2008-09-01, 21:53
Medlem
[quote=FantaBurk]Ja men det är därför vi är här

Ne, men hon är alltså sängsbunden. Det är lite sjukt att hennes assistenter får komma med massa skit som pizza och oboy till henne. Hon kan inte precis göra något åt sitt sug utan assistenternas hjälp. Och dom bör vara där för att hjälpa henne, inte döda henne. Dessutom att hon betalar dom med våra skattepengar gör oss till medbrottslingar och det är det jag stör mig mest på. QUOTE]

Skulle det inte vara ett värre samhälle om personliga assistenter skulle neka personen de hjälper? Jämför t.ex. med det mest extrema som det Svenska samhället kan göra mot sina medborgare nämligen frihetsberöva dem (fängelse i dagligt tal). Trots att sexualförbrytare är i kriminalvårdens händer så har de rätt till porrtidningar.

Det hade dock varit en annan sak om Malin i det här fallet hade varit tvångsvårdad men det är mig veterligen inte möjligt. Det är väl enbart vid psykiska sjukdomar det blir aktuellt?
Citera
2008-09-01, 22:50
Bannlyst
[quote=Nyfiken2]
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Ja men det är därför vi är här

Ne, men hon är alltså sängsbunden. Det är lite sjukt att hennes assistenter får komma med massa skit som pizza och oboy till henne. Hon kan inte precis göra något åt sitt sug utan assistenternas hjälp. Och dom bör vara där för att hjälpa henne, inte döda henne. Dessutom att hon betalar dom med våra skattepengar gör oss till medbrottslingar och det är det jag stör mig mest på. QUOTE]

Skulle det inte vara ett värre samhälle om personliga assistenter skulle neka personen de hjälper? Jämför t.ex. med det mest extrema som det Svenska samhället kan göra mot sina medborgare nämligen frihetsberöva dem (fängelse i dagligt tal). Trots att sexualförbrytare är i kriminalvårdens händer så har de rätt till porrtidningar.

Det hade dock varit en annan sak om Malin i det här fallet hade varit tvångsvårdad men det är mig veterligen inte möjligt. Det är väl enbart vid psykiska sjukdomar det blir aktuellt?

Tvångsvård kan bli aktuellt om en person anses utgöra en fara för sig själv. Och det tycker jag att Malin gör...

Tyvärr får ju hennes assistenter inte neka henne pizzor och annat som hon inte bör äta. Men vore jag hennes PA skulle jag nog göra det ändå. Lika lite som jag skulle köpa ut sprit till en alkoholist skulle jag göda en sjukligt fet kvinna med pizza.

Men det är ju jag, det...
Citera
2008-09-01, 22:54
Medlem
Assistenter är inga vårdare, det är ett serviceyrke. Deras uppgift är att assistera brukaren med det som han eller hon behöver och vill ha hjälp med. En assistent kan inte neka brukaren mat bara för att brukaren är fet. Ska assistenten avgöra vad som är lämpligt att förtära? Tänk om du själv behövde assistans och assistenten t.ex. skulle neka dig att dricka en öl för att alkohol är skadligt.
Citera
2008-09-01, 23:15
Medlem
zelamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quasi
Ska assistenten avgöra vad som är lämpligt att förtära? Tänk om du själv behövde assistans och assistenten t.ex. skulle neka dig att dricka en öl för att alkohol är skadligt.
Som svar på frågan; Det borde vara så. Om inte annat för att låta bli att ha ihjäl brukaren. Är man så fet att man är sängbunden har man sedan länge bevisat att man inte kan klara av att ta ansvar för sitt ätande. Att bringa fel mat till sängen i det läget är att ha ihjäl den sängbundne.

Som svar på frågeställningen om alkoholen; Blir jag nångång alkoholist och så fruktansvärt nedsupen att jag inte längre kan vingla iväg till systemet på egen hand för att införskaffa mer alkohol, hoppas jag att mina assistenter nekar mig en öl. Allt annat vore fullkomligt oacceptabelt.
Citera
2008-09-01, 23:22
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Assistenter är inga vårdare, det är ett serviceyrke.

Serviceyrke is the word, men deras jobb är väl knappast att döda en person. Utan att som du sa HJÄLPA. Förstår inte hur man hjälper en person som är sängsbunden med att mata dom med en pizza, förutom att "hjälpa" dom dö. Och vad jag vet så var det olagligt att döda människor? Kanske inte i din värld dock. Jag vill iallafall inte betala skatter till någon som dödar någon sakta men säkert. Skulle hellre betalat en lönnmördare att göra det på direkten för mindre pengar

Och det är klart att assistenterna inte ska avgöra om det är skadligt eller ej, men det borde kanske vara så att man måste ha läkarintyg för att matas med skit. Annars är det väl inte så svårt att se; hon är sängsbunden pga fetma, inte amputerade ben.
Senast redigerad av FantaBurk 2008-09-01 kl. 23:25.
Citera
2008-09-02, 00:05
Medlem
Jag tycker man ska ta världens-värsta-listor med en grävskopa salt. I England kryllar det tydligen av människor som är värst i världen på något. Jag tror nog att det finns en massa fetknoppar runt om i världen som pressen inte känner till.

Björklund uttalade sig tydligen om svenska skolan nyligen och hävdade då att den är värst i världen. Det finns mycket att önska, men så jävla dålig är den inte om man jämför den med skolväsendet i Gambia eller Botswana t.ex.
Citera
2008-09-02, 00:12
Medlem
Nyspråk

Citat:
Assistenter är inga vårdare, det är ett serviceyrke. Deras uppgift är att assistera brukaren med det som han eller hon behöver och vill ha hjälp med. En assistent kan inte neka brukaren mat bara för att brukaren är fet. Ska assistenten avgöra vad som är lämpligt att förtära? Tänk om du själv behövde assistans och assistenten t.ex. skulle neka dig att dricka en öl för att alkohol är skadligt.

Brukare. Tjejen jobbar inom vården och jag är så jävla less på det ordet. Numera anses det inte snällt att säga sjukvårdstagare så då får det heta brukare istället, men det är bara kosmetiska för inte fan fick brukarna det mycket bättre bara för att de inte kallas intagna på långvården längre. De pissar och skiter på sig oförändrat.

Om tio år så kommer det inte vara snällt att säga brukare så då får de kallas något annat istället. Klient ligger nära till hands men det ordet är redan paxat av kriminal"vården", för det är tydligen inte snällt att säga fånge och fångvaktare (som om de intagna är mindre inspärrade bara för att man kallar dem för klienter).

George Carlin gjorde ett nummer om nyspråk. Det borde ligga ute på Youtube eller nått.
Citera
2008-09-02, 13:00
Medlem
Citat:
Serviceyrke is the word, men deras jobb är väl knappast att döda en person. Utan att som du sa HJÄLPA. Förstår inte hur man hjälper en person som är sängsbunden med att mata dom med en pizza, förutom att "hjälpa" dom dö.
Jag håller med, men faktum kvarstår att assistenten inte har rätt att neka brukaren mat. Brukaren väljer sina assistenter, om man som assistent börjar bestämma vad brukaren får äta/dricka/göra så får man nog inte behålla jobbet särskilt länge. Malins assistenter kan alltså välja att göra som hon säger och mata henne med pizza eller vad fan hon nu vill ha eller så kan de söka ett annat jobb. Personligen skulle jag aldrig klara av att jobba med en sådan människa som Malin. Jag jobbar som assistent åt två människor med RIKTIGA sjukdomar, till skillnad från malin som tycks lida av bristande självdisciplin.
Citera
2008-09-02, 13:17
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Jag håller med, men faktum kvarstår att assistenten inte har rätt att neka brukaren mat. Brukaren väljer sina assistenter, om man som assistent börjar bestämma vad brukaren får äta/dricka/göra så får man nog inte behålla jobbet särskilt länge. Malins assistenter kan alltså välja att göra som hon säger och mata henne med pizza eller vad fan hon nu vill ha eller så kan de söka ett annat jobb. Personligen skulle jag aldrig klara av att jobba med en sådan människa som Malin. Jag jobbar som assistent åt två människor med RIKTIGA sjukdomar, till skillnad från malin som tycks lida av bristande självdisciplin.
Jag har skrivit det förut - men: när jag jobbade i hemtjänsten var där en gubbe som rökte minst två paket filterlösa cig om dagen. Inte fan fick vi säga nåt om det. Det är INTE personalens jobb att tala om för patienterna/klienterna hur de ska leva sina liv.
Citera
2008-09-02, 15:25
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag har skrivit det förut - men: när jag jobbade i hemtjänsten var där en gubbe som rökte minst två paket filterlösa cig om dagen. Inte fan fick vi säga nåt om det. Det är INTE personalens jobb att tala om för patienterna/klienterna hur de ska leva sina liv.

Ja, men man tycker ändå det borde finnas regler för "hemtjänst/PA's". Jag menar, säg att din klient ber er skjuta honom så att han dör. Gör ni verkligen det då? För det är i princip samma grej som att mata en sängsbunden med pizzor... Resultatet blir iallafall det samma, även om det tar lite längre tid med det ena
Citera
2008-09-02, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Nej, och tur är väl det i de flesta fall! Det handlar ju ändå inte om tvångsvård, som någon påpekade.

Men i Malins fall kanske det skulle vara bra med just tvångsvård. Människan håller ju på att äta sig till döds med benägen hjälp av samhället...
Citera
2008-09-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Ja, men man tycker ändå det borde finnas regler för "hemtjänst/PA's". Jag menar, säg att din klient ber er skjuta honom så att han dör. Gör ni verkligen det då? För det är i princip samma grej som att mata en sängsbunden med pizzor... Resultatet blir iallafall det samma, även om det tar lite längre tid med det ena
Som sagt skulle jag inte klara av att jobba som assistent med Malin då jag inte skulle klara av vetskapen om att man hjälper henne att sakta men säkert äta ihjäl sig. Men din jämförelse är ändå löjlig. Malins fetma kommer med största sannolikhet förkorta hennes liv, men hur mycket? En rökare förkortar sitt liv med flera år, ska assistenter vägra tända ciggareten åt en person som röker? Var och varannan medelsvenson super skallen av sig varje helg, ska personer som nyttjar assistans inte få supa till då och då? Ska man som assistent säga: "Nej, en öl räcker". Var ska man dra gränsen? tre öl?

För övrigt tycker jag inte att fetma borde vara ett giltigt skäl att få assistans/hemtjänst. Utan assistans skulle det bli mycket svårare för Malin att bibehålla sin enorma kroppshydda, hon skulle då vara tvungen att förlita sig på släktingar/vänner att mata henne och dessa skulle förmodligen snabbt tröttna och tvinga henne att gå ner i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Men i Malins fall kanske det skulle vara bra med just tvångsvård. Människan håller ju på att äta sig till döds med benägen hjälp av samhället...
Ja, det är nog det enda som skulle hjälpa henne då hon uppenbarligen inte klarar av att sluta äta själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in