2008-01-30, 00:00
Medlem
Minns ni mordet på en ung pojke på en skolgård i Bjuv? Två bröder som slog ihjäl sin kompis med en planka?

Om detta berättade P1-programmet "Publicerat" som sändes i P1 lördag 26/1 2008 15.35, söndag 27/1 2008 kl 12.00 och natt mot tisdag kl 01.15.

Det är kanske bäst att ni sparar ner artiklarna eftersom Publicerat försvinner efter en tid och Helsingborgs Dagblad kanske inte håller länken så länge.

Vad jag vill diskutera är om man efter att ha läst materialet bättre kan förstå brödernas känslokyla - jag kan det inte. Och det faktum att mordet kunde ha undvikits om inte denna ungerska familj som helt saknade asylskäl utan bara sökte en bättre framtid, men fick stanna av humanitära skäl. Det visade sig inte vara så humant mot den mördade pojken och hans familj.

---

En lång historia kan vara dagstidningarnas framtid

Är det här en del av framtidens lokaltidning? Att följa upp det tidningen skrivit mycket om tidigare. Och att verkligen gå på djupet.

Hör om Helsingborgs Dagblads satsning på en ytterligt läsvärd skoluppsats som kortades, men ändå blev ett 12-sidigt reportage i söndagsbilagan för en knapp vecka sen.

Publicerat den 26 januari

”De dödade sin vän” löd rubriken på bilagan och artikeln, som handlar om vad som verkligen låg bakom det av medierna väldigt uppmärksammade mordet i Bjuv 1994.

Det visar sig att den bild som medierna gav för tretton år sen skiljer sig markant från den bild som tar form idag.

Inget rollspel

Det talades och skrevs till exempel mycket om att mördarna hade påverkats av rollspel och videovåld. Men mordet hade inte mycket med detta att göra.

Den 20 november 1994 förvandlas två unga Bjuvsbröder till kallblodiga mördare. Journalistvikarien Fredrik Lassen skriver om pojkarnas uppväxt, brottet, straffet och vägen ut i samhället igen.

Vikarie i Bjuv

Fredrik Lassen råkar dessutom vara tillfällig lokalredaktör på HD i Bjuv. Så vi åkte dit för att höra hur han fick fram sitt material. Och hur det kommer sig att det inte stämmer med det medierna rapporterade?

En av alla artiklar om mordet i Bjuv 1994
Det fanns ingen koppling till rollspel. Och bröderna såg inte någon våldsvideo före mordet som det stod i tidningarna Det var 15-årige Thomas Michelsen som mördades på en mörk skolgård i Bjuv. Han hade gått ditt i sällskap med ett par av sina bästa vänner, två bröder.

Ovanligt brutalt

De sa till honom att de hade en överraskning och bad honom blunda. Därefter slog de ihjäl honom med hjälp av en planka och en tio kilo tung sten.

Bröderna skapade ett starkt band mellan sig under uppväxten. De gick från att vara mobbade ynglingar till ondskefulla tonårsmördare, men lever nu ute i samhället igen.

Läs bilagan "De dödade sin vän" här
http://hd.se/mer/2008/01/21/mordet-paa-skolgaarden/

Etiska problem

Så hur hanterade Helsingborgs Dagblad de etiska problem som är förknippade med att berätta om det här en gång till?

Ursprungligen skrevs texten som ett examensarbete på journalistutbildningen vid Göteborgs Universitet. Den bygger på polisens förundersökning, socialtjänstens rapporter och rättspsykiatriska utlåtanden, samt på intervjuer med flera inblandade.

För en dryg månad sen belönades för övrigt Fredrik Lassen med Publicistklubben Västs pris för bästa examensarbete. Uppsatsen hade titeln: ”Att bota ondskan” - en rekonstruktion och uppföljning av Bjuvmordet 1994.

Läs hela uppsatsen:

http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isi.../2792/4192.pdf
Citera
2008-01-30, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Minns ni mordet på en ung pojke på en skolgård i Bjuv? Två bröder som slog ihjäl sin kompis med en planka?

Om detta berättade P1-programmet "Publicerat" som sändes i P1 lördag 26/1 2008 15.35, söndag 27/1 2008 kl 12.00 och natt mot tisdag kl 01.15.

Det är kanske bäst att ni sparar ner artiklarna eftersom Publicerat försvinner efter en tid och Helsingborgs Dagblad kanske inte håller länken så länge.

Vad jag vill diskutera är om man efter att ha läst materialet bättre kan förstå brödernas känslokyla - jag kan det inte. Och det faktum att mordet kunde ha undvikits om inte denna ungerska familj som helt saknade asylskäl utan bara sökte en bättre framtid, men fick stanna av humanitära skäl. Det visade sig inte vara så humant mot den mördade pojken och hans familj.

---

En lång historia kan vara dagstidningarnas framtid

Är det här en del av framtidens lokaltidning? Att följa upp det tidningen skrivit mycket om tidigare. Och att verkligen gå på djupet.

Hör om Helsingborgs Dagblads satsning på en ytterligt läsvärd skoluppsats som kortades, men ändå blev ett 12-sidigt reportage i söndagsbilagan för en knapp vecka sen.

Publicerat den 26 januari

”De dödade sin vän” löd rubriken på bilagan och artikeln, som handlar om vad som verkligen låg bakom det av medierna väldigt uppmärksammade mordet i Bjuv 1994.

Det visar sig att den bild som medierna gav för tretton år sen skiljer sig markant från den bild som tar form idag.

Inget rollspel

Det talades och skrevs till exempel mycket om att mördarna hade påverkats av rollspel och videovåld. Men mordet hade inte mycket med detta att göra.

Den 20 november 1994 förvandlas två unga Bjuvsbröder till kallblodiga mördare. Journalistvikarien Fredrik Lassen skriver om pojkarnas uppväxt, brottet, straffet och vägen ut i samhället igen.

Vikarie i Bjuv

Fredrik Lassen råkar dessutom vara tillfällig lokalredaktör på HD i Bjuv. Så vi åkte dit för att höra hur han fick fram sitt material. Och hur det kommer sig att det inte stämmer med det medierna rapporterade?

En av alla artiklar om mordet i Bjuv 1994
Det fanns ingen koppling till rollspel. Och bröderna såg inte någon våldsvideo före mordet som det stod i tidningarna Det var 15-årige Thomas Michelsen som mördades på en mörk skolgård i Bjuv. Han hade gått ditt i sällskap med ett par av sina bästa vänner, två bröder.

Ovanligt brutalt

De sa till honom att de hade en överraskning och bad honom blunda. Därefter slog de ihjäl honom med hjälp av en planka och en tio kilo tung sten.

Bröderna skapade ett starkt band mellan sig under uppväxten. De gick från att vara mobbade ynglingar till ondskefulla tonårsmördare, men lever nu ute i samhället igen.

Läs bilagan "De dödade sin vän" här
http://hd.se/mer/2008/01/21/mordet-paa-skolgaarden/

Etiska problem

Så hur hanterade Helsingborgs Dagblad de etiska problem som är förknippade med att berätta om det här en gång till?

Ursprungligen skrevs texten som ett examensarbete på journalistutbildningen vid Göteborgs Universitet. Den bygger på polisens förundersökning, socialtjänstens rapporter och rättspsykiatriska utlåtanden, samt på intervjuer med flera inblandade.

För en dryg månad sen belönades för övrigt Fredrik Lassen med Publicistklubben Västs pris för bästa examensarbete. Uppsatsen hade titeln: ”Att bota ondskan” - en rekonstruktion och uppföljning av Bjuvmordet 1994.

Läs hela uppsatsen:

Det ringer en klocka någonstan. Var de inte de som direkt efter mordet gick på den lokala pizzan och beställde just pizza med extra ost, just som inget hänt?
Citera
2008-01-30, 13:47
Medlem
Engelbreckts avatar
Flyttar från brott och straff till kriminalhistoria.

/mod.
Citera
2008-01-30, 15:46
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT Boy
Det ringer en klocka någonstan. Var de inte de som direkt efter mordet gick på den lokala pizzan och beställde just pizza med extra ost, just som inget hänt?
Jo det var dom, visst var dom väl ungrare eller nåt vill minnas det i alla fall..

Citat:
Efter mordet åt de på en pizzeria
De slog ihjäl honom med en tio kilo tung stenplatta och en planka.
– Jag blev så hög när jag släppte stenen att jag nästan aldrig ville sluta, skrev den äldre brodern i en skriftlig bekännelse.
När bröderna hade tvättat av sig blodet besökte de en kompis och bjöd honom på pizzeria. En läkarundersökning visade att bröderna inte led av någon allvarlig psykisk störning. De dömdes till sex års fängelse vardera.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...skolmord5.html
Citera
2008-01-30, 19:50
Medlem
Blåbärés avatar
har just läst hela uppsatsen,helt sjukt att de kunde döda honom asså,de agerade som ett par riktiga lönnmördare efteråt också.Bland det värsta jag läst.
Citera
2008-01-30, 20:51
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Jo det var dom, visst var dom väl ungrare eller nåt vill minnas det i alla fall..

Vill gärna minnas eller om att det var önsketänkande att dom var ziggisar.
Citera
2008-01-30, 21:26
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Läs hela uppsatsen:

Fan vilken jobbig uppsats att läsa! Hoppar fram och tillbaka i tiden som om det vore nån jävla Pulp fiction roman.
Citera
2008-01-30, 22:01
Medlem
charlieparkers avatar
Kommer ihåg det här fallet mycket väl, och speciellt över hur svinigt de betedde sig. De hade stått och småpratat med mamman, som de tyckte om, strax innan, och mördade sedan pojken så bestialiskt.

Oavsett om de var unga så tycker jag att de borde fått avtjänat straffet i Bulgarien med livstids utvisning som automatisk påföljd. Finns ingen anledning att spara sådana här psykopater (spec. lillebror).

Sex års fängelse är ett skämt i förhållande till ett så vidrigt brott.
Citera
2008-01-30, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Kommer ihåg det här fallet mycket väl, och speciellt över hur svinigt de betedde sig. De hade stått och småpratat med mamman, som de tyckte om, strax innan, och mördade sedan pojken så bestialiskt.

Oavsett om de var unga så tycker jag att de borde fått avtjänat straffet i Bulgarien med livstids utvisning som automatisk påföljd. Finns ingen anledning att spara sådana här psykopater (spec. lillebror).

4 år tom, 1998 frigavs dom.
Citera
2008-01-30, 23:49
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slag
4 år tom, 1998 frigavs dom.

Ja, för fyra år är det nästa värt att slå ihjäl någon bara för att slå ihjäl någon.
Citera
2008-01-31, 18:18
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker

Var det inte storebrodern som var den drivande psykopaten eller har jag missat nåt? I uppsatsen så får jag intrycket av att lillebrodern bara "hängde" med och försökte sen att skydda sin bror.
Citera
2008-01-31, 18:37
Medlem
Där ser man. Har letat på FB efter denna händelse. Minns denna händelse ganska väl då man bor i Hbg. Den var ju rent makaber.Nästan lika makaber var detta inslag som är ett ännu ett bottenmärke av HD. Är det bara jag som får känslan att dom närmast glorifierar mördarna i artikeln? Vi var ett flertal som undrade vad fan den ville säga egentligen. En liten liten artikel om offrets mamma. Sedan det här med att bröderna nu bor i 2 skilda städer och lever ett Svenssonliv.Skulle man som läsare glädjas med dom? Nej,fy fan säger jag. Man blir äcklad över att ha 2 såna sjuka människor fria i vårt land. Jag bara väntar på ett samtal från HD där man vill sälja sin skitblaska.Händer titt som tätt. Vidrig tidning,vidrig redaktion,vidriga Monaåsikter dom står för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in