Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-25, 14:16
  #1
Avstängd
Hej!

För ett antal år sedan såg jag dokumentären Trollkarlen som handlade om jazzpianisten Jan Johansson. Jag har förgäves letat efter den och nu är jag desperat, jag måste ha den.

Smidigast är alltid att tanka den men jag har ingen aning om vart jag ska vända mig, någon som har sett den någonstans ute på pirathavet?

Jag är också villig att köpa den om någon vet var man kan köpa den eventuellt säljer själv.

Mvh Salko
Citera
2008-04-25, 16:15
  #2
Avstängd
hopp jag fick visst inget svar här men jag lyckades hitta dokumentären, den finns i Läsesalongen på Kulturhuset. Kan rekommendera dokumentären till alla som någonsin lyssnat på en Jan Johansson-låt!
Citera
2008-04-29, 04:19
  #3
Medlem
Är det den där man illustrerar hans bortgång genom att visa hur någon startar och kör iväg med en gammal 60-talsbil (minns inte vad för något tyvärr, taunus?) tidigt en mulen vintermorgon? När bilen försvunnit ur sikte har jag för mig att sveriges radios nyhetsinslag om att han förolyckats spelas upp. Denna sekvens har satt sig på minnet av någon anledning, och jag har svårt att inte tänka på den när jag hör något av honom.
Citera
2011-09-17, 20:53
  #4
Medlem
Trollkarlen: En film om Jan Johansson
visas just nu i svt 2 och Även 21/09 i SVT2 och 24/09 i SVT2
Citera
2011-09-22, 01:17
  #5
Medlem
cunnalingus.s avatar
Är det någon som vet vad det är för experimentiella musikstycken som spelas under dokumentärens gång? Låter lite som musiken till Bergmans "Persona" eller Robert Altmans "Images". Finns det släppt på nån skiva?

Och dessutom undrar jag om Jan komponerat egen musik eller bara gjort "covers" på folkmusik och liknande?
Citera
2011-09-22, 10:43
  #6
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunnalingus.
Är det någon som vet vad det är för experimentiella musikstycken som spelas under dokumentärens gång? Låter lite som musiken till Bergmans "Persona" eller Robert Altmans "Images". Finns det släppt på nån skiva?

Och dessutom undrar jag om Jan komponerat egen musik eller bara gjort "covers" på folkmusik och liknande?

Jan har komponerat massor. Se bla skivorna: "8 bitar" "innertrio" "in pleno"

Mvh
Citera
2011-09-22, 15:21
  #7
Medlem
cunnalingus.s avatar
Ska ta mig en närmare titt! På Wiki står det nämligen inget om vad som är hans egna kompositioner och vad som gjorts tidigare.
Citera
2012-06-28, 20:22
  #8
Medlem
saftad_burks avatar
Vet någon om man kan se den online någonstans?

Och vad blev av detta?

https://www.flashback.org/t1049708

Gillar Jazz på Svenska & Ryska, men har inte hört så mycket mer. Laddade ned en handfull skivor för ett tag sedan, men hittade inte några som var särskilt vassa. Har för mig att han vissa gånger bara satt och drog halvrisiga solon på någon sunkig elorgel från sjuttiotalet. Var ju smått deprimerande att lyssna på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback