Citat:
Ursprungligen postat av lejonkungen12
Detta är väl inte offTopic eller?
Jag bara undra vad du menar när du såger att benzo är ett av dom mest beroendeframkallande ämnena? KAn du förtydlia om du vet?

Eller någon annan?
På vilket sätt blir man beroende och i vilka mängder, typ TAcksam för svar för jag vet inte så mycket om den sidan av benzo, var alltid spontant nyttjande för mig förr i tiden när jag trippade mer.
Hej - jag ska försöka ge en förenklad beskrivning på vad det är för saker man leker med om man tar Phenazepam i längre perioder. Tyvärr saker jag lärt mig genom min egen ansvarslöshet som yngre.
Bensodiazepiner (Xanor, Stesolid, Valium, Iktorivil, Sobril, Rohypnol etc) och deras släktingar (Imovane, Stilnoct etc.) verkar på hjärnans GABA system på i stort sett liknande vis. GABA är den substans som lugnar ned hjärnan och håller t.ex. ångest och stress i schack. Stimulerar man GABA på rätt sätt blir man lugn, avslappnad och bekymmerslös. Det underlättar också sömn. En fantastisk egenskap.
Som med alla droger vänjer sig hjärnan vid detta efterhand och slutar man då ta medlet blir det istället låga nivåer GABA i hjärnan. Det skapar då motsattta effekter - rädsla, stress, oro, sömnlöshet, kort sagt ett helvete.
Just bensodiazepiner är dokumenterat väldigt svåra att sluta med och även om man trappar ned långsamt blir många ängsliga och förändrade under månader och till och med år då de ska sluta med medicinerna även om de bara tagit normala doser (inte de hjärndöda doser man tar för att få ett rus på dem). Beroendet kan komma efter bara 2-3 veckor av dagligt intag men är såklart lättare att bryta efter en månad än efter 2 år.
Just det faktum att bensodiazepinernas effekter inte alltid är så rusgivande gör att man tar stora doser om man tar dem i drogsyfte - det är inte knark, det är ju för fan medicin! Jag gillar själv benso, det är härligt att de finns, men det är också många som kan vittna om att avtändningen är värre än den som man får av till och med Heroin. Att sluta tvärt efter stora doser kan faktiskt vara dödligt och krampanfall med mera är vanligt.
Tyvärr är Phenazepam en potent bensodiazepin med precis samma verkningsprofil som t.ex. Diazepam som är aktivt ämne i Valium och Stesolid m.fl.
Att myndigheterna inte har tid att förbjuda allt betyder inte att det är en bra idé att berusa sig på ämnet. Herregud, läser man här i tråden så kan många knappt stava längre men verkar inte förstå att de är påverkade. Bensodiazepiner passar för att lindra andra drogers biverkningar, lindra ångest eller ge sömn om det inte sker regelbundet. Det är inte en "kul drog" även om effekten är skön, jag kan faktiskt satsa ganska mycket pengar på att de som skriver här kommer att lära sig den läxan.
Detta är inget moraliserande, egentligen begriper jag inte varför jag ens lägger tid på att skriva det, men det är faktiskt otroliga krafter man leker med när man strular med benso. Tyvärr fattar många det allt för sent.