Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Finns en del empiriska brister här. Till att börja med är Gorillor inte monogama; där är hanarna polygyna, dvs en hane med flera honor. I arter där hanen har flera honor tenderar det att utvecklas stor sexuell dimorfism gällande kroppsstorlek. Människor har rätt låg skillnad i storlek mellan män och kvinnor och lutar därmed åt monogami.
Vill börja med att säga att det är möjligt att jag kommer ihåg fel, var 5 år sedan jag läste boken, lånade den på bibblan också så kan inte kolla, är säkert inte ett helt korrekt framställande av teorierna jag ger uttryck för här men i grova drag iallafall.
Men gorillor bildar alltså inte par.. intressant men teorin faller förstås inte med det. Skulle vara intressant om ngn studie på otrohet hos gorillor har gjorts, hannen har flera honor men de är väl antagligen då trogna mot sin hanne, säger jag då eftersom jag tror på teorin jag la fram
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Vad gäller människor är det vanskligt att teoretisera gällande polygyni, polyandri osv, och storlek på penisen. Även om det troligen förekommer promiskuitet i alla mänskliga samhällen är tidsintervallen för att det skulle uppstå olika storlek på könen för små för att avspegla evolutionära skeden
Kan man säga så? att det gått för lite tid evolutionärt för att göra ngn skillnad på könen hos de olika folkslagen?
Vet vi verkligen tillräckligt om evolutionen för att kunna säga en sån sak?
Beror ju på hur viktig en förändring är, och hur stor fördel ett stort kön kan ge i ett evolutionärt perspektiv och det kan man ju bara spekulera om.
Ta tex de där 2 hjärngenerna de pratade om för ngt år sedan som ska ha revolutionerat människan, en ny hjärngen som kom för ca 6000 o en för ca 37 000 år sedan. Den som kom för 6000 år sedan finns redan hos 44% av alla europeer läser jag här. Inte så illa på bara 6000 år, visst kanske kräver mer än en gen att förändra penisstorlek det vet jag faktiskt ingenting alls om, men det kan ju vara så att en gen kan ge ett stort genomslag. Men människan vandrade ut ur afrika för lite längre sen än 6000 år så det finns mer tid också.
http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2...rtfarande.html Populärvetenskaplig presentation av forskaren Bruce Lahns forskning.
Lahn lägger fram att den nyaste av de 2 generna har med iallafall hjärnstorlek och möjligen med stadsbildning och den äldre skulle möjligen ha med symboliskt tänkande att göra.
Men det är ju en väldigt snabb spridning den nyaste av de 2 generna fått, den är inte heller speciellt vanlig i Afrika, Sahara har väl effektivt hämmat spridningen ditåt.
För iallafall 70-60 000 år(trodde det var mer) sedan började utvandringen från Afrika och koloniseringen av Asien, för 40 000 år sedan var även Europa koloniserat.
Dels en väldig massa år som evolutionen kan ske under, vi har ju sett hur stor spridning en betydelsefull gen kan få på så kort tid som ca 6000 år.
Men visst sen var det väl inte speciellt många människor som utvandrade från Afrika heller vad jag förstått, man pratar om en ganska liten grupp på kanske 12-20 pers i första utvandringsvågen från Afrika, en sk flaskhals. Slumpen kanske gjorde att de individerna var under medelstorlek på penis jmf med de som stannade kvar i Afrika.
Men jag tror det är ganska förhastat att säga rakt av att evolutionen inte kan ge förändringar så snabbt som grundprincip.