Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-25, 21:27
  #1
Medlem
På mitt tidigare jobb hade vi ett otroligt problem med oärligt folk som smög runt om nätterna. Jag blir lika cp varje gång jag hör talas om inbrott och stölder hos oss hederligt folk. Därför tog jag tag i saken och började kika efter billig och praktisk lösning för kameraövervakning. Tyckte det var allmänt svårt att hitta information om ämnet.

ja, då eftersom jag inte hittade någon information alls om det hela så gick jag till Classe och köpte en Inspelningsenhet som lagringsmedium, och sedan till Onoff och köpte en liten kamera. Detta till en kostnad av 1400, inspelningsenheten känner av förändring i bilden och spelar därefter in. klockrent.

tack hej
Citera
2008-01-27, 07:52
  #2
Medlem
hanumans avatar
Du får gärna länka till dom prylar du köpte så att vi ser vad vi ska diskutera...
Citera
2008-01-27, 17:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Du får gärna länka till dom prylar du köpte så att vi ser vad vi ska diskutera...

haha javisst.

Inspelningsenheten Tranwo tror jag den heter : http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21082608

Det som lockade mig med denna var framförallt smidigheten, den drivs av 12v(vilket nästan alla små elektronikprylar gör??) kan monteras i princip vart som hellst. Lätt att flytta till olika platser jämfört med andra system som jag kikat på. Och den är billig som fan om man tänker på dess smala målgrupp, och hur pass stort jobb den verkligen gör. fungerar bra att den sparar till SD kort.

Sedan finns det väl en del nackdelar också, tex att den enbart spelar in bild och INGet ljud. Varje inspelning blir datum och tidsstämplat MEN det försvinner när man lägger över klippen till datorn. Klippen blir hårt komprimerade, men jag tycker det fungerar ok ändån. Det finns ingen inbyggd timer i den, men den har inbyggt batteri så det fungerar bra med en vanlig timer på kontakten istället, och den kommer ändå ihåg datum osv...

Kameran är av mäsrket Swann
http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=24-25-10

jag antar att det inte är så mkt att säga om kameran. Fungerar bra, väldigt robust. Visst är den liten men inte så pass att den lätt går att gömma, det finns nog bättre alternativ om man är ute efter det. Det finnns ingen brytare till irstrålkastaren vilket är lite störigt i mitt fall, varje gång det snöar så lyser den upp flingorna 1 m framför kameran och det medför att inspelningsenheten spelar in typ hela snöfallet

Det följer med en 18 m lång sladd vilket är bra, de är rätt dyra att köpa extra.
jag tycker detta var ett bra köp, det är eftersom jag inte har hittat något annat billigare alternativ.
Citera
2008-01-28, 21:39
  #4
Avstängd
Lucky_stars avatar
Känns som alla driver fett med en. Nu vill jag veta vad som pågår= läskigt!
Citera
2008-02-05, 00:35
  #5
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
kameraövervakning, tips och utrustning
Är också lite intresserad av hur andra byggt upp sina övervakningssystem, ingen som har mer tips & ideer ?
Citera
2008-02-05, 06:55
  #6
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
haha javisst.
Kul att det gick att lösa så billigt ändå... Skulle du kunna slänga upp en film som den har fångat?
Citera
2011-10-04, 14:30
  #7
Medlem
Hitta asbilliga övervakningskit och ip kameror hos vikinglarm (www.vikinglarm.se)
Ska beställa en trådlös ip kamera, denna: http://www.vikinglarm.se/kameraoverv...nde/c147/p443/
Tänkte bara jag skulle tipsa lite
Citera
2011-10-04, 19:16
  #8
Medlem
C20ruless avatar
Varför inte använda övervakningskameror som SL använder?
http://www.axis.com/products/cam_216mfdv/

Tror dock att de är ganska dyra, men jag kan lova dig. De är riktigt bra, har nämligen varit uppe hos "Trygg-C" och sätt hur det funkar.
Man kan vinkla och zooma in.

Om den var för dyr, så har du väldigt många andra kameror att välja på här: http://www.axis.com/sv/

Lycka till!

Mvh
Citera
2011-10-31, 18:02
  #9
Medlem
Du kan köpa idag utrustning för under 1000:- men vad ska du med inspelningen till? Rent lagligt utan tillstång har du bara en film du kan se om och om igen på.
Kommer på en bra historia:
På ett lantställe fans det två män var och en kom från olika delar av landet men hade sina stugor bredvid varan. Efter åren blev de bästa vänner och enda tänkbara alternativet att umgås och dricka öl och andra roliga drycker under deras korta och långa vistelser i stugorna (förväxla nu inte vänskap med andra relationer). Den ena var dock träd fantast och beställde allt mer exotiska och dyra träd till sin trägård eftersom de försvann lika snabbt som han har hunnit plantera. Jag blev anlitad för att bevaka trädgården för att ta fast tjuven på film.
Det visade sig att det var hans "bäste" vän grannen som snodde trädplantorna och körde dem någonstans för att plantera eller sälja.
Nu var dilemmat för min uppdragsgivare: säga att han vet och förlora en snapsvän och få en fiende till granne eller hålla tyst och njuta av lediga dagar i ett fult men roligt sällskap?
Han fördömde mina resultat betalade fakturan och slutade beställa exotiska dyra plantor.
Citera
2011-11-10, 14:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxygen2011
Du kan köpa idag utrustning för under 1000:- men vad ska du med inspelningen till? Rent lagligt utan tillstång har du bara en film du kan se om och om igen på.

Man behöver inte tillstånd för kameraövervakning så länge man har skyltat om övervakningen och inte filmar allmän plats. Och vi har fri bevisprövning i Sverige, även om en film är filmad olagligt, t ex utan skyltning, kan den användas i rättegång. Då får man iofs vara beredd att själv åka dit för övervakningen men det kan det kanske vara värt, beror väl på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback