2007-11-28, 13:44
Medlem
TengilKatos avatar
Enligt Aftonbladet har en lärare knivhuggits svårt på en grundskola i Sthlm.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1351481.ab

Någon som vet något mer?
Citera
2007-11-28, 13:46
Medlem
Emp-snubbes avatar
Jag vill gärna veta. Sånt här händer ju men det är ändå läskigt att det verkar ha blivit mer frekvent.
Citera
2007-11-28, 13:50
Medlem
j0h2ns avatar
Oj då, får gräva mycket djupare i så fall, och dessutom lära mig läsa

Förhoppningsvis är det inte en elev som gjort det anyway, om jag nu inte läst fel igen och missat "elev" i texten.

Står inte grundskola i artikeln, bara på förstasidan, inte konstigt att jag missade humdidum

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=719706

Citat:
Rektorn på Källskolan i Kungsängen har skurits 7 till 8 gånger med kniv av en gärningsman i 20-årsåldern på onsdagseftermiddagen.
Citera
2007-11-28, 13:53
Medlem
HolySimons avatar
Anställd på skola knivskuren
Stockholm (TT)
En anställd vid en skola i Kungsängen norr om Stockholm blev vid 13-tiden på onsdagen svårt knivskuren på skolan. Polisen söker med hjälp av hundar och helikoptrar efter en misstänkt gärningsman.
– En förundersökning har inletts om mord alternativt försök till mord, säger Towe Hägg, informatör vid Stockholmspolisens länskommunikationscentral, till TT.
Tillståndet för den skadade är inte känt, enligt Hägg.
Citera
2007-11-28, 13:53
Medlem
HolySimons avatar
Tt 13.49

– Enligt uppgift är det rektorn som blivit knivskuren, säger PerÅke Ljungqvist på bildningsförvaltningen i Upplands Bro kommun.
Kommunen kallade efter knivdådet in sin Posom-grupp (psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor eller katastrofer).
Skolan, som är en friskola, kallar sig kristen, med etik och existensiella frågor på schemat. Skolan är inhyst i provisoriska skollokaler efter en brand.
Citera
2007-11-28, 13:55
Medlem
HolySimons avatar
TT kl. 13.50

I dagsläget går 140 elever i skolan, från förskoleklasser till årskurs 9.
Citera
2007-11-28, 13:56
Medlem
HolySimons avatar
Tt 13.55

Enligt TV 4 Nyheterna ska gärningsmannen tidigare i veckan ha hotat den nu knivhuggna rektorn. Orsaken ska vara missnöje med hur en före detta elev behandlats på skolan.
– Det är en lite äldre kille som kommit in och knivhuggit rektorn med sju till åtta hugg, de har hämtat honom i helikopter, säger Claes Bystedt, studierektor på skolan, till kanalen.
Citera
2007-11-28, 13:57
Medlem
HolySimons avatar
Tt 13.56

Enligt poliser ligger två skolor bredvid varandra och det är oklart på vilken skola händelsen inträffat.
Polisen har ett signalement på gärningsmannen men vill för närvarande inte lämna ut det.
SOS Alarm fick larmet klockan 12.45 om att en manlig anställd på en skola i Kungsängen blivit misshandlad och knivskuren. Han har förts till Karolinska universitetssjukhuset i Solna.
Under inledningen av spaningarna efter gärningsmannen lät polisen pendeltågen passera Kungsängens station för att försvåra möjligheten för mannen att fly.
Citera
2007-11-28, 13:59
Medlem
HolySimons avatar
Tt 13.57

Claes Bystedt, biträdande rektor på skolan, säger till Svenska Dagbladets nätupplaga att den knivhuggne rektorn fått lindriga skador.
Eleverna på skolan ska ha skickats hem efter dådet.
Citera
2007-11-28, 14:01
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Claes Bystedt, biträdande rektor på skolan, säger till Svenska Dagbladets nätupplaga att den knivhuggne rektorn fått lindriga skador.
Eleverna på skolan ska ha skickats hem efter dådet.
Kan du snälla sluta skriva tre inlägg efter varandra? Uppdatera bara det första är du snäll.
Citera
2007-11-28, 14:03
Bannlyst
Ähh den där rektorn hade nog gjort sig förtjänt av en uppläxning.
När jag gick i plugget blev man uppkallad var och varannan vecka för en utskällning...ibland utan anledning, mest i förebyggande syfte
Det är väl någon som kroknat på att bli orättvist behandlad.
Citera
2007-11-28, 14:18
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Säg inte så. Ingen rök utan eld. Jag tror också på teorin att rektorn har blivit kulturberikad. Jättetypiskt bland invandrare att hämta den äldre brodern eller släktingen.

Fast om det var den kristna friskolan som dådet skedde i så faller teorin.
Hursom, vi får väl tids nog veta vad som hänt.

Edit: Klart det kan vara en kristen invandrare och som går/har en släkting som går på skolan. Jag personligen tänker per automatik på muslimer när sådant här diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in