2008-01-25, 23:06
Medlem
Snösparvs avatar
Skandiabanken och ICA-banken är rätt billiga, men dom har somsagt inga kontor. Skandiabanken har bättre kunskap om sparande, lån osv.
ICA-banken är jävligt avskalad, gick ju inte ens att spara där i fonder och aktier. Tror dock dom har kommit med det nu.
Skaffade själv SEB som student med billigt studentlån. Har kvar SEB och är nöjd. Hadde Nordea ett tag men jag hatar engångskoder..
Citera
2008-01-26, 12:34
Medlem
Joemons avatar
Skandia banken och Avanza för lön/räkningar/buffertkonto resp placeringar sedan Shell Mastercard för kredit/bensin (med 1% återbäring på allt).
Citera
2008-01-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Skandiabanken och ICA-banken är rätt billiga, men dom har somsagt inga kontor. Skandiabanken har bättre kunskap om sparande, lån osv.
ICA-banken är jävligt avskalad, gick ju inte ens att spara där i fonder och aktier. Tror dock dom har kommit med det nu.
Skaffade själv SEB som student med billigt studentlån. Har kvar SEB och är nöjd. Hadde Nordea ett tag men jag hatar engångskoder..

Skandiabanken har ett kontor i Stockholm.
Citera
2008-01-27, 15:52
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Skandiabanken har ett kontor i Stockholm.

Utan möjlighet till insättning och uttag av kontanter i kassan.
Citera
2008-02-17, 11:21
Medlem
Lösningen

Så här gör du

Skaffa (löne-)konto i Svenska handelsbanken. Inga avgifter. Använd handelsbankens internettjänst för betalningar. Skaffa sedan ett konto i Skandibanken för över ditt överskott. Ränta i skrivande stund 3,5%.

Koppla ditt konto i Skandibanken till en depå i Aktiedirekt. För över pengar för ditt långa sparande dit.

Klart slut, sov lungt

Lycka till
Citera
2008-02-17, 13:08
Medlem
h8_religions avatar
Är medlem i Sparbanken Finn nu, är den bra/dålig för en student, eller bör jag byta snarast alternativt gå med i ytterligare en bank, t.ex Avanza, eftersom jag funderar på att börja med lite mer aktivt sparande (naturligtvis ganska små summor men ändå)?
Citera
2008-02-17, 15:36
Medlem
SandaPandans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beeo
Så här gör du

Skaffa (löne-)konto i Svenska handelsbanken. Inga avgifter. Använd handelsbankens internettjänst för betalningar. Skaffa sedan ett konto i Skandibanken för över ditt överskott. Ränta i skrivande stund 3,5%.

Koppla ditt konto i Skandibanken till en depå i Aktiedirekt. För över pengar för ditt långa sparande dit.

Klart slut, sov lungt

Lycka till

Varför ha sparkonto hos skandiabanken (3,5%) när marginalen har 4,75%?
Citera
2008-02-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandaPandan
Varför ha sparkonto hos skandiabanken (3,5%) när marginalen har 4,75%?

Avanza har även sparkonto med snart 3.76% ränta, bättre än skandiabanken. Där har du stort utbud av fonder och aktier och kapitalöverföring sker snabbt till och från en kapitalförsäkring.

Skandiabanken har du sparkonto och lönekonto med 3.75% ränta snart. Där kan du även teckna en kapitalförsäkring. Ovetande hur utbudet är där men fördelen är att courtaget endast kostar 80kr mot för avanza som tar 99kr.
Även gratis bankkort visa under 2008 om du flyttar över lönen till skandiabanken.

Om du nu vill använda dig utav kapitalförsäkring vilket jag rekomenderar.
Och i jämförelse mellan Avanza och Skandiabanken så slår skandiabanken avanza på fingrarna.
Citera
2008-02-18, 20:09
Medlem
PGriffins avatar
Först lite OT:
Varför i helvete funkar inte avanza? Inte kommit in på sidan på 2 dar. Är det hos mig eller dem felet ligger?

Och sen mina tips. SHB och Avanza tycker jag är en bra kombination. Jämförde mellan några olika "Svensson" banker och kom fram till att Handelsbanken var mest gynnsamt överlag. Har lönekonto med lite över 3%. Dock har jag skaffat Avanzas nu istället där räntan ligger på drygt 3.5%.

Hade(har) pensionsspar i SHB men det är under flytt till Avanza. Likaså mina fonder inom SHB är väck för sparande i Avanza istället. Mkt större utbud och därav lägre avgifter.

Föresten, finns det någon bank som erbjuder gratis kort och internetbank för studenter som är med i CSN. Fast inte har regelbunden insättning från dem?
Citera
2008-02-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Först lite OT:
Varför i helvete funkar inte avanza? Inte kommit in på sidan på 2 dar. Är det hos mig eller dem felet ligger?

Jag har varit inloggad både igår och idag utan problem. Är inloggad nu, t.ex.
Citera
2008-02-18, 21:34
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Och sen mina tips. SHB och Avanza tycker jag är en bra kombination. Jämförde mellan några olika "Svensson" banker och kom fram till att Handelsbanken var mest gynnsamt överlag. Har lönekonto med lite över 3%. Dock har jag skaffat Avanzas nu istället där räntan ligger på drygt 3.5%.
Ne? Inte har du ett lönekonto hos SHB med över 3% i ränta? Eller är det ett Privatkonto?

Har förresten samma kombination, SHB och Avanza. Kör aktier (och lite fonder) hos Avanza. Kort, krediter, konton hos SHB. Funkar smidigt.
Citera
2008-02-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Utan möjlighet till insättning och uttag av kontanter i kassan.

Öh?!

Ja, det stämmer du! Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in