Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-28, 02:21
  #3565
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Du är inte den första som säger att "jag ska aldrig göra mig av med Comodo" , det är helt enkelt super och otroligt nog helt gratis , helt fantastiskt .

Återställning http://windows.microsoft.com/sv-se/w...a-system-image , om du har en back up = system image som du återställer till , ett tidigare fungerande tillstånd , då måste det göras i säkert läge 2ggr efter varandra .

Det du tänker på gäller återställande av karantänade eller raderade filer gjorda av Av`et vilket är något helt annat . Sedan någon gång i våras så infördes karantänande av filer och därmed möjligheten att återföra dem så det du har läst är gammal info från före förändringen . Jag har ju själv Av`et så jag vet att det stämmer , dont worry .

Det finns de som säger att det skulle skilja mellan betal och fria varianten i upptäckts kvalitet men det finns än så länge inga tester eller bevis för det vare sig officiellt eller gjorda av privat personer , hursomhelst så följer jag de spekulationerna på Wilders säkerhets forum med stort intresse .
Här är för övrigt en länk till Wilders http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=338408 där man kan följa BD free`s utveckling sedan utgivningen och fram till idag .
Det är många där som är testare åt företag och som aktivt bidrar till produkten/produkters utveckling .

När det gäller sandboxen så ska det ju även finnas möjlighet till ett snabb klickande med hjälp av en knapp vilket såklart gör det lättare att göra det till en bekväm och säker vana att använda den .

Sandbox + Av gör en i princip ogenomtränglig , vilket är mer än man kan säga om de man ser på porrsidor .

Till sist , har du klurat ut nu hur det fungerar med Secunia respektive Sumo ?

Återställer faktiskt aldrig Windows. Eftersom jag har en SSD för Win7 & program och en HDD för lagring så har jag gjort så att jag kör in Windows på nytt. Tycker inte det tar så farligt lång tid när man väl gör det.

Jo den tråden på Wilders har jag redan upptäckt, börjar läsa där lite mer nu. Nä det verkar som att BD Free har samma upptäcktsgrad som fullversionen trots allt, vissa har klagat lite på att den kan bugga ibland, dvs att vissa funktioner inte alltid funkar, typ.. dock inget jag har märkt än. Men skulle nog kunna tänka mig att testa hela Comodo någon gång, dvs Comodo IS. Vad jag förstått så tycker en del att dom har ryckt upp sig väsentligt med deras AV, men kör så här så länge i alla fall

Nu skall jag bara hinna lära mig hur man kör webläsaren som sandlåda också, och så man kan växla. Vill bara köra sandlåda vid "kritiska" tillfällen, annars inte....

Tror inte riktigt jag fått grepp om det men kanske ändå. Du skrev att en nyare version inte alltid är säkrare. Låter lite kluvet för mig eftersom du skrev att SUMO inte tittar på säkerheten bara om dom är nyare. Finns det inte risk att SUMO vill att jag skall byta till en nyare version som inte har samma "säkerhet" som den gamla?
Citera
2013-08-28, 13:02
  #3566
Medlem
Genomgångar och beskrivningar av Comodo`s sandbox och virtual kiosk som hjälper dig att förstå hur de funkar finns ju på Comodo`s hemsida men det vet du ju sen tidigare så de struntar jag i att länka till .

Om du har installerat en version som Sumo angav som ny så kan du ju bara köra Secunia och om det inte meddelar om en säkrare version så var ju den du installerade inte sämre i varje fall , bara annorlunda . Orsaken till att jag ville göra dig medveten om Sumo var att om du bara har Secunia så kanske du i en framtid uppmärksammar att det kommit nya versioner av program och då kanske undrar varför Secunia inte meddelat , nu vet du . Nya versioner kan ju vara kul att få , eller hur .

Om man kör programmen emot varandra som jag beskrev ovan så blir de den perfekta kombo`n .

Med en sandbox och ett bra Av så är man nästintill "untouchable" och med Hitman pro alert som tar hand om den lilla luckan som finns som kallas zero day threats så är man än säkrare . Rentav löjligt säker men det kan ju vara trevligt för vem vill hålla på med virus rensning om man kan slippa detta .
Citera
2013-08-29, 00:10
  #3567
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
tack boys, drog hem AVG, hoppas det lever upp till förväntningarna!
AVG är tyngre att dra runt än Avast. Bland de lättaste och bra i tester är Immunet/ClamAV, har själv tagit klivet ifrån Avast nyligen.

Immunet är: Tyst, mycket osynligt, gratis, mycket lättdrivet och ger ett bra skydd
Citera
2013-08-29, 00:16
  #3568
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown25
När ska trycka på Windows defender i windows 8 så "Windows defender har inaktiverats och övervakar inte datorn" Kommer inte upp alternativ eller något. Vad är problemet? Kan det ligga i att jag fick Mcaffe installerat när jag köpte datorn?
Antagligen ja. Har du mer än 1 st aktivt antivirus i datorn så får du en riktigt slö burk, inget man vill ha alls!
Citera
2013-08-31, 12:49
  #3569
Medlem
Kungens.hands avatar
Behöver tips på antivirusprogram

Min dator har börjat gå ner sig. Får mängder med pop-ups, och extra reklaminnehåll och ord länk-markeras.

Vilket program ska jag använda? Har använt ett par stycken utan resultat. Orkar inte formatera datorn i nuläget.
Citera
2013-08-31, 14:11
  #3570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Behöver tips på antivirusprogram

Min dator har börjat gå ner sig. Får mängder med pop-ups, och extra reklaminnehåll och ord länk-markeras.

Vilket program ska jag använda? Har använt ett par stycken utan resultat. Orkar inte formatera datorn i nuläget.

Det finns ett fräscht AV test i inlägg #3518 , klicka på den länken .
Bitdefender och Avast är gratis , om du undrar , b.l.a .

Du vet väl att ett nytt bra AV inte stoppar det du redan har problem med ?
Det låter som att det mesta du har problem med är sådant som du har fått genom att inte ha varit vaken vid programinstallationer !?

Kör Adwcleaner så kanske en del av det du har problem med tas bort av det programmet http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/ .
__________________
Senast redigerad av pchb 2013-08-31 kl. 14:31.
Citera
2013-09-02, 03:57
  #3571
Medlem
Hur blir man av med Norton i Win8?

Jag har en skapligt ny bärbar dator med Win8 som har Norton som förinstallerat skydd. Jag har tillslut lyckats installera Avira och tror att det fungerar bra efter mina behov. Norton påminner nu hela tiden om att prenumerationstiden gått ut. Jag kan välja att förlänga nu eller bli påmind om en dag igen att prenumerationstiden gått ut. Blir så fruktansvärt irriterad på att hela tiden få påminnelse och vill ha ett alternativ som säger Men kan du för fn sluta att hålla på att påminna mig. Stick och dra! Men det alternativet finns inte. Går jag in på Nortons kontrollpanel så kan man inte göra mycket förrän man betalar för en förlängning. Vill man ha hjälp angående sin prenumeration så är det bara om hur man gör för att förlänga den. Suck! Är enda alternativet att gå via Windows avinstallationsgrej för program? Jag skulle ju föredra att Norton gav mig ett alternativ och frågade snällt och vänligt om jag vill förlänga prenumerationen och om jag inte vill det så sköta avinstallationen. Nu är det bara "Vill du förlänga nu eller om en dag!?". Typ. Så himla aggresivt. Bara för det här så vill jag ha bort Norton från min dator och dom får aldrig sätta sin fot där igen. Obekväm och obehaglig marknadsföring... Men åter till frågan: är det bara Win8as avinstallationsfunktion som återstår för att bli av med Norton?
Citera
2013-09-02, 04:19
  #3572
Medlem
x0ms avatar
Kontrollpanelen -> program -> avinstalllera?

Kör inte W8 själv, men borde vara en liknande process som i W7?
Citera
2013-09-02, 10:26
  #3573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aptitretare
Jag har en skapligt ny bärbar dator med Win8 som har Norton som förinstallerat skydd. Jag har tillslut lyckats installera Avira och tror att det fungerar bra efter mina behov. Norton påminner nu hela tiden om att prenumerationstiden gått ut. Jag kan välja att förlänga nu eller bli påmind om en dag igen att prenumerationstiden gått ut. Blir så fruktansvärt irriterad på att hela tiden få påminnelse och vill ha ett alternativ som säger Men kan du för fn sluta att hålla på att påminna mig. Stick och dra! Men det alternativet finns inte. Går jag in på Nortons kontrollpanel så kan man inte göra mycket förrän man betalar för en förlängning. Vill man ha hjälp angående sin prenumeration så är det bara om hur man gör för att förlänga den. Suck! Är enda alternativet att gå via Windows avinstallationsgrej för program? Jag skulle ju föredra att Norton gav mig ett alternativ och frågade snällt och vänligt om jag vill förlänga prenumerationen och om jag inte vill det så sköta avinstallationen. Nu är det bara "Vill du förlänga nu eller om en dag!?". Typ. Så himla aggresivt. Bara för det här så vill jag ha bort Norton från min dator och dom får aldrig sätta sin fot där igen. Obekväm och obehaglig marknadsföring... Men åter till frågan: är det bara Win8as avinstallationsfunktion som återstår för att bli av med Norton?

Norton måste avinstalleras med deras egen avinstallerare för att allt ska bli rätt .
Så , start-program-norton-avinstallera !

Alternativt hämta hem deras avinstallerings program på deras hemsida .
Citera
2013-09-02, 12:38
  #3574
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Behöver tips på antivirusprogram

Min dator har börjat gå ner sig. Får mängder med pop-ups, och extra reklaminnehåll och ord länk-markeras.

Vilket program ska jag använda? Har använt ett par stycken utan resultat. Orkar inte formatera datorn i nuläget.
Kör igenom med Malwarebytes och Emsisoft, de brukar vara duktiga på att hitta adware som skapar de symptom du beskriver.
Citera
2013-09-05, 22:28
  #3575
Medlem
Hej!

Har nyligen fixat min dator osv. och tänkte fixa ett bra antivirus program! Vad är det som gäller idag? Nod 32? Norton? AVG? Eller vad är det bästa?

Kan även meddela att jag funderar på att köra crackad version och inte köpa
Citera
2013-09-06, 20:41
  #3576
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarfaninte
Hej!

Har nyligen fixat min dator osv. och tänkte fixa ett bra antivirus program! Vad är det som gäller idag? Nod 32? Norton? AVG? Eller vad är det bästa?

Kan även meddela att jag funderar på att köra crackad version och inte köpa
Studera testerna som görs och försök skapa dig en egen bild, testa några olika och se vilket du gillar. Du kan ju börja med Kaspersky och se hur det fungerar på ditt system då det återkommande gör bra ifrån sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback