2008-08-18, 17:03
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Du inser att detta beror på att Malin fuskar och inte följer en tillräckligt strikt diet? En VLCD-kur där hon äter ~400kcal/dag genererar minst en viktnedgång på över ett halv kilo i månaden. Detta kräver viljan från Malins sida, något som uppenbarligen saknas.

Ett halvt kilo i månaden???
Får hon i sig så få kalorier så borde hon snarare gå ner runt 6 kilo i månaden.

En fråga till Malin:
Har du inte rätt till någon medicinsk hjälp på grund av din kraftiga övervikt?
Magsäcksoperation eller hungersdämpande mediciner eller fettförbrännande utskrivet av läkare?
Senast redigerad av moderatswing 2008-08-18 kl. 17:05.
Citera
2008-08-18, 18:23
Medlem
GalenNorriss avatar
Jag tycker det låter som att Malin har gett upp och accepterar sitt "öde"

malin197092:Många här har gett bra tips hur du ska göra för att du ska minska i vikt. Kontakta en dietist som gör upp ett matschema å dina assistenter får inte avvika från det hur mkt du än tjatar och skriker efter mat (godsaker). Allt ska göras i normala portioner och begär du en portion till så är det slut. Känner du hunger eller sug så se till att ha en tillbringare med vatten vid sängen...gärna med skivor av citron eller gurka. Vatten dämpar dom värsta hungerkänslorna. När du kommit in i ngt som kallas ketos så minskar hungerkänslorna och efter ett tag så har din magsäck krympt och du vill inte längre äta massor.

Sätt upp delmål. tex att när du gått ner 5 kg så belönar du dig själv med ngt du vill ha tex ett smycke eller ngt till hemmet. INTE mat! Sätt även upp ett långsiktigt delmål som tex när du gått ner 15-20 kg så ska du köpa ett nytt klädesplagg i mindre storlek än vad du har idag.

Vad gäller träning så kan du köpa lätta hantlar med kardborrband som man sätter runt handleder och/eller vristerna så kan du ligga och röra på armar och ben i sängen och samtidigt träna. Allt du rör på dig är bra!

Du säger att du inte vågar göra en GBP för att du är rädd för att dö!? Men du är inte rädd för att äta dig till döds? Du har störst chans att leva länge om du gör en operation. Det finns alltid risker med operation men hade du velat gå ner i vikt så skulle du klara av att leva på nutrilett/modifast/naturdiet i ett par månader (eller vad som nu krävs) för att du ska gå ner i vikt och få en operation. Men läser man alla dina inlägg så får jag känslan av att du VILL vara överviktig och äta dig till döds. Fortsätter du med ditt tankesätt så kommer du inte att överleva din 35-års dag.

Ta dig en tankeställare....vill du ge ditt liv en chans?
Citera
2008-08-18, 19:02
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken2
Haha det hade man ju kunnat tro men om du bemödar dig med att läsa mina inlägg här på flashback så skulle du se att jag inte har några likheter med Malin. Grejen är bara den att jag satt också och gnällde över Malin men sen tänkte jag att jag hellre ville lära känna henne. Så efter lite snack med henne så har jag insett att hon är en schysst tjej som jag gärna försvarar här på forumet.

Förresten så är väl de senaste sidornas inlägg helt OT så snälla moderatorer säg till oss att skärpa oss.

/ Petra

Försvarar? Jag fattar inte det ordvalet. Vi (eller iaf jag) har försökt få henne att inse att vara sängsbunden inte är hälsosamt, och att man kan överkomma det om man försöker och slutar skylla på gener och annat när hon redan sagt att hon gick ner vid diet. Så när du skriver att du gärna försvarar henne låter det som att du vill att hon ska vara sängsbunden i resten av sitt liv och att det är en helt OK grej Du är nästan värre än henne med ditt sätt att tänka. Skulle inte vilja ha vänner som dig ifall detta visar hur du är som person i verkligheten
Citera
2008-08-18, 19:47
Medlem
Eliza CTs avatar
Vad gäller operation så kanske Malin har insett att en GBP inte skulle fungera.
Beroende på att om man därefter äter alltför mycket så brister avsnörningen och operationen är så att säga ogjord.
Alltså "risker".
Citera
2008-08-18, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Det är en sak jag inte fått svar på i den andra tråden och jag har frågat rätt så några gånger nu, men hoppas väl in i det sista att den kan bli besvarad?

Kan du inte jobba hemifrån? genom datorn eller via telefon. Det finns fakiskt en del att syssla med hemma också!
Så kanske ditt liv känns lite mer meningsfullt och du tom blir motiverad att kämpa dig ner till rörlighet igen?
Vem vet du kanske blir riktigt rik? för du har ju ändå inget annat att göra direkt förutom tv`n då.

För ditt påstående om att du minsan betalar din vård själv (med statlig pension) den håller inte, för jag gissar på att du aldrig haft ett arbete?

Ursäkta att jag är OT, men vilken "andra tråd"?

Bra råd där, om jobb via dator/telefon!
Citera
2008-08-18, 21:42
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Denna nog https://www.flashback.org/showthread.php?t=210168&page=84
Citera
2008-08-18, 21:49
Medlem
appe-s avatar
jag skulle vilja veta vem i helvete som tror det är hälsosamt att tappa sex kilo i månaden.

som dietist så lär jag ut att lagom är bäst. en person kan inte tortera sig ner i vikt - och kom inte och säg att "jag klarade det ju", för du har fortfarande utvecklat ett antiberoende, på grund av över-ransakan och tortyr.

ett halvt kilo i månaden (på skalan 80-125 kg i kroppsvikt) är en ganska perfekt strävan - att börja med.
man har med ganska välsvarvad matematik fixat fram vad som är mest statistiskt lämpligt att gå ner i vikt med.

f, 125kg, till 90.
6 mån - 0,5-1,5kg/mån
12 mån - 0,5-3kg/mån
ett år - 1-6kg per mån.
Citera
2008-08-18, 21:56
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
jag skulle vilja veta vem i helvete som tror det är hälsosamt att tappa sex kilo i månaden.

som dietist så lär jag ut att lagom är bäst. en person kan inte tortera sig ner i vikt - och kom inte och säg att "jag klarade det ju", för du har fortfarande utvecklat ett antiberoende, på grund av över-ransakan och tortyr.

ett halvt kilo i månaden (på skalan 80-125 kg i kroppsvikt) är en ganska perfekt strävan - att börja med.
man har med ganska välsvarvad matematik fixat fram vad som är mest statistiskt lämpligt att gå ner i vikt med.

f, 125kg, till 90.
6 mån - 0,5-1,5kg/mån
12 mån - 0,5-3kg/mån
ett år - 1-6kg per mån.
Den här damen är dock sannolikt över 200kg, eftersom hon tydligen absolut inte är en kandidat för gastric bypass surgery. Självfallet ska man inte börja med den brantaste kurvan, men för den här damen krävs det likväl radikalitet om hon någonsin ska komma ned i vikt.
Citera
2008-08-18, 21:59
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

f, 125kg, till 90.
6 mån - 0,5-1,5kg/mån
12 mån - 0,5-3kg/mån
ett år - 1-6kg per mån.

Du finner alltså en viktnedgång på 6 kilo i månaden orimlig om man ligger på ett kaloriintag på 400 kcal per dag???
Hälsosamt eller inte skiter jag i, detta är fakta.

Halvt kilo i månaden? Skulle snarare rekommendera ett halvt kilo i veckan vilket motsvarar ett underskott på 500 kcal per dag. Med din takt skulle man väl vara klar tills man är 80 om man är riktigt stor.
Citera
2008-08-18, 22:51
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Du finner alltså en viktnedgång på 6 kilo i månaden orimlig om man ligger på ett kaloriintag på 400 kcal per dag???
Hälsosamt eller inte skiter jag i, detta är fakta.

Halvt kilo i månaden? Skulle snarare rekommendera ett halvt kilo i veckan vilket motsvarar ett underskott på 500 kcal per dag. Med din takt skulle man väl vara klar tills man är 80 om man är riktigt stor.

Håller med. 6 kilo i månaden är ju ingenting på en VLCD. Och det är inga som helst problem då man får i sig alla näringsämnen man behöver. Om du verkligen är en dietist tycker jag att du borde uppdatera dina kunskaper litegranna "appe-"
Mer hälsosamt än att käka mackor med oboy och sedan en pizza som enda näring under en dag (och nej Malin säger inte att du gör det varje dag, men tar ett exempel bara).
Citera
2008-08-18, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Denna nog https://www.flashback.org/showthread.php?t=210168&page=84

Japp, den var det jag menade!

Tror jag ställt frågan 3-4gånger? utan svar, och jag har ändå hela tiden försökt vara trevlig och saklig i mina frågeställningar
Citera
2008-08-19, 01:12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ett halvt kilo i månaden???
Får hon i sig så få kalorier så borde hon snarare gå ner runt 6 kilo i månaden.

Haha, oj. Ska såklart vara i veckan. Och det är jävligt modest räknat.

Citat:

Jag. Du inser att vi talar om en kvinna som antagligen väger över 250 kilo?
Hälsovinsterna vid en kraftig viktnedgång kommer mångfalt överskugga de eventuella sidoeffekter som kommer sig av den snabba viktnedgången.
Hennes kroppsfett kan frigöra massiva mängder kalorier (teoretiskt någonstans runt 14kkcal/dag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in