Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-01-19, 10:32
Medlem
Jag har en fråga. Jag har kört bil i 20 år. Jag har aldrig någonsin haft ett svenskt körkort (jag är naturligtvis svensk). Min stora oro, var hela tiden Teoriprovet. Vad händer? Jo, jag klarar det galant! Då tänkte jag och hoppades naturligtvis att Uppkörningen skulle gå lika gallant. Men icke! Nu har jag gjort några uppkörningar och jag lyckas inte. Så vad gör jag? Jo, jag går till en traffikskola /Observera nu att jag kört "prickfritt" i 20 år! På körskolan säger dom, du kör bra, men du behöver öva på "Eco-Driving". Så jag övar på "Eco-Driving" till jag behärskar det till 100%. Vad händer? Jo, jag kuggar på ngt. annat på uppkörningen. Så nu är jag desperat! Kan man muta en inspektör? Finns det någon trafikinspektör som läser detta så tar jag gärna emot ett PM. Jag måste på något sätt få körkortet nu! Jag har kört upp på flera ställen i landet, så det handlar egentligen inte om att jag har svårt att orientera mig och så, utan här handlar det om "för fort" "för långsamt" "eco-driving" osv. Jag behöver en inspektör som är intresserad.
Ge mig råd snälla!
Citera
2008-01-19, 11:02
Medlem
Constantine_s avatar
HAha WOW hur fan kan du inte lyckas...om du har kört bil i 20år och inte kan ta körkort så borde du inte få det heller

Men jag kan ge dig ett tips ändå....se till att du får en tid sent på dan, de brukar va trötta då och bryr sig inte så mycket, de vill liksom komma hem så snabbt som möjligt....min teori iaf...

har funkat för både mig och ett par polare
Citera
2008-01-19, 12:07
Medlem
och se även till att få tid när det är snöstorm och en tidig fredag morgon. Då brukar dom vara lite lättare..

Men 20 år som bilförare och inte klara uppkörningen... Bevisar att det kanske borde införas ett körprov för alla som har haft körkort i 20 år så att man blir uppdaterad och samtidigt blir av med många farliga trafikanter...

Muta en inspektör kan man nog göra om. Frågan är ju bara om hur mkt pengar det handlar om och var man hittar han som man ska muta :?
Citera
2008-01-19, 12:45
Medlem
iXidOns avatar
Om du skulle slänga åt honom 10tusen så tror jag inte många % skulle tacka nej, så varför inte så här 20år senare? Kan ju bli dyrare om du så skulle behöva göra 15st uppkörningar till för att gå igenom?

Har du kört upp i Arjeplog? För att ta dig genom där så håll hastigheten och se till att klara av högerregeln så ska de gå fint
Citera
2008-01-19, 12:51
Medlem
Micke666s avatar
Kör upp i Borlänge, det är visst bara 7% som kuggar där.
I stockholm så kuggas ungeför 54%, så du borde nog kunna fixa lappen i Borlänge.
Citera
2008-01-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saihtam
och se även till att få tid när det är snöstorm och en tidig fredag morgon. Då brukar dom vara lite lättare..

Men 20 år som bilförare och inte klara uppkörningen... Bevisar att det kanske borde införas ett körprov för alla som har haft körkort i 20 år så att man blir uppdaterad och samtidigt blir av med många farliga trafikanter...

Muta en inspektör kan man nog göra om. Frågan är ju bara om hur mkt pengar det handlar om och var man hittar han som man ska muta :?

skojar du eller e du 17 år och 9 mån
dom flesta skulle aldrig få behålla sitt kk om dom fått göra om uppkörningen ju
Citera
2008-01-19, 15:51
Medlem
körprovet handlar bara om tur enligt min mening.. antingen får man en sur fitta eller en mänsklig trevlig själ.. jag personligen kuggade mina två första uppkörningar pga sk surfi*tor Men uppkörning jag klarade fick jag en väldigt trevlig dam som jag drog en snyfthistoria för och var allmänt trevlig. gjorde många misstag den uppkörningen men klrade det. Var precis med polaren när han skulle köra upp ( han hade ej kört bil på 6månader sen han blev av med det) så åt han att dra en snyft historia och det funka! =) play em!
Citera
2008-01-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Körkort
Tro mig, jag kör oerhört bra inte en olycka på snart 20 år. Jag har bara insett att i sverige är det oerhört svårt. Sedan tror jag på nått sätt att dom kollar "snett" om man kommer som privatist? Jag vill komma till någon som antingen fått betalt innan eller under körningen. Det måste ju finans någon!? Jag betalar 8 tusen
Varför inte bara testa? jag tror inte de är många som skulle banga om du slet upp 8lappar i bilen.
Citera
2008-01-19, 16:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Tro mig, jag kör oerhört bra inte en olycka på snart 20 år. Jag har bara insett att i sverige är det oerhört svårt. Sedan tror jag på nått sätt att dom kollar "snett" om man kommer som privatist? Jag vill komma till någon som antingen fått betalt innan eller under körningen. Det måste ju finans någon!? Jag betalar 8 tusen
Varför bry sig NU? Har du kört 20år!! utan,fortsätt då!
(om du inte klarar uppkörningen ska du kanske inte ha något KK..
det är förmodligen inte utan anledning man "bör" ha körkort om man ska köra bil,säger inte att ALLA moment har ett jota med trafiksäkerhet att göra ex. var du fyller på olja,ECO-driving.. det är väl fint,ungefär som "miljö-bil" bah!
hyckleri! Tala om för mig när det är bra för miljön att köpa/köra bil?
Ang. muta: Det är ju inte riktigt "lagligt" så om du får "Dudley-do-right" kanske han anmäler dig,men fan 8-10k i näven skulle iallafall jag vara riktigt "lätt"!!
Lycka till!
Citera
2008-01-19, 16:48
Medlem
Inspektören skulle nog vara rädd för att du är nån typ av kontrollant, annars tror jag inte han/hon hade tvekat för en sekund.
Citera
2008-01-19, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saihtam

Jag har en tid i Malmö, på en fredag 8.00 .. Vad sägs om den ?
Några tips ?
Citera
2008-01-19, 17:23
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Jag har en fråga. Jag har kört bil i 20 år. Jag har aldrig någonsin haft ett svenskt körkort (jag är naturligtvis svensk). Min stora oro, var hela tiden Teoriprovet. Vad händer? Jo, jag klarar det galant! Då tänkte jag och hoppades naturligtvis att Uppkörningen skulle gå lika gallant. Men icke! Nu har jag gjort några uppkörningar och jag lyckas inte. Så vad gör jag? Jo, jag går till en traffikskola /Observera nu att jag kört "prickfritt" i 20 år! På körskolan säger dom, du kör bra, men du behöver öva på "Eco-Driving". Så jag övar på "Eco-Driving" till jag behärskar det till 100%. Vad händer? Jo, jag kuggar på ngt. annat på uppkörningen. Så nu är jag desperat! Kan man muta en inspektör? Finns det någon trafikinspektör som läser detta så tar jag gärna emot ett PM. Jag måste på något sätt få körkortet nu! Jag har kört upp på flera ställen i landet, så det handlar egentligen inte om att jag har svårt att orientera mig och så, utan här handlar det om "för fort" "för långsamt" "eco-driving" osv. Jag behöver en inspektör som är intresserad.
Ge mig råd snälla!

Jag har hört om tjejer som i utbyte mot sexuella tjänster fått lappen lite lättare än dom annars skulle ha fått.

Ditt resonemang om att du kört 20 år "prickfritt", säger ju egentligen inte något, du kan ju ha klantat dig hur mycket som helst men inte torskat för något. Det finns ju hur mycket kriminella som helst som inte har åkt fast, men detta gör dom inte till hederliga medborgare för det...

Dilemmat med instruktörerna är ju att dom är unika individer som ser på olika sätt på de olika momenten inom bilkörningen, det enda sättet som du kan helgardera dig är att bli proffs i alla moment.

En annan sak är att genom att få körkort så säger inte detta att du är proffs på att köra bil, du har bara tillstånd att på egen hand framföra fordonet.
Det som gör en bra förare är rutin och fantasi, (och ju mer körtid som du får desto större kommer dina färdigheter att bli inom detta),även om det finns folk som är som gjorda för att köra, dvs. dom har en läggning och talang för det. Men på 20 år så tycker jag att du borde ha fått en smått imponerande bilrutin, annars kanske du inte ska ha körkort...
Det är ju faktiskt häpnadsväckande hur många människor som faktiskt har körkort men som inte fattar en så elementär sak som t ex hur man använder blinkers etc.

Min farmor har körkort, men har inte kört på typ 20-30 år, henne skulle jag inte agera kartläsare åt, för allt smör i småland.

Mitt tips är att bara boka nya uppkörningar tills du till sist träffar på den där rätta instruktören och allt faller ut till din fördel.

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in