• 1
  • 2
2008-01-28, 20:07
Bannlyst
tjenare.
Kan börja med att beskriva min dator.
1gb RAM
160gb intern hårddisk+500gb extern.
amd 64 3000+
Radeon 1600pro 512mb
Windows XP professional (pirat)
Ca 3år gammal

Min dator har betett sig mycket konstigt på senare tid och jag känner att den börjar gå ur balans. Den hänger sig ofta i program, men bara en 5sek senare hoppar den igång. Lite som ett blipp. Som tex när man lägger till en torrent i utorrent så fryser alltid utorrent till i 5sek och det går inte klcika någonstans föräns den hoppar igång.
Ibland händer det att ett spel eller annat hänger sig så hårt att det inte går att göra något och då måste jag döda processen och stänga av datorn för att den inte ska fortsätta. För när någonting hänger sig hårt och man försöker döda processerna går allt skitslött och man kan knappt använda datorn. Stänger jag heller inte av den korrekt genom start>stäng av/starta om så kommer ett felmeddelande upp när windows ska bootas.
meddelandet säger liknande:
windows xp kan inte starta, kanske har din dator stängts av utav ett strömavbrott osv.
sen kan man välja på 5 alternativ.
Starta windoes med felsäkert läge
starta windows med felsäkert läge (nätverk)
starta windows med felsäkert läge (nåttannat)
starta windows med senaste fungerande konfiguration
starta windows normalt.

Vad man änn trycker på så startas datorn bara om och samma medelande kommer upp.
Jag har lyckats undvika detta i 2 månader men här om veckan blev jag utsatt för det och omformaterade datorn, fortfarande samma problem.

Och för att inte tala om när datorn skall startas. Det komemr upp memory test och det men efter blir det svart och en vit "stripe" laddas sakta överskärmen och jag har räknat ut under alla dessa månader att det tar 15min för den innan windows startas.

Vad i helvete är problemet? skall jag slänga skiten eller är det något jag råkat pilla till i BIOS? den som hjälper mig får en invite till piratebits.org om det skulle behövas.

Tack på förhand
Citera
2008-01-28, 20:42
Medlem
Kör igenom en virusscanning
Kör igenom en omgång med Ad-Aware
Gör defrag på din(a) hårddiskar

Har du pillat i bios nyligen och den började bete sig konstigt efter detta
sö bör du ladda standard bios inställningarna likaså.
Citera
2008-01-28, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solliden
Kör igenom en virusscanning
Kör igenom en omgång med Ad-Aware
Gör defrag på din(a) hårddiskar

Har du pillat i bios nyligen och den började bete sig konstigt efter detta
sö bör du ladda standard bios inställningarna likaså.

Det var ett halvår sen den började bete sig såhär. ska köra defragment och virusscanning på en gång.

hur laddar man standard bios? Antar att den funktionen finns där.
Citera
2008-01-28, 21:59
Bannlyst
Panda hittade någonting.

C:/Windows/system32/tools/restart.exe
kanske är den som restartar när felmeddelnadet kommer?
Citera
2008-01-29, 11:22
Bannlyst
defragmenterade/ visrusscannade och körde ad-aware men problemet sitter fortfarande kvar. Jag blir så le på datorer nu för tiden.

Jag är mycket försiktig med min dator och använder den mest för spel och film. Har inte ens minne av att jag har gått ut på sidor jag knappt känenr till förutom fakta då jag ska ha det till något.

Hjälp
Citera
2008-01-29, 11:48
Medlem
lzss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskis
Den hänger sig ofta i program, men bara en 5sek senare hoppar den igång. Lite som ett blipp.

Precis sådär beter sig min bärbara dator också, dock är det så sällan så jag har inte brytt mig om själva problemet.

Du har installerat alla drivrutiner som behövs och senaste versionerna av dem?
Citera
2008-01-29, 11:52
Medlem
framochtillbakas avatar
Kan vara hårddisken som kommer pajja, testa detta:
http://www.hdtune.com/
Citera
2008-01-30, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lzs
Precis sådär beter sig min bärbara dator också, dock är det så sällan så jag har inte brytt mig om själva problemet.

Du har installerat alla drivrutiner som behövs och senaste versionerna av dem?

Ja, det jag är mest frustrerad över är ju den vita stripen när jag startar datorn. Den som jag vill fåbort och ingen verkar veta vad det är eller varför den kommer.

ska testa hdtune.
Citera
2008-01-30, 22:29
Bannlyst
Detta gav HDtestet.

http://img229.imageshack.us/img229/19/hdddsr2.png

Bör jag byta ut den, vet inte riktigt hur man skall tolka testet.
Citera
2008-01-31, 16:59
Bannlyst
Bump.
Citera
2008-01-31, 17:26
har du testat att formatera? annars måste det vara ett hårdvarufel, typ hårddisk, minnen kanske?
Citera
2008-01-31, 19:40
Medlem
framochtillbakas avatar
Ser inte så bra ut när du får fel i HDTune... Enligt hemsidan ska du byta ut hårddisken om du får röda prickar, kan dock vara driverfel och då kan det vara värt att ta en titt på dessa:
http://www.sysresccd.org/Main_Page
http://www.tux.org/pub/people/kent-r...looplinux/rip/

men de tänker jag inte ge någon hjälp om, det är för avancerat för att förklara... Men kort så kan det vara värt att dubbelkolla med något annat program eller helt enkelt byta ut hårddisken, det beslutet får du ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in