• 1
  • 2
2008-01-26, 02:26
Medlem
Dekadentuss avatar
Skillnaden mellan färskpotatis och potatisen vi äter under vinterhalvåret förstår jag. Det jag inte förstår är hur potatisen som odlas under vinterhalvåret är olik färskpotatis?

Varför kan man inte odla färskpotatis på vintern?
Hur odlar man vinterpotatis vs färskpotatis?
Citera
2008-01-26, 02:50
Medlem
rückblendes avatar
problemet är nog att odla på vinterhalvåret,, därför äter vi det som odlades på sommarhalvåret. Vilket gör att den inte längre är färsk
Citera
2008-01-26, 02:51
Medlem
Det är samma potatis , Skillnaden är att färskpotatisen skördas mycket tidigare.
ju längre potatisen ligger i marken desto större blir den och desto hårdare blir dess skall

ingen potatis odlas på vintern. Inte ens vinterpotatis. Den är skördas sent på hösten. Frost förstör potatisen.
Citera
2008-01-26, 03:06
Medlem
"Färskpotatisen" är ju oftast sorter som mognar tidigt. Bintje, King Edward, Ukama osv tar lite längre tid på sig. Visst det finns "färskpotatis" av dessa sorter med, men de blir klara lite senare.
Citera
2008-01-26, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
"Färskpotatisen" är ju oftast sorter som mognar tidigt. Bintje, King Edward, Ukama osv tar lite längre tid på sig. Visst det finns "färskpotatis" av dessa sorter med, men de blir klara lite senare.

Det var ju det jag skrev. Ifall du missförstod mig.
Citera
2008-01-26, 10:22
Medlem
Rent kulinariskt sett så skiljer de sig ju åt bland annat vad gäller vatteninnehåll (färskpotatisen innehåller mer vatten) men också vad gäller stärkelsens beteende. Det går ju till exempel inte att göra potatismos på färskpotatis, det blir bara tapetklister av det hela (går och går, det finns säkert något knep för att göra det också, men inget som jag känner till).
Citera
2008-01-26, 11:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det går ju till exempel inte att göra potatismos på färskpotatis, det blir bara tapetklister av det hela (går och går, det finns säkert något knep för att göra det också, men inget som jag känner till).
Hemligheten är att få in så mycket luft som möjligt och inte vispa om för mycket.

Till det här använder jag Gastromax Purépress (Clas Ohlson, artikelnr 34-7372) och det funkar alldeles utmärkt. Det enda man måste tänka på är att ett sådant mos kräver avsevärt mer salt än vinterpotatis eftersom nypotatis är något sötare i smaken.

~Paul~
Citera
2008-01-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hemligheten är att få in så mycket luft som möjligt och inte vispa om för mycket.

Till det här använder jag Gastromax Purépress (Clas Ohlson, artikelnr 34-7372) och det funkar alldeles utmärkt. Det enda man måste tänka på är att ett sådant mos kräver avsevärt mer salt än vinterpotatis eftersom nypotatis är något sötare i smaken.

~Paul~
Där ser man, det förklarar varför jag aldrig lyckats göra ett bra mos på färskpotatis.

Nåja, den är ju ändå godast dillkokt eller rostad i ugn med flingsalt och svartpeppar.
Citera
2008-01-26, 11:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Nåja, den är ju ändå godast dillkokt eller rostad i ugn med flingsalt och svartpeppar.
Så sant

~Paul~
Citera
2008-01-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det var ju det jag skrev. Ifall du missförstod mig.
Nja, du skrev att det var samma potatis, bara att den skördades tidigare. Jag skrev att det finns särskilda sorter som ger tidig skörd.
Citera
2008-01-26, 15:05
Medlem
klybans avatar
Det var en som skördade färskpotatis härom dagen och åt dom med sill.
De sa att det smakade förträffligt, fasen vad tokigt det är i år med värmen.
Och morsan plockar purjolök i landen också, tokigt det med :/
Citera
2008-01-26, 16:06
Medlem
Dekadentuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det är samma potatis , Skillnaden är att färskpotatisen skördas mycket tidigare.
ju längre potatisen ligger i marken desto större blir den och desto hårdare blir dess skall

ingen potatis odlas på vintern. Inte ens vinterpotatis. Den är skördas sent på hösten. Frost förstör potatisen.
Men hur håller sig potatisen över hela vintern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in