2008-09-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Ja, men man tycker ändå det borde finnas regler för "hemtjänst/PA's". Jag menar, säg att din klient ber er skjuta honom så att han dör. Gör ni verkligen det då? För det är i princip samma grej som att mata en sängsbunden med pizzor... Resultatet blir iallafall det samma, även om det tar lite längre tid med det ena

Jag förstår hur du tänker men skjuta nån är såklar ett lagbrott det är det inte att köpa pizza till någon. Sen har vi ju olika syn på livet, jag anser att döden är en del av livet och den kan komma tidigt eller sent. Du är om jag förstått det rätt mer inne på att döden ska komma så sent som möjligt.

År det nån som vet om tvångsvård av överviktiga praktiseras nånstans i världen?
Citera
2008-09-02, 20:05
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken2
Jag förstår hur du tänker men skjuta nån är såklar ett lagbrott det är det inte att köpa pizza till någon. Sen har vi ju olika syn på livet, jag anser att döden är en del av livet och den kan komma tidigt eller sent. Du är om jag förstått det rätt mer inne på att döden ska komma så sent som möjligt.

År det nån som vet om tvångsvård av överviktiga praktiseras nånstans i världen?

Well just nu kanske det inte är samma sak som att skjuta någon. Men så fort hon dör så blir det samma. Onyttig mat för henne just nu är som gift, får man i sig lite så är det väl inget problem, men över en tid så blir lite varje dag lika som en full dos. Så ja, det är helt fel tycker jag.

Sedan förstår jag vad du menar quasi med vart man ska dra gränsen. Men det är just det jag tycker är helt sjukt. Att det inte finns några krav på läkarintyg eller liknande för att förhindra att de som jobbar som assistent tar kål på personen även fast han vet att det är fel och inte vill (pga att inte förlora jobbet elr liknande). Då blir ju alla som är sängsbundna och så tvungna att ta hjälp av någon som matar dem med mer vettigt
Citera
2008-09-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Hur många gånger om dagen äter du?

Själv äter jag tre gånger om dagen med fyra timmars mellanrum (till exempel frukost klockan 8, lunch klockan 12 och middag klockan 16-17). Ibland äter jag en måltid på kvällen också. Det är så de flesta människor gör. Men jag antar att du småäter konstant när du "känner för det" utan att alls disciplinera dig själva?

Sedan måste jag bara fråga. Skulle det hjälpa dig att gå ner i vikt om du enbart hade en assistent som kom klockan 8, klockan 12, klockan 17 och klockan 20? Förmodligen skulle det vara så. Tänk vad mycket pengar skattebetalarna skulle spara. Du verkar betrakta assistenterna soma dina kompisar. det är de inte.

Ja äter frukost lunch o middag o så. Ja klarar mej inte med att min assistennt bara kommer hit o vänder. Bara o göra kroppsvård tar säkert 3 timmar, sen ska hon handla laga mat städa o sånnt med. Hemtjänsten kommer bara korta stunder men de är bara när min assistennt inte jobbar o för o hjälpa med toa o mat.
Citera
2008-09-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Klart det var jobbigt att gå, du släpade ju på en jäkla massa överflödskilon. Men om du gick ner i vikt skulle det inte vara så jobbigt att gå!

Nej du Malin, du kanske har lyckats lura dig själv att det är pga av ditt "handikapp" och enbart yttre omständigheter som du har det som du har det, och du kanske har lyckats lura dig själv att tycka att det är helt okej.
Men du kan inte lura oss andra...

Hadde ja kunnat få hjälp o göra de förut så hadde ja gjort de, men nu är de som de är. O ja har inte försökt o lura någon att de är ok o va så här. De är ok för mej men säkert inte för andra som inte är så här. Men aj har accepterat mitt handikapp.
Citera
2008-09-02, 21:48
Medlem
Verkligen Ont: just nu går programmet om Renee i repris på 5:an.
Citera
2008-09-02, 22:05
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malin197092
Ja vet att ja stavar dålit men ja hoppas att folk förstår ändå va ja skriver, sen slinter ja ibland med på tangentbordet o då orkar man kanske inte alltid ändra heller. Men de viktiga är väll inte o stava rätt utan att man kan förstå va som menas. Eftersom de är som de är med mej så äter ja de som ja vill o går inte på nånn speciell diet eller så. O de som kanske är normalt för dej är inte de för mej o tvärtom, men ja klarar mej ok o är hyfsat frisk o så trotts mitt handikapp. Sen vet ja att ja kanske inte blir 80 år eller så med min vikt, men vem vet de.

Det är samma DAMP:iga lättja som gör dig överviktig.
Citera
2008-09-02, 22:19
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Hadde ja kunnat få hjälp o göra de förut så hadde ja gjort de, men nu är de som de är. O ja har inte försökt o lura någon att de är ok o va så här. De är ok för mej men säkert inte för andra som inte är så här. Men aj har accepterat mitt handikapp.

Grejen är att du fortfarande KAN gå ner till en hälsosam vikt, så jag förstår inte varför du säger att de är som de är hela tiden, då det egentligen är som det alltid vart (förutom vikten). Din vilja har la knappast varit bättre förr, då skulle du inte vara i den här situationen.
Citera
2008-09-02, 23:54
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
[/b]Ja äter frukost lunch o middag o så.[/b] Ja klarar mej inte med att min assistennt bara kommer hit o vänder. Bara o göra kroppsvård tar säkert 3 timmar, sen ska hon handla laga mat städa o sånnt med. Hemtjänsten kommer bara korta stunder men de är bara när min assistennt inte jobbar o för o hjälpa med toa o mat.

Ska vi tolka det som att du enbart äter frukost, lunch och middag? Jag frågar med tanke på "o så" delen.
Citera
2008-09-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Ska vi tolka det som att du enbart äter frukost, lunch och middag? Jag frågar med tanke på "o så" delen.
Ja ibland bli de fika o så förståss.
Citera
2008-09-03, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ja äter frukost lunch o middag o så. Ja klarar mej inte med att min assistennt bara kommer hit o vänder. Bara o göra kroppsvård tar säkert 3 timmar, sen ska hon handla laga mat städa o sånnt med. Hemtjänsten kommer bara korta stunder men de är bara när min assistennt inte jobbar o för o hjälpa med toa o mat.

I ett tidigare inlägg skrev du att du hade ett ganska bra liv, du klarar en hel del själv påstod du. Får jag fråga: Vad kan du göra själv egentligen...? Det verkar inte vara mycket?
Tugga och svälja antar jag...?
Senast redigerad av Bella_Donna 2008-09-03 kl. 08:55.
Citera
2008-09-03, 08:54
Bannlyst
Citat:

Men lägg av! Du vill ju inte gå ner i vikt. Sluta med ditt "nu är de som de är" och inse att så här är det för att du låtit det bli så här! Det har inte "blitt som de blitt" eller vad du brukar skriva, det har hänt för att du låtit det hända!

Och ditt så kallade handikapp har du vållat dig själv. Du skulle kunna slippa det om du bara ansträngde dig lite. Men det är väl bekvämare att ligga i sängen och trycka i sig pizza, antar jag...
Citera
2008-09-03, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ja ibland bli de fika o så förståss.

Hur många "fikapass" blir det per dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto