• 1
  • 2
2008-01-21, 06:51
Medlem
Hejsan.
Jag hade tänkt byta bank eftersom att jag har märkt att det kostar en del pengar för en student som mig.
Just nu har jag Nordea. Jag skulle vilja ha hjälp med vilken bank jag ska välja. Jag vill ha en prisvärd bank som inte kostar allt för mycket att binda sig till och jag vill ha ett kort med Visa Electron. Skulle vara jättesnällt om ni hjälpte mig och skrev lite fördelar på den bank som ni föredrar och nackdelar om ni finner några. Värt att notera är att jag är en studerande ungdom så mina pengar överstriger nästan aldrig 10 000kr och dom försvinner nästan lika snabbt som dom kommer in på kontot (haha ).
Tack på förhand, Frisky.
Citera
2008-01-21, 07:24
Medlem
baz_1337s avatar
Vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga, på vad som är bra och dåligt men jag har iaf anv mig utav swedbank i bra många år och tycker det funkar bra. + med swedbank är deras "internet-dosa" finns ju en hel del mer banker som har liknande system. Personligen tror jag inte det spelar någon större roll vilken bank man har. Men de är bara vad jag "tror"
Citera
2008-01-21, 09:29
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baz_1337
Vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga, på vad som är bra och dåligt men jag har iaf anv mig utav swedbank i bra många år och tycker det funkar bra. + med swedbank är deras "internet-dosa" finns ju en hel del mer banker som har liknande system. Personligen tror jag inte det spelar någon större roll vilken bank man har. Men de är bara vad jag "tror"

Lättlurad konsument. Du kollar ju på ditt elbolag, telefonbolag och kabeltv? Varför inte bank också?

ICA-Banken är en prisvärd bank där du har internetbank, visakort + de vanliga för 260 spänn per år, en tjuga i månaden. Ditt sparande använder du en internetmäklare som tex avanza eller nordnet.
Citera
2008-01-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisky
Hejsan.
Jag hade tänkt byta bank eftersom att jag har märkt att det kostar en del pengar för en student som mig.
Just nu har jag Nordea. Jag skulle vilja ha hjälp med vilken bank jag ska välja. Jag vill ha en prisvärd bank som inte kostar allt för mycket att binda sig till och jag vill ha ett kort med Visa Electron. Skulle vara jättesnällt om ni hjälpte mig och skrev lite fördelar på den bank som ni föredrar och nackdelar om ni finner några. Värt att notera är att jag är en studerande ungdom så mina pengar överstriger nästan aldrig 10 000kr och dom försvinner nästan lika snabbt som dom kommer in på kontot (haha ).
Tack på förhand, Frisky.

Eftersom du hänger här så har du misstänkligen en förkärlek för lite underground. Jag avråder starkt från Swedbank, varesig du håller på med "rätt" eller "fel" affärer så är det en dålig bank. Är du, och alltid kommer att vara en vanlig svensson, så spelar det ingen roll om du väljer Nordea eller Swedbank.

För att hitta den bank som jag anser, i samtliga städer, ha god kunskap och väldigt väl tar hand om sina kunder så är det Svenska Handelsbanken. Den fungerar dessutom bra både som privatperson och företagare. I mindre städer, om du får en relation med banken, så behöver du inte ha någon förmögenhet för att dom ska bjuda dig på annars till synes dyra avgifter.

Lycka till!

//Ny Handelsbanken kund mot tidigare Swedbank!
Citera
2008-01-21, 13:08
Medlem
baz_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
ICA-Banken är en prisvärd bank där du har internetbank, visakort + de vanliga för 260 spänn per år, en tjuga i månaden. Ditt sparande använder du en internetmäklare som tex avanza eller nordnet.
Tack tack för infon
Kan du berätta mer om avanza och nordnet?
Citera
2008-01-21, 13:36
Medlem
locmans avatar
skandia har ingen årsavgift för electron har ja för mig, för övrigt tycker ja deras internetbank är väldigt bra, du får koderna till din mobil mm mycket smidigare än dosan
Citera
2008-01-21, 20:32
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Är du student så vill jag rekommendera SEB. Säkerhetsdosa, kreditkort (10 kkr i kredit), bankkort och betaltjänster (BG, PG, autogiro), fondkonto och värdeppapersdepå är kostnadsfritt om du låter studiemedlen flyta in på ett konto där.

Är du inte student kan jag rekommendera Östgöta Enskilda Bank. Visserligen får man betala en årlig avgift, men alla tjänster man får gör att det är värt pengarna.

Avanza är bra om du vill investera i aktier eller derivat. Nordnet är lämpligt om du bara vill spara i fonder.
Citera
2008-01-21, 22:50
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baz_1337
Tack tack för infon
Kan du berätta mer om avanza och nordnet?

Avanza och nordnet är internetmäklare som ersätter din bank för dina aktie/fond/derivat affärer. www.avanza.se och www.nordnet.se har över 800 fonder att välja mellan medan tex Nordea, Handelsbanken bara har sina egna fonder. Sen vill jag slå ett slag för lågprismäklarna aktiespar.se och aktiedirekt.se om du är intresserad av aktier.

Ta den mäklare som du känner har bäst design osv, de skiljer inte ett piss mellan dem.
Citera
2008-01-21, 23:01
Medlem
Swedbank ger väl gratis internetbank och visakort till studenter eller..?

Handelsbanken vet jag inget om förutom att de försökte blåsa en bekant på uppåt en halv miljon och var nära att lyckas också.
Citera
2008-01-21, 23:22
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Swedbank ger väl gratis internetbank och visakort till studenter eller..?
Det ger Handelsbanken också.. MasterCard för dem som önskar också.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Handelsbanken vet jag inget om förutom att de försökte blåsa en bekant på uppåt en halv miljon och var nära att lyckas också.
Hurdå 'blåsa'?
Citera
2008-01-21, 23:29
Medlem
Kommer inte ihåg exakt, men nåt i stil med att min vän hade köpt en kapitalförsäkring hos ett mindre bolag som sedermera köptes upp av Handelsbanken. När kapitalförsäkringen, som hade gått ganska bra, löst ut skulle han hämta pengarna men då tvärvägrade banken och sa att någon sån försäkring fanns icke, trots att en hel del skriftlig historik uppvisades. Till slut hittade min bekant originalkontraktet efter mycket letande och fick sina pengar, men inte ens en ursäkt.
Citera
2008-01-25, 21:45
Medlem
MrNoLimits avatar
Bankval?

Mina råd är: SEB och Handelsbanken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto