2008-04-01, 22:09
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ne? Inte har du ett lönekonto hos SHB med över 3% i ränta? Eller är det ett Privatkonto?

Har förresten samma kombination, SHB och Avanza. Kör aktier (och lite fonder) hos Avanza. Kort, krediter, konton hos SHB. Funkar smidigt.

Sedan den 22e Februari är räntan på Allkortskontot 3.5 upp till 100 000. Efter 100 ingenting. Dock vet jag inte om det räknas som lönekonto när jag tänker efter. Jag får in min lön där. Är det vad som krävs för att det ska vara ett lönekonto?

Fortfarande ingen som vet någon bank där man får studentrabatt även om man inte får bidrag eller lån?
Citera
2008-04-02, 00:41
Medlem
lepops avatar
Skandiabanken

Jag rekommenderar starkt Skandiabanken, Varför?

+ Mycket bra Internetbank (Sveriges bästa Internetbank 11 år i rad)
+ 3.75% i ränta från den första kronan beräknat varje dag, betalas månadsvis.
+ Kontot är HELT gratis
+ VISA kort är gratis OM du flyttar över ditt studiestöd
+ Kundtjänst öppet 18h/dag 365 dagar/år utan köer
+ Inga uttagsavgifter med VISA-kortet utomlands
+ du kan ha oändligt många konton

- Endast ett kontor (Svevägen 44)
Citera
2008-04-02, 00:43
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Avanza och nordnet är internetmäklare som ersätter din bank för dina aktie/fond/derivat affärer. www.avanza.se och www.nordnet.se har över 800 fonder att välja mellan medan tex Nordea, Handelsbanken bara har sina egna fonder. Sen vill jag slå ett slag för lågprismäklarna aktiespar.se och aktiedirekt.se om du är intresserad av aktier.

Ta den mäklare som du känner har bäst design osv, de skiljer inte ett piss mellan dem.

Skandiabanken har också ca 800 st fonder + att de har lägre depåavgifter och courtage än Avanza och Nordnet.
Citera
2008-04-02, 00:45
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Utan möjlighet till insättning och uttag av kontanter i kassan.

Jo de har 2 st insättningsmaskiner där.
Citera
2008-04-02, 01:02
Medlem
necators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Utan möjlighet till insättning och uttag av kontanter i kassan.
Annars sätter man in pengar via Svensk Kassaservice då de samarbetar med SkandiaBanken och därav är det kostnadsfritt.
Citera
2008-04-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Skandiabanken har också ca 800 st fonder + att de har lägre depåavgifter och courtage än Avanza och Nordnet.

Det tror jag inte, eftersom Avanzas och Nordnets depåer är gratis.
Citera
2008-04-02, 19:57
Medlem
necators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det tror jag inte, eftersom Avanzas och Nordnets depåer är gratis.
Det är också Skandiabankens, samt att deras minsta courtageavgift är 80 kr medan Avanza och Nordnet tar minst 99kr.
Citera
2008-04-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necator
Det är också Skandiabankens, samt att deras minsta courtageavgift är 80 kr medan Avanza och Nordnet tar minst 99kr.

Om både Skandiabankens och Avanza/Nordnets depåer kostar noll kronor, så är ju inte Skandiabankens depåavgift lägre än Avanza/Nordnets, vilket var vad du skrev.

Dom är lika stora.
Citera
2008-04-02, 22:19
Medlem
PGriffins avatar
Avanza Mikro har minimicourtage på 39 kr. Bara aktiedirekt eller vad sidan nu hette som slår det. Dock är Avanza så mycket mer än den sidan så lätt val för min del.
Citera
2008-04-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Avanza Mikro har minimicourtage på 39 kr. Bara aktiedirekt eller vad sidan nu hette som slår det. Dock är Avanza så mycket mer än den sidan så lätt val för min del.

www.aktiedirekt.se, minimicourtage 9:-.

Det finns någon som har 0:- också, under vissa förutsättningar, minns tyvärr inte vilken.
Citera
2008-04-03, 00:10
Medlem
lepops avatar
Skandiabankens prislista: http://www.skandiabanken.se/hem/temp...e____1791.aspx

Avanzas prislista: http://www.avanza.se/aza/kundservice...t=1&localnav=4

En annan fördel med Skandiabanken är att du får en färdigifylld K4 gratis, Avanza tog av mig sist ca 120 kr
Citera
2008-04-03, 08:19
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin

Båda snor 0,15% så köper du aktier för typ 22000 så är det lika bra att använda avanza. Känns allldeles på tok för simpelt att köra aktiespar och aktiedirekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in