• 9
  • 10
2008-08-05, 10:31
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte31
Är ingen expert man kan försöka svara ändå.

1. Tycker inte att du behöver plantera om dom, tror inte att man skall ha dem i för stora krukor då rötterna trivs bättre i medelstora.

2. Ta bara bort blad som är dåliga.

3. Mitt tips är att ha dom i solen .

Nyttig läsning:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1628
http://www.chilihead.se/index.php?op...d=17&Itemid=31

Tackar!
Citera
2008-08-24, 12:07
Nu har mina små vackra frön blivit älskade och vattnade var och varannan dag och detta är dagens resultat.
Chilli i fönsteret
Några gröna frukter
Samma frukt fast närmare
Mera ifrån fönsteret
Min röda skönhet!
Vit blomma
Early Jalapeno(tror jag iaf)

Vad tycker ni? Jag har tyvärr tappat bort alla mina små lappar som sa vad som var vad så om ni känner igen någon av chillisarna så kan ni gärna berätta.

Vad ska jag göra med blomman och vad borde jag göra för att öka min skörd och se till att dessa växter lever länge?
Citera
2008-09-01, 18:09
Medlem
Jag antar att det är för sent att så chili om man vill ha någon större skörd i år, och för tidigt för att börja driva upp plantor till nästa sommar, men jag blev så inspirerad av den här tråden att jag var tvungen att peta ner några frön i en kruka. Det blev det jag hade hemma:
  • "Spansk peppar" från färsk frukt köpt på Coop - vet ej vilken art/kultivar det är, det är sådana där vanliga avlånga som brukar kallas "feferoni" när man får dem inlagda i kebab. Någon som vet? Tills vidare kallar jag den för Capsicum coopforumensis.
  • Piri-piri från torkade hela frukter i en vanlig Santa Maria-kryddburk. Det står inte på burken exakt vilken sort det är, men jag skulle tro på Capsicum frutescens 'African Devil'.
  • Habanero från färsk frukt köpt på Coop - uppenbarligen Capsicum chinense, men vet ej vilken kultivar.

Har några färska jalapeño i kylen (ser ut som den vanliga Capsicum annuum 'Jalapeño'), ska ta frön från dem också när jag äter dem. Jag vill bara se om det gror överhuvudtaget, i sådana fall så kommer jag så i lite större skala i vinter. Fast inte för stor, jag bor i en sketen etta utan balkong.
Citera
2008-09-05, 11:40
Jag bodde i en etta med kök och jag odlade upp 60plantor när jag odlade, planterade om ca 10 och har gett bort 2.. Men nu bor jag lite större med en ganska så stor balkong så det blir nog lite tomater mot sommaren tillsammans med mina chillisar..

Plockade några frukter igår och körde i en mixer tillsammans med lite olivolja, står nu och drar sig i kylskåpet och ska sedan silas så det blir en klarare vätska. Återkommer med resultatet senare..
Citera
2009-10-30, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avloppsdoft
Jag antar att det är för sent att så chili om man vill ha någon större skörd i år, och för tidigt för att börja driva upp plantor till nästa sommar, men jag blev så inspirerad av den här tråden att jag var tvungen att peta ner några frön i en kruka. Det blev det jag hade hemma:
  • "Spansk peppar" från färsk frukt köpt på Coop - vet ej vilken art/kultivar det är, det är sådana där vanliga avlånga som brukar kallas "feferoni" när man får dem inlagda i kebab. Någon som vet? Tills vidare kallar jag den för Capsicum coopforumensis.
  • Piri-piri från torkade hela frukter i en vanlig Santa Maria-kryddburk. Det står inte på burken exakt vilken sort det är, men jag skulle tro på Capsicum frutescens 'African Devil'.
  • Habanero från färsk frukt köpt på Coop - uppenbarligen Capsicum chinense, men vet ej vilken kultivar.

Har några färska jalapeño i kylen (ser ut som den vanliga Capsicum annuum 'Jalapeño'), ska ta frön från dem också när jag äter dem. Jag vill bara se om det gror överhuvudtaget, i sådana fall så kommer jag så i lite större skala i vinter. Fast inte för stor, jag bor i en sketen etta utan balkong.

Riktigt gammal tråd, sökte på chili och hamnade här. Vill bara påpeka att det inte alls är för tidigt för att börja odla inför nästa år, nu är det ju nästa år + 2månader, men hösten är alldeles perfekt, man kan åstadkomma mirakel med en 1-2*11W och sen ett snålt soligt fönster vår-sommar-sensommar. Går att skörda allt mellan himmel och jord i chilivägar, även de kinkigaste.
Citera
2009-10-30, 22:37
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbangarden
Riktigt gammal tråd, sökte på chili och hamnade här. Vill bara påpeka att det inte alls är för tidigt för att börja odla inför nästa år, nu är det ju nästa år + 2månader, men hösten är alldeles perfekt, man kan åstadkomma mirakel med en 1-2*11W och sen ett snålt soligt fönster vår-sommar-sensommar. Går att skörda allt mellan himmel och jord i chilivägar, även de kinkigaste.
Finns en annan tråd här i matforumet som heter Chiliodlarsäsongen 2009, eller liknande. Den är mer aktuell för i år.

https://www.flashback.org/showthrea...828138&page=28
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in