2008-02-09, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonson
Ok det var en källa, visserligen från Illinois institute of technology. Men fortfarande vill jag se konkreta bevis. Man kan inte bara förlita sig på en text, men måste vara källkritisk också. Jag vill se de konkreta språkliga likheterna och inte bara enstaka ord. Jag vill se konkreta DNA studier. Jag vill se konkreta arkeologiska utgrävningar.

EDIT: Fortfarande är det skillnad på teori och bevis. Det jag menar med arkeologiska lämningar är ju självklart sådana som ska styrka albanernas relation till illyrerna.

Nej, du får inga mer. Duger inte de källor jag postat så bryr jag mig inte vad du eller någon annan tycker. Om du vill få reda på mer om de arkeologiska fynden så kan du googla, du får upp en del ganska snabbt. Det är totalt meningslöst att jag postar det, albaner härstammar inte från illyrerna så varför ska jag posta något när alla här är övertygade? Den här tråden skapades med ett syfte och det var för storserberna att "bevisa" (vad jag läst har de inte kommit med något) att albanerna inte kan kräva Kosova på historia, men de fattar inte att ingen förutom de gör det.

Du kan inte hitta allt det du begär genom internet. Hur mycket du än vill så räcker inte internet till det, jag anser att mina källor är trovärdiga. Vad är så dåligt med Illinois institute of technology? Du tycker det är okej men serberna här har sagt att det är albansk propaganda så det spelar ingen roll vad jag visar. Och igen, jag har postat flera källor och alla säger i stort sett samma sak.

Baller08 och tourniqt jag förväntar mig se er i Sergelstorg för att fira Kosovas självständighet nästa vecka.
Citera
2008-02-09, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ok det var en källa, visserligen från Illinois institute of technology. Men fortfarande vill jag se konkreta bevis. Man kan inte bara förlita sig på en text, men måste vara källkritisk också. Jag vill se de konkreta språkliga likheterna och inte bara enstaka ord. Jag vill se konkreta DNA studier. Jag vill se konkreta arkeologiska utgrävningar.

EDIT: Fortfarande är det skillnad på teori och bevis. Det jag menar med arkeologiska lämningar är ju självklart sådana som ska styrka albanernas relation till illyrerna.

Det går inte att via DNA studier bevisa att albaner härstammar från illyrer då illyrer troligen inte hade någon genetisk markör som skiljde dem från övriga befolkningar på Balkan. Sedan är frågan hur man ska få tag på illyrisk DNA, illyrer balsamerade ju inte sina döda så hud, hår osv försvinner ju rätt snabbt som maskmat.
Citera
2008-02-09, 19:59
Medlem
Lejonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringl3z
Nej, du får inga mer. Duger inte de källor jag postat så bryr jag mig inte vad du eller någon annan tycker.
En källa är glest för att bevisa länken mellan albaner och illyrer. Om det verkligen var bevisat så skulle det vara hur lätt som helst att hitta källor som styrkte detta. De källorna du har skickat är antingen vinklade åt albansk fördel eller skrivna av albaner själva. Källan från Illinois institute of technology var oberoende, men den la inte fram konkreta bevis.

Citat:
Om du vill få reda på mer om de arkeologiska fynden så kan du googla, du får upp en del ganska snabbt.
Jag hittade knappt några arkeologiska fynd. Lite hjälmar eller ruiner från grekiska kolonier eller gamla romerska städer var allt jag hittade.

Citat:
Du kan inte hitta allt det du begär genom internet. Hur mycket du än vill så räcker inte internet till det, jag anser att mina källor är trovärdiga. Vad är så dåligt med Illinois institute of technology?
Jo, om det var bevisat att albanerna härstammade från illyrerna och det fanns konkreta bevis för det, så skulle internet vara överflödigt av informationen.
Illinois institute of technology borde som seriös källa redovisa hur man kommit fram till slutsatserna. Det sker inga redovisningar bara matning av så kalla "fakta".

Citat:
Du tycker det är okej men serberna här har sagt att det är albansk propaganda så det spelar ingen roll vad jag visar. Och igen, jag har postat flera källor och alla säger i stort sett samma sak.
Ehh! jag har inte påpekat någonting som en del serber har sagt alls. Eftersom tråden handlar om albanernas koppling till illyrer så ligger det i förespråkarnas ansvar att redovisa vad som pekar åt deras håll. Om det gick att motbevisa att albanerna härstammar från illyrerna så skulle diskussionen vara klar, för då hade vi vetat sanningen. Men nu vet vi inte sanningen så det är omöjligt att dra slutsatser. Det finns inga bevis för att albanerna inte skulle härstamma från illyrerna, det betyder dock inte att albanerna härstammar från illyrerna. Intresset ligger i att bevisa att illyrerna och albanernas historiska koppling är så pass stark att vi kan tala om albaner som illyrernas ättlingar. Det är därför jag ifrågasätter dig och inte dina motståndarna.
Citera
2008-02-09, 21:22
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Hur kan ett helt folk glömma bort sin kultur utan att assimileras??????
Det låter väldigt konstigt att era flummiga "bevis" som hävdar att de är illyrer men ni glömde bort er kultur. eller beror det på att ni kanske assimilerades bland bergen och sedan assimilerades till muslimer, siptars..

vadå glömde bort kultur? du vet väl att kulturer ändras med tiden finslippas influeras av anndra kulturer också. tex svensk kultur har påverkas av den amerikanska osv... balkan mycket av turkiska osv..

vet du hur illyriska kultur såg ut? vad snäll o föklarar för ingen historiker vet exakt hur illyriska kulturen såg ut om du är så himla kunnig kan du va snäll o dela med dig dina kunskaper??????????

Citat:
I och med att ert ursprung är så komplicerat beror säkert att ni har en mix, med lite av varje folkslag.

ännu en gång läs mina tidigare inlägg illyrier(albaner) skrev aldrig ner sin egen historia inga skrifter har överlevt därför är det hela komplicerad..... hade albaner vatt mixad så skulle iafall språket vara närbesläktat med något annat språk varför är det inte så?????????????
Senast redigerad av Mr_beni 2008-02-09 kl. 21:36.
Citera
2008-02-09, 21:28
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
En källa är glest för att bevisa länken mellan albaner och illyrer. Om det verkligen var bevisat så skulle det vara hur lätt som helst att hitta källor som styrkte detta. De källorna du har skickat är antingen vinklade åt albansk fördel eller skrivna av albaner själva. Källan från Illinois institute of technology var oberoende, men den la inte fram konkreta bevis.

Jag hittade knappt några arkeologiska fynd. Lite hjälmar eller ruiner från grekiska kolonier eller gamla romerska städer var allt jag hittade.

Jo, om det var bevisat att albanerna härstammade från illyrerna och det fanns konkreta bevis för det, så skulle internet vara överflödigt av informationen.
Illinois institute of technology borde som seriös källa redovisa hur man kommit fram till slutsatserna. Det sker inga redovisningar bara matning av så kalla "fakta".

Ehh! jag har inte påpekat någonting som en del serber har sagt alls. Eftersom tråden handlar om albanernas koppling till illyrer så ligger det i förespråkarnas ansvar att redovisa vad som pekar åt deras håll. Om det gick att motbevisa att albanerna härstammar från illyrerna så skulle diskussionen vara klar, för då hade vi vetat sanningen. Men nu vet vi inte sanningen så det är omöjligt att dra slutsatser. Det finns inga bevis för att albanerna inte skulle härstamma från illyrerna, det betyder dock inte att albanerna härstammar från illyrerna. Intresset ligger i att bevisa att illyrerna och albanernas historiska koppling är så pass stark att vi kan tala om albaner som illyrernas ättlingar. Det är därför jag ifrågasätter dig och inte dina motståndarna.

det går inte bevisa till 100% då varken illyrier(albaner) skrev ner sin egen historia o vi har inga skrifter på illyriska..

däremot är det stor sanolikt att albaner härstammar från illyrier då albaner nämns för första gången med ordet arbanoi som härleder från illryiska stammen albanoi.....

det finns inga dokuemnt eller fynder något som påpekar en vandring utav albaner till illyrien... detta är viktiga punkter. vi kan aldrig vara 100% säkra då vi ej har några skrifter osv...

en sak kan vi iafall vara säkra på albaner fanns före slaver på balkan.
Citera
2008-02-09, 21:35
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_beni
vadå glömde bort kultur? du vet väl att kulturer ändras med tiden finslippas influeras av anndra kulturer också. tex svensk kultur har påverkas av den amerikanska osv... balkan mycket av turkiska osv..

vet du hur illyriska kultur såg ut? vad snäll o föklarar för ingen historiker vet exakt hur illyriska kulturen såg ut om du är så himla kunnig kan du va snäll o dela med dig dina kunskaper??????????

Men svenskar har inte glömt deras kultur. de är medvetna om förändringarna. Så för mig är det väldigt svårt att förstå att albaner inte fört vidare illirysmen vidare genom t.ex böcker. Alla i balkan kan ju deras historia.

Citat:
ännu en gång läs mina tidigare inlägg att det är komplicerad är för att illyrier(albaner) skrev aldrig ner sin egen historia inga skrifter har överlevt därför är det hela komplicerad.....

Varför? Men borde inte teorin uppstå då att albaner är en stark mix, från olika folkslag med jämna proportioner, vilket leder till att de assimilerats?

Citat:
hade albaner vatt mixad så skulle iafall språket närbesläktat med något annat språk varför är det inte så?????????????

ingen kan ju varken thrakiska eller illyriska, eller?
varför är albanska en egen gren i indoeurpeiska familjen?[/quote]
Citera
2008-02-09, 21:38
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Men svenskar har inte glömt deras kultur. de är medvetna om förändringarna. Så för mig är det väldigt svårt att förstå att albaner inte fört vidare illirysmen vidare genom t.ex böcker. Alla i balkan kan ju deras historia.

Varför? Men borde inte teorin uppstå då att albaner är en stark mix, från olika folkslag med jämna proportioner, vilket leder till att de assimilerats?

ingen kan ju varken thrakiska eller illyriska, eller?
varför är albanska en egen gren i indoeurpeiska familjen?
[/quote]

albanska är en egen gren då albanskan inte är närbesläktad med övriga språken som talas IDAG.

alla folkslag har mixat en del det är inte det intresanta utan språkets ursprung är det intresanta. tex serbiska talar slaviska alltås är serber slaver. sen att serber har minglat med turkar albaner hit o dit är inte det intresanta för man kan aldrig bevisa individa personers urpsrung. det är språket man är ute efter.
Citera
2008-02-09, 21:51
Bannlyst
Citat:

Jag går efter det jag har tillgång till. Jag har lagt fram mina källor, flera styckna. Vad har ni gjort för att motbevisa?

Citat:

Finns mer, alltifrån hjälmar, svärd, yxor, begravningsplatser upp till 4000 år gammla, epigrafer, kolonner, stadsmurar, ruiner ... som illyrerna lämnat efter sig.

Citat:

Men det finns hållbara teorier då man inte kan förklara på annat sätt. Googla och du hittar en hel del som säger precis samma sak. Jag tror knappast de bara hittat på det.

Citat:

Öhmm, det gör de väl? Ialla fall, om de utgår efter "fakta" så är det väl inget fel med det? Illinois institute of technology är tusen gånger så mer seriöst än det serberna skriver, de tar något från ett serbiskt forum och klistrar in det här.

Citat:
Ehh! jag har inte påpekat någonting som en del serber har sagt alls.

Spelar ingen roll, allt jag postar är albansk propaganda. Illinois institute of technology är albansk propaganda, därför spelar det ingen roll vad jag postar.

Citat:
Eftersom tråden handlar om albanernas koppling till illyrer så ligger det i förespråkarnas ansvar att redovisa vad som pekar åt deras håll.

Redan gjort det, inte bara en gång utan tio gånger. Ändå kommer folk med och skriver i stil med "Nej, du ljuger. Albaner härstammar inte från Illyrerna, punkt slut." Som sagt, jag har redan gjort. Men vad har ni andra gjort, i synnerhet serberna som skriver det jag nyss skrev?

Citat:
Om det gick att motbevisa att albanerna härstammar från illyrerna så skulle diskussionen vara klar,

Är inte diskussionen klar? De härstammar inte därifrån, så varför diskuterar vi? Jag har försökt övertyga er men det går inte så vad gör vi här?

Citat:
Det finns inga bevis för att albanerna inte skulle härstamma från illyrerna, det betyder dock inte att albanerna härstammar från illyrerna.

Jag anser att de härstammar därifrån, jag har lagt fram det begränsade kunskap jag har men vad har alla andra gjort som tror tvärtom? Ingenting. Sen gäller det att försöka tänka logiskt, vart kom albanerna ifrån om inte illyrerna? Det finns INGET som tyder på att de invandrat till balkan men det mesta tyder på att de kommer ifrån illyrerna.

Citat:
Intresset ligger i att bevisa att illyrerna och albanernas historiska koppling är så pass stark att vi kan tala om albaner som illyrernas ättlingar.

Ja, av det vi vet är kopplingarna tillräckligt starka tycker jag. Vi vet redan var andra andra folkslag i balkan kommer ifrån förutom albanerna.

Citat:
Det är därför jag ifrågasätter dig och inte dina motståndarna.

Hehe vad mer begär du av mig. Jag är den ända som lägger fram källor från alla möjliga sidor. Jag är den ända som ARGUMENTERAR. Jag har inte sett en ända serb lägga fram en argument eller en trovärdig källa, nej jag tycker du borde ta och ifrågasätta de andra som inte gör något förutom att skriva "De härstammar inte därifrån, punk slut." Varför jag nämner serber är för att det bara är de som ställer frågor de redan fått svar på och det är bara de som är 100% övertygade att det inte finns någon koppling och det är bara de som inte kan förklara varför de anser det.
Citera
2008-02-09, 21:55
Bannlyst
Citat:
ännu en gång läs mina tidigare inlägg illyrier(albaner) skrev aldrig ner sin egen historia inga skrifter har överlevt därför är det hela komplicerad..... hade albaner vatt mixad så skulle iafall språket vara närbesläktat med något annat språk varför är det inte så?????????????

Två eller flera folkslag kan mixa hur mycket som helst utan att språket påverkas. T.ex. japaner har tagit del av kinesisk och koreansk kultur (religion, skrift, viss rasblandning m.m.) innan sakoku (då Japan isolerade sig själv). Albaner kan t.ex. blanda in hur mycket negerkultur som helst och pumpa negresser i århundranden, det behöver inte betyda att språket kommer ändras.

För att förtydliga:
(nej jag hävdar inte att albaner blandat sig, jag förklarade endast att det går att blanda sig utan att språket påverkas.)
Citera
2008-02-09, 22:03
Medlem
borat4evers avatar
Citat:

albanska är en egen gren då albanskan inte är närbesläktad med övriga språken som talas IDAG.

På vilket sätt är det ett 100% bevis på att albaner är illyrer?

Citat:
alla folkslag har mixat en del det är inte det intresanta utan språkets ursprung är det intresanta. tex serbiska talar slaviska alltås är serber slaver. sen att serber har minglat med turkar albaner hit o dit är inte det intresanta för man kan aldrig bevisa individa personers urpsrung. det är språket man är ute efter.

Visst, men man är väl ute efter alla annat också. som har med arvet att göra?
Sen så kan man väl inte säga att även om språket är illyriska så behöver inte albaner vara illyrer för det. De har kanske en grov blandning med thraker. Då blir det ett nytt folk. Övriga folk t.ex serber har självklart blandats, men i små mängder. Jag understryker att albaner inte kan säga sig vara illyrer om de blandats med en övergripande del med t.ex thraker.
Citera
2008-02-09, 22:10
Bannlyst
Lejonsson, fanns en alban här på forumet som läste balkanhistoria på universitetet och hans användarnamn var Cataclysm har jag för mig. Han hade även rekomenderat en bok som heter "The Balkans" Barbara Jelacic (eller Jelavic) där Jelacic skriver att illyrerna är albanernas förfäder. Du kanske har läst den?

Citat:
Sen så kan man väl inte säga att även om språket är illyriska så behöver inte albaner vara illyrer för det. De har kanske en grov blandning med thraker

Källa? Förmodligen i en mindre utsträckning men illyrerna assimilerades mycket med andra stammar. Då pratar jag om de illyrer som levde i Serbien, Bosnien, Kroatien områden eftersom de levde vid lågområden. De illyrer som levde vid dagens Albanien och Kosova klarade sig undan assimileringen för att de levde vid högområden. Du kan läsa mer om det här.

http://pbosnia.kentlaw.edu/resources/history/albania/albhist.htm
Senast redigerad av Pringl3z 2008-02-09 kl. 22:15.
Citera
2008-02-09, 22:28
Medlem
borat4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringl3z
Källa? Förmodligen i en mindre utsträckning men illyrerna assimilerades mycket med andra stammar. Då pratar jag om de illyrer som levde i Serbien, Bosnien, Kroatien områden eftersom de levde vid lågområden. De illyrer som levde vid dagens Albanien och Kosova klarade sig undan assimileringen för att de levde vid högområden. Du kan läsa mer om det här.

Men det finns ingen som vet det, man kan bara spekulera.
Sålänge får ni nöja er med att vara albaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in