Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Ja, men man tycker ändå det borde finnas regler för "hemtjänst/PA's". Jag menar, säg att din klient ber er skjuta honom så att han dör. Gör ni verkligen det då? För det är i princip samma grej som att mata en sängsbunden med pizzor... Resultatet blir iallafall det samma, även om det tar lite längre tid med det ena

Som sagt skulle jag inte klara av att jobba som assistent med Malin då jag inte skulle klara av vetskapen om att man hjälper henne att sakta men säkert äta ihjäl sig. Men din jämförelse är ändå löjlig. Malins fetma kommer med största sannolikhet förkorta hennes liv, men hur mycket? En rökare förkortar sitt liv med flera år, ska assistenter vägra tända ciggareten åt en person som röker? Var och varannan medelsvenson super skallen av sig varje helg, ska personer som nyttjar assistans inte få supa till då och då? Ska man som assistent säga: "Nej, en öl räcker". Var ska man dra gränsen? tre öl?
För övrigt tycker jag inte att fetma borde vara ett giltigt skäl att få assistans/hemtjänst. Utan assistans skulle det bli mycket svårare för Malin att bibehålla sin enorma kroppshydda, hon skulle då vara tvungen att förlita sig på släktingar/vänner att mata henne och dessa skulle förmodligen snabbt tröttna och tvinga henne att gå ner i vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Men i Malins fall kanske det skulle vara bra med just tvångsvård. Människan håller ju på att äta sig till döds med benägen hjälp av samhället...
Ja, det är nog det enda som skulle hjälpa henne då hon uppenbarligen inte klarar av att sluta äta själv.