Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Nej, jag pikade trådskaparen eftersom hennes perspektiv mer eller mindre kräver att man förkastar evolutionsteorin, vilket är vanligt bland just kreationister.
Försöker förstå vad du pikar i mitt startinlägg men förstår ingenting. Skitsamma.
OnT: könsrollerna har visat sig sitta oerhört djupt i människor alldeles oavsett yttre faktorer som kultur och uppfostran.
Det jag främst tänker på är de pojkar som upplever att de fötts i fel kropp. Hela samhället har tryck på dem att de ska vara som pojkar, att de inte ska gå "fjolligt", klä sig i kvinnokläder eller ta till sig andra utpräglade kvinnliga egenskaper. De möts av ett kompakt motstånd, hån, förföljelse, utstötthet - och
ändå framhärdar de i att de "är" flickor och uppför sig därefter.
Forskningen runt de barn som föds med dubbla kön och blir opererade till det ena visar samma sak.
Min tro på att uppfostran kan göra speciellt mycket åt könsrollerna är därför mycket begränsad.
Att vilja ha fler män runt barnen innebär att man anser att de behöver just manliga förebilder som lär ut hur män ska vara. Annars skulle det ju ha fungerat lika bra med vilken person som helst oavsett kön och läggning.
Anser man att det enda som skiljer män och kvinnor åt är deras biologiska utseénde, så blir det fel att efterfråga fler män, då de enligt den genussynen inte har något annat att bidra med än en biologisk penis.