C Kort:
Mötte upp min förrättare på grusplanen, vi snackade lite och sen började jag provet med säkerhetskontrollen av bilen (som är mycket mer omfattande än den man gör för personbil) och han tittade på när jag gick runt bilen och kontrollerade det som skulle kollas, han fick hjälpa till när jag skulle kolla bromsljusen. Vi satte oss i hytten och gjorde den delen av säkerhetskontrollen, sen ställde vi oss utanför bilen och jag fick däck som funktionsbeskrivning vilket jag tycker är ett av dom enklare områdena. Vi diskuterade däcken lite, han förstod inte riktigt vad jag menade och bad mig då utveckla, sen var han nöjd och vi satte oss i hytten, jag fyllde i mitt blad och vi körde iväg. Högersväng ut och sen ut på motorvägen och in till storstan Kristianstad. Rondellkörning och sen vänstersväng, sen kom mitt första misstag. En högersväng som jag gick för tajt i så ena högra bakhjulet var uppe på trottoaren, nåväl vi åkte vidare. Körde lite stadstrafik och efter ca 25 minuter bad han mig köra tillbaka till utgångsplatsen. Jag misstänkte att jag var kuggad och så var fallet, då jag hade för dålig planering sa han. Att jag var uppe på trottoaren gjorde inget om det bara hände 1-2 gånger, men jag hade kass planering vilket jag också insåg så det var inget att göra, jag tackade och önskade honom en trevlig dag och gick därifrån, givetvis kunde jag varit gladare men var ju bara att försöka igen...
C Kort Försök 2:
Denna gång fick jag en annan förrättaren, en äldre gubbe som var skitschysst och det underlättar så mycket när man kan snacka skit och få en avslappnad stämning. Han sa "ja du vet ju hur detta går till så ta du hammare och trasa och börja så kollar jag". Samma sak här, gjorde säkerhetskontrollen, tänkte hela tiden "bara jag inte får ngn krånglig funktionsbeskrivning", men jag fick ju däck igen

så jag öste på med allt som jag själv visste + lite som jag lärt mig av den förra förrättaren, så gubben sa bara "däcken har ju bra koll på" så vi åkte iväg. Fick göra backning runt hörn, start i backe och lite motorvägskörning. När vi återvände till utgångsplatsen så sa han bara "det här var ju inga problem, bara E:et kvar" och gav mig pappersremsan. Flög ur hytten och ringde körskolan direkt och började med släpkörning några dagar efter.
CE:
Kom till planen och såg att det var samma gubbe som när jag klarade C för...Klarade C den 16 november 2006 och detta var den 7 mars 2007, så han kände igen mig direkt. Han påpekade att jag var lite tidig (hade tid 09.20 men var där 09.00) så jag sa "är hellre 20 minuter tidig än 5 minuter sen" och han höll med. Jag justerade stol och speglar medans han satte upp konerna för backövningen, istället för att backa rakt bak eller sidoförflyttning så fick jag vändövningen vilket jag inte ville ha, men man får ju inte välja så

när han placerat ut konerna så sa han "ja, det är ju som förra gången förutom att vi skall ha släpet med oss så börja du" så jag började som alltid med säkerhetskontrollen och han gick iväg! jag stod på vänster sida av bilen och han stod 10 meter ifrån bilen, på högra sidan, och pratade med en förrättare, då en annan skola hade en C uppkörning samtidigt. Jag gjorde iaf allt, öppnade kopplingen och började backa till släpet...hörde att bulten slog men jag kunde köra fram så jag hade missat öglan...nästa gång gick det bättre och jag gjorde dom släpspecifika momenten och förklarade sedan att jag var klar. En rolig grej var att när jag skulle kolla lasten på bilen så sa han "skit i lasten på bilen, den kollade du ju i November och det ser likadant ut nu som då, så det räcker om du kollar på släpet" och man säger ju inte emot

. Sen fick jag funktionsbeskrivning på släpbromsarna vilket jag hade väldigt lätt för, vi ställde oss mellan bil och släp och han frågade rätt mycket, jag förklarade hur systemet fungerade, jag drog ut luften till släpet och förklarade då vad som hände och varför. Han pekade sen på bromsklockorna och hävarmarna på släpet och frågade "vad gör dom pinnarna och behållarna för något?" så jag pekade, använde nästan hela kroppen för att illustrera och han såg lite förvånad ut, men blev nöjd.
Sen körde jag runt huset för att komma i startläge för backövningen, han förklarade hur jag skulle göra (vilket jag redan visste mycket väl) och frågade ifall jag hade några frågor eller var osäker, isf fick jag gå runt den utmärkta ytan och kolla ifall jag behövde. Behövdes inte, så han sa att jag hade 10 minuter från det att ekipaget började rulla. För er som inte vet så går övningen ut på att man har en yta som en stor plan där det på ena långsidan står koner som bildar ett viruellt garage. Man skall således köra in i "hagen", ställa upp ekipaget för hålet och backa in hela ekipaget i garaget så att man kan stänga dom virtuella dörrarna och sedan skall man köra ut från hagen genom samma hål som man kom in genom. Man får inte backa med öppen dörr, men man får hissa ner rutan och titta ut där, samt att man får gå ut och kolla hur mycket man vill. Man får naturligtvis inte välta/köra över några koner samt att ekipaget skall stå innanför alla väggarna på garaget när man är klar. Jag gjorde en hyfsad uppställning men givetvis var jag osäker så jag sprang ut och kollade säkert 500 gånger. Förrättaren stod ca 20 meter bort och kollade. Till sista var jag inne och körde ut ur hagen, runt huset och stannade, han satte sig och sa "ja det gick ju bra men det var fan inte många sekunder du hade till godo" så jag sa "det kostar ju en del pengar att köra upp för dessa behörigheterna så man vill ju nyttja tiden maximalt" då skrattade han och sa "det är helt rätt, nu åker vi". Ni som gnäller över uppkörningar för B-kort, jämför med C/CE: 800 till vägverket och 800 till körskolan för lån av bil/bil och släp om du inte har eget, detta är per uppkörning.
Det bar av via motorvägen in till staden, först körning i ytterområdena, höger/vänstersväng och rondellkörning, sedan bar det av in till centrum. Vi kom på en gata där han förklarade att jag skulle svänga vänster längre fram, jag visste att det skulle bli trångt då det är ett övergångsställe där och mitt i vägen står en sån "rabatt" med gatustenskanter på vilket det står skyltar för övergångsstället, så jag kollade så att det var fritt, gick långt till höger och gick fram långt, svängde fullt vänster, överhänget på hytten hängde över rabatten på andra sidan gatan och trädgrenarna smattrade i rutan framför ansiktet på förrättaren men han såg helt oberörd ut. När jag var halvvägs genom svängen såg jag att vänster bak på släpet skulle komma att åka upp på denna "rabatten" men det var inget att göra så jag körde. Sedan var det lite körning i centrum med trafikljus, cykelöverfarter och sånt som gör livet värt att leva. Sen åkte vi ut ur centrum, vi kom mot en 4-vägskorsning och han sa då "du kan stanna här lite". Han förklarade då att jag med hjälp av korsningen framför oss skulle vända ekipaget så vi kom tillbaka på den vägen som vi kom ifrån, jag skulle skita i vägen som gick rakt fram så att det blev en t-korsningen istället, sen sa han "börja när du vill, ett tips är en vänstersväng" sen blev han tyst. Jag gjorde då en vänstersväng och började backa. Då det kom mycket trafik så tänkte jag "man får ju inte backa mot trafiken" så jag fick backa kanske mellan 0,5 - 1 meter åt gången sedan stanna när det kom bilar. Så gjorde jag tills jag hade backat tillräckligt långt och kunde köra tillbaka på den vägen vi kom ifrån. Sen fick jag instruktioner att köra mot Malmö, vilket i princip innebär att han vill tillbaka till där vi började ifrån, och så var det även nu. Vi åkte tillbaka och jag ställde ekipaget som jag hittade det, dvs bil och släp brevid varandra.
Han satt tyst och sa sen "det här gick ju riktigt bra, varsågod" och gav mig remsan. Jag frågade då vad han tyckte om vänstersvängen där hb på släpet var uppe på stenen...han sa då att det är en trång sväng, ett sånt litet misstag gjorde inget då jag hade planerat svängen på ett bra sätt. Jag frågade också vad han tyckte om vändningen i t-korset och han svarade "det är precis så man kan få göra om du t.ex. kör fel i en storstad och det kanske inte finns några andra sätt att vända på, hade du backat mot trafiken hade jag underkänt dig direkt".
Det var mina uppkörningar det