• 1
  • 2
2008-01-30, 00:55
Medlem
PhatPhils avatar
Tjena alla matälskare!
Nu har det blivit dags igen att fixa inför sommarens/höstens stora skörder!
Bor i lägenhet med balkong som nyttjas till fullo men familjen har också en sommarstuga så det blir lite olika sorters odling att visa upp.

Jag har tänkt odla:
Chilli, som vanligt. Iår blir minst 5 olika sorter hemma varav en planta är från förra året och det blir minst 3 nya sorter för min del.
Grönsaker: Tomat , blir en eller två sorter, blir nog mest till stugan. Motot i balkonglåda, frågan om det funkar. Physalis, kommer att finnnas i stugan hemma på balkong och inne i fönster. Majs, kom på att det kunde bli intressant i en liten rabbatt, har aldrig provat förr så vi får se om det går. Blir också eventuelt nån melon sort, men jag har inte riktigt bestämt mig ännnu.
Kryddor: hemma blir det nog basilika, timjan, dill, rosmarin m.m. I stugan finns det redan en del så vi får se vad som tittar upp under våren, gissningvis tittar dessa upp: citronmellis, mynta (2 sorter), libbsticka, persilja, gräslök. Sem kommer jag nog på massor att komplettera med under våren/sommaren.

Vi börjar med chillin eftersom den behöver komma igång tidigast.
Jag har försökt övervintra 3 plantor varav en har överlevt, som är en habanero av bortglömd sort. Tyvärr har min jätteplanta från 2006 dött, bild från i höstas: http://img13.imagevenue.com/img.php?..._122_787lo.JPG
Den gav ca 4 liter chilli när jag plockade av den nån vecka efter bilden!
Nog om det, 4 olika sorters frön planterades i lördags kväll: http://img229.imagevenue.com/img.php..._122_150lo.JPG

Sorterna Som planterades var: Jalapeño, Hungarian Yellow Wax, Tabasco och en okänd chilli köpt torkad i singapore.
Det planterades också tomat och basilika i rutorna som blev över.

Om man ska odla i denna årstid behöver man massor med ljus. Detta löste jag igår genom att ta en gammal billy bokhylla från ikea som stog i förådet och installerade lysrörsarmaturer nyinköpta från jula:
http://img137.imagevenue.com/img.php..._122_998lo.JPG
http://img124.imagevenue.com/view.ph...122_1059lo.JPG
Till dessa har jag kopplat en timer som håller det tänt mellan 06:00 - 20:00 så att växterna får massor av ljus men även tid för att vila.

Nu var det bara att vänta, chilli kan ta allt mellan 5-14 dagar för att börja gro men jag väntar spänt på att se dom dyka upp!
Uppdaterar så ofta jag kan, tar gärna imot arga pm om att jag inte uppdaterar så att jag får tummen ur..
Sen svarar jag och alla andra kunniga såklart på allt frågor som kan komma upp!
Citera
2008-01-30, 01:14
Medlem
Kiress avatar
4 liter chili från en planta! Är du självförsörjande på den fronten?

Ska chilifröna behandlas på något sätt innan de planteras eller är det bara att snitta och plantera? Kräver plantorna mycket vatten?

Hur tar du tillvara all chili som du skördar? Torkar? Lägger in?
Citera
2008-01-30, 10:29
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
4 liter chili från en planta! Är du självförsörjande på den fronten?

Ska chilifröna behandlas på något sätt innan de planteras eller är det bara att snitta och plantera? Kräver plantorna mycket vatten?

Hur tar du tillvara all chili som du skördar? Torkar? Lägger in?

Japp, jag är minst sagt självförsörjande
Frön från påse planterar jag direkt, står ibland på påsen att man ska gnugga lite lätt på dom med fint sandpapper, men det har jag aldrig gjort. Frön från färsk frukt som jag mistänker du har torkar jag om det är torkad frukt så är det bara att så.
Plantorna kan behöva väldigt mycket vatten, när dom börjat växa så låt jordskorpan torka innan nästa vattning så övervattnar du inte.

Mina frukter har jag torkat, rostat(chillipulver), kärnat ur och fryst in och gjort några försök till såser.

Lycka till
Phil
Citera
2008-01-30, 11:03
Medlem
Good luck! Färska kryddor är alltid kul att ha.

Några frågor för min egen del, jag är sugen:

1. Är lysrörsarmaturer ett måste eller försenas bara tillväxten? Hoppas slippa krångla med sånt.

2. Var handlar du dina fröer?
Citera
2008-01-30, 13:22
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Good luck! Färska kryddor är alltid kul att ha.

Några frågor för min egen del, jag är sugen:

1. Är lysrörsarmaturer ett måste eller försenas bara tillväxten? Hoppas slippa krångla med sånt.

2. Var handlar du dina fröer?

1. Ska man börja odla tidigt så behövs lysrör/lågenergi. Växter blir långa och rangliga annars, växten lägger all kraft på att söka efter mera ljus istället föratt odla blad/blommor/frukt.

2. Jag handlade sist på www.impecta.se men chilli brukar jag ta från färska frukter också, årets jalapeño är från färskfrukt
Senast redigerad av PhatPhil 2008-01-30 kl. 13:25.
Citera
2008-01-30, 14:11
Fan vad nice! Jag låg i soffan och tänkte precis "Fan vad kul det skulle vara att odla chilli" och medans jag tittar på den tomma burken jalapenjo på bordet och söker på FB så dyker Phils tråd upp, som var startad tidigare idag. Shit Phil, du och jag ligger i sync kanske vi tillochmed börjar mensa tillsammans

Men nog om det...
Vart skaffar du odlingslådor? Går dessa att beställa ifrån Impecta? (Skulle kolla själv men det går inte att registrera sig)
Jag har inte odlar något förr och har inte hittat någon bra guide så, Phil, skulle du kunna skriva en liten kort guide till hur man planerar, vattnar och behandlar sin planta och kanske lite pointers till en nybliven lägenhetsbonde..
Citera
2008-01-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Men nog om det...
Vart skaffar du odlingslådor? Går dessa att beställa ifrån Impecta? (Skulle kolla själv men det går inte att registrera sig)

Mindre odlingslådor för inomhusplantering går att handla på Plantagen eller nån annan liknande trädgårdshandel.
Citera
2008-01-30, 15:48
Medlem
Kobra_Kajs avatar
Hur många frön lägger du i varje jordkvadrat?

Är det viktigt med plasttaket till odlingen?
Citera
2008-01-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj

Är det viktigt med plasttaket till odlingen?

Hur många frön Phil lägger i varje kvadrat kan jag inte svara på men taket har man för att behålla luftfuktigheten så jorden inte torkar ut. Det är ganska viktigt att jorden inte torkar ut medans fröna gror och med nån slags tak över slipper man kolla efter och vattna jämnt.
Citera
2008-01-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
2. Jag handlade sist på www.impecta.se men chilli brukar jag ta från färska frukter också, årets jalapeño är från färskfrukt
Har du märkt av någon skillnad på blomning och fruktbärning samt kvalitet på frukterna mellan frön du inhandlat och frön du tagit från en färsk frukt?
Citera
2008-01-31, 10:34
Tänkte införskaffa detta nu i veckan samt hitta en 4 bra ljusrör och en timer till ett billigt pris och sedan börja fixa med min nya hobby

Rootrainer Compact Rapid 4-pack
Capsicum frutescens 'Tabasco'
Capsicum annuum L. 'Hungarian Yellow Wax Hot
Capsicum annuum L. 'De Cayenne'
Capsicum annuum L. 'Early Jalapeno'

Phil, uppskattar gärna länkar till lite how-to´s inom odling osv..
Citera
2008-01-31, 14:41
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
Nuförtiden endast 1 för det blir mycket lättare när man ska plantera om, inga ihoptrasslade rötter m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Har du märkt av någon skillnad på blomning och fruktbärning samt kvalitet på frukterna mellan frön du inhandlat och frön du tagit från en färsk frukt?
Kan bara säga att min jättebuske från förra året är från en påse torkade frukter från en matbutik i singapore, den har gett sjukt mycket frukt. Har övertalat mig själv att det logiskt sett borde vara större avkastning på rena bondplantor

Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Tänkte införskaffa detta nu i veckan samt hitta en 4 bra ljusrör och en timer till ett billigt pris och sedan börja fixa med min nya hobby

Rootrainer Compact Rapid 4-pack
Capsicum frutescens 'Tabasco'
Capsicum annuum L. 'Hungarian Yellow Wax Hot
Capsicum annuum L. 'De Cayenne'
Capsicum annuum L. 'Early Jalapeno'

Phil, uppskattar gärna länkar till lite how-to´s inom odling osv..

Gratulerar!!
Några how-to's har jag inte några länkar till har själv aldrig läst en, men ett tips är forumet på www.odla.nu där brukar jag få vända mg med frågor, nu senast var det med mina nya lysrör.

Men jag kan skriva några hlälpsamma punkter så du kommer igång.
1. Köp väldränerad jord. Alltså jord med lekakulor i, fråga i butiken vad du ska ha. Jag köper billigaste sortens jord på plantagen, så dyrt behöver inte betyda bättre!
2. Läs odlings anvisningen, inpekta skriver rätt ingående.
3. vattna jorden innad du petar ner frö, då slipper du råka spola loss fröt när du vattnar torra jorden första gången.
4.Fråga! Se det som det största tipset, vet inte själv hur mycket jag behövt fråga igenom åren.
Om plantering och skötsel av dina stora plantor tar vi sen

Då är du igång! Lycka till och välkommen in i oss chiliheads värld!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in