Jag antar att det är för sent att så chili om man vill ha någon större skörd i år, och för tidigt för att börja driva upp plantor till nästa sommar, men jag blev så inspirerad av den här tråden att jag var tvungen att peta ner några frön i en kruka. Det blev det jag hade hemma:
- "Spansk peppar" från färsk frukt köpt på Coop - vet ej vilken art/kultivar det är, det är sådana där vanliga avlånga som brukar kallas "feferoni" när man får dem inlagda i kebab. Någon som vet? Tills vidare kallar jag den för Capsicum coopforumensis.
- Piri-piri från torkade hela frukter i en vanlig Santa Maria-kryddburk. Det står inte på burken exakt vilken sort det är, men jag skulle tro på Capsicum frutescens 'African Devil'.
- Habanero från färsk frukt köpt på Coop - uppenbarligen Capsicum chinense, men vet ej vilken kultivar.
Har några färska jalapeño i kylen (ser ut som den vanliga
Capsicum annuum 'Jalapeño'), ska ta frön från dem också när jag äter dem. Jag vill bara se om det gror överhuvudtaget, i sådana fall så kommer jag så i lite större skala i vinter. Fast inte för stor, jag bor i en sketen etta utan balkong.