2014-11-22, 02:36
Medlem
Patrik2108s avatar

Ja lösningen är givetvis att inte administrera tydliga ideologier som inbjuder till skarpa kontaster. Och då talar jag om ideologier i form av moral och leverne. När det gäller ekonomi och rättsväsende så måste man välja ett system rent mekaniskt. Det gör man enligt enligt folkviljan, alla är inte nöjda men alla förstår att ett system måste finnas. Men i fråga om moral och leverne så behövs inte en statligt styrd fostran som alla måste ta del av. Inte så länge den personliga moralen och levernet hos folket inte går utöver andra. Jag är övertygad om att det skriver alla under på.
Och om vi ser på religionskritiken så har redan bara religiös mission setts som övertramp. Håll er tro, era personliga värderingar för er själva har det hetat. Vi vill inte höra om det ens. Ok, säg ifrån säger jag när ni inte vill höra predikningar.

Nu är det den andra sidan som predikar. Det är en ideologi som inte är nödvändig rent tekniskt för att administrera staten, det är bara idéer och tankesätt. När folk säger ifrån så kommer ”motargument” typ:
”Har man problem med det, skall man snarare tänka över sina egna värderingar”
”Vad utgör propaganda och hur skiljer det sig från utbildning och information?”
”Och vad är det för indoktrinering som sker? Att alla är lika värda? Att alla får ha sin egen åsikt? ”
”Mänskliga rättigheter”

Sånt. Oantastliga slingrande floskler utan innehåll. Retoriska frågor utan svarsalternativ. Nu kommer värderingar och mänskliga rättigheter genom sexualiserade uttryck, i bästa fall ändå framförda med kläderna på. När det i övrigt, med rätta, klagas på ett översexualiserade samhället så tycks den sexuellt influerade statliga moralfostran inte känna några gränser.
Nånstans måste man inse att fastän ett visst mått av ideologi och propaganda per definition är oundvikligt så går det ibland långt utöver rimlig nödvändighet. Vi är utan tvekan där. Precis som du säger så riskerar motsatsen ta över om man är för slapp och neutral i sin egen ideologi. De kristna har gått från att ha makt, till att predika, till att vara tysta , och nu till att vara tvungna att lyssna.
Citera
2015-01-02, 02:14
Medlem
Har god erfarenhet av laestadianerna! Trevliga och härliga människor. Drivskraftiga, ärliga och gedigna.

Läste att någon här i tråden skrev om leastadiankvinnor som giftes bort. Detta är inget jag upplevt bland mina laestadianvänner eller ens hört talas om. Det måste nog handla om mycket udda fall isf och troligtvis en eller två äldre generationer.

Sen är det ju väldigt olika vilka man träffar. Det finns dels olika grupperingar, olika släkten och så naturligtvis olikheter från person till person inom samma grupp. Jag känner till laestadianer som lever med väldigt traditionella och "förlegade" åsikter (inga blomkrukor i fönsterna, inga gardiner, mot preventivmedel, mot smink, mot hårfärgning m.m.) och andra som har en livsstil som vem som helst. Det går inte generalisera.
Citera
2015-03-03, 13:32
Medlem
1) Har aldrig hörtalas om någon västlaestadian som gifts bort. Öst har jag ingen aning om. Görs det med västleastadianer så finns det någon form av eget val bakom.

2) Gardiner i fönstren har alla både långa och korta, paneler och vanliga. Däremot brukar de vara i någorlunda neutrala färger, samt inga extrema mönster.

3) Krukväxter i fönstren/i husen finns, men det är sparsamt. Går att komma runt med att odla någonting själv om man vill.

4) TV/radio har nästan ingen. Däremot Ipad, Iphone, Dator etc. man skall dock tänka på hur man använder dem.

5) Laestadianska barn har inte någon polisövervakning av sina föräldrar, dvs de umgås men andra barn och kolla på TV hemma hos dem.

6) De lever efter råd inte regler. Ingen blir utkastad, du kan bo i ett slott med en egen bio och bar, men då är frågan om du har tid för deras grundvärderingar om du verkligen känner att du hamnat på rätt plats?
Citera
2015-03-03, 19:45
Medlem
När jag var liten på sjuttiotalet var det mer uppenbart vilka som var Laestadianbarn på skolan, då var det väldigt inriktat på förbud. Det syntes mer på flickorna som inte fick klippa håret, inte använda smink och ofta hade uppenbart gamla och ärvda kläder. De fick inte lyssna på modern musik, inte se på TV och hemmen var spartanskt inredda. Barnen fick inte delta i skolaktiviteter som innefattade musik eller teater och jag har för mig att de inte fick vara med på vissa delar av julfirandet.

De laestadianer jag känner nu märks det inte lika mycket utåt på, vissa har jag känt i åratal utan att fatta att de är laestadianer. Få har kvar de strikta reglerna omkring utseendet, även om de fortfarande sällan är sminkade. De gifter sig fortfarande ofta väldigt unga, och man ser direkt på ett brudfoto i tidningen om det är laestadianfamilj - de har vackra brudklänningar, avancerade håruppsättningar men inget smink. Man upplever dem inte längre som särskilt "udda" och inte heller dömande ens om de tillhör de strängare falangerna som fortfarande håller hårt på förbuden.

Många barn har de ofta, men alla har inte minst 10-12 som det var förut. De jag känner närmast har stannat på fyra var, dvs över genomsnittet men knappast "fri fortplantning".
Citera
2015-03-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
När jag var liten på sjuttiotalet var det mer uppenbart vilka som var Laestadianbarn på skolan, då var det väldigt inriktat på förbud. Det syntes mer på flickorna som inte fick klippa håret, inte använda smink och ofta hade uppenbart gamla och ärvda kläder. De fick inte lyssna på modern musik, inte se på TV och hemmen var spartanskt inredda. Barnen fick inte delta i skolaktiviteter som innefattade musik eller teater och jag har för mig att de inte fick vara med på vissa delar av julfirandet.

De laestadianer jag känner nu märks det inte lika mycket utåt på, vissa har jag känt i åratal utan att fatta att de är laestadianer. Få har kvar de strikta reglerna omkring utseendet, även om de fortfarande sällan är sminkade. De gifter sig fortfarande ofta väldigt unga, och man ser direkt på ett brudfoto i tidningen om det är laestadianfamilj - de har vackra brudklänningar, avancerade håruppsättningar men inget smink. Man upplever dem inte längre som särskilt "udda" och inte heller dömande ens om de tillhör de strängare falangerna som fortfarande håller hårt på förbuden.

Många barn har de ofta, men alla har inte minst 10-12 som det var förut. De jag känner närmast har stannat på fyra var, dvs över genomsnittet men knappast "fri fortplantning".

Det är väldigt intressant att man vet några familjer som har 10-12 barn men de flesta stannar på ca 6 st. Dessa brukar vara i rätt tät följd, dvs någonting görs troligtvis eftersom föräldrar i åldern 25-35 helt plötsligt slutar få barn. Då dem är emot preventivmedel kanske det fortfarande är okej med sterilisering?

Ärvda kläder märks ju för att 3-5 syskon innan använt kläderna, när de kommer upp i åldrarna och börja handla kläderna själv är det inge korta kjolar eller djupa urringningar. Normala men konservativa kläder.

Däremot stämmer det att flickorna ska ha långt hår, samt männen kort.

Undrar varför de inte fick vara med på julfirandet? Skola/jobb brukar ses som "frikort" som jag förstått det dvs förekommer de filmer/musik etc så är det en del av jobbet.
Citera
2015-03-04, 19:39
Medlem
Er okunskap är humoristisk.

Tror inte jag skulle få ihop mer än någon rad av allt som skrivits här som hör till sanningen.
Citera
2015-03-05, 08:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Lustigt att det som låter tvärt emot någons uppfattning bedöms vara fördomar och lögner, fast personen ifråga upplevt det i första hand... Är en del verkligen så känslostyrda att inte en rationell tanke kan uppstå?

Det finns olika strikta laestadianer. Jag har upplevt en laestadiankvinna i långkjol och tätt ihopknutet hår förklara för andra att Gud straffar den som skrattar. Man får inte skratta. Är det också en fördom?
Citera
2015-03-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Lustigt att det som låter tvärt emot någons uppfattning bedöms vara fördomar och lögner, fast personen ifråga upplevt det i första hand... Är en del verkligen så känslostyrda att inte en rationell tanke kan uppstå?

Det finns olika strikta laestadianer. Jag har upplevt en laestadiankvinna i långkjol och tätt ihopknutet hår förklara för andra att Gud straffar den som skrattar. Man får inte skratta. Är det också en fördom?

Viss finns det sådana exempel, men trådens ämne är rätt så allmänt, jag kan bara referera till den som skall vara den "strängaste" av inriktningarna den västalaestadianska, och med hundratalet exempel där känner jag inte igen de ni pratar om. Men då kanske det är annorlunda i Kiruna/Gällivare/Luleå då de flesta jag vet är i knivsta.
Citera
2015-12-08, 23:48
Medlem
Det känns som att det pratas mycket om öst- och västlaestadianism här, och inte så mycket om gammellaestadianismen som är den största grenen. Enligt evl2.fi (den finska statskyrkans hemsida) har gammellaestadianismen ca 100 000 anhängare i hela världen. Om ni är intresserade av skillnader i de olika grenarna kan ni läsa här:

http://www.evl2.fi/ordlista/index.php/Laestadianism

I Finland finns de allra flesta gammellaestadianerna - i nästan varenda finska kommun finns en fridsförening, och i staden Uleåborg kan du när du går på stan se vem som är laestadian och vem som inte är det, därför att laestadianerna är så otroligt många där. Det finns även gammellaestadianer i Sverige, flest i Dalarna och Stockholm. En gammellaestadian lever ganska normalt, men likt de andra grenarna har de ingen tv, de får inte lyssna på "svängig" musik utan enbart klassiskt eller andlig musik ("svängig" andlig musik är inte ok), de får inte bära smink, inte ha hål i öronen, de avstår alkohol och sex före äktenskap och preventivmedel och skiljer sig inte. Givetvis förekommer avvikelser, och det finns fler "regler", men dessa saker är ganska basic för en gammellaestadian. Dock kollar de flesta på tv på internet, och många lyssnar på t ex popmusik, men det gäller kanske främst den yngre generationen. Den äldre generationen skulle få dåndimpen om de visste vad de yngre håller på med!

I grund och botten handlar laestadianismen och gammellaestadianismen om kärlek och förlåtelse, men i praktiken består den av regler och ett starkt vi-och-dem-tänkande - de tror verkligen att de ensamma har den rätta tron, att bara de - gammellaestadianerna - kommer till himlen. Enligt många ger tron dem trygghet, men många söker sig bort från denna tron.
Citera
2016-01-01, 20:37
Medlem
Det verkar som att de får delta i julen, men bara vissa delar (förmodligen det kristna julfirandet). Film och musik i skolan är oftast utbildningssyfte (film är oftast dokumentärfilm som handlar om länder eller historiska händelser). Musik spelas upp: Wolfgang Amadeus Mozart kom från Salzburg och skrev klassisk musik på 1700-talet, så här låter det. ABBA var en svensk popgrupp 1970-1983, så här sjöng de blabla. Hoppa runt julgranen är att utöva tradition.

Att de skulle se sin egen lära som den rätta tycker jag att jag känner igen från de flesta rörelser....
Citera
2016-01-11, 23:14
Medlem
TigerKids avatar
De jag känner, eller snarare kände hörde till den äldre generationen och lever inte längre.

De hörde till den del som inte har några restriktioner vad gäller gardiner o. dyl, inte heller kläder. Kvinnan gillade snygga kläder, hade vanlig kort lite lockig frisyr som andra damer i samma generation, päls och sådant. Du skulle absolut inte gå att se på det yttre att de var Laestadianer.

TV och radio är inga problem. Förbjudet däremot spel och dobbel samt vanligt kortspel. Familjespel som monopol och Kinaschack helt OK. Dans, bio var synd. Deras barn fick inte gå på sådant då de var minderåriga men jag har själv inte hört dem prata om sådant, vad som är synd osv annars. De lever väl efter sina normer men pratar inte om det med andra.

De började "med två tomma händer" som man brukar säga och byggde upp ett familjeföretag. Hög arbetsmoral, flit och ärlighet. Kanske lite Gnosjöanda fast i Norrland. Allt man gör görs noggrant. Men det är väl mer personlighetsdrag än religon antar jag.

När de var unga och aktiva åkte de på en massa tältmöten i Sverige, Norge och Finland. Hon gillade även att resa utomlands på äldre dar och upptäcka nya saker, eller det heliga landet (Israel) och vanliga solcharter.

Svängig musik var nog inget som gick hem, eller socialdemokrati.

Men jag vet inte om hon kanske hade slagit sig lös och bröt mot normerna på äldre dar? Mannen dog i medelåldern. Men man måste definitivt inse att det är skillnad på inriktningar. Inte alla hör till den strängaste sorten utan gardiner.

Att man skulle gifta bort någon mot deras vilja verkar helt uteslutet.
Citera
2017-10-07, 21:11
Medlem
Shurepals avatar
Jag växte upp med flertalet lestadianer i min närhet.

Det man märkte var att absolut ingen fick besöka deras hem. Ringde man så blev man avhuggen med en kort kommentar och sedan la dem bara på luren i örat på en (Läs övriga familjen)

Att prata om deras tro var strikt förbjudet och väldigt väldigt hemlighetsfullt.

Dem lever ett liv till strax efter 20, sen är det tack och goodbye till den vanliga världen då dem gifts i arrangerade äktenskap som ingen förutom dem själva vet om. Fram tills dess gäller det för dem att leva livet så mycket det går. Supa, knarka och definitivt ha så många tillfälliga sexuella kontakter dem hinner med. Det dem gör under den tiden verkar inte spela så stor roll för dem, dem ljuger dig rakt upp i ansiktet och lurar dig och har ingen skam i kroppen att göra det heller. Skickliga lögnare lär dem sig att bli kan jag lova.

När allt sedan rullas upp på den lokala orten (i efterhand). så lämnar dem vid giftermålet platsen och drar sig till ställen där fler lestadianer samlas.

När det gäller företag så rekryterar dem bland sina egna. Här är några exempel:

http://rototec.se/ (Deras 10 års video firande säger rätt mycket om sitt sekt ägande)
http://www.puustelli.se/sv

Jag kan lista otaliga företag som dem driver. Men väljer att inte avslöja mer än så. Då hamnar dem för nära mig som person. Men ni kan från dessa företag hitta väldigt många företag som är knutna till sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in