Citat:
Om en liberal, humanistisk stat har en självbevarelsedrift kommer det dock naturligtvis uppstå gränser för vad som accepteras och vad som premieras, ty om man var fullständigt ideologiskt neutral och pluralistisk finns risken att staten upphör att vara liberal och humanistisk (dvs. en icke liberal, humanistisk ideologi får sådant fäste bland folket att dessa tar makten). Du talar ovan om att endast presentera det humanistiska perspektivet är ekvivalent med propaganda, ty det andra, laestadianska, inte fanns representerat. Vi kan kalla detta för propaganda, men får vi antagligen till följd att en skola inte kan erbjuda annat än propaganda, ty i varje given fråga kan jag konstruera en ideologi som står i strid med hur frågan lärs ut i skolan. Eftersom skolan då inte tar upp min ideologi följer det att skolan lär ut propaganda. Ovan talar du om en moralisk rätt till att föräldrar inte låter sina barn ta del av propaganda; vi får då följdaktigen också acceptera existensen av föräldrar vars ideologi är så fundamentalt annorlunda att de inte kan låta sina barn gå i skolan alls, och således inte tar del av den ideologi skolan lär ut, med följd att även dessa barn lär sig propaganda (ty skolans ideologi är inte representerad hos dem), som föräldrarna använde som argument för att inte låta sina barn gå i skolan från början.
Om en liberal, humanistisk stat har en självbevarelsedrift kommer det dock naturligtvis uppstå gränser för vad som accepteras och vad som premieras, ty om man var fullständigt ideologiskt neutral och pluralistisk finns risken att staten upphör att vara liberal och humanistisk (dvs. en icke liberal, humanistisk ideologi får sådant fäste bland folket att dessa tar makten). Du talar ovan om att endast presentera det humanistiska perspektivet är ekvivalent med propaganda, ty det andra, laestadianska, inte fanns representerat. Vi kan kalla detta för propaganda, men får vi antagligen till följd att en skola inte kan erbjuda annat än propaganda, ty i varje given fråga kan jag konstruera en ideologi som står i strid med hur frågan lärs ut i skolan. Eftersom skolan då inte tar upp min ideologi följer det att skolan lär ut propaganda. Ovan talar du om en moralisk rätt till att föräldrar inte låter sina barn ta del av propaganda; vi får då följdaktigen också acceptera existensen av föräldrar vars ideologi är så fundamentalt annorlunda att de inte kan låta sina barn gå i skolan alls, och således inte tar del av den ideologi skolan lär ut, med följd att även dessa barn lär sig propaganda (ty skolans ideologi är inte representerad hos dem), som föräldrarna använde som argument för att inte låta sina barn gå i skolan från början.
Ja lösningen är givetvis att inte administrera tydliga ideologier som inbjuder till skarpa kontaster. Och då talar jag om ideologier i form av moral och leverne. När det gäller ekonomi och rättsväsende så måste man välja ett system rent mekaniskt. Det gör man enligt enligt folkviljan, alla är inte nöjda men alla förstår att ett system måste finnas. Men i fråga om moral och leverne så behövs inte en statligt styrd fostran som alla måste ta del av. Inte så länge den personliga moralen och levernet hos folket inte går utöver andra. Jag är övertygad om att det skriver alla under på.
Och om vi ser på religionskritiken så har redan bara religiös mission setts som övertramp. Håll er tro, era personliga värderingar för er själva har det hetat. Vi vill inte höra om det ens. Ok, säg ifrån säger jag när ni inte vill höra predikningar.
Nu är det den andra sidan som predikar. Det är en ideologi som inte är nödvändig rent tekniskt för att administrera staten, det är bara idéer och tankesätt. När folk säger ifrån så kommer ”motargument” typ:
”Har man problem med det, skall man snarare tänka över sina egna värderingar”
”Vad utgör propaganda och hur skiljer det sig från utbildning och information?”
”Och vad är det för indoktrinering som sker? Att alla är lika värda? Att alla får ha sin egen åsikt? ”
”Mänskliga rättigheter”
Sånt. Oantastliga slingrande floskler utan innehåll. Retoriska frågor utan svarsalternativ. Nu kommer värderingar och mänskliga rättigheter genom sexualiserade uttryck, i bästa fall ändå framförda med kläderna på. När det i övrigt, med rätta, klagas på ett översexualiserade samhället så tycks den sexuellt influerade statliga moralfostran inte känna några gränser.
Nånstans måste man inse att fastän ett visst mått av ideologi och propaganda per definition är oundvikligt så går det ibland långt utöver rimlig nödvändighet. Vi är utan tvekan där. Precis som du säger så riskerar motsatsen ta över om man är för slapp och neutral i sin egen ideologi. De kristna har gått från att ha makt, till att predika, till att vara tysta , och nu till att vara tvungna att lyssna.