Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-21, 10:53
  #1
Medlem
Draedons avatar
Nu jävlar får det vara nog. Efter en skada jag ådrog mig för nu 6 år sedan har det gått käpprätt åt helvet med min kropp. Snabb sammanfattning: Har alltid haft lätt att lägga på mig men har rört på mig hyffsat i mina yngre dagar. Men efter att jag pajade ett knä och slog resten av kroppen gul och blå när jag översköt en landning på crossen så började allt gå utför... Tog ett bra tag att få igång knät igen och sedan kom kontorsjobb, familj etc och träningen kom av sig..

Så, nu sitter jag här.. Glad i öl och skräpmat, kontorsjobb. Är 186cm lång och min gamla matchvikt var 80-85kg, nu väger jag 0.1 ton och gränsen är fan i mig nådd. Något måste göras.

Så, planen är: Squash 2 dagar i veckan (har kört några månader nu), åker även lite längdskidor när det finns snö, ska även skära ner på skitmat, kaffe, öl, läsk, godis etc. Har köpt mig en roddmaskin så jag kan nöta lite på kvällarna.

Mycket svamlande nu, men en sak jag undrar över är dessa "banta snabbt som fan"-kurer typ nutrilett etc. Orkar man träna när man går på dessa?
Eller blir det för lite energi för kroppen?

Det är ju jävligt "enkelt" egentligen, förbränn mer än man stoppar in.
Men jag undrar om kroppen pallar träning + vlcd-diet egentligen.

Som sagt, mycket svammel. Ge mig en dunk i ryggen och ett "lycka till" nu.
Citera
2008-01-21, 11:29
  #2
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Nu jävlar får det vara nog. Efter en skada jag ådrog mig för nu 6 år sedan har det gått käpprätt åt helvet med min kropp. Snabb sammanfattning: Har alltid haft lätt att lägga på mig men har rört på mig hyffsat i mina yngre dagar. Men efter att jag pajade ett knä och slog resten av kroppen gul och blå när jag översköt en landning på crossen så började allt gå utför... Tog ett bra tag att få igång knät igen och sedan kom kontorsjobb, familj etc och träningen kom av sig..

Så, nu sitter jag här.. Glad i öl och skräpmat, kontorsjobb. Är 186cm lång och min gamla matchvikt var 80-85kg, nu väger jag 0.1 ton och gränsen är fan i mig nådd. Något måste göras.

Så, planen är: Squash 2 dagar i veckan (har kört några månader nu), åker även lite längdskidor när det finns snö, ska även skära ner på skitmat, kaffe, öl, läsk, godis etc. Har köpt mig en roddmaskin så jag kan nöta lite på kvällarna.

Mycket svamlande nu, men en sak jag undrar över är dessa "banta snabbt som fan"-kurer typ nutrilett etc. Orkar man träna när man går på dessa?
Eller blir det för lite energi för kroppen?

Det är ju jävligt "enkelt" egentligen, förbränn mer än man stoppar in.
Men jag undrar om kroppen pallar träning + vlcd-diet egentligen.

Som sagt, mycket svammel. Ge mig en dunk i ryggen och ett "lycka till" nu.

Lycka till!
Bra att du tar tag i det i skälig tid.

Har du inte funderat på att promenera några gånger i veckan? Kanske till och från squash-hallen?
Citera
2008-01-21, 11:32
  #3
Medlem
SchKutts avatar
När börjar du på morgonen? Hinner du med en ordentlig promenad eller kanske lätt jogging runda innan jobbet? Ät en banan eller annat nyttigt med mycket energi som går snabbt ut i kroppen och ge dig ut. Förbränner fett som tusan
Citera
2008-01-21, 11:53
  #4
Medlem
Draedons avatar
Promenera är tyvärr väldigt segt och tråkigt, jag gillar intensiva och fartfyllda sätt att röra på mig.. därav mitt tidigare utövande av motocross, snowboard, innebandy.. Måste ha fart, fläkt och gärna lite inslag av risk för kroppsskada för den härliga adrenalinkicken.

Nej men allvarligt talat, väger man 0.1 ton så kan jag nog motivera mig till att ta promenader. Tyvärr blir det nog svårt att få till på morgonen.. Jag är extremt morgontrött, ska lämna barn på dagis och sedan åka 5 mil till jobbet. Blir svårt att klämma in en promenad där.
Citera
2008-01-21, 12:00
  #5
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Promenera är tyvärr väldigt segt och tråkigt, jag gillar intensiva och fartfyllda sätt att röra på mig.. därav mitt tidigare utövande av motocross, snowboard, innebandy.. Måste ha fart, fläkt och gärna lite inslag av risk för kroppsskada för den härliga adrenalinkicken.

Nej men allvarligt talat, väger man 0.1 ton så kan jag nog motivera mig till att ta promenader. Tyvärr blir det nog svårt att få till på morgonen.. Jag är extremt morgontrött, ska lämna barn på dagis och sedan åka 5 mil till jobbet. Blir svårt att klämma in en promenad där.

Du får ta det efter din arbetsdag då, jag tror att 20 minuter per dag kommer göra skillnad! Det har du nog råd att lägga på det. Om inte annat får du köpa dig en Mp3-spelare med inbyggd radio eller liknande att ha som "sällskap".

Eller varför inte ringa när du är ute och går? Då blir det inte så segt! Någon vän har du säkerligen som du kan snacka skit med.
Citera
2008-01-21, 12:27
  #6
Medlem
Fargashs avatar
Lycka till!

Jag har idag börjat mitt nya liv. Nutrilette i två veckor i kombination med dagliga promenader ska förhoppningsvis få bort min formidabla ölkagge.

Sedan är det ju regelbundna, nyttiga måltider som gäller. Hittills har jag endast ätit lunch och middag, och det jag åt var väl inte direkt nyttigt...
Citera
2008-01-21, 12:28
  #7
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargash
Sedan är det ju regelbundna, nyttiga måltider som gäller. Hittills har jag endast ätit lunch och middag, och det jag åt var väl inte direkt nyttigt...
Har du redan ätit middag?
__________________
Senast redigerad av bergelin 2008-01-21 kl. 12:49.
Citera
2008-01-21, 12:40
  #8
Medlem
brydolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Har du redan ätit middag?

Smartass
Citera
2008-01-21, 12:52
  #9
Medlem
Jag gör detta ännu en gång.

Ladda hem / köp programmet HÄLSOVAKTEN.
Där får du ett humm om hur mkt kalorier du stoppar i dig och gör av med.
Du skriver in vikt/längd/mått, mål osv osv och varje dag fyller du i mat & motion.
Där ser du sedan hur länge det tar innan du uppnår din önskade vikt om du beställer dig för att äta tex 1000kcal dagligen osv.

Ett bra program enligt mig iaf då många inte har en aning om vad och hur mkt dom får i sig dagligen.


Det är tungt att träna samtidigt som dyu går på VLCD-kur, jag spelar själv badminton 3ggr/veckan och det är tungt första dagarna. Nu har jag överlevt lite mer än en vecka på vlcd och känner mig äntligen piggare!



Lycka till!
Citera
2008-01-21, 12:55
  #10
Medlem
Kanske du ska testa Cambridgekuren?

http://www.cambridgekuren.se/
Citera
2008-01-21, 12:55
  #11
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaaavid
Det är tungt att träna samtidigt som dyu går på VLCD-kur, jag spelar själv badminton 3ggr/veckan och det är tungt första dagarna. Nu har jag överlevt lite mer än en vecka på vlcd och känner mig äntligen piggare!
Lycka till!
Japp, det är tungt att träna när man ligger på ett högt kaloriunderskott. Det kan faktiskt tom vara farligt, så det gäller att ta det lugnt och försiktigt.
Citera
2008-01-21, 13:02
  #12
Medlem
Absolut, man måste känna lite vart gränsen går.

De första dagarna skulle jag rekomendera dig till att endast ta promenader.
Sedan efter att du klarat några dagar så kommer du känna dig piggare, då kan du prova dig fram för att se om du klarar av att träna hårdare..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback