Citat:
Ursprungligen postat av Körkort
Jag har en fråga. Jag har kört bil i 20 år. Jag har aldrig någonsin haft ett svenskt körkort (jag är naturligtvis svensk). Min stora oro, var hela tiden Teoriprovet. Vad händer? Jo, jag klarar det galant! Då tänkte jag och hoppades naturligtvis att Uppkörningen skulle gå lika gallant. Men icke! Nu har jag gjort några uppkörningar och jag lyckas inte. Så vad gör jag? Jo, jag går till en traffikskola /Observera nu att jag kört "prickfritt" i 20 år! På körskolan säger dom, du kör bra, men du behöver öva på "Eco-Driving". Så jag övar på "Eco-Driving" till jag behärskar det till 100%. Vad händer? Jo, jag kuggar på ngt. annat på uppkörningen. Så nu är jag desperat! Kan man muta en inspektör? Finns det någon trafikinspektör som läser detta så tar jag gärna emot ett PM. Jag måste på något sätt få körkortet nu! Jag har kört upp på flera ställen i landet, så det handlar egentligen inte om att jag har svårt att orientera mig och så, utan här handlar det om "för fort" "för långsamt" "eco-driving" osv. Jag behöver en inspektör som är intresserad.
Ge mig råd snälla!
Jag har hört om tjejer som i utbyte mot sexuella tjänster fått lappen lite lättare än dom annars skulle ha fått.
Ditt resonemang om att du kört 20 år "prickfritt", säger ju egentligen inte något, du kan ju ha klantat dig hur mycket som helst men inte torskat för något. Det finns ju hur mycket kriminella som helst som inte har åkt fast, men detta gör dom inte till hederliga medborgare för det...
Dilemmat med instruktörerna är ju att dom är unika individer som ser på olika sätt på de olika momenten inom bilkörningen, det enda sättet som du kan helgardera dig är att bli proffs i alla moment.
En annan sak är att genom att få körkort så säger inte detta att du är proffs på att köra bil, du har bara tillstånd att på egen hand framföra fordonet.
Det som gör en bra förare är rutin och fantasi, (och ju mer körtid som du får desto större kommer dina färdigheter att bli inom detta),även om det finns folk som är som gjorda för att köra, dvs. dom har en läggning och talang för det. Men på 20 år så tycker jag att du borde ha fått en smått imponerande bilrutin, annars kanske du inte ska ha körkort...
Det är ju faktiskt häpnadsväckande hur många människor som faktiskt har körkort men som inte fattar en så elementär sak som t ex hur man använder blinkers etc.
Min farmor har körkort, men har inte kört på typ 20-30 år, henne skulle jag inte agera kartläsare åt, för allt smör i småland.
Mitt tips är att bara boka nya uppkörningar tills du till sist träffar på den där rätta instruktören och allt faller ut till din fördel.
/T