Citat:
Ursprungligen postat av Larsjuden
intressant , menar du då också att man skulle se helt objektivt på sina handlingar och val man gjort då också? det skulle vara väldigt lärorikt men samtidigt skrämmande
Ja, det är klart.
Men det är förjävligt tråkigt, därför att allt man när man analyserar saker in i det minsta blir det så jävla uttjatat och tråkigt. Nu får ni inte klaga och absolut inte pröva allt jag ger som exempel, för man blir nog deprimerad av alltsammans tillslut.
Om du tänker på ett tillfälle i ditt liv som faktiskt förändrat allting, så kommer du snart inse att om du analyserar allting från en objektiv, psykologisk synvinkel och drar mängder med slutsatser och paralleler tror jag du kommer falla tillbaka i det tillstånd du var innan förändringen ägde rum. Allt eftersom du förstår meningslösheten av tillståndsförändringen, och om det inte ledde till något gott eller bättre, utan bara växlade från något till ett annat, så faller man nog tillbaka.
Nu kan man inte ta det rent fysiskt. Flyttar man till ett större hus så behöver man ju absolut inte flytta tillbaka bara för att man tänker på det för mycket. Nu talar vi moral, syn på livet och praktiskt taget mental hälsa i min mening.
Detta fungerar dock när man analyserar en film eller en bok. Först kanske man tyckte att den var intressant och till och med spännande, men om man lägger upp det svart på vitt och förklarar precis varje detalj och mening av filmen/boken... Då blir den jävla tråkig, det må jag säga.
Akta er för sådant.