlem
Aurelias avatar
Klart att motsvarade finns hos tjejer, vi vill ha en alfahane att visa upp på stan, en snäll pojke att visa för mamma, och en undergiven slav som gärna diskar naken och masserar våra fötter där hemma. (lite överdrivet men ni fattar poängen hoppas jag)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in