2008-08-13, 20:13
Medlem
krypmetodens avatar
vet inte om nån har sagt men tycker att deras ketshup(stavning?) är helt ok
Citera
2008-08-14, 01:29
Medlem
Litet gult djurs avatar
En del glass är mycket bra, typ glassbåtar från Estland eller något av "de" länderna. Blev dock riktigt kass i kistan av den där polska drickyoghurten.
Citera
2008-08-14, 12:04
Medlem
Husqyys avatar
Ingen som testat willys egna tepåsar?
Eller deras choklad?
Citera
2008-08-14, 13:15
Medlem
klybans avatar
Varför inte en hedlig chili gryta med massor med majs, vad kan vara mer svenskt än det?
Citera
2008-08-14, 18:55
Medlem
Husqyys avatar
Köpte Willys finare kaffe 250g påse, tror etiketten var röd,ska kolla upp detta
Det smakade iallafall bättre än dom jag testat, zoegas,gevalia

Det enda jag tycker smakar bra gentemot detta är lindvalls

O deras billiga filter 9,90 för 200st miljövänliga 1x4 filter är ju billigt o bra

Även Willys lättyoghurt jordgubb var god och matig
Citera
2008-08-15, 21:46
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahous
det är stor skillnad på priser, men det beror på många faktorer, bla storleken på butikerna, ALLA WILLYS är större, och omsätter mer än alla hemköp, de beställer in betydligt större partier. Men sen ligger ofta hemköp i lokala belägenheter, dvs dyrare hyror = dyrare priser, så är det med nästan allt

Axfood äger både Willys och Hemköp och gör väl inköpen gemensamt? En påse kyckling från Kronfågel kostar då alltså lika mycket för en Willysaffär som för en Hemköpbutik. Eller är det inte så? Jag är inte säker, men har alltid trott det?
Därimot är det möjligt att Hemköp oftare ligger i attraktiva lägen och hyran därmed går upp. Fast det är ju inte direkt så att Hemköp bara ligger på Strandvägen och Avenyn utan de har lägen som är jämförbara med ICA och Coop men är ändå betydligt dyrare än de två. Slutsatsen är iallafall att Hemköp tar grova överpriser utan att ha lyckats nischa sig som någon speciellt exklusiv butik och är därför värdelös, medans Willys är mycket prisvärd, speciellt med tanke på det breda sortimentet som tex. Lidl saknar.

Nu gled jag också ifrån renodlade Willystips som är trådens huvudsyfte men de är väl ändå inte helt OffTopic..
Citera
2008-08-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Axfood äger både Willys och Hemköp och gör väl inköpen gemensamt? En påse kyckling från Kronfågel kostar då alltså lika mycket för en Willysaffär som för en Hemköpbutik. Eller är det inte så? Jag är inte säker, men har alltid trott det?
Därimot är det möjligt att Hemköp oftare ligger i attraktiva lägen och hyran därmed går upp. Fast det är ju inte direkt så att Hemköp bara ligger på Strandvägen och Avenyn utan de har lägen som är jämförbara med ICA och Coop men är ändå betydligt dyrare än de två. Slutsatsen är iallafall att Hemköp tar grova överpriser utan att ha lyckats nischa sig som någon speciellt exklusiv butik och är därför värdelös, medans Willys är mycket prisvärd, speciellt med tanke på det breda sortimentet som tex. Lidl saknar.

Nu gled jag också ifrån renodlade Willystips som är trådens huvudsyfte men de är väl ändå inte helt OffTopic..
Axfood äger även handlar'n och tempo och alla dessa butiker köper för det mesta in varorna genom axfood. Varför prisskillnaden är så stor om man jämför tex en Willysbutik med hemköp är för att Willys får rejält mycket bättre inköpspriser (genom axfood) än övriga butiker.
Citera
2008-08-16, 23:30
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Axfood äger även handlar'n och tempo och alla dessa butiker köper för det mesta in varorna genom axfood. Varför prisskillnaden är så stor om man jämför tex en Willysbutik med hemköp är för att Willys får rejält mycket bättre inköpspriser (genom axfood) än övriga butiker.
Är du verkligen säker på det? Så är det väl inte i andra kedjor? Jag menar en ICA Maxi butik köper väl in från ICAs centrallager för samma pris som en ICA Kvantumbutik? Eller? Jag kan ha fel då jag inte känner till branchen.
Citera
2008-08-17, 09:55
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är du verkligen säker på det? Så är det väl inte i andra kedjor? Jag menar en ICA Maxi butik köper väl in från ICAs centrallager för samma pris som en ICA Kvantumbutik? Eller? Jag kan ha fel då jag inte känner till branchen.

Nej du har fel. T ex med Maxi som du beskrev så är det uppdelat i olika grupper t ex Maxi Syd osv vilket gör att det kör gemensamma kampanjer och kan pressa priset eftersom de köper stora partier.

Förutom kampanjerna så gäller detta även för frukt och grönt.

För vanliga varor som inte är på kampanj eller liknande så har jag för mig att det är samma inköpspris för alla i koncernen.

Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx

Rejält är väl kanske att ta i... Är ju inte direkt att de får köpa de för halva priset utan det handlar ju snarare om ören per vara.

OnT: Är inget stort fan av Willys men deras non food-varor såsom plastpåsar, kaffefilter och dylikt går väl an.
Citera
2008-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Nej du har fel. T ex med Maxi som du beskrev så är det uppdelat i olika grupper t ex Maxi Syd osv vilket gör att det kör gemensamma kampanjer och kan pressa priset eftersom de köper stora partier.

Förutom kampanjerna så gäller detta även för frukt och grönt.

För vanliga varor som inte är på kampanj eller liknande så har jag för mig att det är samma inköpspris för alla i koncernen.

Rejält är väl kanske att ta i... Är ju inte direkt att de får köpa de för halva priset utan det handlar ju snarare om ören per vara.

OnT: Är inget stort fan av Willys men deras non food-varor såsom plastpåsar, kaffefilter och dylikt går väl an.
Det är nog lite mer än så. Alla icabutiker däremot köper in för ungefär samma priser ( ica maxi som ica nära). Där kanske det handlar om ören. Och varför ica överlag har låg prisnivå är därför att dom pressar producenterna, antingen köper dom några hundra pallar coca cola för ett visst pris eller ingen coca cola alls.
Citera
2008-08-20, 19:37
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husqyy
Ingen som testat willys egna tepåsar?
Eller deras choklad?
Te har jag testat. Sorterna "örtte" tror jag den hette. Hade lila ruta med willys loggan på. Fast såg inte den idag. Hoppas den inte utgått.
Så köpte kamomillte istället.
Deras te är gott. Fast påsarna är rätt budget då de lätt spricker om man trycker ur de med en sked som jag gör för få ut mer smak snabbare.
Citera
2008-08-21, 03:12
Medlem
meepers avatar
[quote=Husqyy]Ingen som testat willys egna tepåsar?
Eller deras choklad?[/QUOTE]

Den mörka chokladen är inte god. Smakar arteficiellt smakmedel och fett. Lägg istället pengarna på mindre fast bättre choklad av kända märken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in