2012-06-04, 18:31
Medlem
Jag bor i Jeppis i Österbotten, Finland. Fråga vad ni vill så svarar jag!

Här är några länkar för er som vill läsa om en pedofiliskandal som berör laestadianer.
Viktigt att minnas är att inte dra alla laestadianer över en kam!

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/1...ack-och-angest

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/1...-vacker-debatt

(det mesta som blivit skrivet på internet om pedofiliskandalen i skutnäs) http://rilnews.org/article/pedofilskandalen-i-media
Citera
2012-06-12, 12:49
Medlem
Jovars, som Österbottning känner man såklart många laestadianer. I den yngre generationen är det dock inte så många som tar det alltför seriöst att vara laestadian... Internet använder dom men de flesta saknar TV.
Citera
2012-06-24, 03:06
Medlem
Bredsjo-Antes avatar
Känner tyvärr inga, men var nyligen på Laestadiansk gudstjänst och samtalat med dem om deras tro och livsstil lite. Inte mer fromma än andra troende kristna skulle jag säga. Känslosamt, melankoliskt och väldigt mycket fokus på omvändelsen imo.
Laestadius predikningar är fina, men språket lite utdaterat för min smak.

Genrelllt väldigt lättsamma och trevliga skulle jag säga, öppna och vänliga. Men mailkontakten har faktiskt inte funkat hehe..
Citera
2012-06-26, 09:56
Medlem
Jag är Laestadian, Hej!

Kommer från en företagarfamilj, använder internet (uppenbarligen) växte upp utan TV (inskaffades dock senare), gifte mig relativt ung (22år).
Citera
2012-06-30, 13:41
Medlem
Redivivuss avatar
Känner en person som anslöt sig till laestadianerna. Har säkert en annan utgångspunkt än de flesta av er. Är själv rätt så positivt inställd till väst- och gammellaestadinismen då jag är konservativ kristen. Skulle säga att de tillhör de få bekännande kristna i Sverige som tar sin kristendom på allvar. Dock delar jag inte alla deras teologiska ståndpunkter.
Citera
2012-07-03, 15:39
Medlem
Kan lägga till ett par saker i tråden. Jag jobbade tillsammans med en Laestadian och eftersom jag är kristen tyckte jag det var intressant att besöka en av deras gudstjänster.

1. Jag märkte direkt på kläderna att jag var annorlunda. De hade lite mer gammaldags klädsel, framförallt kvinnorna som hade långklänning och hade huvudbonad. Ingen hade slips men däremot hade alla män som hade skjorta alla knappar knäppta, alltså även den översta som man i regel annars bara knäpper när man har just slips eller fluga. Självklart kom jag med slips Visste inte att de var "emot" slipsbärande då.

2. Predikan var lång och monotom. Det som sades framfördes väldigt dystert men sakligt. När jag suttit och lyssnat på runt en timme lång predikan och jag började känna mig lite sömnig så hände något. Jag tyckte att predikanten blev väldigt sorgsen i sin predikan. Ja det såg ju nästan ut som om mannen höll på att börja gråta. Han talade om syndens allvar. Ja han började ju till och med gråta! Och vad händer sedan? Jo nästa karl framme på "scen" som satt bredvid honom började gråta. Och nästa, och nästa. Och nästa. Och slutligen bölade hela församlingen!! Ja man var ju såklart tvungen att avbryta gudstjänsten så att alla kunde få gråta och trösta varandra. Folk började springa fram och omfamna predikanten och de andra männen framme på scen. Och omfamna varandra och gråta mot varandras axlar. Alla kramade och grät med varandra. Jag blev totalt "chockad"!! Visste inte vad det var frågan om! Folk bad tillsammans och grät och påminde varandra om Jesu offer och nåd. Hela grejen var ju egentligen ganska fin och det är bra med syndabekännelse och såvidare, men det hela var ett spektakel må jag säga. Jag satt helt stel och var oroad att någon skulle springa fram även till mig och gråta. Tror att min slips "skrämde" dem. Den visade liksom att här är en kille som inte är med i gänget. Oj oj oj. vilket minne! Hur som helst så viskade jag till min kollega att jag behövde åka hem och inte kunde stanna längre. Han sa att det i alla fall var minst en timme kvar av gudstjänsten. :S
Deras gråtstund kändes som en udda variant av Livets Ords "andeuppfyllda" väckelsemöten.

3. Laestadianerna har inte pastorer på samma sätt som andra kristna samfund. De har predikanter som utväljs av församlingen. Man kan alltså aldrig själv välja att bli pastor eller präst. Man utses. Punkt slut. Och man tackade inte nej. Att vara utnämnd predikant var något väldigt fint och hedersvärt. Man ser det som väldigt hömodigt att någon själv, på eget initiativ känna sig vara bra nog att vara en herde för en församling och bli predikant. Nej, församlingen väljer vem som ska vara predikant. Om man blir predikant så har man inte tid för annat arbete, så det är bara att säga upp sig från sitt vanliga arbete.

4. Predikanterna förbereder inte sina predikningar hemma. Utan de improviserar. Ganska imponerande att predika i flera timmar utan förberedelse. Detta skiljer säkert person till person hur mycket de förberett. Troligtvis har de läst mycket bibel och tänkt ut vad predikan ska handla om. Eller? Osäker. Min kollega sa att de inte förberedde utan det skulle vara Guds ande som ledde dem i sitt tal.

För övrigt så har jag gott intryck av min kollega. Hans samfund kändes väldigt udda och en hel del jag inte håller med om, men jag tyckte det var intressant.
Citera
2012-07-05, 20:44
Bannlyst
Tack för de intressanta svaren av alla från Österbotten, Norrland, Dalarna osv.
Kul att en "riktig" Laestadian (Patterzon) svarade, och dloows skildring av gudstjänsten var intressant.

Det här är egentligen den enda delen av Svenska Kyrkan som jag tycker verkar som något att ha.
De verkar ha genuin, seriös och bibelbaserad tro - och passion också, låter det som.

Jag fick reda på att det finns en film om Laestadianismen också:

Finsk film med den svenska titeln "Förbjuden frukt". På finska "Kieletty hedelmä".

Handlar om två tjejer från laestadianska familjer som åker till Helsingfors och prövar på storstadslivet med lite oväntat utfall.
Citera
2013-08-01, 10:28
Medlem
Jag hade en klasskamrat när jag gick i grundskolan. Dom var laestadianer. Dom var av den västra laestadianer. Dom är lite mer tuffa än den högra och den Gammallæstadianismen.
Dom fick inte ha tv,inga preventivmedel inte långa gardiner (djävulens långkalsonger) inte lyssna på annat på radion än samiskt och finskt. Hade man mindre än 8 barn hade gud straffat dig.
Dom var 8 syskon och hade 1 av barnen någon vän hemma fick inte dom andra ha vänner samtidigt inne. När vi var ute och lekte och det blev tv tid så gick den ena föräldern ut och sa till dom att komma hem, medans den andre ringde runt till all grannar och klasskamrater att det var dags att skicka hem barnen. Jag minns när man gick till skolan så gick man förbi hennes hus och väntade tills hon kom ut så vi kunde fortsätta till skolan. Man passade då på att berätta om gårdagens tv- program för att hon inte skulle känna sig utanför och bli mobbad.
Jo det stämmer att flickorna gifts bort. Deras föräldrar kommer "överrens" med pojkens föräldrar redan vid tidig ålder. Jag vet min klasskamrat blev "bortgift" redan som 9åring. Men det visste varken hon eller någon annan förutom hennes föräldrar. Pojkarna har lite mer val än flickorna
I gymnasiet så skildes våra vägar pga olika riktlinjer på gymnasiet. Så jag träffade henne strax efter gymnasiet tagit slut (hon hade precis fyllt 18år), på handen hade hon 2 ringar. Jag frågade vad hon gjort. Jag har gift mig berättade hon. Hade inte ens en aning om att hon hade pv. Märk då att vi bodde endast med 2 hus mellan oss. Jo sa hon det är så att när jag fyllde 18år så träffade jag min blivande man för första gången och vi förlovade oss. Och på min student dag gifte vi oss. Nu ska vi flytta till Finland och det gjorde hon.
På den tiden var det mycket mer vanligt att man gjorde som man blev tillsagd.
Sist jag hörde något om henne så var hon änka med 9 barn. Då man lever inom denna religion är det inte vanligt att man gifter om sig eller skiljer sig.
Detta kan ju ha ändrats mycket, från det vi växte upp. Är ju i alla fall 26år sedan.
Citera
2013-08-02, 09:19
Medlem
insåg när jag läste den här tråden att jag lever som en laestedian

- har ingen tv
- har inga gardiner
- använder internet

Citera
2013-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
insåg när jag läste den här tråden att jag lever som en laestedian

- har ingen tv
- har inga gardiner
- använder internet

du kan inte leva som laestedian... du har internet. det får dom inte heller ha
Citera
2013-08-05, 01:06
Medlem
Jag känner ingen personligen, men jag har deltagit i en gudstjänst med västlaestadianerna (den striktaste av förgreningarna). Det var minst sagt en speciell upplevelse, på gott och ont. Väldigt godhjärtade och trevliga människor för övrigt!
Citera
2013-08-05, 13:57
Medlem
Enligt en f.d. kollega vars släkt var/är laestadianer (Finland) så är de ärkehycklare på högsta nivå. De är inte mer religiösa än någon annan, men de gör nästan vad som helst för att folk skall tro att de är det.

I hans fall så brände hans far allt som hade med laestadianerna att göra inklusive de fula kläderna och sen påbörjade de ett normalt liv utan religiöst hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in