• 1
  • 2
2008-01-18, 21:34
Medlem
Yes, okej min första uppkörning närmar sig och jag behöver tips. Kan inte alla skriva om sina uppkörningar. Alltså inga rena uppunktade tips, utan mer återberättningar av era uppkörningar. Skriv vad ni fick göra och hur man ska göra det så att det blir rätt.

Länka inte till andra liknande trådar för i denna skriver vi som sagt endast om hur uppkörningarna gick till, som små berättelser alltså.
Citera
2008-01-18, 21:36
Citat:
Ursprungligen postat av southside
Yes, okej min första uppkörning närmar sig och jag behöver tips. Kan inte alla skriva om sina uppkörningar. Alltså inga rena uppunktade tips, utan mer återberättningar av era uppkörningar. Skriv vad ni fick göra och hur man ska göra det så att det blir rätt.

Länka inte till andra liknande trådar för i denna skriver vi som sagt endast om hur uppkörningarna gick till, som små berättelser alltså.

komplett idiot - känner du dig träffad?

Sök ffs.....
Citera
2008-01-18, 21:42
Medlem
core_s avatar
Ehm. Nu är det väl så att du borde ha koll på hur du ska göra i situationerna om du ska köra upp? Är det inte det som är hela poängen?

Edit
Men okej
Vi hoppade in i bilen, jag justerade sätet lite och en spegel lite här och var. Tittade runt i bilen för att bli lite bekant med den.
Sen sa han att jag skulle köra iväg, så jag stoppade i nyckeln i tändningslåset, vred den med en snabb manöver till läge III varpå bilen startade. Släppte nyckeln så att den fjädrade tillbaka till läge II, och allting var igång.
La sedan i backen, den satt nere till höger om jag inte minns helt fel, släppte sakta upp kopplingen och påbörjade min backningsmanöver. Här fick jag justera ratten lite då och då för att bilen skulle hamna i ett bra läge för att sedan köra framåt.
Petade i ettan, justerade återigen ratten lite för att hamna på rätt sida av vägen och rullade iväg. Kom mot en högerkurva, även här en lätt rattjustering och sen nådde vi fram till en korsning. Med en fin manöver med växlarna motorbromsades bilen ner till lämplig hastighet, för att till sist nyttja bromsen för att få stopp på bilen. Slog på vänsterblinkersen då vi mycket riktigt skulle svänga vänster, la i ettan och rullade iväg då det var fritt från bilar.
Här kom det en rondell, och där skulle jag höger, så jag slogpå högerblinkersen och la mig i högerfil, varpå en kontroll av trafikflödet i cirkulationsplatsen gjordes, samt övergångsställen vid in-. och utfart, men där gick ingen utom en äldre dam som inte såg ut att ha för avsikt att gå över.
Tog min högersväng och fick slå av blinkersen då kurvan inte var tillräckligt skarp för att automatiken skulle sköta detta. Härifrån var det raka spåret fram till nästa ljuskorsning där det även här växlades på ett snyggt sätt för effektiv motorbroms och sedan bromsa in det sista i väntan påatt det skulle bli grönt.
Slutligen blev det grönt, varpå ettan återigen lades i och det rullades iväg. Nästkommande ljuskorsningar saktades det endast ner till säker hastighet då jag har grönt. Passerade en kvinna med barnvagn, så jag justerade ratten lite så jag hamnade lite längre till vänster för att undvika att skvätta vatten på nämnda kvinna.
Tids nog ber han mig svänga vänster i nästa korsning, så jag förbereder för detta genom att ta en titt i speglarna och döda vinkeln för att sedan slå på vänsterblinkersern, återigen växla för effektiv motorbroms och låta tvåan vara i då vägen var fri för att göra vänstersvängen utan att stanna.

Fortsättning kommer sen. Jag blev lite trött i fingrarna
Senast redigerad av core_ 2008-01-18 kl. 21:49.
Citera
2008-01-18, 21:44
Medlem
Jag tror din mamma känner sig träffad.
Jag vet att det finns trådar om uppkörningar idiot. Men ingen som endast tar upp sånt här. Jag vet att du fortfarande lipar för att du inte klarar av att ta körkort men håll dina dumma kommentarer för dig själv.
Och snälla skriv inga mer kommentarer i min tråd. Låt oss nu se om du är tillräckligt smart för att klara av det...
Citera
2008-01-18, 21:45
Medlem
Core

Trots en mycket stark underton av sarkasm tyckte jag att ditt inlägg var informativt. Tack
Senast redigerad av southside 2008-01-18 kl. 22:38.
Citera
2008-01-18, 21:56
Medlem
BluesBross avatar
Nä det finns nog ingen tråd där man kan berätta om hur ens uppkörning gick till.

Tja. Jag hade en kvinnlig kontrollant som var väldigt trevlig. Hon pladdrade på som bara den och jag blev nästan misstänksam mot henne. Trodde hon försökte avleda min uppmärksamhet men i efterhand tror jag bara hon var på gott humör. Det vara några år sedan nu så jag minns inte exakt längre. Det hela begav sig i Kungälv (vid brandstationen) och jag körde upp privat i farsans egen bil eftersom dubbelkommando inte var något krav då. Farsan var med och han satt bakom mig och var nog lika nervös som jag. Han höll fram bältet lite smådiskret till mig (höll på att bli vansinnig) vilket vi garvar åt idag.

Började med yttre kontroll (heter det så?) kollade belysning, bromsljus, blinkers osv.. Inga problem det var ju enkelt, eller hur? Sen rullade vi iväg.

Började med lite stadskörning i centrala Kungälv: Backning in på mindre gata, start i backe, rondeller, trafikljus och övergångsställen. Uppskattningsvis 20 minuter. Var uppmärksam mot oskyddade trafikanter!

Därefter körde vi lite motorväg. Högst 5 minuter. Kör inte för långsamt!

Sen ut på landsvägen. Där blev jag bla ombedd att tvärnita. Sen skulle jag vända på ett lämpligt ställe. 10 minuter. Tvärnita hårt och var inte rädd för att vända på en smal landsväg. Kör ni för långt kan ni bli kuggade!

Efter det blev det körning på en riktigt smal liten skogsväg och det var ju inte så komplicerat. Kör inte för långsamt! ca 15 min

Tillbaka på brandstationen i Kungälv så sa hon: "Jag höll på att säga att du körde för långsamt på den smala skogsvägen... lång paus... du är godkänd! Grattis".

Hon körde i stort sett hela registret på mig, de såg jag på hennes bockar i protokollet! Vilket troligen berodde på att jag var privatist En polare jag hade som körde upp för samma kvinna bröt mot högerregeln men blev ändå godkänd trots att hon via dubbelkommandot tvärnitade. Det finns inte en chans i helvetet att jag som privatist hade kunnat begå det felet och bli godkänd.
Senast redigerad av BluesBros 2008-01-18 kl. 21:59.
Citera
2008-01-18, 21:58
Medlem
Tack Bluebros för ett ypperligt inlägg. Rolig och informativ läsning.
Citera
2008-01-18, 22:01
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av southside

Att svara drygt till folk som skrivit i tråden kommer inte precis öka inläggen fran andra?!?!

Förövrigt så kan du läsa tusentals "små berättelser" om andras uppkörningar.Det kommer stå samma sak i alla......"Jag fick köra efter förrättarens anvisningar runt i stan,jag fick backa,jag fick stanna å starta i backe,han var dum i huvet å liknande." Det kommer inte hjälpa dig ett dugg!

Läs teoriboken ett par gånger till,övningskör,övningskör,övningskör!
Var skärpt,LYSSNA på vad förrättaren säger och ta det lugnt!

Lycka till på uppkörningen!
Citera
2008-01-18, 22:06
Medlem
Det inlägget jag svarade på var befogat. Vem inleder med att skriva att någon är idiot? Snälla nån.

Och jo det kan visst hjälpa om man för läsa hur det gick för andra. Jag tycker det i alla fall. Plus att det kan bli lite rolig läsning...
Citera
2008-01-18, 22:17
Medlem
MrTambourineMans avatar
Läraren jag körde upp med satte sig i bilen (jag satt redan däri) och presenterade sig. Hon förklarade sen kort vad provet skulle gå ut på, vad hon tittade på och även att hon inte skulle försöka lura mig att köra in på otillåtna vägar. Hon sa även att det kan hända att hon använder dubbelkommando men det betyder INTE att man inte klarar av uppkörningen. Om hon skulle använt dubbelkommando så var det för att hon var osäker på hur jag tänkte. Jag hade i så fall (om det hade hänt) fått chans att förklara hur jag tänkte.

Vi körde sedan runt lite i stadstrafik och hon sa åt mig att göra olika saker. Viktigt tips:Stressa inte när du göra svåra moment. När jag parkerade sa hon bara "Nu får du parkera och säga till när du är klar." Jag fick köra ut och in igen för att få bilen rätt tre gånger. Men sen sa jag att jag var klar och inget mer med det. Om man däremot skyndar sig och parkerar slarvigt kan det nog hända att man får nedslag på parkeringen. Viktigt tips: Kolla noga i speglarna! Gå efter följande regel så får du automatiskt rätt spegelkoll "För att du någonsin ska få svänga på ratten måste du kolla spegeln och döda vinkeln åt det hållet du vill svänga. Kolla bakspegeln var tionde sekund och vid fartförändring eller bakning."

Sen körde vi ut på landsväg. Bra tips: Prata med läraren. Du kommer på så sätt på bra fot med h*n. Du distraherar även h*n så att risken för att dem ska upptäcka eventuella brister i din körning minskar.

Sen körde vi tillbaka till skolan där hon tog beslutet att jag fick körkortet.

Slappna bara av och var uppmärksamt. Kör defensivt! Så klarar du det nog ska du se.
Citera
2008-01-18, 22:47
Medlem
PsykoTykos avatar
Välkommen du homosexuella, transvestit, lesbian, härligt att få höra den feministiska åsikten, kan du lämna tråden nu.
Tack på förhand

Citat:
Ursprungligen postat av delwing
komplett idiot - känner du dig träffad?

Sök ffs.....
Citera
2008-01-18, 23:01
Medlem
Hoppade in i bilen, en 9-5 kombi 2,2l utav 2006 årsmodell. Skakade hand med provförrättaren och han bad mig skriva under på pappret att jag inte hade ett körkort i ett annat EU-land.

Sen fick jag göra en säkerhetskontroll på att helljusen på bilen, gjorde det och fick köra iväg. Först ut på landsväg, sen till en krokig smal landsväg i mörker, svänga till ett villakvarter med enkelriktat, köra runt i rondeller och lite stadstrafik och sen landsväg tillbaks till vägverket.

Pratade med honom hela tiden, sa vilka mina intressen var och så (det är löpning då)

Han avslutade uppkörningen med att säga:
"Nu får du sluta springa och börja köra bil istället"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här