Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är du verkligen säker på det? Så är det väl inte i andra kedjor? Jag menar en ICA Maxi butik köper väl in från ICAs centrallager för samma pris som en ICA Kvantumbutik? Eller? Jag kan ha fel då jag inte känner till branchen.
Nej du har fel. T ex med Maxi som du beskrev så är det uppdelat i olika grupper t ex Maxi Syd osv vilket gör att det kör gemensamma kampanjer och kan pressa priset eftersom de köper stora partier.
Förutom kampanjerna så gäller detta även för frukt och grönt.
För vanliga varor som inte är på kampanj eller liknande så har jag för mig att det är samma inköpspris för alla i koncernen.
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Axfood äger även handlar'n och tempo och alla dessa butiker köper för det mesta in varorna genom axfood. Varför prisskillnaden är så stor om man jämför tex en Willysbutik med hemköp är för att Willys får rejält mycket bättre inköpspriser (genom axfood) än övriga butiker.
Rejält är väl kanske att ta i... Är ju inte direkt att de får köpa de för halva priset utan det handlar ju snarare om ören per vara.
OnT: Är inget stort fan av Willys men deras non food-varor såsom plastpåsar, kaffefilter och dylikt går väl an.