2008-01-20, 03:43
Bannlyst
Godnatt, ärade flashbackare! (Det är natt just nu, därav hälsningsfrasen).

Länge, länge har jag funderat kring problemen som Flashback dras med beträffande det närmast stereotypa demografiska klientel som utgör Flashbacks användare. För visst innebär det problem för debatten och Det Fria Ordet att majoriteten av användarna här i stort sett är av samma skrot och korn? Mellan tumme och pekfinger gör jag en kvalificerad gissning att mellan 90-95 procent av användarna på Flashback egentligen är en och samma person ur demografiskt hänseende - Flashbackaren med stort F!

Jag menar, arketypen ur Flashbacks majoritet - per min definition - är ungefär en helsvensk man mellan 18-24 år som heter Tony (eller något annat halvkriminellt namn som slutar på "y"); är skilsmässobarn och har haft minst tre alkoholiserade "plastpappor"; har grava läs- och skrivsvårigheter p g a medfödd skoltrötthet; röstar på Sverigedemokraterna om han orkar gå och rösta; är av uppfattningen att "av knark blir man stark"; skryter och ljuger gärna på internet eftersom sanningen i regel inte uppdagas här; "investerar" månadens sista tusenlapp på en ny tribaltatuering före mat och annat oväsentligt; inleder jobbkarriären som burgerflippare på "Donken" (och avslutar den troligtvis på "Soc" och den lokala parkbänken) etc, o s v, m m, bla bla...

Tänk själv vilka oerhörda konsekvenser denna stereotyp - Flashbackaren med stort F - orsakar debatten när han i själva verket till syvende och sist debatterar med sig själv! (Läs med sina gelikar ur Flashbacks övervägande majoritet). Debatten blir både skev och haltande av detta närmast inavlade sätt att föra densamma. De enda som egentligen rör om i grytan är de fåtal procent av Flashbacks användare som inte faller inom ramen för Flashbackaren med stort F (här tänkte jag exemplifiera med mig själv, men jag avstod eftersom det troligtvis bara skulle leda till en massa onödiga och irriterade inlägg som försöker dementera detta annars så riktiga påstående).

Avslutningsvis några frågor som kan föra debatten om Flashbacks demografiska problem framåt:

Fråga A) Är det ett problem att Flashbacks publik i stort sett är en och samma person i ett demografiskt perspektiv? Varför, varför inte? (Svara gärna också på varför du tror att den demografiska sammansättning av Flashbacks användare ser ut som den gör).

Fråga B) Om du anser att den närmast stereotypa demografiska sammansättningen utgör ett problem för Flashback, bör det göras något åt problemet och hur kan problemet isåfall avhjälpas? (Hur kan man t ex fånga upp de demografiska grupper som generellt lyser med sin frånvaro här på Flashback?).

Fråga C) Vilka effekter tror du att en större demografisk spridning och sammansättning av Flashbacks publik hade medfört i debatten och debattklimatet på Flashback?

Fråga D) Hur skulle Flashback se ut om du fick bestämma? Vad skulle förändras och vad skulle förbli oförändrat?

Fråga E) Vilka mål och strategiska punkter bör Flashback arbeta aktivt med enligt dig för att främja debatten och Det Fria Ordet?

Fråga F) Något annat som du vill framföra när du ändå är igång?

Godnatt och sov så gott, ärade flashbackare!

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Citera
2008-01-20, 03:59
Medlem
asdfasdfs avatar
Din frågeställning är av det slaget som tex "Har du slutat slå din fru än?"
Jag håller inte med om premisserna för din frågeställning och undrar om den överhuvudtaget är allvarligt menad eller om du försöker trolla.

A) Jag upplever inte att flashbacks publik är samma person ur ett demografiskt perspektiv, och verkligen inte den 'person' du försöker utmåla det som.

B) Eftersom jag inte håller med om ditt påstående så upplever jag inte det problemet, nej.

C) Se svaren på A och B

D) Tycker FB är ganska bra som det är, trotts lite väl mycket puerilt trams ibland i vissa forumdelar.

E) se tidigare svar jag uppgett.

F) Om du verkligen upplever FB och dess användare på det sätt du beskriver tycker jag synd om dig.
Citera
2008-01-20, 04:20
Medlem
Rostmannens avatar
fråga F: När ska du sluta grina över att du blev kickad från Laidback. Du startar meningslösa trådar i Flashbackdelen nu. Kanske dags att bli avstängd här med.

Eugen du är ingen rolig mer, dina "väl" genomtänkta trådstarter är bara jobbiga och tråkiga.

Varför svarar jag ens dig, du borde Ignoneras .slut
Citera
2008-01-20, 04:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Eftersom jag VET att du har fel i ditt ingångsantagande (och som vi alla vet: assumptions is the mother of all fuckups.) så faller resten av ditt "resonemang" totalt platt.

Allvarligt talat, finns det inget annat forum du kan trakassera med påhittade antaganden och beskyllningar?
Citera
2008-01-20, 09:54
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Generaliserar du inte lite väl kraftigt nu? Logiskt sett borde jag känt igen mig i åtminstone nåt av kriterierna, men det gör jag inte...
Citera
2008-01-20, 10:05
Medlem
R.Rs avatar
Man kan ju undra vilka forum du överhuvudtaget besökt här på Flashback? Den arektyp du pratar om skulle antagligen inte vara vidare aktiv i varken Data&Teknologi, Kultur, Media, Samhälle, Livsstil eller Vetenskap&Humaniora subforumen. Ändå utgör dessa över hälften av FB'S subforum och är välfyllda med trådar/inlägg. För att inte glömma alla kvinnor vi har här, där faller ju din arketyp direkt.

Nej, blir inga svar på några frågor eftersom din frågeställning faller på en gång
Citera
2008-01-20, 12:02
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugene Fotogen
Jag menar, arketypen ur Flashbacks majoritet - per min definition - är ungefär en helsvensk man mellan 18-24 år som heter Tony (eller något annat halvkriminellt namn som slutar på "y"); är skilsmässobarn och har haft minst tre alkoholiserade "plastpappor"; har grava läs- och skrivsvårigheter p g a medfödd skoltrötthet; röstar på Sverigedemokraterna om han orkar gå och rösta; är av uppfattningen att "av knark blir man stark"; skryter och ljuger gärna på internet eftersom sanningen i regel inte uppdagas här; "investerar" månadens sista tusenlapp på en ny tribaltatuering före mat och annat oväsentligt; inleder jobbkarriären som burgerflippare på "Donken" (och avslutar den troligtvis på "Soc" och den lokala parkbänken) etc, o s v, m m, bla bla...
Fan, ska du snacka demografi så får du ju inte glömma bostadsort - och din beskrivning härovan får iag mig att tänka "Skåne!".

Utöver det, samt den obligatoriska frågeställningen vad fan du vill med din tråd och vad fan den har i detta forum att göra, så får jag väl utlysa MondoBizzaros "assumptions is the mother of all fuckups" till månadens mest minnesvärda citat.
Citera
2008-01-20, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Fan, ska du snacka demografi så får du ju inte glömma bostadsort - och din beskrivning härovan får iag mig att tänka "Skåne!".
Jo, kanske...eller åtminstone att Flashbackaren med stort F vill gräva bort Skåne från Sverige?

Tråkigt att ni inte tar min frågeställning på allvar. Givetvis överdriver och ironiserar jag något med mitt påståeende, men mellan de något förvanskade raderna anser jag ändå att Flashback lider av kraftiga demografiska problem.

Självklart är det inte fullt så fyrkantigt och precist som jag, något humoristiskt, beskriver den stereotypa användaren på Flashback - men den demografiska sammansättningen för Flashbacks publik är verkligen något skev, kom inte och påstå något annat!

Jag menar verkligen allvar med mina frågeställningar och hoppas att dessa kan leda till en diskussion som i slutändan gagnar Flashback som forum. Förlåt om jag överdrev något i min beskrivning och vänligen borse från detta "skojeri".

MVH

Citera
2008-01-20, 13:54
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus

Vad skulle detta betyda?
Att TS "typiska flashbackare" egentligen skulle vara "typiska skåningen" ?
Eller att majoriteten av användarna är skåningar?
Jag förstår inte.

onT:
Jag tycker likt de andra att du har tagit i lite väl och upplever inte alls Flashback så som du gör.
Jag tror det är väldigt få som passar in på din beskrivning, och således är det ju svårt att ge några svar på dina frågor.

Men visst, främlingsfientlighet är någonting som finns representerat här i hög grad, men personligen tror jag bara det återspeglar samhället som det är.
Skillnaden är förstås att den vanlige svensken knyter näven i fickan i fikarummet på jobb och vädrar vad hon egentligen tycker på internet.

Oavsett så ser jag inget problem i att många tycker samma sak så länge de som inte gör det får lov att säga sitt, vilket de får här.
Jämför med tex. Sindbad som inte bejakar, från deras, avvikande åsikter.
Senast redigerad av 503 2008-01-20 kl. 13:57.
Citera
2008-01-20, 14:10
Bannlyst
Viktigt förtydligande!

För er (humorbefriade) som inte klarar av att läsa mellan raderna vill jag göra ett förtydligande:

Jag menar i stora drag att det råder en tydlig skillnad i det svenska samhällets demografi och demografin på Flashback. Jag uppfattar generellt t ex att akademiker, invandrare, äldre generationer, religiösa m fl är bristfälligt representerade här på Flashback.

I stora drag anser jag att majoriteten av Flashbacks publik består av ett förhållandevis ungt klientel ur arbetarklassen, företrädesvis män. Det är detta faktum som jag anser utgör ett skevt underlag för debatten som förs här.

I mina frågeställningar efterlyser jag alltså metoder på att korrigera denna skevhet så att samhällets nyanserade demografi blir mer rättvisande och representerat här på Flashback.

MVH

Senast redigerad av Eugen Fotogen 2008-01-20 kl. 14:13.
Citera
2008-01-20, 14:17
Medlem
503s avatar
Med andra ord undrar du alltså hur man skall locka hit fler akademiker, invandrare, gamlingar etc. ?
Citera
2008-01-20, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Med andra ord undrar du alltså hur man skall locka hit fler akademiker, invandrare, gamlingar etc. ?
Ja, inte bara dessa grupper, utan en större bredd av förekommande demografiska tillhörigheter som finns i samhället. Debatten blir verkligen skev och onyanserad som den fortgår nu, inte sant?

Ett litet led i att skapa en mer nyanserad debatt skulle mitt förslag om en ny användarfunktion på forumet vara, t ex att man kan välja att se det senaste dygnets mest populära trådar. På detta vis skulle många stereotypa flashbackare förhoppningsvis lockas över till andra delforum som de normalt inte besöker. Jag beskriver min revolutionerande metod och förslag på denna nya användarfunktion i nedanstående tråd. Tyvärr har den inte vunnit gehör på högre ort än...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=603094

MVH

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in